Alakerran alipaine...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Elokuu 12. 14:55:06 2010

Alipainepumppuja on jonkun verran käytössä mutta mites tämä ostamani Moroson Crankcase Evacuation systeemi toimii ahdetussa? Ostin tuon sarjan alunperin edelliseen projektiini (vapari), mutta ajatuksena olisi laittaa se kumminkin kiinni . Onko muilla kokemuksia vastaavasta systeemistä? Kyllähän noita on maailmalla laitettu, mutta tarinointia niistä löytyy yllättävän vähän. Tai mitenkä yleensä tuon huohotusjärjestelmän kannattaisi hoitaa että voidaan pitää kohtuullinen alipaine alakerrassa?

Keskustelu vapaa, pistäkää mietteitä, ajatuksia yms.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 12. 21:07:33 2010

Korjatkaa jos menee pieleen;
Nuo pakosarjoihin tulevat piiput toimivat lähinnä äkkilähtöhommissa, ie. moottoreissa joissa "pauhu on päällä koko ajan". Tyhjäkäynnillä ei ime juurikaan. Ihmetellyt vieressä kun kasi ko. tötteröillä lötköttää ja mitään imua ei letkun päässä tuntunut.
Ja näyttää aika irstaalle kun kierroksilla sylkee öljyä pakoputkiin, sinistä tulee

Jos harkitsee laittavansa tuommoisen (-set) turbokoneeseen ahtimen jälkeen (ennen ei taatusti toimi), kannattanee miettiä uudelleen :lol: Kuumia huohotushöyryjä (öljy, bensa) 900 ast. metallille... Ja eipä turbokoneen putkessa imua ihan kauheasti ole EDIT: vrt. vapari

Ääni perinteiselle turbohuohotusratkaisulle:
-orkkishuohottimesta (lohkossa) letku kerääjäsäiliöön, mielellään ansan läpi
-lisäletku yläkertaan, siitä kerääjään
-säiliöstä paluuletku öljypohjaan, yleensä pinnan päälle. Kerääjä tyhjenee öljypohjaan kun paineet hellittävät kellarissa. Ja toimii paluulinja paineilla toki toiseen suuntaan.
-kerääjästä linja ulkoilmaan, mielellään lyhyt mutta "yläkautta" ja-tai ansalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Elokuu 12. 22:09:04 2010

Homma selvä jos noin on.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Elokuu 13. 0:25:50 2010

Onko mitään haittaa vetää huohotinletku turbon imupuolelle?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 13. 8:31:59 2010

Ei ole, noinhan se monessa autossa on. Mutta jos tavallista enemmän sattuu huohottamaan, kannattaa kerääjä pistää väliin.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Elokuu 13. 14:07:09 2010

Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.
Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 13. 18:34:31 2010

vauhtipete kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.
Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?
Hyvä kysymys. Kai monet pelkää sitä et sieltä tulee öljyt sun muut höyryt ja paskoo koko painepuolen. :D
Tietysti juuri tuon syyn takia ne otetaan pois käytöstä kun väljä kone puhaltaa öljykuraan koko imupuolen.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Elokuu 13. 21:08:55 2010

Jasu kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.
Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?
Hyvä kysymys. Kai monet pelkää sitä et sieltä tulee öljyt sun muut höyryt ja paskoo koko painepuolen. :D
Tietysti juuri tuon syyn takia ne otetaan pois käytöstä kun väljä kone puhaltaa öljykuraan koko imupuolen.
Eikä tarvi muuten olla etes väljä kone taikka etes turbo. Sitä öljyhöyryä tulee sieltä jokatapauksessa vähäsen. Kivasti sotkee jokapaikan jos sen johtaa imupuolelle.

Tuosta alipaine setistä viel semmonen että jos tuleekin jossain vaiheessa putkeen paine niin lentää öljyt/stefat koneesta kartanolle. Testattu homma. :lol: Kaveri tuommosia nimittäin kokeili kerran omaan katu V8 koneeseen. En tiä sitten olisko pitäny olla 5" putket perään ettei pakopaine olis ollu sen verran koholla että systeemi olis toiminu oikeinpäin. Eli nousi lohkossa paine ja öljyt alko lentää stefoista pihalle. Toimii varmaan paremmin semmosissa missä pelkät pakosarjat kuten dragsterit yms.
Viimeksi muokannut Eemeli, Pe Elokuu 13. 21:15:50 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Alakerran alipaine...

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Elokuu 13. 21:11:35 2010

Kyllähän sitä tulee hieman, mutta kerääjä väliin niin jää sinne suurin osa.

edit. tai näin ainakin luulisin
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Vastaa Viestiin