Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 21. 21:06:51 2010

Kertokaapas menisikö vaikka 2.0 DOHC koneen perästä löytyvä MT-75 laatikko bolt-on 1.6 66kw Zetecin perään (loytyy siis ainakin Mondeosta moinen kone). Eli sattuuko pultit kohdilleen ja käykö kytkin ihan niine hyvineen? Jos pienellä muokkaamisella selviää, niin millainen olisi resepti ja onko mitä erityistä huomioitavaa kun laitellaan etuvetoisessa ollutta konetta takapotkuun?
Viimeksi muokannut Zipi, Pe Tammikuu 22. 9:12:44 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpano"

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Tammikuu 21. 21:11:17 2010

Saa laitettua, kytkimen kanssa oli joku jekku, olikohan joku korotuspalikka painelaakerin alle tms. ja kampuraan joutuu laittamaan silmälaakerin. zetecciä jos suunnittelee, niin joutuu siirtämään termostaatin muualle, tulee juuri koneen takapäähän (jos ei siis satu olemaan tilaa..)
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpano"

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 21. 21:20:45 2010

Ville K kirjoitti:Saa laitettua, kytkimen kanssa oli joku jekku, olikohan joku korotuspalikka painelaakerin alle tms. ja kampuraan joutuu laittamaan silmälaakerin. zetecciä jos suunnittelee, niin joutuu siirtämään termostaatin muualle, tulee juuri koneen takapäähän (jos ei siis satu olemaan tilaa..)
Termostaatille saattaa löytyä tilaa, mutta mites tuon silmälaakerin laitto... Siis joutuuko sen viemään koneistettavaksi jotta silmälaakeri siihen uppoaa, onko kyse pelkästään "laittamisesta"?

Myös jos kytkimen kanssa tarvitsee jekkuilua, niin näistä olisi kiva kuulla.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpano"

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 21. 23:50:50 2010

Tää aihe saattaa kiinostaa muitakin.

Sumujen saarilta saa kuulema valmiita bolt-on paketteja lähes mille laatikolle vaan joka sopii suoraan zetecciin ja sen kytkimeen. Mutta jos se käy noin helposti, jotain laakeria korottamalla niin tuskin maksaa vaivaa...
Muistelin et eikös sen termarin saanu helposti heitettyä toiseen päähän konetta ihan reikä ja pultin kiinnikkeet?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpano"

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Tammikuu 22. 7:02:04 2010

Silmälaakerin paikka on valmiina.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 22. 17:10:38 2010

Eli silmälaakerin paikka kerta löytyy ja jos tarttee termostaatti siirtää, niin se ei ole iso homma. Itseasiassa huollon helpottamiseksi voisi kannattaa termostaatti siirtää vaikka oiskin tilaa, ehkäpä...

Oisko kellään kuvaa tai yhtään tarkemmin osais kertoa millainen korotuspalikka siihen painelaakeriin pitää tehdä jos ihan vakiolla DOHC + MT-75 kytkimellä ajatteli homman hoitaa?

Sen tarkemmin kun en oo näihin Zetecceihin perehtynyt, niin onko ulkoisesti suurta eroa 1.6, 1.8 ja 2.0 välillä? Eli vaatiiko harjaantuneen silmän erottamaan toisistaan, ihan vaan siinä mielessä jos joskus kaipailee lisätehoja... Jota tietysti ei saa tehdä kun menisi tehot yli +20% minun tapauksessani. :twisted:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja pasinen » Pe Tammikuu 22. 17:27:36 2010

Zipi kirjoitti:...erityistä huomioitavaa kun laitellaan etuvetoisessa ollutta konetta takapotkuun?
Öljypohjan muokkaus tai vaihtoehtoisesti etsiä jostain se harvinainen 1.8cvh sierran pohja.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 22. 18:57:11 2010

pasinen kirjoitti:
Zipi kirjoitti:...erityistä huomioitavaa kun laitellaan etuvetoisessa ollutta konetta takapotkuun?
Öljypohjan muokkaus tai vaihtoehtoisesti etsiä jostain se harvinainen 1.8cvh sierran pohja.
Syy miksi pitää muokata? Minun tapauksessanihan tämä ei ole tulossa Sierraan... Onko moottori jotenkin kallellaan Mondeossa ja voitelu ei pelaa ilman muokkausta vai miksi? Jos Sierraan pitää muokata tilan takia, niin ei välttämättä tähän miun rojektirakkineeseen kun voipi rakennella kohtuu vapaasti. Jos muokkaamiseen on tekninen syy, niin sen tahtoisin kyllä tietää.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja pasinen » Pe Tammikuu 22. 20:00:26 2010

Zipi kirjoitti: Syy miksi pitää muokata? Minun tapauksessanihan tämä ei ole tulossa Sierraan... Onko moottori jotenkin kallellaan Mondeossa ja voitelu ei pelaa ilman muokkausta vai miksi? Jos Sierraan pitää muokata tilan takia, niin ei välttämättä tähän miun rojektirakkineeseen kun voipi rakennella kohtuu vapaasti. Jos muokkaamiseen on tekninen syy, niin sen tahtoisin kyllä tietää.
Juuri tota tilan ahtautta meinasin. En näköjään ajatellu ihan loppuun asti kun luulin että on tulossa perinteinen sierra/escort tyyppinen kokoonpano.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 23. 15:05:08 2010

Escort/Fiesta koneet on etupatillisella öljypohjalla, Mondeossa takapatillinen pohja. Joskin se Mondeon patti on sinällään liian pitkä esim, Sierraan. Ja onhan noissa fwd:ssä koneet kallellaan eteenpäin, eli pohjakin on vähän vino.

T9 ainakin menee zetecin perään 1.6/1.8 vauhtipyörällä ja 1.6 Mondeon kytkinlevyllä. Painelaakeriksi Taunus/Sierra pikkulaatikon laakeri, startti dokista.

Koneen koko on selkokielellä merkittynä lohkovaluun, mutta jää normaalisti pakosarjan alle näkymättömiin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Tammikuu 26. 23:28:04 2010

pasinen kirjoitti:Öljypohjan muokkaus tai vaihtoehtoisesti etsiä jostain se harvinainen 1.8cvh sierran pohja.
Onko 1.6 ja 1.8 cvh koneissa eripohjat?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Tammikuu 27. 14:15:06 2010

fsohc kirjoitti:
pasinen kirjoitti:Öljypohjan muokkaus tai vaihtoehtoisesti etsiä jostain se harvinainen 1.8cvh sierran pohja.
Onko 1.6 ja 1.8 cvh koneissa eripohjat?
On erilaiset.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Mondeon 1.6 66kw Zetekistä pannu "takavetokokoonpanoon"

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Tammikuu 27. 17:09:00 2010

CVH:n öljypohja käy siis Zetecciin ihan bolt-on? Ollut suunnitelmissa tehdä Microcatilla vertailua, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin