Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
V.I.P.
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 95
- Liittynyt: La Joulukuu 15. 19:03:29 2007
Viesti
Kirjoittaja V.I.P. » Pe Helmikuu 26. 10:10:00 2010
Jäärata sierraan ois kiva saada lyhyempi välitteinen perä, kun ei oikein 15" rallipiikeillä tuo kolmas vaihde enää satu alueelle

Eli kyseessä on 3d sierra alunperin 1.6, mutta vaihdettu keulille 2.0 OHC. Autossa siis ykskuutosen perä, onko jossain mallissa esim. farmari, lyhyempi välitys? Lukkokin ois kiva

Niin ja vaihteiston virkaa toimittaa nelilovinen, mites neli ja viis vaihteisten laatikoitten 1,2 ja 3 vaihteiden välitykset eroaa?
-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Pe Helmikuu 26. 11:06:16 2010
Enste faktaa, iS:ssä on 3.92-perä mutta 1.6:sen perä tais olla aika tihee itessään(ainakin type 9:n perässä). 4.XX perä on jossain, joku saa kertoo että missä. Scorpiossa? Ja sit "muistaakseni," neli- ja viislovisen välitykset on samat, vitonen on vaan ylivaihde.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 28. 17:19:54 2010
Nelonen on ainakin 1:1 noissa kaikissa eli pienemmät on sitten siihen väliin ripoteltu. 5 on vaan "ylivaihde" eli lisätty siihen 4 loviseen, toki jotain eroa voi olla pienemmissä mutta siihen neloseen ne kuitenkin tasoittuu, ykkönen tuntuu olevan noissa ihan tuhottoman lyhyt jopa normaaliajoon, saisi olla paljon pidempi niin pääsisi vähän liikkeellekkin, kakkonen kuitenkin jo niin pitkä että ei sillä lähde. Joko jotain välitettyä rallilaatikkoa tai sitten sen perän kanssa pelaamaan
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » To Maaliskuu 4. 11:02:36 2010
V.I.P. kirjoitti:Jäärata sierraan ois kiva saada lyhyempi välitteinen perä, kun ei oikein 15" rallipiikeillä tuo kolmas vaihde enää satu alueelle

Eli kyseessä on 3d sierra alunperin 1.6, mutta vaihdettu keulille 2.0 OHC. Autossa siis ykskuutosen perä, onko jossain mallissa esim. farmari, lyhyempi välitys? Lukkokin ois kiva

Niin ja vaihteiston virkaa toimittaa nelilovinen, mites neli ja viis vaihteisten laatikoitten 1,2 ja 3 vaihteiden välitykset eroaa?
Heti on tiedossa muutakin vaihdettavaa, nimittäin täälä foorumilla on vahvasti väitetty että tuo 1.6 murikka olis eri vetarin booreilla, kuin 2.0 version ja isompien, eli vähintään joudut sit vetaritkin vaihtaa (mulla ei oo ollu noita "mopon" murikoita purettuna tai en oo tutkinu).
Joissakin vanhoissa mk1 IS ja Ghia mallin Sierroissa on ollu kitkalukkoperiä maahantuojan asentamana, nämä on aikaslailla harvinaisia, mutta rahalla näitäkin saa ja välityksinä näissä on ainakin 3.9, ehkä muitakin...
Jäärata-auto kun on kyseessä, niin on varmasti pieni budjettikin, jolloin suosittelen unohtamaan sen kitkalukon ja hitsaa se tasauspyörästö lukkoon.

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Pykälä
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 20. 17:41:44 2010
tumppe kirjoitti:
Heti on tiedossa muutakin vaihdettavaa, nimittäin täälä foorumilla on vahvasti väitetty että tuo 1.6 murikka olis eri vetarin booreilla, kuin 2.0 version ja isompien, eli vähintään joudut sit vetaritkin vaihtaa (mulla ei oo ollu noita "mopon" murikoita purettuna tai en oo tutkinu).
Eikös jossain mk1 sierroissa ollu 6,5" perä??? Että voisiko olla vm. 83-84 1.3-1.6 malleissa??? Näin muistelisin lukeneeni netistä "faktana"

-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 22. 17:28:25 2010
BlackEscort kirjoitti:tumppe kirjoitti:
Heti on tiedossa muutakin vaihdettavaa, nimittäin täälä foorumilla on vahvasti väitetty että tuo 1.6 murikka olis eri vetarin booreilla, kuin 2.0 version ja isompien, eli vähintään joudut sit vetaritkin vaihtaa (mulla ei oo ollu noita "mopon" murikoita purettuna tai en oo tutkinu).
Eikös jossain mk1 sierroissa ollu 6,5" perä??? Että voisiko olla vm. 83-84 1.3-1.6 malleissa??? Näin muistelisin lukeneeni netistä "faktana"

Ei mene pahasti pieleen kun väitän että mk1 Sierrat -82 -> 2/87 ovat 6,5" perällä jos koneena on 1,3 tai 1,6 poislukien farkut (

onko kukaan nähnyt aitoa 1,3 farkkua?)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
JyriN
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja JyriN » Pe Maaliskuu 26. 8:18:58 2010
jjs kirjoitti:BlackEscort kirjoitti:tumppe kirjoitti:
Heti on tiedossa muutakin vaihdettavaa, nimittäin täälä foorumilla on vahvasti väitetty että tuo 1.6 murikka olis eri vetarin booreilla, kuin 2.0 version ja isompien, eli vähintään joudut sit vetaritkin vaihtaa (mulla ei oo ollu noita "mopon" murikoita purettuna tai en oo tutkinu).
Eikös jossain mk1 sierroissa ollu 6,5" perä??? Että voisiko olla vm. 83-84 1.3-1.6 malleissa??? Näin muistelisin lukeneeni netistä "faktana"

Ei mene pahasti pieleen kun väitän että mk1 Sierrat -82 -> 2/87 ovat 6,5" perällä jos koneena on 1,3 tai 1,6 poislukien farkut (

onko kukaan nähnyt aitoa 1,3 farkkua?)
Mulla on lisäksi
lappu, minkä mukaan 1.8 OHC sedanissa olisi ollut tarjolla 6.5". Mielenkiintoista on, että esim. Ruotsin vientimalleissa on ollut v6 moottorin yhteydessä 7,5" perä.
Mitä tuosta voisi päätellä, niin se lyhyempi välitys saadaan helpoimmalla "tavalliseen" perään vaihtamalla pinjoniratas 3.92 perästä. Isoa muutostahan (3.62->3.92) tuosta ei loppupeleissä tule, mutta avoin 3.92 on vielä mahdollista löytää, kun vastaava lukollisena voi olla hieman kiven alla.

-
Juntto
- Viestit: 279
- Liittynyt: La Joulukuu 31. 19:16:59 2005
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja Juntto » Pe Maaliskuu 26. 10:14:36 2010
JyriN kirjoitti:BlackEscort kirjoitti:tumppe kirjoitti:
Heti on tiedossa muutakin vaihdettavaa, nimittäin täälä foorumilla on vahvasti väitetty että tuo 1.6 murikka olis eri vetarin booreilla, kuin 2.0 version ja isompien, eli vähintään joudut sit vetaritkin vaihtaa (mulla ei oo ollu noita "mopon" murikoita purettuna tai en oo tutkinu).
Eikös jossain mk1 sierroissa ollu 6,5" perä??? Että voisiko olla vm. 83-84 1.3-1.6 malleissa??? Näin muistelisin lukeneeni netistä "faktana"

Mulla on lisäksi
lappu, minkä mukaan 1.8 OHC sedanissa olisi ollut tarjolla 6.5". Mielenkiintoista on, että esim. Ruotsin vientimalleissa on ollut v6 moottorin yhteydessä 7,5" perä.
Mulla on vm88 sedan 1,8 OHC-koneella ja tyyppikilvessä lukee "U" perän kohdalla eli
tämän mukaan mulla on 7" perä 3,62 välityksellä.
Ja tähän kävi uudemman dokin vetarit suoraan booreille, ite akselit vaan oli huomattavasti paksummat.
Escort 1974
Sierra 1988
Focus 2008
Focus 2003
Harley 1999
-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Pe Maaliskuu 26. 11:14:21 2010
JyriN kirjoitti:
Mitä tuosta voisi päätellä, niin se lyhyempi välitys saadaan helpoimmalla "tavalliseen" perään vaihtamalla pinjoniratas 3.92 perästä. Isoa muutostahan (3.62->3.92) tuosta ei loppupeleissä tule, mutta avoin 3.92 on vielä mahdollista löytää, kun vastaava lukollisena voi olla hieman kiven alla.

Mullon yks seiskatuumanen avoin 3.92 irrallaan, kardaaninpään stefa falskaa ja perä pitää hiukan ulinaa. Ties vaikka ois laakerivikakin. Emminätiiä. Hyvin se vielä pelas kuitenkin. Yks 3.62:kin ois. Taitaa olla se semmoinen 3.38:kin. Ei ne erot isoja ole, mitähän siihen sanois. Jos 3.92:lla kolmosella mennään about 120, 3.38:lla puolestaan 140. 3.62 on aika passeli perä käyttöön ainakin mt-75:n perässä mutta type-9:n ja ohc:n kanssa 3.92 ei tunnu yhtään liian tiheeltä sekään.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Pe Maaliskuu 26. 11:21:29 2010
JyriN kirjoitti:Mitä tuosta voisi päätellä, niin se lyhyempi välitys saadaan helpoimmalla "tavalliseen" perään vaihtamalla pinjoniratas 3.92 perästä. Isoa muutostahan (3.62->3.92) tuosta ei loppupeleissä tule, mutta avoin 3.92 on vielä mahdollista löytää, kun vastaava lukollisena voi olla hieman kiven alla.

Ensinnäkin en ole mikään tekniikan ihmelapsi itse, mutta eikös tossa tarvitse vaihtaa myös lautaspyörä saman välityksen vastaavaksi? Voi muuten olla vähän hammaskosketukset sekaisin.
Yksi 3.92:n 7":nen laippavetareille ja viskolukolla ois "itellä" tossa ylimääräsenä, jos siis oikeaa tarvetta jollakulla on.
Vetareista sen verran, että mielestäni kaikki käy perän puolelle sekaisin eli murikassa sama boorimäärä, mutta sitten noissa nivelissä voi olla jotain eroja paksuuksien mukaan.
Näistäkin vetariasioista saattaa löytyä vielä vanhat hyvät topikit jostain, joissa oli käsitelty nämä todella vimpan päälle.
-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Pe Maaliskuu 26. 11:28:48 2010
MikkoT kirjoitti:JyriN kirjoitti:Mitä tuosta voisi päätellä, niin se lyhyempi välitys saadaan helpoimmalla "tavalliseen" perään vaihtamalla pinjoniratas 3.92 perästä. Isoa muutostahan (3.62->3.92) tuosta ei loppupeleissä tule, mutta avoin 3.92 on vielä mahdollista löytää, kun vastaava lukollisena voi olla hieman kiven alla.

Ensinnäkin en ole mikään tekniikan ihmelapsi itse, mutta eikös tossa tarvitse vaihtaa myös lautaspyörä saman välityksen vastaavaksi? Voi muuten olla vähän hammaskosketukset sekaisin.
Tossa jyrin skannaamassa lapussa ainakin lukee että lautaspyörän hammasmäärä olis sama noissa perissä, pinionin hampaissa vaan yhen ero.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Pe Maaliskuu 26. 11:48:42 2010
OK, sittenhän toi vois onnistuakkin ihan pelkällä pinionin vaihdolla. En älynnyt edes katsoa tota "lappua" ja mulle on aina toitotettu, että molemmat pitää olla samasta (välitys ja pinioni) niin oletin sotkemisen olevan mahdotonta.
KIITOS RD oikaisusta, terv. tyhmä minä

-
RD
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja RD » Pe Maaliskuu 26. 12:04:30 2010
Kuka sen tietää vaikka hampaat ois erilevyiset tai jotain muuta hassunhauskaa minkä hoksaa vasta kun on perä nipussa...

Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Pe Maaliskuu 26. 14:39:48 2010
Pikku juttuja:
"Pinionin" eli matopyörän vaihtoon tarvitsee jokatapauksessa purkaa lautaspyörä ja tasauspyörästö pois tieltä.
Ja 1) lautas- ja matopyörä ovat jo tehtaalta parit ja varustettu aina -parimerkinnällä- eli niitä ei saa sotkea, jokkishommat erikseen. 2) lautasen hypoidihampaissa ei välttämättä ole sama asennuskorkeus vaikka nimellishalk. ja hammasluku täsmäävät 3) ristiinasennusta tulee välttää myös siksi että käytettynä ovat hioutuneet pareiksi ja säätämälläkään ei saa perää hiljaiseksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe