Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Marraskuu 2. 23:43:32 2009

Kerhon insinööreille ja pellepelottomille mietittävää, tai jopa hommasta oikeasti tietävälle:

Auto:
2WD cossu / vakiotavarat pl. isommat (raskaammat) renkaat ja vanteet

Ongelma:
ohjaus on muuten hyvä, mutta "takaisinpalautus" on heikkoa. Eli ajat hieman varomattomasti ja 2-3. vaihteella syntynyt räkäluisto pysyy hyvin hanskassa vastaohjauksella kunnes perä saa pitoa ja vähentää luistoaan ie. rallitermein, "lyö keulan ulos". Silloin etupyörät pitää äkkiä saattaa tien suuntaisiksi, mutta ohjauslaitteisto "vastustaa" nopeaa pyörien oikaisuliikettä.
Aiheuttaa monia tuskaisia sekunnin kymmeksiä hytissä...

Paineko ei riitä? Vai paluulinja ahdistaa?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 3. 0:06:28 2009

Onko tää todettu useemmilla Cossuilla / Sierroilla?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Marraskuu 3. 0:14:24 2009

Mäkin oon huomannut ton saman ilmiön mut en muista oliko sierra sillon alla.
Ootko kokeillut vaihtaa tehostajan öljyjä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 3. 0:43:15 2009

Sierra ja Scorpio ovat autoja, jotka muistuttavat toisiaan pitkälti teknisesti (Scorpio = jätti-Sierra).

Saman jutun huomasin taannoin myös omassa -86 Scorpio 2.8:ssa. Öljyjä vaihtelin aikani, mutta juuri mitään vaikutusta tähän ongelmaan ei ollut. Mitään logiikkaa vian esiintymisen suhteen en löytänyt, vaan vika esiintyi täysin satunnaisesti. Sait leikkiä päivän jääradalla ja ei mitään ongelmia. Sitten yksi kaksi teki yllärin.

Nyt tässä nykyisessä 24V Scorpiossa (joka oli varustettu uudemmalla -92-94 facelift mallin ohjaustehostimen pumpulla) en ainakaan viime talvena huomannut samaa vastustusongelmaa. Eikä ollut uudemman mallin nopeuden mukaan säätyvää tehostusta täysin pelissä vaan koko ajan tehostus täysillä (ei plugia liittimessä). Nyt tulee vakio vuoden 1991 BOA Scorpio pumppu (ilman mitään lisähienouksia), joten odotan jännityksellä miten käy. Tosin 1991 24V Scorpiossa on ihan oma pumppunsa, jota ei Fordin mukaan ole käytetty missään muussa mallissa. Hinta ollut joskus vuonna yksi ja kaksi 408e, kun pumppua on vielä saanut hopalta.

Tästä aiheesta oli mielestäni joku topic jo viime talvena, mutta onkohan se jonnekin kadonnut? Siinä saattaisi olla jotain lisävinkkiä, kun en muista mikä oli "lopullinen tuomio".

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Marraskuu 3. 9:04:50 2009

Sama homma, sierran hammastanko ja 2.3-16v tehdasuusi kone, eli pumppukin uusi, ei mitään ongelmia..
Pedal tu tö metal!

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Marraskuu 3. 16:44:55 2009

Mulla oli "cossussa" sama ongelma. Syytä en keksiny vaikka öljyjä vaihtelinkin..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 3. 17:06:57 2009

Olisko mitenkään mahdollista, että tarpeeksi äkillinen ohjausliike kuormittaa pumppua ja pistää hihnan luistamaan? Toi hihnapuolihan noissa Cossuissa on aika heikosti hoidettu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Marraskuu 3. 17:22:30 2009

Ja kun luisto loppuu isoilta kierroksilta ja saa renkaat pidon niin kierrokset tippuu suht äksisti ja voisi nykästä sen verran että lähtee hihna luistamaan ja samaan aikaa nopealla ohjausliikkeellä kuormitetaan pumppua eli luistaminen jatkuu pidempään ? Laturi taitaa olla se "raskain" osa joka kampuran jarrutteluun vaikuttaisi.
Saisikos siihen kokeiltua sellasta laturia missä olisi se vapaakytkin

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 3. 17:24:52 2009

Öljyjä on (kuulemma) kokeiltu, ei vaikutusta.
Ko. vehkeessä ongelma on "jokakertainen", ei silloin tällöin.

Jessen kommentti oli hyvin osuva; varsinkin satunnaiset ongelmat selittynevät juuri tuolla.

Kokeilen vielä uutta 2,3:n pumppua.

Vielä: onko kukaan joutunut modifioimaan systeemiä esim. venttiilien kiristyksellä eli paineen nostolla, asentamalla kuristimia jne? Ja onko kukaan saanut ilmiötä pois vaihtamalla pumpun?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 3. 17:48:09 2009

Sama ilmiö todettu täälläkin, ko. ilmiön seurauksena talvisierraan tulossa ihan tehostamaton nopea ohjaus.
Ongelma kyllä "vaimentui" kun laitoin toisen (kuitenkin käytetyn) pumpun, joten systeemissä voi olla kyllä oikein jotain vikaakin kun se noin tekee. Toisella hammastangolla ei ollut vaikutusta, tai sitten kumpainenkin oli yhtä huonoja.

Summa summarum: Kovasti näyttää ongelman juuret kallistuvan siihen pumpun tuottoon, josta seuraa tietysti paineen romahdus, kun tuottoa vaaditaan enemmän, kuin mitä on tarjolla. Kannattaa yrittää isommalla pumpulla tai pienentää tehostimen pumpun hihnapyörää, se tosin kuumentaa sitten öljyjä isoilla kierroksilla räppäillessä, mutta sierrassahan ei mitään tehostinöljyn jäähdytystä vakiona edes ole, cossussakin on vaan sellanen lenkki, mikä mukamas vähän jotain jäähdyttää.

Samaa ongelmaa esiintyy myös escorteissa, mukaanlukien rs2000...

Kaverilla on dohc-sierra, jossa ei tätä ongelmaa ilmene juuri lainkaan, pitää joskus tehdä vähän tutkimusta ja mittailla tehostajan pumpun lähdön paineita. On sitten jotain vertailtavaa :)

EDIT: Vanhempi topicci tästä asiasta on täällä: http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 2&t=130990
Saman ongelman kanssa painitaan edelleen eikä täyttä varmuutta näytä vieläkään olevan mistä johtuu :)
Jäsen #606

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ti Marraskuu 3. 18:48:49 2009

Tässä ei nyt tainnu olla kyse siitä perinteisestä mitä sierran ohjaus tekee joskus, eli yleensä pitkän pumpun rasittamisen jälkeen menee hetkellisesti niin jäykäksi ettei ainakaan mulla riitä voimat kääntää. Ilmeisesti kyse on siitä että ohjaus vastustaa hieman nopeita liikkeitä joka kerran. Sen verran vähän ettei normi perheautokäytössä ongelmaa edes huomaisi, mutta jos kovaa pitää ajaa niin homma haittaa selkeästi.

Tämä (ennemminkin) ominaisuus (kuin vika) on tainnut olla jokaisessa ajamassani tehostin-sierrassa, joten jos joku keksii ratkaisun, sen otamme ilolla vastaan! Siihen asti lelussani tehostin on penkin ja ratin välissä, jos tehostus ei riitä, pitänee kasata toi nurkassa lojuva punttipenkki...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Marraskuu 3. 19:37:26 2009

Pikkusen asian vierestä,
vastaavista jutuista on ollu tarinaa jenkkilehdissä, sielläkin yriteltiin pumppuja vaihtamalla parantaa ohjauksen toimintaa, kunnes joku Moparilta eläköitynyt suunnittelija valotti asiaa niinpäin, että lähes kaikki ohjauksen toiminnan ominaisuudet tehdään sillä ventiilillä joka on ohjauksen (=ohjausakselin) päässä.
Eli kannattaisiko katsella minkälainen venttiilisysteemi tässä on kyseessä ?

terv nimim. "ikuna en ole tehostettua hammastankoa nähny" :oops:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 3. 19:53:16 2009

Tämä on ollut yksi selvityksen alla olleista asioista; eräs tuttuni käpälöi 80-luvulla ammatikseen tehostuksia invalidikäyttöön, ja sai ne toimimaan hyvinkin yksilöllisesti pelkästään painetta nostamalla ja virtauksia muuttamalla. Eli tuota ohjausventtiiliä muuttamatta. En vaan saa tätä äijää helpolla kiinni tältä pallonpuoliskolta... :)

Tässä autossa vaivaa se että oli samoilla romuilla aiemmin parempi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Marraskuu 3. 22:37:15 2009

Painetta nostamalla saa lähinnä keveyttä normipyörittelyyn lisää, tähän ongelmaan siitä tuskin on lopullista ratkaisua. Kovempituottoisella pumpulla esim. jostain jenkistä saa kyllä lisää työntövoimaa myös hätäisiin käännöksiin, mutta enemmän noissa autoissa ohjaus tuntuu potkivan takaisinpäin ihan kuin paluukierto ahdistaisi jostain kohtaa. Todennäköisesti juurikin siitä venttiilistä, pumpun säiliöön asti tuskin pääsee painetta.

Suositellaanko muuten niihin ATF type F:ää? Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla jokin lirumman mallinen hydrauliöljy, en tiedä millaista tuo tehostimiin tarkoitettu power steering fluid on viskositeetiltaan, mahtaako joku olla kokeillut..? Mullakin on sitä tiivisteiden pitävyyden vuoksi tuossa Mercuryssä, mutta tuo muinainen simpukkamalli nyt ei ole oikein vertailukelpoinen missään suhteessa...

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Marraskuu 13. 15:46:20 2009

jjs kirjoitti: Tässä autossa vaivaa se että oli samoilla romuilla aiemmin parempi.
Oisko ne venttiilit antautunu? Kai niilläkin on jo tunteja takana.

Oma kokemus kans tukis teoriaa ettei pumpulla ole suurta merkitystä kuhan nestettä liikuttaa, venttiilikoneisto ratkaisee. Ja vaikka paska neste voi toki pilata pumpunkin niin kai ne venat ekana menee tukkoon...Samalla tangolla ja eri pumpulla(dohc-sierrasta ohc-sierraan) ainakin sain vastaavan ajotuntuman kuin muistelen olleen ennenkin vaikka pumpuilla lienee melkolailla eroa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 13. 23:34:25 2009

"Venttilikoneisto" on näissä rakenteeltaan sellainen ettei se ihan ensimmäiseksi kulu.
Eräs rallicrossispecialisti oli saanut ko. ilmiön pois vaihtamalla pumpun, ja oli varoiksi nostanut pumpun kierrosnopeutta.
Laitan uuden pumpun, ja katsotaan kuinka käy.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Marraskuu 24. 1:13:44 2009

Ebayssä ihmettelin Cossun A-ryhmän törkeen hintasta tehostajan pumppua, sellasen ku sais levitettyä pöydälle ja tutkittua, mitä on syöny, niin sieltäkin vois löytyy vinkkejä ongelmaan... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 24. 7:27:57 2009

Tää on taas oikeen piilomainos-topicki joka uppous minuun. Tilasin Mustangiin uuden pumpun ja hihnapyörän Fordilta, ihan kokeeksi että muuttuuko tohon 240tkm ajettuun pumppuun nähden ohjaustuntuma. Hammastankokin on uusi viime talvelta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Marraskuu 24. 16:02:35 2009

MouTine kirjoitti:Tää on taas oikeen piilomainos-topicki joka uppous minuun. Tilasin Mustangiin uuden pumpun ja hihnapyörän Fordilta, ihan kokeeksi että muuttuuko tohon 240tkm ajettuun pumppuun nähden ohjaustuntuma. Hammastankokin on uusi viime talvelta.
Laitappa jotain kuvaa millanen se irrallaan oleva uus on ja oliko arvokaskin?
Musse on kumminki aika painava Sierraan verrattuna, niin tollanenkin vois käydä Sierraan "tehopumpuksikin", jos ko. mallin sais kohtuudella sovitettua? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 24. 17:16:59 2009

tumppe kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tää on taas oikeen piilomainos-topicki joka uppous minuun. Tilasin Mustangiin uuden pumpun ja hihnapyörän Fordilta, ihan kokeeksi että muuttuuko tohon 240tkm ajettuun pumppuun nähden ohjaustuntuma. Hammastankokin on uusi viime talvelta.
Laitappa jotain kuvaa millanen se irrallaan oleva uus on ja oliko arvokaskin?
Musse on kumminki aika painava Sierraan verrattuna, niin tollanenkin vois käydä Sierraan "tehopumpuksikin", jos ko. mallin sais kohtuudella sovitettua? :wink:
Laitan kuvajaista kun uusi pumpendaali joskus tulee. Ei ollu kallis, reilu pari sataa. Eikä toi nyt niin painava auto ole, kevyempi kuin Cossu Scorppi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 24. 17:17:37 2009

Muistakaa ne jäähdyttimet paluuseen sitten :)
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Marraskuu 24. 17:19:16 2009

olafu kirjoitti:Muistakaa ne jäähdyttimet paluuseen sitten :)
Mulla kiertää sellanen lenkki siinä keulalla. Pitäskö parantaa?

EDIT... Vai tarkotitsä Olli että älkää laittako paine-puolelle? Juu ilman muuta paine-puolelle ja varsinkin sellanen muovipäätyinen roska.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Marraskuu 28. 19:49:43 2009

Tarkoitin ihan vaan että sellanen jäähdytin on hyvä olla olemassa.
Jäsen #606

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Joulukuu 3. 10:22:55 2009

Tää on tuttua takapotkuissa, mutkapätkää muutama mutka sikaliidossa ja ohjaus alkaa hängertää vastaan. Nelikossa pysyy hyvin mukana. Joskus miettiny tuota ongelmaa ja yksi vaihtoehto olis modata 2wd etupalkki nelikon hammastangolle ja kokeilla.. Pumppuhan näissä on sama, vakiopaineesta en tiedä.
#350

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja henu » To Joulukuu 3. 10:40:58 2009

cosworthman kirjoitti:Tää on tuttua takapotkuissa, mutkapätkää muutama mutka sikaliidossa ja ohjaus alkaa hängertää vastaan. Nelikossa pysyy hyvin mukana. Joskus miettiny tuota ongelmaa ja yksi vaihtoehto olis modata 2wd etupalkki nelikon hammastangolle ja kokeilla.. Pumppuhan näissä on sama, vakiopaineesta en tiedä.
Mutta eikös tässä tule se ongelma ettei pyörät käänny enää niin paljoo ?

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Joulukuu 3. 10:45:14 2009

henu kirjoitti:
cosworthman kirjoitti:Tää on tuttua takapotkuissa, mutkapätkää muutama mutka sikaliidossa ja ohjaus alkaa hängertää vastaan. Nelikossa pysyy hyvin mukana. Joskus miettiny tuota ongelmaa ja yksi vaihtoehto olis modata 2wd etupalkki nelikon hammastangolle ja kokeilla.. Pumppuhan näissä on sama, vakiopaineesta en tiedä.
Mutta eikös tässä tule se ongelma ettei pyörät käänny enää niin paljoo ?
Hyvä pointti, pitääpä tarkistaa eri hammastankojen liikerata, vai onks sulla tiedossa?
#350

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Joulukuu 3. 16:57:39 2009

tumppe kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tää on taas oikeen piilomainos-topicki joka uppous minuun. Tilasin Mustangiin uuden pumpun ja hihnapyörän Fordilta, ihan kokeeksi että muuttuuko tohon 240tkm ajettuun pumppuun nähden ohjaustuntuma. Hammastankokin on uusi viime talvelta.
Laitappa jotain kuvaa millanen se irrallaan oleva uus on ja oliko arvokaskin?
Musse on kumminki aika painava Sierraan verrattuna, niin tollanenkin vois käydä Sierraan "tehopumpuksikin", jos ko. mallin sais kohtuudella sovitettua? :wink:
Kas siinä kuva: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 1259851918 Näyttää tulevan neljällä pultilla lohkon kylkeen. Ei silti hajuakaan mimmonen sielä autossa on paikallaan ja kuinka paljon pitää purkaa. Ostakaa toi vanha multa pois ja sovellelkaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Joulukuu 3. 17:09:05 2009

MouTine kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tää on taas oikeen piilomainos-topicki joka uppous minuun. Tilasin Mustangiin uuden pumpun ja hihnapyörän Fordilta, ihan kokeeksi että muuttuuko tohon 240tkm ajettuun pumppuun nähden ohjaustuntuma. Hammastankokin on uusi viime talvelta.
Laitappa jotain kuvaa millanen se irrallaan oleva uus on ja oliko arvokaskin?
Musse on kumminki aika painava Sierraan verrattuna, niin tollanenkin vois käydä Sierraan "tehopumpuksikin", jos ko. mallin sais kohtuudella sovitettua? :wink:
Kas siinä kuva: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 1259851918 Näyttää tulevan neljällä pultilla lohkon kylkeen. Ei silti hajuakaan mimmonen sielä autossa on paikallaan ja kuinka paljon pitää purkaa. Ostakaa toi vanha multa pois ja sovellelkaa.
Mitäs vanhasta pitäs köyhtyy?
Jos on ihan ehjä ja hihnapyöräkin tulee mukaan, niin voisin ehkä ostaakkin?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Joulukuu 10. 14:38:45 2009

aikoinaan apella tsiikailin takapotku cossun A-tehostinta muistaakseni oli aika hintava suuri ja painava.

jotta kerkee nopeen ohjauksen hoitaa.

ottivat autosta pois vuonna paavo varmaan myyty tuote.

yleensä ajettavuus paras orkkis offsetillä ja rengaskoolla.

mutku ne ei näytä hyvältä.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja wex4 » To Joulukuu 10. 20:23:27 2009

Mikä on hidas?
Itsellä oli ristinivel kuiva,aiheutti hidastumista. nyt kunnossa,sais olla nopeampikin. Naapurin opel harrastaja ei huomannut mitään outoa, päin vastoin, tykkäs edes Ford,in ohjauksesta.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 22. 23:51:11 2009

Tänään taas nostatettu sykettä tämän jjs:än toteaman "ohjauslaitteisto "vastustaa" nopeaa pyörien oikaisuliikettä" toiminnon johdosta.
Ei oo kiva tunne ei ja kyseessä scorpio, eli sama homma näissäkin.
Tosiaan helppo ja mukava vetää pitkää pehmeetä luistoo liukkaalla mut sit ku tarvii nopeita liikeitä ni meinaa tulla hätä :?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja henu » To Joulukuu 24. 16:15:20 2009

Tuli mieleen et GTI lehti rakenti sen mazda RX7 drifterin ja siinä on cossun hammastanko (ei tietoo kumpi 2wd vai 4wd)
Luulis että toimii hyvin koska sillä muutama kisa on jo ajettu.

Olikos täällä joku joka oli tuota ollu rakentamassa ? tai saisko joku selville et mitä siinä on tehty sille tangolle ku oletettavasti se ohjaus ei hankaa vastaan siinä ku on kerta radalla pysyny :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 24. 17:43:57 2009

criddehän sen on vissiin kokonaan tai lähes kokonaan tehny, en tiedä pyöriikö täällä enään...
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 25. 2:38:53 2009

Noh, katsotaan kuinka käy: nyt hyllyssä tehdasuusi ZF:n pumppu joka pitäisi teipata kiinni viikon sisällä. Raporttia tulee sitten. Päästään ehkä kärryille jarraako pumppu vai venttiilikoneisto.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Joulukuu 25. 3:17:09 2009

Divari-1 autoihin ovat vaihtaneet sisuskaluja.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Joulukuu 28. 20:15:33 2009

Kaveri alkoi kans tutkimaan tuota ohjauksen "vastustamista", hammastangon öljylähdöt on helvetin pienellä reijällä, joten porasi ihan kokeeksi vain suuremmaksi. Itseasiassa näytti kuin siinä olisi ollut kuristus. Vielä ei ole tanko paikallaan ettei pysty sanomaan auttaako, mutta sittenpähän tuon näkee.
Se vastustushan on juurikin sellaista, kuin ei öljy kerkeäisi "paeta" tarpeeksi nopeaa..
"Mieluiten ihan sama."

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 21:26:33 2009

Artery kirjoitti:Kaveri alkoi kans tutkimaan tuota ohjauksen "vastustamista", hammastangon öljylähdöt on helvetin pienellä reijällä, joten porasi ihan kokeeksi vain suuremmaksi. Itseasiassa näytti kuin siinä olisi ollut kuristus. Vielä ei ole tanko paikallaan ettei pysty sanomaan auttaako, mutta sittenpähän tuon näkee.
Se vastustushan on juurikin sellaista, kuin ei öljy kerkeäisi "paeta" tarpeeksi nopeaa..
Jospa oiskin noin helposti munklattavissa, niin ilmotteleppa ihmeessä kun kyseinen hammastanko on koeponnistettu?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Joulukuu 29. 16:52:23 2009

tumppe kirjoitti: Jospa oiskin noin helposti munklattavissa, niin ilmotteleppa ihmeessä kun kyseinen hammastanko on koeponnistettu?
Tottakai ilmoitan, enkait mä nyt mitään pimittämään ala. :green:
"Mieluiten ihan sama."

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Joulukuu 29. 17:40:28 2009

Artery kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Jospa oiskin noin helposti munklattavissa, niin ilmotteleppa ihmeessä kun kyseinen hammastanko on koeponnistettu?
Tottakai ilmoitan, enkait mä nyt mitään pimittämään ala. :green:
:wink: :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

hamaja
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Lokakuu 7. 15:24:58 2003
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hamaja » Ti Tammikuu 4. 18:54:07 2011

Artery kirjoitti:Kaveri alkoi kans tutkimaan tuota ohjauksen "vastustamista", hammastangon öljylähdöt on helvetin pienellä reijällä, joten porasi ihan kokeeksi vain suuremmaksi. Itseasiassa näytti kuin siinä olisi ollut kuristus. Vielä ei ole tanko paikallaan ettei pysty sanomaan auttaako, mutta sittenpähän tuon näkee.
Se vastustushan on juurikin sellaista, kuin ei öljy kerkeäisi "paeta" tarpeeksi nopeaa..
Joko on selvinny tämä homma?

jjs kirjoitti:Noh, katsotaan kuinka käy: nyt hyllyssä tehdasuusi ZF:n pumppu joka pitäisi teipata kiinni viikon sisällä. Raporttia tulee sitten. Päästään ehkä kärryille jarraako pumppu vai venttiilikoneisto.
Entä oliko pumpun vaihdolla minkälainen vaikutus siihen palautus ongelmaan?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 4. 19:06:22 2011

Kuten aiemmin tuolla ylempänä sanoinkin, niin Ittellä korjaantu yks sierra pumpun vaihdolla. Jotenkin se viittais myös siihen venttiilikoneistoon, kun se vastustaminen alkaa aina sillon, kun ohjaus muuten palauttaisi itsestään. Saa kääntää kaks kertaa kovempaa palautussuuntaan, jos vertaa vaikkapa tehostamattoman nopean ohjauksen kääntämistä mutkan suuntaan. Paikallaan kääntyy tehostettukin melkein kuinka nopeesti vaan molempiin suuntiin. Kiinnostaa kyllä, jos ongelmasta pääsee jotenkin eroon.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 4. 19:21:17 2011

hamaja kirjoitti:
Artery kirjoitti:Kaveri alkoi kans tutkimaan tuota ohjauksen "vastustamista", hammastangon öljylähdöt on helvetin pienellä reijällä, joten porasi ihan kokeeksi vain suuremmaksi. Itseasiassa näytti kuin siinä olisi ollut kuristus. Vielä ei ole tanko paikallaan ettei pysty sanomaan auttaako, mutta sittenpähän tuon näkee.
Se vastustushan on juurikin sellaista, kuin ei öljy kerkeäisi "paeta" tarpeeksi nopeaa..
Joko on selvinny tämä homma?

jjs kirjoitti:Noh, katsotaan kuinka käy: nyt hyllyssä tehdasuusi ZF:n pumppu joka pitäisi teipata kiinni viikon sisällä. Raporttia tulee sitten. Päästään ehkä kärryille jarraako pumppu vai venttiilikoneisto.
Entä oliko pumpun vaihdolla minkälainen vaikutus siihen palautus ongelmaan?
Vastaus taitaa olla tuolla rallia cossulla -jutussa, tänne jäänyt laittamatta:

Ohjauksen palautus parani huomattavasti uudella ZF:n vakiopumpulla (2,3 DOHC). Luulen että tuon kanssa voi elää.
Sopii suoraan kiinnikkeisiin, vain öljynsyöttöletkun sisäänmenoholkin kääntö on "poskellaan", mutta siitä selviää letkumuutoksella.
Samalla vaihtui tietysti liki kaikki öljyt, saattaa vaikuttaa tässä tapauksessakin jotain (olivat melko tuoreet)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Tammikuu 4. 20:10:19 2011

Kaverin on tehny talvisin Scorpio tota yli 15v. mitä auto on ollu niillä, sen isäukko vaihdatti kaikki ohjauksen osat (pumppu,tanko,letkut/putket ja öljyt moneen kertaan) uusiin sillon kun se osti sen auton ja se on edelleen semmonen.
-Perus 2.0 dohc
-hidas ohjaus
-Vanteina orkkis peltiset 14'' 185/70/14 kumeilla,tai RS 15'' 205/60/15
Nyt sillä on jo ajettukki yli 600tkm. :lol:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

hamaja
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Lokakuu 7. 15:24:58 2003
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tehostettu hammastanko-ohjaus - viritysvinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hamaja » Ke Tammikuu 5. 0:43:32 2011

jjs kirjoitti:
hamaja kirjoitti:
Artery kirjoitti:Kaveri alkoi kans tutkimaan tuota ohjauksen "vastustamista", hammastangon öljylähdöt on helvetin pienellä reijällä, joten porasi ihan kokeeksi vain suuremmaksi. Itseasiassa näytti kuin siinä olisi ollut kuristus. Vielä ei ole tanko paikallaan ettei pysty sanomaan auttaako, mutta sittenpähän tuon näkee.
Se vastustushan on juurikin sellaista, kuin ei öljy kerkeäisi "paeta" tarpeeksi nopeaa..
Joko on selvinny tämä homma?

jjs kirjoitti:Noh, katsotaan kuinka käy: nyt hyllyssä tehdasuusi ZF:n pumppu joka pitäisi teipata kiinni viikon sisällä. Raporttia tulee sitten. Päästään ehkä kärryille jarraako pumppu vai venttiilikoneisto.
Entä oliko pumpun vaihdolla minkälainen vaikutus siihen palautus ongelmaan?
Vastaus taitaa olla tuolla rallia cossulla -jutussa, tänne jäänyt laittamatta:

Ohjauksen palautus parani huomattavasti uudella ZF:n vakiopumpulla (2,3 DOHC). Luulen että tuon kanssa voi elää.
Sopii suoraan kiinnikkeisiin, vain öljynsyöttöletkun sisäänmenoholkin kääntö on "poskellaan", mutta siitä selviää letkumuutoksella.
Samalla vaihtui tietysti liki kaikki öljyt, saattaa vaikuttaa tässä tapauksessakin jotain (olivat melko tuoreet)
Ok. Niinhän tuolla oli mainittu että parempi on...menny jotenkin tuo vaan ohi sitä silloin lukiessa :roll:

Olafu: katoin että siinä aiemmassa tekstissä luki että ongelma "varmistui", vaikka siinä luki oikeasti "vaimentui" pumpun vaihtamalla :lol:

Vastaa Viestiin