Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 30. 19:07:42 2009

vauhtipete kirjoitti:Maksaa vaan jostain syystä n. 5 kertaa enemmän :roll:
yksi tehokkaimmista boscin pumpuista jos ei ihan viripumppuja oteta laskuun.
Itellä on joku porsche:n orkkis pumppu ja siinä on 10L pienempi tuotto kun cossuissa vakiona.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Joulukuu 30. 20:38:09 2009

tumppe kirjoitti:
Popi kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Saattaa nyt olla vähän hölmö kysymys mut miksei sinne voi vaihtaa sitä cossun tankkia?
Se ei oo RACE :wink:
Valitettavasti mulla ei oo mitään vinkkejä noihin venttiili- ja letkuviritelmiin mutta tietty asiaa voi ajatella siltäkin kannalta että käyttää pumppuja ym siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty. Eli painepumppua paineen tekemiseen ja muita muihin. Joskus toimivatkin ihan hyvin niin.

Meillä oli endurance autossa, missä siis käytettiin venemoottorin tankkia, siirtopumppuna (tai niitä oli oikeestaan kaks) ihan perus sähköpumppu. Koneelta sitten paluu kerääjäsäilöön ja sieltä ylivuoto takas tankkiin. Ei tarvinnu kikkailla kuristuksilla, venttileillä ym ja toimi. Tietty ei juurikaan päässy kokemaan tota rakentamisen ja yrittämisen iloa.
Kyllähän ton puolikuntosen vakio pumpun toki vois heivata, mut riittääkö tuo motonetti pumppu paluulinjan kera esim. n.400-500hv lukemille ja mites nuo "siirtopumput" sit kestää tota paineettomuutta, kun eikös lähes kaikki bensapumput oo suunniteltu kumminki pientä vastapainetta vastaan toimimaan?
En oo kuullu et noi pumput ois mikään suunniteltu valuttamaan ilman vastapainetta bensaa johonki kiuluun?
Minkä pumpun sinne siirtopumpuks nyt sit vois laittaa ja nakupumput ei oo vaihtoehtona?
Tankkia en nyt ala vaihtaan, mutta vakion tilalle varapyöräkotelon alle pitäs joku pumppu löytyy?
Laitat sinne lohkon kylkeen käytetyn taunuksen bensapumpun siirtopumpuksi johon vedät tankista imulinjan ja painelinjan vedät takas kerääjään. Kerääjästä ruiskun painepumpulle josta xx mm painelinjaa suutintukille ja sieltä taas paluu kerääjään josta ylivuotolinja tankkiin. Toimii ja muilla ei oo samanlaista :lol: :lol: :roll:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 30. 22:07:26 2009

tumppe kirjoitti:Kyllähän ton puolikuntosen vakio pumpun toki vois heivata, mut riittääkö tuo motonetti pumppu paluulinjan kera esim. n.400-500hv lukemille ja mites nuo "siirtopumput" sit kestää tota paineettomuutta, kun eikös lähes kaikki bensapumput oo suunniteltu kumminki pientä vastapainetta vastaan toimimaan?
En oo kuullu et noi pumput ois mikään suunniteltu valuttamaan ilman vastapainetta bensaa johonki kiuluun?
Minkä pumpun sinne siirtopumpuks nyt sit vois laittaa ja nakupumput ei oo vaihtoehtona?
Quottaan tähän itteäni
jeddah kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Eikö siitä litran pytystä ruokita 4x 500cm3 suutinta 30sek jos säiliöön ei tule yhtään lisää bensaa ja suutinten käyttöaste on 100%.
Joka taas pikaisesti laskettuna on tasan sama kuin Motonetin 120l/h kalvopumpun tuotto...
Nopeastihan lasket mikä riittää ja mikä ei. Suuttimien tuotto sulla kun ainakin on tiedossa.
Tosin jos nakuttavan malliset pumput eivät ole vaihtoehtona niin...
Jos se siitä sen metelistä on kiinni, niin suoraan sanottuna mua ei ainakaan ole häirinnyt lainkaan se naputus, ei sitä ajaessa edes kuule. Päinvastoin itse asiassa, se ääni voimistuu kun se hörppää ilmaa tankista ja on itse asiassa aika loistava indikaattori sille kun tankki on oikeasti tyhjä. Ja on kestänyt nyt noin 23tkm ja pari vuotta moitteetta :green:

Varmasti ruiskupumppu kestää siirtopumppuna aikansa ja siirtää takuulla riittävästi soppaa, mutta minä en oikein näe siinä virityksessä mitään järkeä. Ilmaa hörppimällä ja imupuolta ohuella röörillä kuristamalla (kavitoi) ei varmasti ole niin pitkäikäinen kuin varsinaisena painepumppuna.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 30. 23:06:33 2009

Mulla(viime vuosituhannella...) alkuaikoina muutama painepumppu otti itseensä kun lähes tyhjällä tankilla hori tyhjää väärän puoleisissa kurveissa ja 3:sta pumpusta ei mikään kilahtanut kokonaan. Ainoa mikä niihin tuli oli etteivät enään tehneet tarpeeksi painetta(+4.5bar. Is:n,cossun ja walbron ns.500hv pumppu)
Eli ainakin omasta kokemuksesta ei sen suhteen olisi pelkoa ettei siirtopumppuna menisi vaikka tyhjä haroisikin.
Varmaan jätän tuon nykyisen siirtopumpuksi ja laitan 044:sen pä pumpuksi seuraavan päivityksen aikana.
Tuohon siirtopumpun linjaan ajattelin laittaa jonkun kuristimen ennen siirtosäiliötä niin ei ihan vapaasti pääse pyörimään ilman vastusta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Joulukuu 31. 10:19:29 2009

vauhtipete kirjoitti:Maksaa vaan jostain syystä n. 5 kertaa enemmän :roll:
Se ei maksa mitään kun se on jo autossa paikallaankin! :lol:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 1. 17:42:53 2010

Käytettykkin Cossun pumppu varmasti riittää syöttämään välisäiliötä josta ottaa nestettä pumppu, joka on tarkoitettu alle 750hv tehoihin PISTE
Bosch 044 pumpusta löytyy varmaan tuottokäppyrät eri paineilla ja sitä käyrää voi soveltaa myös siihen Cosan pumppuun ja tsiikailla kuinka paljon tuotto voisi olla ilman vastapainetta.

Ruiskun pumput käy aina täysillä ellei ole järjestelmässä huonoja kontakteja tai hyvin uusi auto jossa ei ole paluulinjaa ollenkaan. Ruiskun pumppu ei tarvitse mitään vastapainetta ja se vaan rasittaa sitä enemmän eli syöttöpumpusta pois takaiskuventtiili, jonka isompaan vaihtamalla varmasti saisi monen Cossun toimimaan ihan omallaankin pumpulla aika isoilla tehoilla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Tammikuu 1. 22:13:48 2010

SLEI kirjoitti: Ruiskun pumppu ei tarvitse mitään vastapainetta ja se vaan rasittaa sitä enemmän eli syöttöpumpusta pois takaiskuventtiili, jonka isompaan vaihtamalla varmasti saisi monen Cossun toimimaan ihan omallaankin pumpulla aika isoilla tehoilla.
Mulla tuo oma tuotoltaan 165/3bar niin silläkin 400hv ilman ongelmaa pumpun loppumisen kanssa,linjat on tosin kauttaaltaan min.10mm pumpun pään jälkeen...
Vakio cos muistaakseen oli 175/3bar.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja heka » La Tammikuu 2. 18:17:09 2010

Tuosta cossun orkkis tankista itellä hörppäs ilmaa pitkässä nopeessa vasemmalle kääntyvässä kaarteessa, bensaa oli tuossa vaiheessa reilu 1/4 tankki jäljellä onneks ei hajonnu mitään. Ei se välttämättä ihan turhaa oo sitä välisäiliötä viritellä paikalle ainakin vois ajaa radalla hieman vajaammallakin tankilla, kaikki painohan on pahasta.. (ei sen takia kannata kuitenkaan konetta rikkoa)

Niin ja tuo coseskin ehdottama systeemikin on jo testattu :) toimihan sekin laiskassa turboriesassa sillon joskus :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 2. 18:48:34 2010

heka kirjoitti:Niin ja tuo coseskin ehdottama systeemikin on jo testattu :) toimihan sekin laiskassa turboriesassa sillon joskus :)
Emäntä ajeli moisella virityksellä lähes vuodenpäivät joskun -03 paikkeilla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 3. 1:13:06 2010

Aksu kirjoitti:
heka kirjoitti:Niin ja tuo coseskin ehdottama systeemikin on jo testattu :) toimihan sekin laiskassa turboriesassa sillon joskus :)
Emäntä ajeli moisella virityksellä lähes vuodenpäivät joskun -03 paikkeilla.
Turbo tercelissä laitoin noin, välisäiliönä oli joku diisseli tojotan alipainesäiliö. Toimi ihan hyvin, kattila mossahti ihan muista syistä.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin