1.8 zetec+mk4 esco

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Heinäkuu 4. 11:05:35 2010

njietro kirjoitti:3. vihreä -> ECU:n nasta 4, kiekkamittarille, ei toimenpiteitä täsä vaiheesa kun tuskin toimii cvh:n kierroslukumittari tän johdon kautta?
8. musta-punainen -> sulake F14, toinen pää lambdalle, ns. lambdan lämmitys (tarpeeton???, monessa autossa ei lambdalle ole lämmitystä lainkaan)
10. musta-keltainen -> ECU:n nasta 10, ac connector, turha???
11. ruskea-vihreä -> ECU:n 54, ac connector, turha???

http://i200.photobucket.com/albums/aa21 ... osarja.jpg

Mikä on tuo keltainen liitin ympyröitynä kuvan vasemmassa reunassa? Mitä sille tulisi tehdä? :D
koskar kirjoitti:
Noiden letkujen kanssa on aina joutunut säätää tuon RS2K koneen kanssa ainakin, kun alavesiletku lähtee eri paikasta kuin CVH:ssa, mutta Zetecissä se taitaa olla edes hieman alueella jo valmiiksi?
Lämmityslaitteen letkut lähtee molemmat termarikopan juuresta zetecissä, se ei tuota ongelmaa kun on helppoa letkua ilman haaroja.

Vesipumpulta lähtevä letkulähtö on Zetecissä selkeesti suurempi kun CVH:ssa ja mutkat aivan eri suuntaan, eikä letku mahdu laturin ja syylärin väliin oikein mitenkään päin näin äkkiä katseltuna. No, pitää tutkia lisää kun nyt ensin sais sähköt ja bensapuolen nippuun...
Miksi kierroslukumittari ei toimisi? Kannattaa nyt ainakin koittaa? Ainakin kaikki yleismalliset mitä on EEC-IV perässä ollut, niin on toimineet ihan ok.
Jos sulla on lämmitetty lambda sielä johtosarjan perässä, niin miksi et laittaisi sitä toimimaan niin kuin kuuluu?
Olettaen, että nää AC tarkoittaa ilmastointia, niin ne varmaan saa joo jättää pois laskuista ihan suoraan.

Tuo keltainen liitin ja toinen ympyröity liitin on jäänyt arvoitukseksi :wink: sen takia joskus ympyröin ne kuvasta ja kyselin joskus. Ei vastausta.

RS2K:n kanssa piti vaihtaa CVH:n syyläri pois, koska sen alavesiletkulähtö otti kiinni laturiin vaikka syyläriä oli jo siirretty eteenpäin. Mk5 syylärillä tilaa on jo sen verran, että letkukin mahtuu paikalleen. Onko Zetecin kanssa sama ongelma?
Escort Mk4 "RS2300i"

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Heinäkuu 4. 11:50:43 2010

koskar kirjoitti:Miksi kierroslukumittari ei toimisi? Kannattaa nyt ainakin koittaa? Ainakin kaikki yleismalliset mitä on EEC-IV perässä ollut, niin on toimineet ihan ok.
Isot pojat väitti ettei tuu toimiin vanhan jakajasytytyksen kiekkamittari suorasytkästä. Uskoin taas kaiken mitä kuulin :roll: Pitääpi koittaa.
koskar kirjoitti:
Jos sulla on lämmitetty lambda sielä johtosarjan perässä, niin miksi et laittaisi sitä toimimaan niin kuin kuuluu?
Olettaen, että nää AC tarkoittaa ilmastointia, niin ne varmaan saa joo jättää pois laskuista ihan suoraan.

Tuo keltainen liitin ja toinen ympyröity liitin on jäänyt arvoitukseksi :wink: sen takia joskus ympyröin ne kuvasta ja kyselin joskus. Ei vastausta.
Itselleni ei oo ihan täysin selkeetä mitenkä lambdan lämmitys toimii. Koska se lämpenee, kuinka kauan ja mistä lämmitysjohtoon saadaan tarvittava virta/ohjaus?

Ja keltainen liitin siis jääköön toimettomaksi :D
koskar kirjoitti:
RS2K:n kanssa piti vaihtaa CVH:n syyläri pois, koska sen alavesiletkulähtö otti kiinni laturiin vaikka syyläriä oli jo siirretty eteenpäin. Mk5 syylärillä tilaa on jo sen verran, että letkukin mahtuu paikalleen. Onko Zetecin kanssa sama ongelma?
Ihan noin ahdasta ei tuolla ole, luultavasti selviää ilman syylärin vaihtoo/siirtoo kun vaan pätkii alavesiletkua rajusti ja löytää jostain sopivaa putkee sinne sisälle laitettavaksi.

Kiitos vastauksesta!

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Heinäkuu 4. 12:14:54 2010

njietro kirjoitti:Itselleni ei oo ihan täysin selkeetä mitenkä lambdan lämmitys toimii. Koska se lämpenee, kuinka kauan ja mistä lämmitysjohtoon saadaan tarvittava virta/ohjaus?

Ja keltainen liitin siis jääköön toimettomaksi :D
Yleensä lambdassa on vastus mikä tunnistaa kun on lämmin = ei haukkaa enään virtaa. Jotenka toimii tyyliin "virrat päällä virtalukosta niin lambdakin lämpenee".
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Heinäkuu 4. 22:12:03 2010

njietro kirjoitti:Isot pojat väitti ettei tuu toimiin vanhan jakajasytytyksen kiekkamittari suorasytkästä. Uskoin taas kaiken mitä kuulin :roll: Pitääpi koittaa.

Itselleni ei oo ihan täysin selkeetä mitenkä lambdan lämmitys toimii. Koska se lämpenee, kuinka kauan ja mistä lämmitysjohtoon saadaan tarvittava virta/ohjaus?

Ja keltainen liitin siis jääköön toimettomaksi :D

Ihan noin ahdasta ei tuolla ole, luultavasti selviää ilman syylärin vaihtoo/siirtoo kun vaan pätkii alavesiletkua rajusti ja löytää jostain sopivaa putkee sinne sisälle laitettavaksi.

Kiitos vastauksesta!
Np :wink:. Pitää yrittää auttaa näitä 80's escortti projekteja aina jos vaan on yhtään jaettavaa tietoa.
Voi kyllä olla, ettei toimi, mutta kannattaa varmaan kokeilla ensin. Sitten vasta alkaa laittaa johtoja ja diodeita puolilta tulemaan.
Mulla on jäänyt noiden sähkökaavioiden perusteella sellainen käsitys, että ne lambdojen lämmitysvastukset elää omaa elämäänsä ja niille vaan annetaan virtaa kokoajan kun ECUn rele vetää. Puliukon postausta mukaillen, että joku termostaatti/pieni tonttu sitä lämmitystä ohjaa, joten meidän ei tarvi huolehtia siitä.
Itse hain ihan putkiliikkeestä sopivan kokoisen mutkan (olisko tarkka koko peräti joku 33,6mm tai jotain?) johon hitsattiin hieman tarttumisreunaa+suoraa putkea, ettei letkut pullahda irti.
Escort Mk4 "RS2300i"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Heinäkuu 4. 23:45:17 2010

puliukk0 kirjoitti:
njietro kirjoitti:Itselleni ei oo ihan täysin selkeetä mitenkä lambdan lämmitys toimii. Koska se lämpenee, kuinka kauan ja mistä lämmitysjohtoon saadaan tarvittava virta/ohjaus?

Ja keltainen liitin siis jääköön toimettomaksi :D
Yleensä lambdassa on vastus mikä tunnistaa kun on lämmin = ei haukkaa enään virtaa. Jotenka toimii tyyliin "virrat päällä virtalukosta niin lambdakin lämpenee".
Megan ohjeistama kytkentä on mainio, vohkii sähkön bensapumpulta ja laittaa plussapuolelle 5A sulakkeen. Toimii hienosti ja lämmittää juuri silloin kun tarvitsee...

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ma Heinäkuu 5. 1:29:47 2010

Taas eteni suuria askelia!

Aika lailla kellon ympäri tuli taas oltua tallilla, nyt yhden aikaan yöllä piti jo malttaa lopettaa :D Suuren osan ajasta oli kaks kaveria jeesimässä ja siitä iso kiitos heille. Kokemus tuo varmuutta näissäkin jutuissa...

Bensatankki saatiin paikalleen, kuten myös pumppu ja johdot pumpulle. Yks letku jäi hiukan lyhyeks, mutta huomenna pitää ostaa töistä lisää letkua (ja ruiskusuodin) niin on sitten polttoainepuoli valmis.

Sähköt etenee hyvää vauhtia. Ensviikolla pitää kyllä saada auto käymään vaikka mikä olis...

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » To Heinäkuu 8. 23:12:59 2010

Sähköt öljynpaineanturia, lämpömittarinanturia ja startin ja laturin johtoja sekä koko johtosarjan kiinni nitomista vaille valmiina.

Öljynpaineanturi toimii zetecissä vissiin eri päin vrt. cvh:n anturi, eli cvh:n mittaristolla ja zetecin anturilla valo palaa koko ajan, ja kun valo sammuu niin on peli menetetty.

Lämpömittarin anturi antaa zetecissä yleismittarilla mitattuna täysin eri arvoja kuin cvh:ssa, joten pitää koittaa tehdä vesiletkuun(tässä tapauksessa putkeen) paikka cvh:n omalle anturille jotta saa lämpömittarin näyttämään suurin piirtein oikein.

Pikaedit:

Onko vinkkejä mistä löytää pakosarjaan sopivat tulpat/pultit egr:n reikien tukkimiseen? Kierre vaikuttaa hiukan harvinaisemmalta.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Heinäkuu 8. 23:29:55 2010

njietro kirjoitti:Onko vinkkejä mistä löytää pakosarjaan sopivat tulpat/pultit egr:n reikien tukkimiseen? Kierre vaikuttaa hiukan harvinaisemmalta.
Jos niistä lähtee putket niin leikkaa poikki, pää luttuun ja hitsisauma perään.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Heinäkuu 12. 1:17:10 2010

Tai jos on tilaa, niin väännä isompi kierre ja tulppaa sitten?

tai hitsaa umpeen, riippuen tietty mitä ainetta se on..
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ti Heinäkuu 13. 20:44:51 2010

Paikallisesta löyty mallin mukaan sopivia pultteja tulppaukseen, nyt egr tukittu.

Laturin piuhat kiinni, ruiskusuodin kiinni, moniurahihna kiinni ja ilmanputsari kiinni niin vois koittaa käynnistystä zetecin kanssa :P Hissun kissun mutta tasasen varmasti etenee projekti.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Heinäkuu 13. 21:10:01 2010

njietro kirjoitti:Hissun kissun mutta tasasen varmasti etenee projekti.
Yksi tykkää. :green:
Escort Mk4 "RS2300i"

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja tezu » Ke Heinäkuu 14. 1:08:35 2010

koskar kirjoitti:
njietro kirjoitti:Hissun kissun mutta tasasen varmasti etenee projekti.
Yksi tykkää. :green:
punakynä kirjoittaa koskar tykkää invarampeista! ei mitenkään väärin.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » To Heinäkuu 15. 23:35:18 2010

Ei lähde käyntiin.

Tänään oli ensimmäiset starttausyritykset ton oman projektin kanssa.

Pumppu työntää bensaa kiskoon normaalisti 3sek ajan kun virrat kytkee päälle (ecu siis toimii ainakin siltä osin), puolan 3-napasen liittimen keskikarvaan tulee +12v normaalisti kun virrat on päällä, suuttimille (ainakin ykkössuuttimelle) tulee sähkö kun koittaa käynnistää, puolan 3-napasen liittimen reunakarvat menee ecun liittimelle normaalisti jne.

Kampiakselin asentotunnistimen toinen piuha menee ecu:n liittimelle normaalisti, mutta kampuran asentotunnistimen ykkösnavasta EI ole yhteyttä ecu:n nastaan 56 väri b/gn, vaikka käsittääkseni tulis olla. Tämä mitattu akku irrallaan autosta, ei pitäisi olla vaikutusta asiaan.

Tulppa ei tunnu kastuvan pitkistä startin sahauksista huolimatta (suuttimet ei aukea???), eikä tulppaan tule edes kipinää (koitettu tulppa irrallaan ja maadotettuna kanteen.).

Mikä voisi olla vikana? Kampuran asentotunnistin? Nokka-akselin asentotunnistin? Puola? Ecu? Onko jollain tietoa mitä arvoja em. antureiden napojen väliltä tulisi löytyä?

Huomenna tulee 3vk siitä kun nostettiin cvh pois keulalta. Kohta tarvis saada auto takasin ajoon niin ei tarvisi enää mennä isileasingillä :D

pikaedit: Puola toimii, koitettu mk6 eskortissa tota puolaa.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Heinäkuu 16. 20:14:12 2010

Mulla on tiedonomanen tunne, että kampuran anturi ohjaa sytkää ja ruiskua, ja nokka-akselin anturi antaa sytkälle tiedon sytytysjärjestyksestä? Ostin tänää töistä uuden kampuran asentoanturin, jos sillä koittais huomenna toimintaa...

Kampuran asentoanturille tulee 2 johtoa eculta, toisesta pitäis ilmeisesti tulla +12V ja toisesta signaali siniaaltomuodossa? Kuinka herkkä toi anturi on toiminnaltaan, jos sille vetäis vaikka johdot uusiks samalla kun vaihtaa anturinkin..?

Ainakin opelin vastaavat ruiskukoneet on ollu aika tajuttoman herkkiä jopa tarvikeanturista, eikä suostu välttämättä toimiin kuin alkuperäsellä siemenssillä.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Heinäkuu 16. 20:21:31 2010

Bensapumppu ainakin pyörähtää ja tulppa iskee kipinää kun tota kampuran anturia kiusaa ruuvimeisselillä.
Tai ainakin cossun ja bemarin ruiskuissa.
Tosi tarkka etäisyydestä, olikos cossun ohjearvo jotain 0,4mm?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Heinäkuu 16. 20:30:35 2010

vauhtipete kirjoitti:Bensapumppu ainakin pyörähtää ja tulppa iskee kipinää kun tota kampuran anturia kiusaa ruuvimeisselillä.
Tai ainakin cossun ja bemarin ruiskuissa.
Tosi tarkka etäisyydestä, olikos cossun ohjearvo jotain 0,4mm?
En oo sitä vielä irti ottanut, mutta millä hitolla sen noin tarkkaan saa paikalleen? :O

E: Bensapumppu pyörii kyllä nytkin ilman ongelmia sen 3sek ecun kommennoilla kun virrat kääntää avaimesta päälle.

Kuulemma jossain autoissa on sellasiakin varotoimenpiteitä, että jos bensapumppu ei pyöri niin myöskään kipinää ei irtoa? Tässä nyt ei varmaan siitä oo kuitenka kyse kun pumppu tosiaan pyörii. Suuttimillekin tulee 12V plussaa mutta bensa ei pääse pyttyihin asti...

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Heinäkuu 16. 22:19:34 2010

njietro kirjoitti:Mulla on tiedonomanen tunne, että kampuran anturi ohjaa sytkää ja ruiskua, ja nokka-akselin anturi antaa sytkälle tiedon sytytysjärjestyksestä? Ostin tänää töistä uuden kampuran asentoanturin, jos sillä koittais huomenna toimintaa...

Kampuran asentoanturille tulee 2 johtoa eculta, toisesta pitäis ilmeisesti tulla +12V ja toisesta signaali siniaaltomuodossa? Kuinka herkkä toi anturi on toiminnaltaan, jos sille vetäis vaikka johdot uusiks samalla kun vaihtaa anturinkin..?

Ainakin opelin vastaavat ruiskukoneet on ollu aika tajuttoman herkkiä jopa tarvikeanturista, eikä suostu välttämättä toimiin kuin alkuperäsellä siemenssillä.
Jos siinä Zetecissä on vastaava VR-anturi (Variable-Reluctance) kuin muissakin 90's Fordeissaniin niin sen voi käsittääkseni testata yleismittarin AC-alueella. Mittausjohtojen tulee olla oikein päin, että sieltä saa ulos jotain järkevää jännitevaihtelua. Sellainen mielikuva on itsellä, että ainakaan +12V sinne ei kuitenkaan tukita? Oma veikkaus johdoista on, että toinen on maa/GND ja toinen ulostuleva jännitesignaali. Jos vedät uudet johdot niin laita varmuuden välttämiseksi häiriösuojatulla kaapelilla?
Escort Mk4 "RS2300i"

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Heinäkuu 18. 3:30:24 2010

Eipä tarvinnu vaihtaa anturia, vika löyty johtosarjasta löytyvästä jatkoliittimestä. :oops: Ei ollut liitin pohjassa ja yhdeksästä navasta yksi ei yhdistänyt lainkaan, liitin irti, crctä väliin ja paketti kunnolla nippuun niin jo hörähti...

Vielä kun sais käymään kunnolla. Käy valtaosan ajasta kolmella, booaa täyskaasukiihdytyksessä, ykköspytyn tulppa näyttää melkosen mustalta kun taas muut on pelottavankin vaaleita väriltään, kone kuumenee liikaa ja lopulta myös keitti tyhjäkäynnillä pihassa. Toivottavasti ei menny kansipahvi/koko kansi... :cry:

Täyskaasukiihdytyksen tukehtuminen tuntuis selkeesti bensapuolen vialta, kun taas kolmella käyminen ja papatus olis mielestäni selkeesti sytkäpuolen ongelmia... Maanantaina pitää töistä ostaa uudet tulpat ja johdot ja kokeilla niillä, sen jälkeen mahdollisesti uusi pumppu ton käytetyn tilalle.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Heinäkuu 18. 22:17:01 2010

http://njietro.kuvat.fi/kuvat/tekniikanvaihto/

Kyllä suurin vika on pakko olla bensapuolella, 2km testilenkin heitin taas tänää ja ylämäessä vauhtia oli 20kmh. Kotipihaan pääsin vaan kytkimellä ampumalla 20cm kerralla.

Kaasuun kun ei koske niin toimii ihan ok, tyhjäkäyntiä käy hyvin eikä meinaa sammua. Kaasua painaessa kuuluu vaan booooo. Pihassa kun auton laittaa käyntiin niin ei booaa kaasusta, ei kyllä käy hyvinkään.

Ikävä cvh:ta...

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja tezu » Su Heinäkuu 18. 22:27:10 2010

njietro kirjoitti: Ikävä cvh:ta...
Älä nyt tässä vaiheessa murehdi enää sitä vanhaa jätemyllyä. Kyllä se tosta aukeaa vika ei varmasti nyt voi ihan älyttömän suuri olla.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Heinäkuu 18. 23:22:20 2010

Haiskahtais vähän ilmamäärämittarilta tää tuorein vian kuvaus.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Heinäkuu 18. 23:23:21 2010

tezu kirjoitti:
njietro kirjoitti: Ikävä cvh:ta...
Älä nyt tässä vaiheessa murehdi enää sitä vanhaa jätemyllyä. Kyllä se tosta aukeaa vika ei varmasti nyt voi ihan älyttömän suuri olla.

Laita mega samantien. Itellä ei kanssa vakio moottorinohjauksella fiesta oikeen pelannut ja kun megan laittoi,niin eipä tarvinnut murehtia tommosia juttuja :D

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Heinäkuu 18. 23:40:53 2010

vauhtipete kirjoitti:Haiskahtais vähän ilmamäärämittarilta tää tuorein vian kuvaus.
Kokeilinkin tuossa paikallaan käytellä ilmamäärämittarin liitin auki, ei vaikuttanut käyntiin äkkiseltään kuunneltuna mitenkään.

Pitääkin huomenna tutkia asiaa...

E: Ajossa kuormituksen alla siis booaa, välillä myös paikallaan mutta harvemmin. Paikallaan kiertää aika ylös, mutta käy epätasasesti ja ehkä hiukan bokserimaisesti papattaen.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » To Heinäkuu 22. 13:47:43 2010

Mikä hitto on!

Vaihdoin tulpat, mittasin tulpanjohdot (1syl 6,5; 2syl 5,5; 3syl 4,5 ja 4syl 3,5 kohm), katoin yleismittarilla että ilmamassamittarin 2 johtoa menee eculle normaalisti (nastoihin 9 ja 50) ja yks menee maihin ja yhteen tulee +12V kun autossa on virrat päällä, niinku kuuluukin. Mittasin yleismittarilla ecun nastojen 9 ja 50 väliseks resistanssiks joku n. 3,6 kohm, joka sopii autodatan antamien ohjearvojen 500 ja 5500 ohm välille hyvin, kuten myös nastojen 9 ja 40(maa) välinen resistanssi 0,6ohm (oltava muistaakseni alle 2,6ohm).

Koitin käyntiin, lähti heti, käy ainakin osittain kolmella, ei vastaa kunnolla kaasuun ja meinaa sammua kun kaasua polkee liian terävästi. En jaksanut heittää enää yhtään testilenkkiä.

Vanhat tulpat oli kaikki 4kpl enemmän tai vähemmän puhtaan valkosia sivuelektrodin kärjestään(1syl tulppa vähän kosteempi ja männän laki märkä) eli seos on käsittääkseni hyvin laiha. Laihaan seokseen viittaa myös se, että lämpimällä koneella valtatiellä auto jaksaa nousta mäkeä ylös tyhjäkäynnillä 20km/h, kaasuun koskemalla booaa ja sammuu/meinaa sammua.

Paluulinjaan tuntuis työntävän bensaa, eli bensapaineissa/tuotossa ei pitäisi olla ongelmaa?

Piti vaihtaa tähän käyttöautoon äkkiä juhannuksena tekniikka. No, auto on nyt ollu nelisen viikkoo työn alla ja leasing-sopimus isän corollaan loppuu tähän viikkoon. Pitänee lähtee tästä vielä autokauppaan kun ei toi raato toimi vieläkään... Työmatkaa 90km/päivä niin ei sitä fillarillakaan oikein ilkeisi surauttaa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » To Heinäkuu 22. 14:25:29 2010

Ootko koittanut vikakoodeja lukea boxista? Voisi helpottaa tuota arvuuttelua edes hieman. En nyt muista mistä kaivoin DIY fault reader ohjeet, mutta siihen ei kyllä tarvisi kuin vastuksen, LEDin ja johtoa. Voisi auttaa paljon jos se ECU huutelee vikakoodia esim. MAP tai TPS suuntaan.
Escort Mk4 "RS2300i"

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja tezu » To Heinäkuu 22. 14:37:38 2010

koskar kirjoitti:Voisi auttaa paljon jos se ECU huutelee vikakoodia esim. MAP tai TPS suuntaan.
Tai tässä tapauksessa MAF.

Oliko tää kone varmasti toimiva kone ku irti otettiin?
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » To Heinäkuu 22. 23:25:11 2010

tezu kirjoitti:
koskar kirjoitti:Voisi auttaa paljon jos se ECU huutelee vikakoodia esim. MAP tai TPS suuntaan.
Tai tässä tapauksessa MAF.

Oliko tää kone varmasti toimiva kone ku irti otettiin?
Clubilaiselta koneen ostin ja vakuutti olevan täysin valmis auton keulalle ja että toimivana on irrotettu. Enempää en voi varmaks sanoa :-&

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja teme69 » Pe Heinäkuu 23. 0:23:44 2010

njietro kirjoitti:
tezu kirjoitti:
koskar kirjoitti:Voisi auttaa paljon jos se ECU huutelee vikakoodia esim. MAP tai TPS suuntaan.
Tai tässä tapauksessa MAF.

Oliko tää kone varmasti toimiva kone ku irti otettiin?
Clubilaiselta koneen ostin ja vakuutti olevan täysin valmis auton keulalle ja että toimivana on irrotettu. Enempää en voi varmaks sanoa :-&
Oletkos puristukset mittaillut?
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Heinäkuu 23. 18:17:41 2010

teme69 kirjoitti:
Oletkos puristukset mittaillut?
Se onkin varmaan seuraavana vuorossa. Itellä ei oo mittaria mutta kaveri lupas tuoda lainaan jossain välissä... Jotenkin vaan on käyny mielessä että jos sylinterin ja männän alueella on jotain vaurioo tapahtunu, niin kuuluis jotain erikoista ääntä ja auto savuttais tms., sama venttiilivian kohdalla. Nyt ei tuu mitään erikoista savutusta tai mitään. Kolmella pytyllä auto yleensä myös jaksaa nousta mäet ylös, nyt ei oikein jaksa.

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja teme69 » La Heinäkuu 24. 4:31:50 2010

njietro kirjoitti:
teme69 kirjoitti:
Oletkos puristukset mittaillut?
Se onkin varmaan seuraavana vuorossa. Itellä ei oo mittaria mutta kaveri lupas tuoda lainaan jossain välissä... Jotenkin vaan on käyny mielessä että jos sylinterin ja männän alueella on jotain vaurioo tapahtunu, niin kuuluis jotain erikoista ääntä ja auto savuttais tms., sama venttiilivian kohdalla. Nyt ei tuu mitään erikoista savutusta tai mitään. Kolmella pytyllä auto yleensä myös jaksaa nousta mäet ylös, nyt ei oikein jaksa.
No ainakin saa sitten rajattua vian sähköihin jos puristukset ok. Paljon helpompi muutenkin keskittyä ongelmaan kun tietää missä vika ei ainakaan ole. Kyllä se pian käy ja kukkuu kauniisti... ainakin näin toivotaan.
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » La Heinäkuu 24. 19:49:14 2010

Ei oo vielä puristuksia mittailtu, mutta tauti etenee...

Nyt pimeenä tuntus olevan myös nelospytty. Pakosarja pysyy ykkösen ja nelosen kohdilta ihan kylmänä vaikka autoo jonkin aikaa käyttelee. 2 ja 3 pyttyjen kohdalta pakosarja on kuuma, niinku asiaan kuuluu. Auto käy huonosti.

Suuttimia teki mieli vaihtaa keskenään ja tutkia löytyiskö vikaa sieltä tai vaihtuisko pimeenä oleva pytty, mutta ei taida zetecin suuttimet lähtee irti ilman koko tukin irrotusta? Ainakaan en saanut niitä millään irti.

Onko mahdollista että esim. 1 suutin jumittais täysin auki ja palamaton soppa menis suoraa putkeen -> lambda luulee että kone käy rikkaalla ja ecu vääntää seosta väkisin laihemmalle? Näin fordclubilla veikkailtiin.

Myös puolavika on alkanu taas käymään mielessä. 1 ja 4 pytyt ja 2 ja 3 pytyt on vissiin pareittain puolassa? Eli tänhetkinen 1 ja 4 pytyt pimeenä vois olla siitäkin syystä mahdollinen... Puolaa on koitettu kaverin mk6 eskon 1,6 zetecissä ilman ongelmia ennen oman zetecin käyntiin saamista, mutta voi kai se silti nyt jo olla hajonnut...

Käyntivika tuntuu pahenevan vaan koko ajan. Ensimmäisellä testilenkillä zetecin kanssa sai vaihtaa kuitenkin vaihdetta aina vitoselle asti, täyskaasukiihdytyksessä vaan meinas lyödä pään tuulilasista läpi kun booas. Nyt auto jaksaa nousta ylämäet 20kmh, jos jaksaa.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Heinäkuu 25. 10:23:35 2010

Suutimet lähtee kyllä irti ilman tukin irrotustakin. Ne vaan on joko tosi tiukassa tai *tun tiukassa, mutta lähtevät kyllä.

Tulee tästä sun taistelusta mieleen omat vastoinkäymiseni Fiestan CVH->Zetec rojektin parissa, vaihoin siihen lopulta koeponnistetun kannenkin kun vaan ei homma pelannu eikä se pelannu sen jälkeenkään. Vasta lohkon vaihdon jälkeen alko homma sujumaan, jostain se oli antanu periksi.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Elokuu 1. 11:39:35 2010

Suuttimet lähti toissailtana irti, oli PIUKASSA! Meinas usko loppua jo moneen kertaan kesken, mutta kyllä ne sieltä lähti ilman hajoomista kaikki 4kpl :D Suutintukki oli lopulta kiinni viilapenkissä ni uskalsi vähän paremmin vääntää ja vetää ja kammeta ja kaikkia niitä samaan aikaan.

Ykkösen suuttimessa ei tunnu se "neula" liikkuvan lainkaan. Millä noita suuttimia alkais putsaan ja saamaan toimintakuntoon?

Kehtaako noi kasata vanhoilla o-renkailla nippuun? Ei ne kovin pahalta näytä ja tunnu, vaikka tajuttoman kiinni noi suuttimet oli jämähtänytkin. Kaasuläppäkotelon tiiviste tarvii varmaan hakee merkkiliikkeestä uusi.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Elokuu 1. 13:26:18 2010

njietro kirjoitti:Ykkösen suuttimessa ei tunnu se "neula" liikkuvan lainkaan. Millä noita suuttimia alkais putsaan ja saamaan toimintakuntoon?
Kaasuläppäkotelon tiiviste tarvii varmaan hakee merkkiliikkeestä uusi.
Jos hyvän haluaa niin ne varmaan kannattaa pesettää jossain paikassa joka osaa homman. Ootko koittanut testata sitä suutinta vaikka ihan vaan suoralla virralla? Pitäisi napsua auki kun sinne antaa +12V kelalle.
Kaasuläppäkotelon tiiviste ei mikään mahdoton investointi muistaakseni ole, taisi olla 1€ viimeksi marmoritiskillä.
Escort Mk4 "RS2300i"

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Elokuu 1. 16:55:55 2010

koskar kirjoitti:
njietro kirjoitti:Ykkösen suuttimessa ei tunnu se "neula" liikkuvan lainkaan. Millä noita suuttimia alkais putsaan ja saamaan toimintakuntoon?
Kaasuläppäkotelon tiiviste tarvii varmaan hakee merkkiliikkeestä uusi.
Jos hyvän haluaa niin ne varmaan kannattaa pesettää jossain paikassa joka osaa homman. Ootko koittanut testata sitä suutinta vaikka ihan vaan suoralla virralla? Pitäisi napsua auki kun sinne antaa +12V kelalle.
Kaasuläppäkotelon tiiviste ei mikään mahdoton investointi muistaakseni ole, taisi olla 1€ viimeksi marmoritiskillä.
Masinolissa oon nyt uitellut noita kahden ongelmapytyn suuttimia, ja ainakin nyt tuntuis se "kärkineula" liikkuvan painamalla ongelmitta. Pitää koittaa vielä sähköllä mitä tapahtuu :D

Vissiin suuttimen testaus/pesetys on hintaluokassa n. 30e/suutin, jotenka koitan ainakin ensin ihan kotitekosta putsausta 8) Jos ei auta, niin onpa suuttimet helppo irrottaa nyt toistamiseen kun ei oo enää "ihan" yhtä jumissa kiskossa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Elokuu 1. 17:21:32 2010

njietro kirjoitti:Masinolissa oon nyt uitellut noita kahden ongelmapytyn suuttimia, ja ainakin nyt tuntuis se "kärkineula" liikkuvan painamalla ongelmitta. Pitää koittaa vielä sähköllä mitä tapahtuu :D

Vissiin suuttimen testaus/pesetys on hintaluokassa n. 30e/suutin, jotenka koitan ainakin ensin ihan kotitekosta putsausta 8) Jos ei auta, niin onpa suuttimet helppo irrottaa nyt toistamiseen kun ei oo enää "ihan" yhtä jumissa kiskossa.
Toivottavasti lähtee toimimaan. Joskus kyselin paikalliselta tekulta niin 15€/suutin sisältäen pesun, suodatimen ja kärkikupin. Varmaan toki inflaatio nostanut hintoja jo tuosta ;).
Escort Mk4 "RS2300i"

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Elokuu 1. 23:40:35 2010

Suuttimet takasin kiinni ja ykköspytty käy! Enää pitäis saada nelonen mukaan leikkiin...................

Jos huomenna ehtis koittaa ykkösen ja nelosen suuttimia ristiin niin näkis onko nelosen vika suuttimessa vai jossain muualla.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ma Elokuu 2. 22:40:28 2010

Suuttimet koitettu ristiin, edelleen vaan 1,2,3 kävi. Sitten päätin vielä laittaa ykkösen sytkäpiuhan nelosen piuhan tilalle, ja tadaa, nelonen heräs mukaan leikkiin... Mitattu, heiluteltu, tutkittu sytkäpiuha oli kun olikin rikki. No, huomenna pitää töistä ostaa uusi sytytysjohtosarja.

E: Vesipumppu vuotaa :cry:

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ke Elokuu 4. 0:32:00 2010

Nyt uudet sytkäpiuhat kiinni (tai oikeestaan vasta nelospytyssä kun piti heti päästä koittaan... ;D) ja nyt käy neljällä niinku asiaan kuuluu. 2km ajoin ilman ongelmia hymy korvissa, sitten tarkistin nesteet jne., ja sen jälkeen auton käynnistettyäni alko täyskaasulla booaan ja veto loppuun. Pintakaasulla käy ihan ookoo, tyhjäkäyntiä käy, kaikki pytyt toimii jne. (paitsi että hetken taisi olla joku pytty pimeenä, suutin reistaa?) Ei taida saada bensaa kunnolla... Käynnistyksen jälkeen ensimmäisillä polkasuilla käy ihan nätisti, sitten alkaa booaan ja tukehtuun. Täyskaasukiihdytyksessä meinaa taas lyödä päänsä tuulilasista läpi.

Voiskoos olla vika bensapaineensäätimessä tai ite ruiskupumpussa? Mitenkä bensapaineita sais kätevästi mitattua letkun välistä/tukin päästä olevasta venttiilistä ilman kiinteen mittarin asennusta?

E: Onko mahdollista että esim. hajoamispisteessä olevassa ruiskupumpussa riittää paine mutta ei tuotto? Tuntuis ainakin työntävän paluuletkuun tavaraa ihan normaalisti(eli paine on riittävä), ja käynnistyksen jälkeen auto käy hetken ihan hyvin. Pumppu pitää kohtalaisen voimakasta ääntä, ajossa pumpun surina kuuluu sisälle hyvin. Pumppuna siis käytettynä kaverilta hankittu iS-sierran tankin ulkonen ruiskupumppu, pumppu on kiinni takatukivarsien välissä olevassa pankissa lähes tankin alapinnan tasolla. Pumpun ja tankin välinen letku on ohjaustehostimen säiliöstä sosialisoitu, mutta tuskin se nyt bensasta muhjuks menis ja tukkis pumppua/ruiskusuodinta...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Elokuu 4. 5:55:58 2010

njietro kirjoitti:Mitenkä bensapaineita sais kätevästi mitattua letkun välistä/tukin päästä olevasta venttiilistä ilman kiinteen mittarin asennusta?
Teollisuusputkasta sellanen neljän euron muovinen paineilmamittari ja t-haara.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 1.8 zetec+mk4 esco

Viesti Kirjoittaja turboeero » La Elokuu 7. 20:23:02 2010

Taas on testiä ajettu yhteensä joku 20km. muutaman kilometrin pätkissä. Nopeesti kaasua painettaessa booaa, vähän rauhallisemmin kun painaa kaasua niin voi tehdä täyskaasukiihdytyksiäkin ongelmitta. Ykkösellä tyhjäkäynniltä kaasua kevyestikkin painaessa auto "hyökkää" eteenpäin aika herkästi... Veikkaan kaasuläpän asentotunnistinta tämänkertaisen vian aiheuttajaks, terävyys ja kierrosherkkyys ei oo ehkä ihan toivotulla tasolla ja toi booaus viittais kans ehkä hiukan sinne suuntaan...

Tossa kiihdytellessä vetoja on koneessa mielestäni ihan normaalisti, ainakin täyskaasukiihdytys vetää kuskilta suupielet ylöspäin. Välillä risteyksen tai muuten nopean kaasunpolkasun jälkeen köhii aina kaasua painaessa (kaasu äkkiä pohjaan nin auto booaa ja lopulta sammuu, ellei jalkaa nosta kaasulta). Kaasuläpän anturin piuha auki auto käy ainakin tossa pihassa huudattamalla ihan samanlailla kun piuha kiinni. Rajottajalle kiertää nätisti, tietty terävyys kaasusta tosin puuttuu ja välillä booaa kaasuttaessa.

Mittaristossa ei toimi vieläkään muut kuin öljynpainevalo ja nopeusmittari sekä matkamittari, ei viitti kovin pitkälle lähtee vielä kotoo...

Onko egr:n solenoidi tärkee ecun toiminnan kannalta? Nyt egr on tulpattu ja kaikki piuhat on irrallisena, solenoidi on jossain tallin perällä. Sama homma ot-pumpun ja sen piuhan kanssa.

Vastaa Viestiin