Mitsubishi EVO X turbo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Helmikuu 15. 20:54:14 2010

Tulipas hommattua tuollainen EVO kympin 2-porttinen turbo jonka ajattelin sovitella tuohon rallisprint-cossuun. Yrittelin tuossa etsiskellä tarkempia tietoja ahtimesta mutta aika huonosti googlettamalla löytyi. Yli 400hv tehoja mitsuista on saatu ainakin irti noilla vakioahtimilla joten tohon omaan käyttöön olisi juurikin passeli. Mitäs mieltä täällä ollaan moisesta konstruktiosta ja löytyisikö joltain ahtimesta jotain tarkempia tietoja??
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Helmikuu 15. 21:31:25 2010

http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Tos on jonkun sortin lista mitsujen turboista, ja niiden varaosanumeroista...oisko tosta apuja?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 16. 0:29:59 2010

Selvitän ne ja soitan. Mahdolliset Ralliart -variaatiot tai - moddaukset myös :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 16. 23:05:55 2010

Kosusen sivuilta löytyikin mukavasti tietoa. Näkyy tuossa EVO X:n ahtimessa olevan 68mm inconel kompurasiipi ja 48mm titaaninen pakosiipi. Lähtökohdat on jo aika mukavat. 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Helmikuu 17. 7:39:57 2010

Cosesc kirjoitti:Kosusen sivuilta löytyikin mukavasti tietoa. Näkyy tuossa EVO X:n ahtimessa olevan 68mm inconel kompurasiipi ja 48mm titaaninen pakosiipi. Lähtökohdat on jo aika mukavat. 8)
Kuulosti Inconel kompura niin hölmöltä että piti tarkistaa. Kosusen sivuillahan niin kyllä ilmoitetaan.

Mitsun Evo X moottorin spesifikaatioissa kerrotaan kuitenkin, että ahdin on joko:
TD05HA-152G6-12T, jossa titaani turbiini ja alumiini kompura, tai
TD05H-152G6-12T, jossa inconel turbiini ja alumiini kompura.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Helmikuu 22. 23:35:39 2010

Offina: Paukkua varten on vissiin hieman erilaisia turboja tarjolla vai? Ihan tavis turbo mun käsityksen mukaan ei kestä antilagia tai paukkua pitkään, tai ainakin hyvin heikosti. Pitääkö tää paikkaansa? Ei muuten mut tietäs mitä "kivaa" sitä suunittelee sitten tohon nallipyssyy ja et uskaltaako sitä paukkua edes haaveilla tolla "perus" turbolla...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 23. 21:25:25 2010

Mulle tuli Turbohuolto Riikoselta EVO X ahtimen uusin kehitysversio, jossa akseli ja pakosiipi terästä, juurikin sen takia että perusmalli ei kestä antilagia vaan pakosiipi murenee.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Helmikuu 23. 22:12:18 2010

Taitaa nuo Inconel turbiinit olla just sitä varten. Titaani ei taida kestää antilagin lämpöjä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Mitsubishi EVO X turbo cossuun

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 23. 22:19:12 2010

Riikosella oli hyvä esimerkki yhdestä evo x vakioahtimesta jota oli rääkätty paukulla, turbiinin siivet oli n. puoliksi poistuneet pakoputkeen. :)

Tavan cossun garretti taas vaatii 360 päittäislaakerin, että kestää antilagin (ainakin vähän paremmin)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja jjs » To Helmikuu 25. 10:20:55 2010

JesseT kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Kosusen sivuilta löytyikin mukavasti tietoa. Näkyy tuossa EVO X:n ahtimessa olevan 68mm inconel kompurasiipi ja 48mm titaaninen pakosiipi. Lähtökohdat on jo aika mukavat. 8)
Kuulosti Inconel kompura niin hölmöltä että piti tarkistaa. Kosusen sivuillahan niin kyllä ilmoitetaan.

Mitsun Evo X moottorin spesifikaatioissa kerrotaan kuitenkin, että ahdin on joko:
TD05HA-152G6-12T, jossa titaani turbiini ja alumiini kompura, tai
TD05H-152G6-12T, jossa inconel turbiini ja alumiini kompura.
Inconelista tehtyä kompuraa noissa ei ole, eikä olisi mitään järkeäkään.

Titaanisella turbiinilla vastaa herkemmin, ja hajoaa myös kovuutensa vuoksi jos saa mekaanisia osumia. Kestää paukkua paremmin.
Sitä ei saa varaosana, vain koko ahtimen tai keskiosan kera.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Mitsubishi EVO X turbo

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 25. 19:54:22 2010

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Kosusen sivuilta löytyikin mukavasti tietoa. Näkyy tuossa EVO X:n ahtimessa olevan 68mm inconel kompurasiipi ja 48mm titaaninen pakosiipi. Lähtökohdat on jo aika mukavat. 8)
Kuulosti Inconel kompura niin hölmöltä että piti tarkistaa. Kosusen sivuillahan niin kyllä ilmoitetaan.

Mitsun Evo X moottorin spesifikaatioissa kerrotaan kuitenkin, että ahdin on joko:
TD05HA-152G6-12T, jossa titaani turbiini ja alumiini kompura, tai
TD05H-152G6-12T, jossa inconel turbiini ja alumiini kompura.
Inconelista tehtyä kompuraa noissa ei ole, eikä olisi mitään järkeäkään.

Titaanisella turbiinilla vastaa herkemmin, ja hajoaa myös kovuutensa vuoksi jos saa mekaanisia osumia. Kestää paukkua paremmin.
Sitä ei saa varaosana, vain koko ahtimen tai keskiosan kera.
Voiskohan akseli olla inconellia (kuulostais realistisemmalle), moisella varustettuja jonkun sortin kilpa-ahtimia oon nähnyt myynnissäkin?

On muuten tosi mukavaa koneistettavaa tuo inconel ja kestää kuulemma ilmeisesti lähes mitä vaan, kattellu ja kuunnellu työkavereiden juttuja ja firmalla kun on testattu niitä omia laitteitakin, joihin osia tehdään...

Ite en oo vielä intoutunu mitään väsään inconellista, töissä niitä "susi" kappaleita ja jämäpaloja ois ihan mukavasti mistä värkätä... :-$

Noista paloista vois saada tehtyä sellasen pakopesään tulevan "läppävirityksen" ainakin, josta jätkät joskus jotain turisivat foorumillakin, eikä tarttis pelätä et sulaa... :roll:

Sori kun ei suoranaisesti liittyny aiheeseen.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin