turbojuttuja
Valvoja: CRSC Hallitus
-
turbojuttuja
mitä mahdollista haittaa tai etuja on siitä että turbolta lähtevä putki laajenee välijäähdyttimelle ja sieltä edelleen kaasuläpälle??
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
Re: turbojuttuja
Olen ainakin sitä mieltä, että kun se menee coolerilta painekoteloon, niin putken on hyvä olla suurta että virtausnopeus pysyy pienenä. Sillon patovaikutus painekotelossa pienenee.
Jäsen #606
-
kai nää on vähän tyhmiä kysymyksiä mut kuitenki.
turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3". eli tuo olis hyvä siis??
turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3". eli tuo olis hyvä siis??
-
- CRSC jäsen 2016
Joskus mulle opetettu, ettei paljoa kaasuläppää suurempaa putkea kannata laittaa. Tuttu kokeili isolla putkellakin ja vaihtoi sit takas pienempään. Oli kuulemma huonommin hereillä kone. Riippuu tietty mitä hakee. Tutulla harraste kilpuri ja hyvä herääminen siinä tarkeätä. Varmaan jos haetaan ISOA tehoa, niin silloin kaasuläppäkin on jo 3" 

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
En tiedä kenen viestistä tämä on lainattu, mutta olen samaa mieltä Veskun kanssa, että EI näin. Ilma on tiheimmillään cuulerista ulostullessa, joten se ei tarvitse mitään ylim. putken halkaisijaa (lue sisäpinta-alaa) läpän todelliseen pinta-alaan nähden. Varmasti vaikuttaa heräämiseen, kun virtausnopeus laskee ennen läppää ja putkiston "turha" tilavuus kasvaa.Rahtinalle kirjoitti:turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3"
-
- CRSC jäsen 2016
Lisäksi mielestäni kasvattaa turhaan patopainetta 5Xmm kaasuläppää vasten, jos tuleva putki olisi 3".
-
Entäs ahtimen ja coolerin välinen putki?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
se oli kysymys vaan. täytyy kysyä kun nää ahdin jutut on vähän uusia.MikkoT kirjoitti:En tiedä kenen viestistä tämä on lainattu, mutta olen samaa mieltä Veskun kanssa, että EI näin. Ilma on tiheimmillään cuulerista ulostullessa, joten se ei tarvitse mitään ylim. putken halkaisijaa (lue sisäpinta-alaa) läpän todelliseen pinta-alaan nähden. Varmasti vaikuttaa heräämiseen, kun virtausnopeus laskee ennen läppää ja putkiston "turha" tilavuus kasvaa.Rahtinalle kirjoitti:turbon lähtö on 2" jos cooleri on 3" niin kaasuläppäkotelon olis hyvä olla kans 3"
lähinnä sen takia että ei meinaa löytyö sopivan kokoista cuuleria suoraan ja vielä edullisesti, niin ajattelin että millä lähtökohdilla sitä kannattaa lähteä hakemaan.
tulee todnäk. cossun läppä ja itse tehty imusarja ja se turbon lähtö on sen 2"
eli jos laitan 2" lähdöillä cuulerin ja cossun läpän niin sit ok vai??
EDIT: niin ja se kolmen tuuman läppäKOTELO oli siitä kun mulla focuksenkin kaasuläppään tulee 3" putki vaikka ite läppä ei ole lähellekään sitä
Viimeksi muokannut Rahtinalle, Ma Tammikuu 4. 18:59:04 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- CRSC jäsen 2016
Itse pitäisin putket suunnilleen samanpaksuisina, mutta tuokin pitäisi melkeinpä kokeilla. Periaatteessa kuuma ilma on laajempaa, kuin kylmä ja se puoltasi paksuakin tuloputkea coolerille. Toisaalta ilmahan tulee jo aika pienestä reiästä ahtimelta olos. Kaikki mitat riippuu tietysti ahtimen koostakin, mut jos touhutaan normi cossun ahtemella ja vastaavilla, niin varmaankin nuo vakiokokoiset putket piisaa. Kyllä esim 56mm sisäreiällä olevasta putkesta menee ilmaa läpi runsaasti.
Edit. Oli tullut juttua kirjoitellessa... Mulla cossussa 60mm ulkomitalla olevaa putkea coolerin putket.
Edit. Oli tullut juttua kirjoitellessa... Mulla cossussa 60mm ulkomitalla olevaa putkea coolerin putket.
-
siitä ei varmaan ole suurempaa haittaa että cuuleri 2" ja läppä 60mm, eli silikoniputkilaajentajalla tekis?
-
- CRSC jäsen 2016
Onhan tuo 2" sisäreikä?Rahtinalle kirjoitti:siitä ei varmaan ole suurempaa haittaa että cuuleri 2" ja läppä 60mm, eli silikoniputkilaajentajalla tekis?
-
Joo ei ollut Rahtinalle tarkoitus aikaisemmin olla töykeä, vaan ajattelin sinun löytäneen tuon alkuperäisen "ajatuksen" jostain täältä jo valmiiksi neuvottuna.
Kuten Vesku jo mainitsi, niin 60mm päältä on enemmän kuin sopiva cossun läpän kanssa ja riittää varmasti reiluun 500 hp, joten ei käy ihan hetkessä pieneksikään
Ja lisäki löytyy aika hyvin valmista osaa rosterina ja tavallisena. Lisäksi käy 60mm silikoniletkulla suoraan cossun läppään.
Edit. Ja jos haluaa valikoimaa cuulereihin, niin Kiinan mallit 3":n lähdöillä ei ole huono vaihtoehto, kun käyttää supistajia 3">2,5" (= n. 62mm, joten kiristyy varmasti 60 mm putkeen) tai muokkaa lähdöt pienemmiksi.
Kuten Vesku jo mainitsi, niin 60mm päältä on enemmän kuin sopiva cossun läpän kanssa ja riittää varmasti reiluun 500 hp, joten ei käy ihan hetkessä pieneksikään

Edit. Ja jos haluaa valikoimaa cuulereihin, niin Kiinan mallit 3":n lähdöillä ei ole huono vaihtoehto, kun käyttää supistajia 3">2,5" (= n. 62mm, joten kiristyy varmasti 60 mm putkeen) tai muokkaa lähdöt pienemmiksi.
-
Mulla oli 3" putkee cuulerilta kaasuläpälle ja putki sopi suoraan kaasuläppään. Muutenkin ahtoputket oli 3", ahtimen lähdössä 2" -> 3" kulmasupistaja.
Sierraan on tulossa kans samalla tavalla ja samalla 67mm kaasuläpällä.
Sierraan on tulossa kans samalla tavalla ja samalla 67mm kaasuläpällä.
Jäsen #606
-
juu ei menny palko nenäänMikkoT kirjoitti: Edit. Ja jos haluaa valikoimaa cuulereihin, niin Kiinan mallit 3":n lähdöillä ei ole huono vaihtoehto, kun käyttää supistajia 3">2,5" (= n. 62mm, joten kiristyy varmasti 60 mm putkeen) tai muokkaa lähdöt pienemmiksi.

tätä hainkin eli sen voi supistaa cuulerin matkalle. mutta onko parempia vaihtoehtoja??
tykkään vaan hakea asioita tälläi rakennusvaiheessa esille että mikä on hyvä, jos vaikka joku muu olis parempi.
tietenkin samoissa hintaluokissa ja mahdollisuuksien mukaan. tekis aina vaan mahdollisimman hyvin vaikka suht halvalla rakentaakin.
on tossa vuosien varrella tullu esiin kaikennäköistä tässä projektissa minkä olis voinu tehdä paljon paremmin, kun olis vaan miettinyt ja malttanut mielensä.
osa on kyllä tehty uudestaankin

-
Itelle tuli niin että turboilta tulee 60mm ulkohalkaisijalla olevalla putkella coolerille jota ennen yhtyvät 3" putkeksi jonka kokoiset on nuo coolerin päädytkin. Sitten coolerilta ulos myös pätkällä 3" josta haarautuu kahdeksi 60mm putkeksi joka sopii juuri kaasuläppien kiinnitykseen sopivasti. Näin tuo oli helppo toteuttaa.
-
eikös noi reikäkoot ole muuten sisämittoja?
näin olen käsittänyt.
näin olen käsittänyt.
-
No suurimmaksi osaksi tässä on puhuttu ennemmin ulkohalkaisijoista. 60mm putki päältä on sisältä n. 56mm, kuten Vesku jo mainitsi. 2":n putki sisältä = 50,8 mm ja päältä n. 55mm.Rahtinalle kirjoitti:eikös noi reikäkoot ole muuten sisämittoja?
näin olen käsittänyt.
Jos sulla on turbon lähtö sisältä 2", niin on varmasti sen verran isompi päältä, että 60 mm (sisähalk.) silikoniputki kiristyy siihenkin, jolloin 60 mm päältä olisi minun mielestäni paras vaihtoehto putkikooksi näillä oletuksilla/tiedoilla.
-
no täytyy kattoa kun saan ahtimen että mikä se oikeasti on.
just tota tarkotin että 2" on se sisä halkaisija mikä ilmoitetaan
just tota tarkotin että 2" on se sisä halkaisija mikä ilmoitetaan
-
- CRSC jäsen 2016
Mulla ollu turbot aina sellaisia, et cossun vakio punainen silikoniletku ahtimelta coolerille käy siihen. 

-
hehe, oiva koko siis, tosin sulla on niitä kaksVesku kirjoitti:Mulla ollu turbot aina sellaisia, et cossun vakio punainen silikoniletku ahtimelta coolerille käy siihen.

-
- CRSC jäsen 2016
-
kertokaa tyhmälle että mitä toi AR arvo kertoo ja miten vaikuttaa jos sitä muuttaa??
olisko jotain vikkiä heittää kuinka pitkät putket pakosarjaan tekis???
vai onko tolla edes mitään merkitystä, jossain näkee todella lyhkäsiä sarjoja vaikka tlaa olisikin ja jossain taas tosi pitkiä.
tulee jaetulla laipalla toi ahdin.
olisko jotain vikkiä heittää kuinka pitkät putket pakosarjaan tekis???
vai onko tolla edes mitään merkitystä, jossain näkee todella lyhkäsiä sarjoja vaikka tlaa olisikin ja jossain taas tosi pitkiä.
tulee jaetulla laipalla toi ahdin.
-
-
Mitataankos se A/R siitä, kun vedetään turbiiniakselin keskeltä suora viiva sen kohdan yli, missä turbiinikotelon nielu tulee siiven ulkoreunan tasalle? Pakopesän laipan suuaukosta mitattunahan tuo A/R voi olla lähes mitä tahansa eikä kerro yhtään mitään...
Jäsen #606
-
täällä selitettynä http://www.moddedmustangs.com/forums/po ... -trim.htmlolafu kirjoitti:Mitataankos se A/R siitä, kun vedetään turbiiniakselin keskeltä suora viiva sen kohdan yli, missä turbiinikotelon nielu tulee siiven ulkoreunan tasalle? Pakopesän laipan suuaukosta mitattunahan tuo A/R voi olla lähes mitä tahansa eikä kerro yhtään mitään...
-
juu selkis aika paljon, kiitos.
mites toi pakosarja?? veikkaisin että putkikoko olis lähes sama kun kannen kanavan, ei ainakaan isompi??? mitä mieltä arvon raati
mites toi pakosarja?? veikkaisin että putkikoko olis lähes sama kun kannen kanavan, ei ainakaan isompi??? mitä mieltä arvon raati

-
- Viesti:
Mun muistaakseen oli venttiilin mukaan se sarjan koko harkittava.Rahtinalle kirjoitti:juu selkis aika paljon, kiitos.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
niin olinkin muuten lukenut jostain, tuli heti mieleen kun kirjoitit.Aksu kirjoitti:Mun muistaakseen oli venttiilin mukaan se sarjan koko harkittava.Rahtinalle kirjoitti:juu selkis aika paljon, kiitos.