Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 21. 0:04:29 2010

Onko kellekkään juolahtanut mieleen hieman korottaa Sierra nelikko dokkia? Itselleni moinen pälkähti mieleen kun tuntuu veri vetävän urbaanin off-road autoilun suuntaan... Eli tuntuu löytyvän pakottavaa tarvetta aina silloin tällöin koittaa nelikko dokin rajoja kaupunki/parkkis tms. olosuhteissa ja aina silloin tällöinhän sitä ollaan vatsasta kiinni. Kolme kertaa tänä talvena peräti päässyt lapioimaan, mutta siltikin aina vaan pitää kokeilla. :green:

Eli lähinnä jos ajattelisi ihan aavistuksen pidempää iskaria ja jousta alle, niin tuleeko vetareista kuinka äkkiä ongelmia? Varmaan pyöräkulmien kanssa tulee käänteistä päänvaivaa madaltamiseen nähden... Toki sitä pitää kokeilla hiukka isompaa pyörääkin alle jos tähän leikkiin alkaa, mutta taitaa vaan äkkiä tulla lokarin kaaret ja ääriasennossa käännettäessä pannuhuoneen seinät vastaan.

Tai vaihtoehtoisesti jos ei alustaan puuttuisikaan, niin onko kellä kokemusta kuinka isot pyörät vakiokorkeuksiseen nelikkodokkiin saa alle?

Kertoilkaa mitä ajatuksia herätti noin teknisessä mielessä, tai saa ehdottaa myös hoitoon hakeutumistakin tämän "ongelman" kanssa. :D

Jossain vaiheessa sitten oikeaa maasturiprojektia, mutta kaksi muuta menossa olevaa rojektia estää sen hommelin vielä toistaiseksi....
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Huhtikuu 21. 3:18:21 2010

On käynyt mielessä monta kertaa joku vastaava :D
Varmaan joku 5-10cm nousee suht kivutta, pitkät kynätolpat ja vakiojäykkyyksiset jouset?
Vakioalustalla (2wd) 175/80 R14 otti etukaariin kiinni kanttareissa ja pienissä kuopissa jos pyörät oli vähänkin käännettynä.
Eikä vielä edes ison näkönen se rengas mun mielestä tonne. Huomaa kutti :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Huhtikuu 21. 9:41:04 2010

Zipi kirjoitti:Onko kellekkään juolahtanut mieleen hieman korottaa Sierra nelikko dokkia?
Kertoilkaa mitä ajatuksia herätti noin teknisessä mielessä, tai saa ehdottaa myös hoitoon hakeutumistakin tämän "ongelman" kanssa. :D

Jossain vaiheessa sitten oikeaa maasturiprojektia, mutta kaksi muuta menossa olevaa rojektia estää sen hommelin vielä toistaiseksi....
Kaikkee sitä :green: Itse asiassa mulla on käynyt vastaava korottelu mielessä p100:n kanssa, mutta kun siitä ei saa nelikkoa kilpiin...

Ihan muutoskatsastamalla saat korottaa alustaa max 51mm ja lisäksi suurentaa renkaan halkaisijaa saman 51mm. Kun Sierra ei ole vakiona mikään kaikkein matalin auto niin, tuollahan menee 10cm korotuksella jo vaikka mihin urbaaniin esteeseen. :lol:

Vetarit joutuvat tosiaan vähän koville, kun kulmaa tulee varsinkin edessä aika paljon lisää - sehän ei ole edes vakiona täysin suorassa. Jos ulosjoustovara vastaavasti kasvaa (eli laitat pidemmät iskarit), niin voi loppua takavetareista pituus kesken. Takapäässä tulee lisäksi ongelmia lisääntyneen positiivisen camberin takia, joka kasvaa sitä suuremmaksi mitä enemmän nostat. Tätä voisi ehkäistä muuttamalla apurungon ja perän korikiinnitystä vastaavasti alemmaksi, mutta en tiedä saako tätä enää leimasta läpi. Ainakin takatukivarsien kiinnityspistettä apurungossa voisi vähän säätää ja saada positiivista camberia hieman haltuun.

Suurempien renkaiden kanssa tulee myös ongelmia. Minulla on sellainen muistikuva, että omassa kesäautossa "leveä" 205 rengas on aika lähellä sisälokaria, kun eturenkaat on täysin käännettynä. Takana ei muistaakseni ole niin ahdasta. Tästä ongelmasta pääsee kivasti laittamalla jokin asialliset levikkeet ja poistamalla turhan pellin ja sisälokasuojat. :? Pienellä rakentelulla tuosta voisi tulla aika hauska vekotin. :green:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Huhtikuu 21. 19:50:27 2010

kaverilla on vakiodokissa 225/45/17 ja ottaa isommissa heitoissa vaan kiinni, pyörät suorassa. käännettynä helpommin.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Huhtikuu 21. 22:57:50 2010

Peesatkun vakiorengastushan on aika korkea 185/75R14 eikä tee vielä tiukkaakaan, siinä on ne palikat apurungon ja korin välissä vähän helpottamassa. Iskaritolpatkin lienee orkkista paljon pidemmät, mutta ne eivät taida käydä nelivetoiseen?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 21. 23:12:42 2010

Mietiskelin tässä että mitenköhän laillista olisi tehdä jotkin spacer palikat iskarien yläpään ja kopan väliin joilla koppaa nostaisi? Sopivalla suunnittelulla saisi varmastikin kestävän ja toimivan ratkaisun, toki camber kulmien kanssa joutunee jotain tekemään myöskin. Eri asia vaan mitä laki tuollaisista palikoista sanoisi...

Mutta iskarien yläpään kiinnityksiähän sai vissiin muuttaa? Jos plasmalla ja/tai rälläkällä palan ottaisi välistä pois ja hitsailisi alemmas...

Nämä ihan vaan ajatuksia mitä tullut mieleen ilman sen kummempaa tutkimista tähän hätään. Olisi vaan mahdollista koppaakin modata jonnin verran kun toi rojektinelikko hyppää taas grilliin pyörimään kunhan "väliprojektirakkine" saadaan tallista joskus ulos.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Huhtikuu 21. 23:14:09 2010

nelikkodokkiin sopii etupäähän mk1 scorpion iskarit joilla keula nousee about 5-7cm. siihen kun vielä ämppää P100 jouset niin nousee vielä.. kannattaa tarkastella vetonivelten kulmia. mulla on uudet mk1 scorpion etuiskarit jouten (wink wink)

http://www.netikka.net/samih/iskarit.jpg

"Järjestys vasemmalta lukien; Sierra 2wd, Sierra 4wd, Scorpio mk1 2wd. Kaikkien iskareiden mitta jousilautasesta iskariputken yläpäähän ja varren pituus samat. Scorpion jousilautanen noin 10mm isompi. Mittaerot tulevatkin alapäässä; perus sierran iskari alapään kiinnityskohdastaan noin 45mm paksu, 4wd Sierran ja Scorpion samasta kohtaa noin 51mm. Mittaerot pituuden suhteen näkyvät kuvasta hyvin, en mittaillut tarkkoja lukuja koska yksi iskareista on käytetty ja luullakseni jousilautasen paikka on venähtänyt alaspäin.. Nelivedon iskari on pohjastaan "lyhyempi" eli siellä on tilaa vetonivelelle pyöriä. Scorpion iskari olisi mennyt paikoilleen kun olisi vain tuolta pohjasta rälläköinyt pois tuon latan pätkän" <- itse kirjoittelin joskus kotisivulleni moista

takapää onkin sit toinen juttu, siitä saa kertoa joku muu.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Huhtikuu 22. 3:08:08 2010

samiharju kirjoitti:takapää onkin sit toinen juttu, siitä saa kertoa joku muu.
Toimisko ja onko laillista jos pudottais koko apurunkoa alemmas? Ei muuttuis ainakaan pyörän kulmat.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 22. 14:03:42 2010

vauhtipete kirjoitti:
samiharju kirjoitti:takapää onkin sit toinen juttu, siitä saa kertoa joku muu.
Toimisko ja onko laillista jos pudottais koko apurunkoa alemmas? Ei muuttuis ainakaan pyörän kulmat.
No just meinasin ehdottaa, että rälläköi jostain "ehjästä" sulatuskorista noi apurungon kiinnitystornit, hitsaa ne entisten jatkoksi ja muuttaa perän takakiinnikettä samanverran alaspäin, niin AVOT! Voi tietenkin aiheuttaa lisätöitä kardaanin ja iskareiden suhteen, mutta ei luulisi olevan ylitsepääsemättömiä muuteltavia.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Huhtikuu 22. 14:16:52 2010

MikkoT kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
samiharju kirjoitti:takapää onkin sit toinen juttu, siitä saa kertoa joku muu.
Toimisko ja onko laillista jos pudottais koko apurunkoa alemmas? Ei muuttuis ainakaan pyörän kulmat.
No just meinasin ehdottaa, että rälläköi jostain "ehjästä" sulatuskorista noi apurungon kiinnitystornit, hitsaa ne entisten jatkoksi ja muuttaa perän takakiinnikettä samanverran alaspäin, niin AVOT! Voi tietenkin aiheuttaa lisätöitä kardaanin ja iskareiden suhteen, mutta ei luulisi olevan ylitsepääsemättömiä muuteltavia.
Tällä modilla sitä maavaraa ei vaan hirveesti saa lisää, ku etupalkki ja öljypohja raahautuu vakio korkeudella
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 22. 14:44:56 2010

ylimark kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:No just meinasin ehdottaa, että rälläköi jostain "ehjästä" sulatuskorista noi apurungon kiinnitystornit, hitsaa ne entisten jatkoksi ja muuttaa perän takakiinnikettä samanverran alaspäin, niin AVOT! Voi tietenkin aiheuttaa lisätöitä kardaanin ja iskareiden suhteen, mutta ei luulisi olevan ylitsepääsemättömiä muuteltavia.
Tällä modilla sitä maavaraa ei vaan hirveesti saa lisää, ku etupalkki ja öljypohja raahautuu vakio korkeudella
No tuota nyt menee vähän ohi eli itse tarkoitin tässä tapapäätä ja äkkiä muisteltuna noi apurungon kiinnitystornit ovat n. 10cm korkeat eli sen sais lisää tolla tavalla tekemällä ja etupää sitten erikseen.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Huhtikuu 22. 18:33:53 2010

MikkoT kirjoitti:
ylimark kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:No just meinasin ehdottaa, että rälläköi jostain "ehjästä" sulatuskorista noi apurungon kiinnitystornit, hitsaa ne entisten jatkoksi ja muuttaa perän takakiinnikettä samanverran alaspäin, niin AVOT! Voi tietenkin aiheuttaa lisätöitä kardaanin ja iskareiden suhteen, mutta ei luulisi olevan ylitsepääsemättömiä muuteltavia.
Tällä modilla sitä maavaraa ei vaan hirveesti saa lisää, ku etupalkki ja öljypohja raahautuu vakio korkeudella
No tuota nyt menee vähän ohi eli itse tarkoitin tässä tapapäätä ja äkkiä muisteltuna noi apurungon kiinnitystornit ovat n. 10cm korkeat eli sen sais lisää tolla tavalla tekemällä ja etupää sitten erikseen.
Ei kyllä pitäs ikinä kommentoida väsyneenä / huolimattomasti lukien näitä jutskia. Olin vähän väärässä päässä autoa ajatuksissani, sorry.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 22. 20:39:02 2010

Joo ei mitään ylimark, ajattelinkin kyseessä olevan pikku sekaannus, mutta itse asiaan eli sen verran tämä rupes jo eilen kiinnostamaan, että olen visioinut vähän tota etupäätäkin mielessäni ja tässä niitä nyt tulee: iskaritornien lyhennys noin 10cm, takaisin hitsauksessa tornit hitsataan hieman normaalia lähemmäs konetta (siis välimatkaa poikittain lyhennetään), etupalkin ja runkopalkin väliin noin 5-6 cm korkeat korokepalat ja samanverran nostetaan myös koneen kumityynyjä ylöspäin, jos tukivarsia ei saada alaspäin kulmaan niin niidenkin sisäkiinnityksiä siirretään hieman sisäänpäin (rengas pysyy suorassa, mutta saadaan kompensoitua vetareiden lyhyyttä) ja jatketaan ohjausakselin välikappale riittävän pitkäksi.
Näin saadaan keulaa nousemaan 10-12cm ja siihen vielä päälle mahdolliset pyöränkoon kasvatukset.

Siihen en ota kantaa, mitä leimamies sanoo, mutta ei tossa mielestäni vielä paljon teknisiä laittomuuksia tehdä.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Huhtikuu 26. 12:57:30 2010

http://offivaruste.com/sivu.php?id=50

tossa on esimerkki kun tehdään pieniä muutoksia katuautoon

vain ake on rajana tai se oikea konttori


eikös semmoset traktorin sopivat eturenkaat vanteineen (sovivasta kokokluokasta )pelasta jo aika monesta paikasta.

niissä kun se kuviointi on oikea eikä mene tukkoon.

mitenkäs sierran lokasuoja on kiinni onko pulteilla.

jos olis semmoset off lokasuojat toisena joissa pyörii hieman suurempikin karkea rengas.

idea on kyllä hyvä
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Huhtikuu 26. 14:05:11 2010

Fomococars kirjoitti:mitenkäs sierran lokasuoja on kiinni onko pulteilla.

jos olis semmoset off lokasuojat toisena joissa pyörii hieman suurempikin karkea rengas.
Sierran loksut on hitsaamalla kiinni... Ja eipä kyllä muutenkaan huvittaisi lokareita alkaa vaihtelemaan, kun ainakin omassa tapauksessa kysymys on kaupunkiajosta vaikka joku kumma mielenvika pakottaakin kokeilemaan rajoja. Lokarien modifiointi ei kyllä sinällään ole mikään pois suljettu asia, sillä "entisöinti" tyyliset rempat ei oikein oo miun juttu. :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Huhtikuu 28. 22:16:35 2010

Miten olis Ford Bronco?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 3. 22:34:18 2012

Kaivetaampa tämä säie taas esiin...

Eli keulaan vaihtelin uudet nelikkodokin alkuperäisjouset ja kappas: Sehän korottui juuri riittävästi. Entiset jouset ilmeisesti edellinen omistaja vaihdellut jostain muusta rakkineesta madallustarkoituksessa...

Taakse vaihdoin "vahvistetut" normi Sierran jouset ja paranihan se vähän, muttei tarpeeksi... Nyt kun purin kaiken "ylimääräisen" pois eli takapuskurin, vararenkaan, subbarin (varmaan yli 20kg), takapenkin ynnä muut sisustukset, niin takapääkin nousi oikeaan korkoon. Tästäpä juolahti mieleen kysyä tietäisikö kukaan suunnilleen orkkisjousten korkuisia, mutta jäykempiä takajousia?

Olisi kiva vaihtaa vielä jämäkämmät jouset taakse jotta perse kestää ylhäällä kun taas auton saan kasattua. Kun vaan tietäs mitä sinne laittas... :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja henu » To Toukokuu 3. 22:51:12 2012

Kävisköhän scorpion jouset ?
Mulla ainakin tossa omassa sedanissa jotkut kärryjouset takana ja hirvee traktori se on :)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Toukokuu 9. 7:30:32 2012

farmarissa lienee vahvemmat takajouset? farkuissa on kyllä mitoiltaan kahta eri takajousta, ulkohalkaisija isommassa n 140mm ja pienemmässä olisko ollu noin 120mm ( se sama kun sedanissakin).

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierra nelikko DOHC:n korotus?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Toukokuu 9. 8:30:52 2012

samiharju kirjoitti:farmarissa lienee vahvemmat takajouset? farkuissa on kyllä mitoiltaan kahta eri takajousta, ulkohalkaisija isommassa n 140mm ja pienemmässä olisko ollu noin 120mm ( se sama kun sedanissakin).
Katselin juuri Motonettiä ja siellä näyttäisi olevan farkkuun vain yhden sortin jousta... Joten kenties tuo kapeampi jousi jos sitä kerran on farkuissa käytetty olisi sama kuin sedan/hb? Tai tietääko kukaan onko erikseen myytävänä kahdella eri halkaisijalla farkun jousia?

Myös jos jollakulla olisi irrallaan Scorpparin jousta, niin saa postata stategisia mittoja. :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin