Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » To Joulukuu 3. 21:50:09 2009

Onko kuinka paljon hankalampi, jos vaihtaa esim 3.8 thuntedbirdiin 5.0 tekniikan joka on myös vähäpäästöinen moottori. Mitä todistuksia vaaditaan ja kuinka identtinen moottorin pitää olla vertailuauton kanssa, esim saako lohko olla esim jostain muusta autosta, vai pitääkö se olla nimenomaan thunderbirdin?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Joulukuu 3. 23:46:26 2009

Jos autoa on tehty sillä koneella niin ei pitäs tuottaa ongelmia?
Mut jos toi 3,8 on isoin niin sit menee ainakin tilavuus yli.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 3. 23:49:10 2009

Vaihdettava moottori pitää olla vähintään yhtä uudesta autosta oleva, vähintään samat päästönormit täyttävä. Moottori pitää vaihtaa kokonaan kaikkine saastelaitteineen.
Yllämainittujen päästönormien takia moottori pitää olla autosta, muita rajoituksia ei tilavuus, teho ja painorajoitusten lisäksi ole.

Joku rajoitus kai on koskien vuosimalleja(tiukimmat normit), eli riittävän uudessa autossa on niin tiukat päästönormit, että pitää olla jotain todistuksia, vaikka vaihdettava moottori on vähintään yhtä uusi ja alunperin normit täyttäneestä autosta, mutta se alkaa vaikuttaa vasta jossain lähes vuosituhannen vaihteen autoissa. Tämä kannattaa varmistaa vielä aken sivuilta.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Joulukuu 4. 10:33:48 2009

olafu kirjoitti:Joku rajoitus kai on koskien vuosimalleja(tiukimmat normit), eli riittävän uudessa autossa on niin tiukat päästönormit, että pitää olla jotain todistuksia, vaikka vaihdettava moottori on vähintään yhtä uusi ja alunperin normit täyttäneestä autosta, mutta se alkaa vaikuttaa vasta jossain lähes vuosituhannen vaihteen autoissa. Tämä kannattaa varmistaa vielä aken sivuilta.
'01 eteenpäin (kun OBD:t on mitattu..?) moottorin täytyy olla tyyppihyväksytty ko. automalliin, meni jotenkin näin tarkoittamasi pykälä?

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Joulukuu 4. 11:40:39 2009

joo, tais kaatua koneen vaihto tähän, kun alkusperäsen oikeen vuosmallin koneen löytäminen papereineen järkihintaan taitaa olla aika kiven alla. Jos moottorin oisi voinu kasata thunderbirdin tai mustangin osista niin tilanne olisi ollut eri

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Joulukuu 4. 11:52:08 2009

Siis mitäh? Onhan noita Mutangien, Mark-VII ja Thunderbirdien 5.0 HO koneita nyt varmasti tarjolla. Riittää kun se on vähäpäästöinen ja sillä siisti. Ei sielä ketään rupea tutkimaan että onkos nyt lohko originelli vai mikä. Sama saatanan patarauta lohko niissä on ollut ihan mustavalkoelokuvista lähtien.

Itse kyllä metsästäisin mielummin Mark-VIII:n nykyaikasen modulaari-koneen ja vaihteiston. Justhan Nettiautossa oli yks menossa purkuun.

Minkä ikäinen se sun töpöötti on?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 4. 12:10:23 2009

Riittää kun laitat siihen paperiin sen auton mallin mistä se on, eli "moottori on ostettu käytettynä, peräisin sen ja sen mallisesta ja vuotisesta autosta" tai ainakin ittellä riitti. Ei kyllä ollu vähäpäästönen.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Joulukuu 4. 12:15:48 2009

OT:
MouTine kirjoitti:originelli
Eli omalaatuinen tai erikoinen.
Originaali = alkuperäinen :wink: (nusnus ,) :green:
Sori oli pakko O:)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 4. 18:49:48 2009

Sit on tietty nämä erikoiset tapaukset. Mulla oli 1986 dohc sierra kattimallin ruiskukoneella reilupäästöisillä papereilla ilman kattia tietty. Aikaisempi kone oli ollu 1.8ohc. Vieläkin auto ajossa tuttavalla ja mitään prosentteja sun muita ei ole vaihdosta rekisteriotteessa. Aika ison viinapullon on katsastussetä vissiin saanut leimalla :D

Ja entisellä työkaverilla oli 2.9 scorpio ,minkä se katsasti runsaspäästöiseksi. Vääntö kuulemma parani selvästi ,kun katit sai ottaa veke.

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Joulukuu 4. 20:20:44 2009

Vasta suunnitteluvaiheilla tuo on (scorpio pitää saada laitettua kuntoon ja myytyä) 89-97 mallia olisi tarkotus hommata ja ne on kaikki vähäpäästösiä, mutta nyt hyvä kerätä tietoa asiasta ennenku menee ostamaan. 5.0 moottorin haluan nimenomaan sen takia, koska siihen saa parhaiten ja reippaasti halvimmalla osia
Viimeksi muokannut jnd, Pe Joulukuu 4. 22:07:13 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Joulukuu 4. 21:19:48 2009

KtK kirjoitti:Sit on tietty nämä erikoiset tapaukset. Mulla oli 1986 dohc sierra kattimallin ruiskukoneella reilupäästöisillä papereilla ilman kattia tietty. Aikaisempi kone oli ollu 1.8ohc. Vieläkin auto ajossa tuttavalla ja mitään prosentteja sun muita ei ole vaihdosta rekisteriotteessa. Aika ison viinapullon on katsastussetä vissiin saanut leimalla :D

.
Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole, tehot, tilavuudet sun muut menee rajoihin, ja auton kori määrää sen onko vähäpäästöinen vai ei, ja tuo kun on ollut 86:nen, niin ei oo tarvinnu laittaa edes sitä "kylmää kattia". Ja joskus ennenmuinoin ei merkattu prosentteja otteeseen, ne oli vaan konttorin tiedossa. Eli kyllä on viinapullorahat menny ihan turhaan sille leimakonnalle..
Pedal tu tö metal!

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ma Joulukuu 7. 15:14:29 2009

vauhtipete kirjoitti:OT:
MouTine kirjoitti:originelli
Eli omalaatuinen tai erikoinen.
Originaali = alkuperäinen :wink: (nusnus ,) :green:
Sori oli pakko O:)
Myö ollaan kaikki omalaatuisia :green:
#350

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Joulukuu 11. 10:12:17 2009

joo, soittelin tossa ja selvis että auto pitäs viedä saksaan tarkastettavaks jarrujen, ym. muutoksista että leimasta läpi sais.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Joulukuu 11. 12:28:50 2009

Hä? Onko ne ulkoistanu noi muutoskatsastukset jo ihan suomestakin? :lol:
Kuka sulle tommosta paskaa on syöttänyt, täälläpäin on riittänyt kun kertoo mitlkä palikat on autoon laittanut ja allekirjoittaa osaluettelon vaihdetuista osista, eivät ole edes mittailleet levyjen halkaisijoita ym. Ja miksi juuri saksaan...? Ei toi nyt niin vaikeeta ole, jos (ja kun) autoa on saanut tollasella tekniikalla, niin muuttaa vaan kaikki osat vastaamaan, ja sitten konttorille, jos ei konttori suostu muutoskatsastamaan niin konttorin vaihto..
Pedal tu tö metal!

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Joulukuu 11. 15:28:23 2009

melkeempä näin, leimalla sanoivat että tarvii todistuksen siitä että osat on vaihettu jne. Toivon et mulle on vaan paskaa selitetty, mut pelkäämpä et näin ei oo. Homma meni näin, menin kysymään konttorilta, niin ne ohjas fordille, ja siel ne sano et ne ei jenkkifordeja hoida ja sit ne ohjas tonne http://www.tuv.fi/ ja tuol sit sanottiin et näin on. vituttaa kun asia on näin hankalaks tehty
Ainiin siks just saksaan koska kukaan suomessa ei hoida noita ja saksasta löytyy lähin sekä t-birdiä ei ole ilmeisesti tyypitetty suomessa. Tuurillahan toi auto vois mennä kasilla leimasta ilman muutoskatsastuksiakin, koska kerran kun scorpiota kävin leimalla näyttää niin kohta kysyttiin et onko tää auto etu vai takaveto

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 11. 17:03:02 2009

Hommaat jostakin thunderbirdin teknikset eroavaisuudet-paperin ja katsot siitä. Jos niissä on samat jarrut niin ei taida olla konttorilla ongelmaa.
Jäsen #606

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Joulukuu 11. 17:12:32 2009

kuulemma etu tolpat ja jarrut on ainakin erillaiset

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 11. 17:17:45 2009

jnd kirjoitti:kuulemma etu tolpat ja jarrut on ainakin erillaiset
Sitten overdrive foorumille ja sieltä kyseleen apua, on ton ikäsiä autoja muutoskatsatanu muutkin. Luulisin että siellä tärppää.
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 13. 9:14:39 2009

normaali muutoskatsastushan tuo on, tietyin edellytyksin;

-Hanki ihan ensiksi vertailumoottoritodistus vaikka amerikanautoihin erikoistuneelta korjaamolta tai luotettava varaosavertailu esim varaosakauppurin leimoin 3.8 ja 5.0 mallin eroista tai siitä, ettei niitä ole, sen paperin mukaiset muutokset teet autoon. (akselit, jarrut, ohjauslaitteet, vakaajat ym)

-Moottorista pitää olla päästötaso selvillä, helpointa on jos on vaikka vähäpäästöinen varaosa-auto josta moottori on otettu ja siitä on tiedossa rungonnumero, sillä selkiää aika paljon, tai sit fordilta paperi että kyseinen moottori on vähäpäästöistä mallia ja täyttää päästötason xxxxxxx. Kuten aiemmin joku totesi, moottori ei saa olla kanta-autoa vanhempi tässä tapauksessa tai jos on niin menee pian VTT hommiksi joka ei ole taloudellisesti kannattavaa -> hanki siis uudempi moottori suosiolla. Vähäpäästöisyys -sana kun ei ole aina ihan sama asia; päästötasoja on lisäksi useita eikä alkuperäistä vanhempaa voida hyväksyä, toisin sanoin 2000-vuosimallin autoon ei ilman lisäselvityksiä voida hyväksyä 1990-vuosimallista moottoria oli siinä alunperin katti tai ei. päinvastoin kyllä onnistuu.

-moottori on vaihdettava kaikkine vähäpäästöisyyteen vaikuttavine osineen (egr, katit ym systeemit). Ei ole väliä onko moottori mossesta vai mersusta kunhan päästöjen lisäksi tarkasteltavat asiat ovat ok, eli tilavuus suurimmasta max 25%, paino ja teho suurimmasta +20% jne.

-moottorin alkuperästä ja muista isommista osakokonaisuuksista täytyy osata kertoa mistä on peräisin, eihän noita nyt taivaastakaan putoa joten pieni rehellisyyden puuska auttaa tässä asiassa yleensä.

-lisäksi tulee ottaa huomioon suurimmat sallitut akselimassat ja kokonaismassa kun siirrytään suurempaan moottoriin. Suurimmat sallitut massat ovat autokohtaisia eikä niitä saa muuttaa kuin valmistajan luvalla.

saksassa voi käydä muuten vain lomailemassa. kyseinen katsastusmies oli aika kujalla asioista..

onhan noita 90-luvun alun lankkufarmareita 302/AOD tekniikalla kai myynnissä sopuhinnoin, jos vähäpäästöinen sellainen löytyy niin kättele kaupat ja tee puukyljistä polttopuuta XD

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Joulukuu 13. 13:44:48 2009

samiharju kirjoitti:Onhan noita 90-luvun alun lankkufarmareita 302/AOD tekniikalla kai myynnissä sopuhinnoin, jos vähäpäästöinen sellainen löytyy niin kättele kaupat ja tee puukyljistä polttopuuta XD
Ne ei ole HO malleja, mutta ajaa varmasti asiansa viritysahiona.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Joulukuu 16. 17:30:38 2009

Harrastamisen innosta ajattelit tehdä?
Yhtä iso hyöty kuin vaihtaa 1.6 sierraan 2.0 OHC,rahallisesti ja ajallisesti.
Ite olen seuraillu noita 8 koneisia jos hommais käyttikseks,ei vaan ole 6 ja 8 mallin välillä suurtakaan hintaeroo..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto vähäpäästöseen?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 16. 17:32:50 2009

Jape105 kirjoitti:Harrastamisen innosta ajattelit tehdä?
Yhtä iso hyöty kuin vaihtaa 1.6 sierraan 2.0 OHC,rahallisesti ja ajallisesti.
Mutta ei suorituskyvyllisesti. Ero on huomattava.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin