Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Syyskuu 4. 21:39:12 2009

Eli olisi tollanen Mk2 Escortin RS öljypohja jossa patin pohjassa loiva painauma (livennyt tunkki palkin alta kaiketi). Olisiko painauma about 15cm alueella ja syvin kohta ehkä noin sentin sisässä. Jotain alumiinivaluahan toi on ja ihan arvaamalla voisi olla jotain luokkaa 5mm paksua. Paikka on helppo, loiskelevyn reijästä sihdin kohdalta saa palikkaa sisään ja pääsee painamaan vaikka prässillä mutta miten tollanen kestää ettei murru vai onko jotain kikkoja vai antaako olla, sihti tosin saattaa olla aika lähellä

Toinen että onko joku kokeillut mahtuuko tuo RS imuputki cossun mitoilla olevien Eaglen veivien kanssa. Sierran/tanarin imuputkella ykkösen kiertokangen pultin kanta ottaa vähän kiinni imuputkeen, onko tuo alkupää samanlainen noissa RS/sierra/tanari

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Syyskuu 4. 22:00:20 2009

VesQ kirjoitti:Eli olisi tollanen Mk2 Escortin RS öljypohja jossa patin pohjassa loiva painauma (livennyt tunkki palkin alta kaiketi). Olisiko painauma about 15cm alueella ja syvin kohta ehkä noin sentin sisässä. Jotain alumiinivaluahan toi on ja ihan arvaamalla voisi olla jotain luokkaa 5mm paksua. Paikka on helppo, loiskelevyn reijästä sihdin kohdalta saa palikkaa sisään ja pääsee painamaan vaikka prässillä mutta miten tollanen kestää ettei murru vai onko jotain kikkoja vai antaako olla, sihti tosin saattaa olla aika lähellä
Entäs jos koitat vaan "prässätä" sen suoraks, jos ei kestä ni leikkaa pohjan auki ja hitsaa uuden palasen tilalle.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Syyskuu 4. 22:35:37 2009

Tuo oli toimintasuunitelma mielessä, ajattelin että jos tohon on jotain kikkakolmosia murtumisen suhteen :roll:

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Syyskuu 4. 22:39:26 2009

Taitaa se lämpö olla ainoa...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Syyskuu 5. 10:19:44 2009

lämpö ei juuri auta alumiinin oikomisessa.. Ei siitä haittaakaan, mutta ei juuri auta. Että ei muutaku prässäämään. Jos ei onnistu, niin voin sopivalla hintaa hitsata palasen pohjaan. Jos ei oo tuttuja kellä olis aluvehkeet

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Syyskuu 5. 11:00:49 2009

Mä onnistuin taivuttamaan alumiinia lämmön kanssa mutten ilman, oli kyllä lentokone laatua et tiedä sit.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Syyskuu 5. 11:53:05 2009

kyllä se jossain laaduissa auttaa juu, mut noi valetut osat on yleensä "kovempaa" tavaraa ja niissä ei hirveästi auta. Mutta ei siitä tosiaan haittaakaan ole.

Ja painaa prässissä suoraks väkisin, jos murtuu, niin helppo niitä murtumia on sitten hitsata kiinni. Välttämättä tarvi erillistä paikkaa tehä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 5. 12:04:14 2009

Kyllä se ainakin pehmenee lämmitettäessä.
Jäsen #606

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Syyskuu 5. 19:21:44 2009

Jep kyllä se lämpö auttaa ainakin siihen ettei murru niin herkästi.

Miksi löiskelevyn reiästä? sen levynhän saa kokonaankin edestä pois.
Aika hyvin tuo kesti repeämättä ainakaan lisää kun kaverin pohjaa tuossa viikko sitten taottiin takasin hitsauskuntoon. (kakkosen veivi kävi haukkaamassa happea parista kohtaa. :?)
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Syyskuu 5. 21:28:51 2009

Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan

Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"

edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Syyskuu 5. 23:12:43 2009

VesQ kirjoitti:Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan

Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"

edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
Joo pultein se kuulus olla kiinni.

Alumiini ei hehku... joten kuumaksi muttei niin kuumaksi että sulaa. :D
Kosaanilla ite lämmiteltiin.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Syyskuu 5. 23:50:06 2009

tommosta isoa alukäikälettä voi pilleilläkin lämmitellä aika huoletta, kuhan ei ihan läheltä tohota. kyllä sen huomaa kun alkaa oleen tosissaan kuuma.. Hyvä kokeilla että kun vaikka sylkäsee pikkasen tai roiskasee vettä niin kiehahtaa ihan samantien.

Jossain 400-500c tienoossa vois olla hyvä oikoa. ite laiskana vetäsin kylmänä ja hitsaisin säröt mitä ehkä tulee. :)

Tossa lämmittämisessä kuitenkin vaaransa, että vääntää koko koppaa pian johkinsuuntaan kieroks.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Syyskuu 6. 14:20:32 2009

VooDoo kirjoitti: Tossa lämmittämisessä kuitenkin vaaransa, että vääntää koko koppaa pian johkinsuuntaan kieroks.
Joo tosiaankin. Hyvä jos sattuu olemaan tyhjä lohko mihin pultata se pohja kiinni. Sitten sylinterin läpi hoitaa sen oikomisen esim. kakkosnelonen leka yhistelmällä. Näin meillä.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen

Viesti Kirjoittaja adh » Su Syyskuu 6. 19:46:26 2009

Eemeli kirjoitti:
VesQ kirjoitti:Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan

Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"

edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
Joo pultein se kuulus olla kiinni.

Alumiini ei hehku... joten kuumaksi muttei niin kuumaksi että sulaa. :D
Kosaanilla ite lämmiteltiin.

noita pohjia on kahtaversiota pulteilla ja hitsattuna. ja joissakin on urat tiivistepinnan keskellä.
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin