
mondeon ilmastointi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
mondeon ilmastointi
onkos kukaan purkanut tommosesta -03 mondeosta ilmastoinnin magneetti kytkintä.?ilmeisesti siinä vika kun ei lähde päälle muutakun kylmänä ja silloinkin hetkeks.avittamalla kyllä lähtee pyöriin.voortti lupin puolella oli tommoset ohjeet http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... ilmav%E4li mutta milläs lukita se uloin osa missä mutterikin on,tilaakin on niin ruhtinaallisesti 

-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: mondeon ilmastointi
Miten se voi rikki olla jos "avittamalla" lähtee toimimaan? Jos tässä nyt suoralla virralla "avittamista" tarkoitetaan.
Siihen on syy, miksei kompuran ohjaus pysy päällä ja tämä pitää selvittää ennenkuin särkee koko vehkeen.
Siihen on syy, miksei kompuran ohjaus pysy päällä ja tämä pitää selvittää ennenkuin särkee koko vehkeen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: mondeon ilmastointi
Kaveri ainakin poisti jotain prikkoja välistä kun oli ongelmaa että ei ilmastointi pysynyt päällä ja toimi ainakin sen aikaa kun auto (Mondeo mk3) oli sillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: mondeon ilmastointi
avittamisella siis tarkoitin että jollain kepukalla tökkäsee sinne hihnapyörälle kun ilmastointi on päällä.vloppuna heitin mökkireissun ja sillon pelas koko matkan kun vauhtia on enempi mut vieläkään ei täys järkisesti tuntus toimivan.se ohjaus kyllä uskoakseni pysyy päällä mut magneetti ei vaan jaksa aina vetää sitä päälle.juuri tota prikka hommaa meinasin.Arska kirjoitti:Miten se voi rikki olla jos "avittamalla" lähtee toimimaan? Jos tässä nyt suoralla virralla "avittamista" tarkoitetaan.
Siihen on syy, miksei kompuran ohjaus pysy päällä ja tämä pitää selvittää ennenkuin särkee koko vehkeen.
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mondeon ilmastointi
Näin tehtiin kaverille... Tosin volvoon ohjeet mutta sama idea.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31261.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31261.0
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: mondeon ilmastointi
tästähän jo soiteltiinkin ennen tän topicin aloittamista eli välyksen pienennys prikkoja vähentämällä on ihan normaalia Volvo-touhua ja toimii muissakin.
ainoa se että jonkinlainen ulosvetääjä tarvii varmaan rakennella että saa magnettikytkimen vedettyä auki.
ensin tietysti se keskiruuvi pois ja vaikka vaikkapa pultista katkaisemalla uusi keskitappi jota vasten vetää sen auiki jne...
mistään ei varmaan saa tota ulosvetäjää valmiina,eihän noita mikään merkkiliike korjaa mutta hyvä tulee kun pienentää välystä ja toimii
ainoa se että jonkinlainen ulosvetääjä tarvii varmaan rakennella että saa magnettikytkimen vedettyä auki.
ensin tietysti se keskiruuvi pois ja vaikka vaikkapa pultista katkaisemalla uusi keskitappi jota vasten vetää sen auiki jne...
mistään ei varmaan saa tota ulosvetäjää valmiina,eihän noita mikään merkkiliike korjaa mutta hyvä tulee kun pienentää välystä ja toimii

-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: mondeon ilmastointi
juuh,noi volvo foorumin kuvat selvensi paljon.kiitokset taas kerran.
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re: mondeon ilmastointi
Kokeillaas täältä jos sais apuja
Mondeon ilmastointi ei siis pelaa . Viimekesänä vaihdoin uuden kennon kun entinen oli puhkiruostunu . Ilmeisesti aineet on pysyneet sisällä kun toinen ohjaamosta tuleva kylmäaineputki tuntuu jäätävältä , toinen on lämmin . Kompressorin magneettikytkin pyörii .
Apuja ?
Mondeon ilmastointi ei siis pelaa . Viimekesänä vaihdoin uuden kennon kun entinen oli puhkiruostunu . Ilmeisesti aineet on pysyneet sisällä kun toinen ohjaamosta tuleva kylmäaineputki tuntuu jäätävältä , toinen on lämmin . Kompressorin magneettikytkin pyörii .
Apuja ?
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: mondeon ilmastointi
Mk3 1,8 Mondeo, automaatti-ilmastointi:
Ilmastointi toimi kylmänä muutaman minuutin, käyntilämpöisenä ei.
Yltä luetun mukaan avitin koneen käydessä (varo!) puustagalla magneettikytkintä-> käynnistyi mutta pysyi ajossa päällä vain hetken.
Ilmavälys oli pyörän ja kytkimen välissä n. 1,1-1,2 mm, pitäisi olla 0,3-0,5 mm.
Auto ylös (pyöränholvista ei onnistu) ja isoilla pihdeillä puristaen kytkintä pyörää vasten ja samalla varttiräikällä 14 mm hylsyllä nylokkimutskua aukipäin, ei ole lujassa; n. 20-30 nm. Hihnaa ei tarvitse poistaa jollei uusi laakeria.
Ko. versiossa ei ole jossain mainittuja 3 x 5 mm kierteitä ulosvetämiseen (vaan pelkät n.5,5 mm reiät), joten jouduin kaivamaan kytkimen kahdella isohkolla lattameisselillä ulos. Tuli yllättävän hyvin.
Puhdistin kytkinpinnat karhealla "somalipyyhkeellä" ja tutkin prikkamäärän / paksuudet kytkimen ja akselin väliltä.
Yleensä, kuulemma, 2-3 prikkaa, tässä yksi 0,7 mm paksu.
Derivaattaa: 1,1-1,2 mm miinus 0,7 mm = 0,4-0,5 mm -> ok. Ja eikun nippuun käänteisessä järjestyksessä ilman prikkaa.
Tuntuu toimivan, ainakin vielä.
Ilmastointi toimi kylmänä muutaman minuutin, käyntilämpöisenä ei.
Yltä luetun mukaan avitin koneen käydessä (varo!) puustagalla magneettikytkintä-> käynnistyi mutta pysyi ajossa päällä vain hetken.
Ilmavälys oli pyörän ja kytkimen välissä n. 1,1-1,2 mm, pitäisi olla 0,3-0,5 mm.
Auto ylös (pyöränholvista ei onnistu) ja isoilla pihdeillä puristaen kytkintä pyörää vasten ja samalla varttiräikällä 14 mm hylsyllä nylokkimutskua aukipäin, ei ole lujassa; n. 20-30 nm. Hihnaa ei tarvitse poistaa jollei uusi laakeria.
Ko. versiossa ei ole jossain mainittuja 3 x 5 mm kierteitä ulosvetämiseen (vaan pelkät n.5,5 mm reiät), joten jouduin kaivamaan kytkimen kahdella isohkolla lattameisselillä ulos. Tuli yllättävän hyvin.
Puhdistin kytkinpinnat karhealla "somalipyyhkeellä" ja tutkin prikkamäärän / paksuudet kytkimen ja akselin väliltä.
Yleensä, kuulemma, 2-3 prikkaa, tässä yksi 0,7 mm paksu.
Derivaattaa: 1,1-1,2 mm miinus 0,7 mm = 0,4-0,5 mm -> ok. Ja eikun nippuun käänteisessä järjestyksessä ilman prikkaa.
Tuntuu toimivan, ainakin vielä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: mondeon ilmastointi
Prikulleen samat oireet mulla mondeossa, eli tiedänpä mitä teen viikonloppuna.. 

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: mondeon ilmastointi
joo,tuttua kauraa tosiaan noista Volvoista ja kyllä ne alkaa taas pysyyn päällä kun välyksen säätää.jjs kirjoitti:Mk3 1,8 Mondeo, automaatti-ilmastointi:
Ilmastointi toimi kylmänä muutaman minuutin, käyntilämpöisenä ei.
Yltä luetun mukaan avitin koneen käydessä (varo!) puustagalla magneettikytkintä-> käynnistyi mutta pysyi ajossa päällä vain hetken.
Ilmavälys oli pyörän ja kytkimen välissä n. 1,1-1,2 mm, pitäisi olla 0,3-0,5 mm.
Auto ylös (pyöränholvista ei onnistu) ja isoilla pihdeillä puristaen kytkintä pyörää vasten ja samalla varttiräikällä 14 mm hylsyllä nylokkimutskua aukipäin, ei ole lujassa; n. 20-30 nm. Hihnaa ei tarvitse poistaa jollei uusi laakeria.
Ko. versiossa ei ole jossain mainittuja 3 x 5 mm kierteitä ulosvetämiseen (vaan pelkät n.5,5 mm reiät), joten jouduin kaivamaan kytkimen kahdella isohkolla lattameisselillä ulos. Tuli yllättävän hyvin.
Puhdistin kytkinpinnat karhealla "somalipyyhkeellä" ja tutkin prikkamäärän / paksuudet kytkimen ja akselin väliltä.
Yleensä, kuulemma, 2-3 prikkaa, tässä yksi 0,7 mm paksu.
Derivaattaa: 1,1-1,2 mm miinus 0,7 mm = 0,4-0,5 mm -> ok. Ja eikun nippuun käänteisessä järjestyksessä ilman prikkaa.
Tuntuu toimivan, ainakin vielä.
siinä keskipultin avaamisessa pieni kulmamallinen pulttimopo on tosi kätevä,siis ihan 1/4" karalla riittää kun ei se keskipultti kireessä yleensä ole.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: mondeon ilmastointi
Ja sen välyksen kuulemma aiheuttaa jos on kylmäaineet sopivan vähissä, lyö koko ajan kytkintä päälle ja pois.
Ammattimiehen suusta kuultuna ja omin silmin myös nähty kyseinen tapahtuma
2-3v välein suositteli huoltoa kun käytin oman auton tänään, n. 10% katoaa vuodessa kamaa järjestelmästä.
Ammattimiehen suusta kuultuna ja omin silmin myös nähty kyseinen tapahtuma

2-3v välein suositteli huoltoa kun käytin oman auton tänään, n. 10% katoaa vuodessa kamaa järjestelmästä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!