turbojuttuja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 3. 20:37:07 2010

mitä mahdollista haittaa tai etuja on siitä että turbolta lähtevä putki laajenee välijäähdyttimelle ja sieltä edelleen kaasuläpälle??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 3. 23:54:11 2010

Olen ainakin sitä mieltä, että kun se menee coolerilta painekoteloon, niin putken on hyvä olla suurta että virtausnopeus pysyy pienenä. Sillon patovaikutus painekotelossa pienenee.
Jäsen #606

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 4. 0:00:24 2010

kai nää on vähän tyhmiä kysymyksiä mut kuitenki.

turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3". eli tuo olis hyvä siis??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 4. 9:16:54 2010

Joskus mulle opetettu, ettei paljoa kaasuläppää suurempaa putkea kannata laittaa. Tuttu kokeili isolla putkellakin ja vaihtoi sit takas pienempään. Oli kuulemma huonommin hereillä kone. Riippuu tietty mitä hakee. Tutulla harraste kilpuri ja hyvä herääminen siinä tarkeätä. Varmaan jos haetaan ISOA tehoa, niin silloin kaasuläppäkin on jo 3" :)
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 4. 9:31:43 2010

Rahtinalle kirjoitti:turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3"
En tiedä kenen viestistä tämä on lainattu, mutta olen samaa mieltä Veskun kanssa, että EI näin. Ilma on tiheimmillään cuulerista ulostullessa, joten se ei tarvitse mitään ylim. putken halkaisijaa (lue sisäpinta-alaa) läpän todelliseen pinta-alaan nähden. Varmasti vaikuttaa heräämiseen, kun virtausnopeus laskee ennen läppää ja putkiston "turha" tilavuus kasvaa.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 4. 9:39:07 2010

Lisäksi mielestäni kasvattaa turhaan patopainetta 5Xmm kaasuläppää vasten, jos tuleva putki olisi 3".
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Tammikuu 4. 11:54:47 2010

Entäs ahtimen ja coolerin välinen putki?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 4. 18:57:14 2010

MikkoT kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3"
En tiedä kenen viestistä tämä on lainattu, mutta olen samaa mieltä Veskun kanssa, että EI näin. Ilma on tiheimmillään cuulerista ulostullessa, joten se ei tarvitse mitään ylim. putken halkaisijaa (lue sisäpinta-alaa) läpän todelliseen pinta-alaan nähden. Varmasti vaikuttaa heräämiseen, kun virtausnopeus laskee ennen läppää ja putkiston "turha" tilavuus kasvaa.
se oli kysymys vaan. täytyy kysyä kun nää ahdin jutut on vähän uusia.
lähinnä sen takia että ei meinaa löytyö sopivan kokoista cuuleria suoraan ja vielä edullisesti, niin ajattelin että millä lähtökohdilla sitä kannattaa lähteä hakemaan.

tulee todnäk. cossun läppä ja itse tehty imusarja ja se turbon lähtö on sen 2"

eli jos laitan 2" lähdöillä cuulerin ja cossun läpän niin sit ok vai??


EDIT: niin ja se kolmen tuuman läppäKOTELO oli siitä kun mulla focuksenkin kaasuläppään tulee 3" putki vaikka ite läppä ei ole lähellekään sitä
Viimeksi muokannut Rahtinalle, Ma Tammikuu 4. 18:59:04 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 4. 18:57:55 2010

Itse pitäisin putket suunnilleen samanpaksuisina, mutta tuokin pitäisi melkeinpä kokeilla. Periaatteessa kuuma ilma on laajempaa, kuin kylmä ja se puoltasi paksuakin tuloputkea coolerille. Toisaalta ilmahan tulee jo aika pienestä reiästä ahtimelta olos. Kaikki mitat riippuu tietysti ahtimen koostakin, mut jos touhutaan normi cossun ahtemella ja vastaavilla, niin varmaankin nuo vakiokokoiset putket piisaa. Kyllä esim 56mm sisäreiällä olevasta putkesta menee ilmaa läpi runsaasti.

Edit. Oli tullut juttua kirjoitellessa... Mulla cossussa 60mm ulkomitalla olevaa putkea coolerin putket.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 4. 19:03:55 2010

siitä ei varmaan ole suurempaa haittaa että cuuleri 2" ja läppä 60mm, eli silikoniputkilaajentajalla tekis?
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Tammikuu 4. 20:17:49 2010

Rahtinalle kirjoitti:siitä ei varmaan ole suurempaa haittaa että cuuleri 2" ja läppä 60mm, eli silikoniputkilaajentajalla tekis?
Onhan tuo 2" sisäreikä?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 4. 21:46:15 2010

Joo ei ollut Rahtinalle tarkoitus aikaisemmin olla töykeä, vaan ajattelin sinun löytäneen tuon alkuperäisen "ajatuksen" jostain täältä jo valmiiksi neuvottuna.
Kuten Vesku jo mainitsi, niin 60mm päältä on enemmän kuin sopiva cossun läpän kanssa ja riittää varmasti reiluun 500 hp, joten ei käy ihan hetkessä pieneksikään :) Ja lisäki löytyy aika hyvin valmista osaa rosterina ja tavallisena. Lisäksi käy 60mm silikoniletkulla suoraan cossun läppään.

Edit. Ja jos haluaa valikoimaa cuulereihin, niin Kiinan mallit 3":n lähdöillä ei ole huono vaihtoehto, kun käyttää supistajia 3">2,5" (= n. 62mm, joten kiristyy varmasti 60 mm putkeen) tai muokkaa lähdöt pienemmiksi.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 4. 22:27:12 2010

Mulla oli 3" putkee cuulerilta kaasuläpälle ja putki sopi suoraan kaasuläppään. Muutenkin ahtoputket oli 3", ahtimen lähdössä 2" -> 3" kulmasupistaja.
Sierraan on tulossa kans samalla tavalla ja samalla 67mm kaasuläpällä.
Jäsen #606

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 4. 22:41:40 2010

MikkoT kirjoitti: Edit. Ja jos haluaa valikoimaa cuulereihin, niin Kiinan mallit 3":n lähdöillä ei ole huono vaihtoehto, kun käyttää supistajia 3">2,5" (= n. 62mm, joten kiristyy varmasti 60 mm putkeen) tai muokkaa lähdöt pienemmiksi.
juu ei menny palko nenään :D

tätä hainkin eli sen voi supistaa cuulerin matkalle. mutta onko parempia vaihtoehtoja??

tykkään vaan hakea asioita tälläi rakennusvaiheessa esille että mikä on hyvä, jos vaikka joku muu olis parempi.
tietenkin samoissa hintaluokissa ja mahdollisuuksien mukaan. tekis aina vaan mahdollisimman hyvin vaikka suht halvalla rakentaakin.

on tossa vuosien varrella tullu esiin kaikennäköistä tässä projektissa minkä olis voinu tehdä paljon paremmin, kun olis vaan miettinyt ja malttanut mielensä.
osa on kyllä tehty uudestaankin :oops: mutta paremmin 8)
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Tammikuu 4. 23:06:05 2010

Itelle tuli niin että turboilta tulee 60mm ulkohalkaisijalla olevalla putkella coolerille jota ennen yhtyvät 3" putkeksi jonka kokoiset on nuo coolerin päädytkin. Sitten coolerilta ulos myös pätkällä 3" josta haarautuu kahdeksi 60mm putkeksi joka sopii juuri kaasuläppien kiinnitykseen sopivasti. Näin tuo oli helppo toteuttaa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 4. 23:11:27 2010

eikös noi reikäkoot ole muuten sisämittoja?
näin olen käsittänyt.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 5. 8:18:33 2010

Rahtinalle kirjoitti:eikös noi reikäkoot ole muuten sisämittoja?
näin olen käsittänyt.
No suurimmaksi osaksi tässä on puhuttu ennemmin ulkohalkaisijoista. 60mm putki päältä on sisältä n. 56mm, kuten Vesku jo mainitsi. 2":n putki sisältä = 50,8 mm ja päältä n. 55mm.

Jos sulla on turbon lähtö sisältä 2", niin on varmasti sen verran isompi päältä, että 60 mm (sisähalk.) silikoniputki kiristyy siihenkin, jolloin 60 mm päältä olisi minun mielestäni paras vaihtoehto putkikooksi näillä oletuksilla/tiedoilla.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ti Tammikuu 5. 17:02:43 2010

no täytyy kattoa kun saan ahtimen että mikä se oikeasti on.
just tota tarkotin että 2" on se sisä halkaisija mikä ilmoitetaan
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Tammikuu 6. 11:17:18 2010

Mulla ollu turbot aina sellaisia, et cossun vakio punainen silikoniletku ahtimelta coolerille käy siihen. :)
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Tammikuu 6. 11:25:53 2010

Vesku kirjoitti:Mulla ollu turbot aina sellaisia, et cossun vakio punainen silikoniletku ahtimelta coolerille käy siihen. :)
hehe, oiva koko siis, tosin sulla on niitä kaks :shock: :D :D
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Tammikuu 6. 12:46:57 2010

Noissa cossuissa vaan yhdet... :oops:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Tammikuu 8. 14:32:03 2010

kertokaa tyhmälle että mitä toi AR arvo kertoo ja miten vaikuttaa jos sitä muuttaa??

olisko jotain vikkiä heittää kuinka pitkät putket pakosarjaan tekis???
vai onko tolla edes mitään merkitystä, jossain näkee todella lyhkäsiä sarjoja vaikka tlaa olisikin ja jossain taas tosi pitkiä.
tulee jaetulla laipalla toi ahdin.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja matsu » Pe Tammikuu 8. 21:15:11 2010

http://www.kosunenracing.com/turbo.html

Lukaisepa tuolta, hyvää asiaa ahtimista!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja olafu » La Tammikuu 9. 11:41:25 2010

Mitataankos se A/R siitä, kun vedetään turbiiniakselin keskeltä suora viiva sen kohdan yli, missä turbiinikotelon nielu tulee siiven ulkoreunan tasalle? Pakopesän laipan suuaukosta mitattunahan tuo A/R voi olla lähes mitä tahansa eikä kerro yhtään mitään...
Jäsen #606

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » La Tammikuu 9. 11:52:59 2010

olafu kirjoitti:Mitataankos se A/R siitä, kun vedetään turbiiniakselin keskeltä suora viiva sen kohdan yli, missä turbiinikotelon nielu tulee siiven ulkoreunan tasalle? Pakopesän laipan suuaukosta mitattunahan tuo A/R voi olla lähes mitä tahansa eikä kerro yhtään mitään...
täällä selitettynä http://www.moddedmustangs.com/forums/po ... -trim.html
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 11. 18:47:16 2010

juu selkis aika paljon, kiitos.

mites toi pakosarja?? veikkaisin että putkikoko olis lähes sama kun kannen kanavan, ei ainakaan isompi??? mitä mieltä arvon raati :D
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Tammikuu 11. 18:54:30 2010

Rahtinalle kirjoitti:juu selkis aika paljon, kiitos.

mites toi pakosarja?? veikkaisin että putkikoko olis lähes sama kun kannen kanavan, ei ainakaan isompi??? mitä mieltä arvon raati :D
Mun muistaakseen oli venttiilin mukaan se sarjan koko harkittava.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: turbojuttuja

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 11. 22:25:13 2010

Aksu kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:juu selkis aika paljon, kiitos.

mites toi pakosarja?? veikkaisin että putkikoko olis lähes sama kun kannen kanavan, ei ainakaan isompi??? mitä mieltä arvon raati :D
Mun muistaakseen oli venttiilin mukaan se sarjan koko harkittava.
niin olinkin muuten lukenut jostain, tuli heti mieleen kun kirjoitit.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vastaa Viestiin