Turbon päittäisvälys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 5. 16:21:48 2010

Onkos toi normaalia et lämpimässä/kuumassa ahtimessa on selvä päittäisvälys ,mutta kun auto seisoo vaikkapa (jäähtyy)yön yli niin silloin ei juurikaan tunnu? Eli onko vaikutusta kylmällä/kuumalla asiaan? Fakta tietoa/kokemusta kaipaisin.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 5. 16:45:11 2010

Öljy on jähmeetä kylmänä, niin akseli liikkuu niin hitaasti, ettei "töksäystä" tunnu sormeen. Kuumana öljy on notkeempaa niin välyksenkin tuntee.
Jäsen #606

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 5. 17:22:20 2010

olafu kirjoitti:Öljy on jähmeetä kylmänä, niin akseli liikkuu niin hitaasti, ettei "töksäystä" tunnu sormeen. Kuumana öljy on notkeempaa niin välyksenkin tuntee.
Joo eli kyseessä on kaverin Cossu. Tota päittäisvälys "ongelmaa" tuntuu jostain kumman syystä olevan. Yks Shwitzeri 56/59 "8 pesä ja pari muuta ahdinta olleet Holsetteja. Toisen tyypistä en tiedä mut ~56/60 siivet ja #8 pesä. Ei kestänyt pitkään ja nyt ihka uusi varmaankin H1c(?) siivet ~55/65 ja #14 pesä. Pari sata kilsaa ajettu ja lämpimänä todella selvä välys. Taustoista en paremmin tiedä kun en ole ollu itse kuulemassa "tuomioita" noista. Ainakin tossa ekassa Holsetissa ei ole ollu voitelussa ongelmia kun paja oli sen tutkinut.

Tosta päästään siihen et itsellä oli S2 Shwitzer 59/59 #8 pesällä eikä mitään ongelmaa ollut päittäisen kanssa. Kokeilin samaa turbiinikoteloon 52mm siipeä ja runkoa niin 15 km ajolenkin jälkeen tuli päittäisvälys. Lds turbon siltanen kans ihmetteli miks tohon 59/59 siipikokoilla ei sitä tule, vaikka päittäis laakeri on "billet" molemmissa. Noh nyt on sit itsellä 55/60 Holsetti "8:n pesässä ja pieni pelko on perseessä et kun tulille saa ei pitkä ilo siitä ole?

EDIT: Ja lisätään myös että pakopaineetkin on olleet alle ahtopaineiden niin itsellä kuin kaverillakin.

Niin kuulemma #6:sen pesässä ei ilmeisesti kyseistä ongelmaa ole? Oletkos TVR kokeillu katu escortin ahdinta?
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Huhtikuu 5. 17:55:36 2010

pablo kirjoitti:
Oletkos TVR kokeillu katu escortin ahdinta?
En nyt hiljattain oo koklaillu, mut kyllähän siellä aina pieni päittäisvälys tuntuu.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 5. 17:59:06 2010

TVR kirjoitti:
pablo kirjoitti:
Oletkos TVR kokeillu katu escortin ahdinta?
En nyt hiljattain oo koklaillu, mut kyllähän siellä aina pieni päittäisvälys tuntuu.
Juu.. Tämä kaverin välys on kutakuinki millin parin luokkaa :roll: :?:
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Huhtikuu 5. 18:26:19 2010

pablo kirjoitti:
TVR kirjoitti:
pablo kirjoitti:
Oletkos TVR kokeillu katu escortin ahdinta?
En nyt hiljattain oo koklaillu, mut kyllähän siellä aina pieni päittäisvälys tuntuu.
Juu.. Tämä kaverin välys on kutakuinki millin parin luokkaa :roll: :?:
Sit on liikaa, mittaa varuilta se heittokellolla et on varma lukema.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 5. 18:28:32 2010

Täytyypä mitata ens kerralla ku hallilla käyn. Tosi selvältä kyllä tuntuu kuitenkin.

Mikähän sen voi oikein aiheuttaa?
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 5. 19:13:37 2010

Jos siellä on millin parin luokkaa niin siivet ottaa jo kiinni pesään... Vaikka mitään selkeetä öljynpuutetta ei o näkyny niin onhan tarpeeks isot öljyputket? Eikös sieltä juuri päittäinen antaudu ensimmäisenä jos öljy ei riitä.
Yks mikä tuli kans mieleen, niin mistä se öljy on otettu sille ahtimelle? Jollain oli kerran suodattimen jalasta, suodattimen likaselta puolelta... :?
Jäsen #606

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Huhtikuu 5. 19:15:00 2010

Maksimi päittäisvälys on tommosessa rahti puhaltimessa parinkympin luokkaa, kun kaikki on kunnossa ei päittäistä erota kylmänä eikä kuumana ilman kelloa.
Jos päittäistä tarvii mitata rullamitalla, eli puhutaan milleistä, jauhaa molemmat siivet jo koppiin kiinni.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 5. 19:40:48 2010

Tässä on jo käynyt ilmi toi tärkein eli siinä vaiheessa on päittäistä viimeistään liikaa, kun siivet ottaa koteloihin kiinni, mutta ennen sitä yleensä lopuillaan oleva ahdin vuotaa öljyä ihan urakalla imupesään ja siitä eteenpäin painepuolelle eli onko tälläistä ongelmaa ilmennyt noiden ahtimien kanssa, jossa tota välystä on ruvennut tuntumaan?

Muistan aikoinaan, kun yksi entinen jäsen käytti jonkun ahtimen huollossa ja sieltä sen haettuaan huomasivat siinä just tollaisen "näppituntumalla" mitatun millin-kahden välyksen ja eikun soitto perään huoltajalle, vastaus: kokeilkaa nyt ensin miten se toimii! Mitään ongelmia ei ahtimen kanssa käytössä kuitenkaan ollut.

Tossa just tutkin vähän garretin rakennetta ja toi päittäysvälyslevy on tuettu keskiosan ja imupesän takaseinän väliin ja vakiokuoseissa toi levy ei ole kiinni kummassakaan puolessa eli lämpimänä alumiini laajenee enemmän kuin rauta, joten toi voi lisätä hieman tota välyksentuntua kuumana. Sama rakenne on mielestäni muidenkin merkkien perusahtimissa.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Huhtikuu 5. 20:18:13 2010

MikkoT kirjoitti:Tässä on jo käynyt ilmi toi tärkein eli siinä vaiheessa on päittäistä viimeistään liikaa, kun siivet ottaa koteloihin kiinni, mutta ennen sitä yleensä lopuillaan oleva ahdin vuotaa öljyä ihan urakalla imupesään ja siitä eteenpäin painepuolelle eli onko tälläistä ongelmaa ilmennyt noiden ahtimien kanssa, jossa tota välystä on ruvennut tuntumaan?

Muistan aikoinaan, kun yksi entinen jäsen käytti jonkun ahtimen huollossa ja sieltä sen haettuaan huomasivat siinä just tollaisen "näppituntumalla" mitatun millin-kahden välyksen ja eikun soitto perään huoltajalle, vastaus: kokeilkaa nyt ensin miten se toimii! Mitään ongelmia ei ahtimen kanssa käytössä kuitenkaan ollut.

Tossa just tutkin vähän garretin rakennetta ja toi päittäysvälyslevy on tuettu keskiosan ja imupesän takaseinän väliin ja vakiokuoseissa toi levy ei ole kiinni kummassakaan puolessa eli lämpimänä alumiini laajenee enemmän kuin rauta, joten toi voi lisätä hieman tota välyksentuntua kuumana. Sama rakenne on mielestäni muidenkin merkkien perusahtimissa.
Ei ole vuotanut öljyä kumpaankaan suuntaan eli savunnukkaan ei ole. Ja tosta kaverin edellisestä ahtimesta oli kyseinen turbopaja sanonut ettei se päittäisen kuluminen ole ollut mitenkään "huomattava". Siinäkin tuntui kyllä todella selkeesti sormiin niinkuin tässä nykyisessäkin siis lämpimänä/kuumana.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Huhtikuu 5. 21:48:40 2010

mikäs on semmonen turbopaja joka ei moista välystä pidä minään.


taitaa masterpower brasilia saada multa taas mansikkaleiman :green: :green:
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 5. 22:00:47 2010

Fomococars kirjoitti:mikäs on semmonen turbopaja joka ei moista välystä pidä minään.
En ole varma, että oliko tämä kommentti minulle tarkoitettu, mutta oma pointtini kuitenkin oli toi ahtimen moitteeton toimivuus, vaikka siinä olikin heti huollon jälkeenkin käsin tuntuvaa päittäysvälystä. Pajaa en tähän hätään osaa ruveta edes arvailemaan, mutta se ei nyt olekkaan mielestäni oleellista tässä asiassa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 5. 22:25:27 2010

Aika selkeesti sormin on tuntunu melkein joka ahtimesta päittäisvälys, mitä oon koittanu, kylmänäkin kun vähän tarkemmin tunnustelee.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Turbon päittäisvälys

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Huhtikuu 5. 23:26:20 2010

Saman oon huomannut tuossa nykyisessä hx35:ssa kylmänä ei tunnu käsin ja kuumana(=akselista ei kärsi pitää kiinni kuin kokeilun ajan) tuntuu väljys,ei mikään milli luokkaa kyllä sittenkään viellä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin