turvakaarien suunnittelua

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja heka » Su Marraskuu 22. 22:31:04 2009

Olisi tarkoitus tehdä/ teettää tuohon projekti coupe taunukseeni kaaret talven aikana, kaipaisin hieman vinkkejä ja neuvoja mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon kaaria suunitellessa.
Perus kaari kehikon ainon taitattaa ammattilaisella, todennäköisesti sprintti sääntöjen mukaisiksi (vaikka katuautoon tuleekin) ja hitsata itse tig:llä kasaan.
Perus kaarien lisäksi aion hitsailla lisää putkea jäykistääkseni koria mahdollisimman paljon ja lähinnä tähän kaipaisin lisä vinkkejä. Kuinka putkia tulisi sovitella ja laitella sekä millaisia tukia tulisi tehdä, että korista saataisiin mahdollisimman jäykkä?
Taka päästä kehikko tulee kiinni kynätolppien koteloihin. Etu päästä mahdollisuuksien mukaan olisi tarkoitus viedä tuet runkoaisoihin etuakseliston kiinnitys pisteiden läheisyyteen, lisäksi kaaret hitsataan A ja B pilareihin kiinni.

Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita :)
T:Heikki
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 23. 7:18:49 2009

Kunhan teet / teetät sellaset kaaret ettei istumamäärä laske ja kulku on penkeille on vaivatonta. Makuasioitahan nämä on, mutta itseäni nyppii suunnattomasti helvetinmoinen putkihässäkkä katuautossa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Marraskuu 23. 15:26:41 2009

MouTine kirjoitti:Kunhan teet / teetät sellaset kaaret ettei istumamäärä laske ja kulku on penkeille on vaivatonta. Makuasioitahan nämä on, mutta itseäni nyppii suunnattomasti helvetinmoinen putkihässäkkä katuautossa.
Tässä tapauksessa voi kaaret jättää tekemättä. Eli ei show-kaaria, vaan sellaset mitkä ihan oikeesti auttaa jos lipeää katolleen..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ma Marraskuu 23. 17:37:00 2009

tää onkin taas sellanen juupas-eipäs aihe....

ei muuta ku monta salkoa putkea ja taivutin niin kaaret sit istuu nätisti
putkien sovitus huolella,voi käyttää myös pahvista tehtyä mallia päiden muotoiluun


mikähän se oli ennätys mitä saatiin putkea menemään, tais olla kaverin gt corolla ja jotain +20m putkea... :D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Marraskuu 23. 22:37:58 2009

meilläkin vahingossa tuli reilu 30m putkea tohon jäärata sierraan..

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja heikki » Ti Marraskuu 24. 21:59:01 2009

fomoco3 kirjoitti: mikähän se oli ennätys mitä saatiin putkea menemään, tais olla kaverin gt corolla ja jotain +20m putkea... :D
Itse kysymystä sivuten, Muistelisin että joskus oli vauhdin maailmassa esittelyssä type-r civicci, n-ryhmäläinen ja siihen oli mennyt putkea yli 45m.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Marraskuu 24. 22:38:22 2009

heikki kirjoitti:
fomoco3 kirjoitti: mikähän se oli ennätys mitä saatiin putkea menemään, tais olla kaverin gt corolla ja jotain +20m putkea... :D
Itse kysymystä sivuten, Muistelisin että joskus oli vauhdin maailmassa esittelyssä type-r civicci, n-ryhmäläinen ja siihen oli mennyt putkea yli 45m.
Mikä se ratasarja nyt onkaan/olikaan (joku sport2000) tai jotain sinnepäin... Ni ruutulipussa sanovat et reilu 40m type r:ään menee putkee.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 24. 22:41:14 2009

heka kirjoitti:
Perus kaarien lisäksi aion hitsailla lisää putkea jäykistääkseni koria mahdollisimman paljon ja lähinnä tähän kaipaisin lisä vinkkejä. Kuinka putkia tulisi sovitella ja laitella sekä millaisia tukia tulisi tehdä, että korista saataisiin mahdollisimman jäykkä?
Taka päästä kehikko tulee kiinni kynätolppien koteloihin. Etu päästä mahdollisuuksien mukaan olisi tarkoitus viedä tuet runkoaisoihin etuakseliston kiinnitys pisteiden läheisyyteen, lisäksi kaaret hitsataan A ja B pilareihin kiinni.

Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita :)
T:Heikki
Melko turhaa vahvistushitsata koria jos teet siihen hyvän kehikon sisälle ( = putkirunko).

2-paikkainen tuosta ilm. tulee; silloin saat myös vääntöjäykkyyttä paljon lisää tekemällä diagonaalin tai ristikon.

Kannattaa tehdä ihan rata-/rallihenkeen, tämmöinen kävi mielessä:
-pääkaari (matalahko sisätila ->vie riittävän taakse että penkki mahtuu / et lyö päätäsi)
-pitkittäiskaaret (kiinnitys a-pilariin alhaalta ylös) + tuulilasin yläputki
-takavinotuet esim. iskareiden yläpäähän ja linkitykset ylempien takatukivarsien etupään kiinnikeiden kohdalle + em. ristikko
-oviputket (ei tarvinne ristikoita - hankala kulkea), helman korkeudelle. Jos haluat estää CRSC:n koomikoita tulemasta ratapäivillä oven läpi kylkiluihin, laita toinen ylemmäksi, tai ristikko.
-poikkiputki kojelaudan sisään
-etutuet alaviistoon tuulilasin alareunan korkeudelta runkoaisaan (ylätukivarren eli etukelkan kiinn.pisteiden hujakoille), ja voimansiirtoa tarvittaessa 3-4 mm plootuilla kehikkoon
-etualatuet pitkittäiskaaren alapäästä (ainakin mahd. alhaalta) yläviistoon ja kiinni yläetutukeen etukiinn.pisteen lähelle.
-konehuoneen poikkituki samalla periaatteella

Tuosta voi sitten jatkaa tilaamalla toiset 30-40m putkea ja jatkaa...

Täysi luuranko :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Marraskuu 25. 22:02:58 2009

Melko turhaa vahvistushitsata koria jos teet siihen hyvän kehikon sisälle ( = putkirunko).

2-paikkainen tuosta ilm. tulee; silloin saat myös vääntöjäykkyyttä paljon lisää tekemällä diagonaalin tai ristikon.

Kannattaa tehdä ihan rata-/rallihenkeen, tämmöinen kävi mielessä:
-pääkaari (matalahko sisätila ->vie riittävän taakse että penkki mahtuu / et lyö päätäsi)
-pitkittäiskaaret (kiinnitys a-pilariin alhaalta ylös) + tuulilasin yläputki
-takavinotuet esim. iskareiden yläpäähän ja linkitykset ylempien takatukivarsien etupään kiinnikeiden kohdalle + em. ristikko
-oviputket (ei tarvinne ristikoita - hankala kulkea), helman korkeudelle. Jos haluat estää CRSC:n koomikoita tulemasta ratapäivillä oven läpi kylkiluihin, laita toinen ylemmäksi, tai ristikko.
-poikkiputki kojelaudan sisään
-etutuet alaviistoon tuulilasin alareunan korkeudelta runkoaisaan (ylätukivarren eli etukelkan kiinn.pisteiden hujakoille), ja voimansiirtoa tarvittaessa 3-4 mm plootuilla kehikkoon
-etualatuet pitkittäiskaaren alapäästä (ainakin mahd. alhaalta) yläviistoon ja kiinni yläetutukeen etukiinn.pisteen lähelle.
-konehuoneen poikkituki samalla periaatteella

Tuosta voi sitten jatkaa tilaamalla toiset 30-40m putkea ja jatkaa...

Täysi luuranko :)[/quote]


Jotain tämän suuntaista täytyy kokeilla :) suurimmat ongelmat tuleepi varmaan etuakselin kiinnitys pistetiden luo vietävistä putkista mutta eiköhän ne sinne saa. Täytyy toki mittoa ettei pyrien kääntymistila pienene, tiedä vaikka tällä mentäis jossain vaiheessa hieman luisussa O:)

veikkaisi ettei sami hyväksy tuota täys luuranko vaihtoehtoa :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Artery » Ke Marraskuu 25. 22:09:09 2009

Vähän aiheesta poiketen tähän väliin: Paljonko keskimäärin turvakaarista tulee lisäpainoa autoon?
"Mieluiten ihan sama."

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 25. 23:12:59 2009

Eipä Samilla ole siihen nokan koputtamista. Huomioi nuo em. kuljettajan ja matkustajan turvallisuuteen liittyvät näkökohdat ja tekee kiinnitykset / materiaalit varoiksi AKK:n sääntökirjan mukaisiksi (ei pitäisi olla merkitystä, mutta nähnyt vierestä kun leimanatsi hylkäsi em. "syystä" ). Muutoskatsastus(?) ja hurjaa ajoa.

Etupään tuet: tarkoitin tehtäväksi konehuoneen puolelle, ei pyöränholviin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jampo
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 19:51:12 2002
Paikkakunta: Nurmes

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jampo » La Joulukuu 5. 10:33:47 2009

Itsellä kaaret jo väännetty autoon sisälle, mutta heräsi eräs kysymys niiden kiinnittämisestä, jos haluaisin niiden täyttävän myös FIA:n määräykset...

Ongelmana nyt lähinnä pää- ja puolisivukaarien kiinnittäminen A ja B pilareihin. Elikkä jos haluaisin kiinnittää ne rei'itetyillä (kevennetyillä / vahvistepokatuilla) levyillä niin kuinka paksua kyseisen levyn tulisi olla? Onko sama käytäntö kuin muissakin vahvikelevyissä yms. , että tulee olla vähintään yhtä paksua kuin itse kaariputken seinämävahvuus?


Laitetaan vielä kuva millaisia levyjä tarkoitan
http://www.afterhoursautomotive.com/ima ... gusset.jpg
Sierra Cosworth -88
Escort Cosworth -94
Jäsen:424

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matsu » La Joulukuu 5. 13:30:55 2009

Jampo kirjoitti:Itsellä kaaret jo väännetty autoon sisälle, mutta heräsi eräs kysymys niiden kiinnittämisestä, jos haluaisin niiden täyttävän myös FIA:n määräykset...

Ongelmana nyt lähinnä pää- ja puolisivukaarien kiinnittäminen A ja B pilareihin. Elikkä jos haluaisin kiinnittää ne rei'itetyillä (kevennetyillä / vahvistepokatuilla) levyillä niin kuinka paksua kyseisen levyn tulisi olla? Onko sama käytäntö kuin muissakin vahvikelevyissä yms. , että tulee olla vähintään yhtä paksua kuin itse kaariputken seinämävahvuus?


Laitetaan vielä kuva millaisia levyjä tarkoitan
http://www.afterhoursautomotive.com/ima ... gusset.jpg
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -31175.pdf
Tuolta löytyy paljon tietoa mutta vastausta tähän en ainakaan pikaisesti löytänyt. Lattiaan kiinitettäessähän levyn minimipaksuus on muistaakseni 3 mm että oisko sama?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja JP » La Joulukuu 5. 14:03:52 2009

jos oikein muistan niin 3mm levyn paksuus ja kaksi 50mm pitkää kiinnitystä puolellaan on minimi

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: turvakaarien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » La Joulukuu 5. 14:30:27 2009

pilareihin on laitettu ihan 1,5-2mm pellistä reikä tuet...säännöistä en muista onko lailliset
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Vastaa Viestiin