Alakerran alipaine...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Alakerran alipaine...
Alipainepumppuja on jonkun verran käytössä mutta mites tämä ostamani Moroson Crankcase Evacuation systeemi toimii ahdetussa? Ostin tuon sarjan alunperin edelliseen projektiini (vapari), mutta ajatuksena olisi laittaa se kumminkin kiinni . Onko muilla kokemuksia vastaavasta systeemistä? Kyllähän noita on maailmalla laitettu, mutta tarinointia niistä löytyy yllättävän vähän. Tai mitenkä yleensä tuon huohotusjärjestelmän kannattaisi hoitaa että voidaan pitää kohtuullinen alipaine alakerrassa?
Keskustelu vapaa, pistäkää mietteitä, ajatuksia yms.
Keskustelu vapaa, pistäkää mietteitä, ajatuksia yms.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alakerran alipaine...
Korjatkaa jos menee pieleen;
Nuo pakosarjoihin tulevat piiput toimivat lähinnä äkkilähtöhommissa, ie. moottoreissa joissa "pauhu on päällä koko ajan". Tyhjäkäynnillä ei ime juurikaan. Ihmetellyt vieressä kun kasi ko. tötteröillä lötköttää ja mitään imua ei letkun päässä tuntunut.
Ja näyttää aika irstaalle kun kierroksilla sylkee öljyä pakoputkiin, sinistä tulee
Jos harkitsee laittavansa tuommoisen (-set) turbokoneeseen ahtimen jälkeen (ennen ei taatusti toimi), kannattanee miettiä uudelleen
Kuumia huohotushöyryjä (öljy, bensa) 900 ast. metallille... Ja eipä turbokoneen putkessa imua ihan kauheasti ole EDIT: vrt. vapari
Ääni perinteiselle turbohuohotusratkaisulle:
-orkkishuohottimesta (lohkossa) letku kerääjäsäiliöön, mielellään ansan läpi
-lisäletku yläkertaan, siitä kerääjään
-säiliöstä paluuletku öljypohjaan, yleensä pinnan päälle. Kerääjä tyhjenee öljypohjaan kun paineet hellittävät kellarissa. Ja toimii paluulinja paineilla toki toiseen suuntaan.
-kerääjästä linja ulkoilmaan, mielellään lyhyt mutta "yläkautta" ja-tai ansalla.
Nuo pakosarjoihin tulevat piiput toimivat lähinnä äkkilähtöhommissa, ie. moottoreissa joissa "pauhu on päällä koko ajan". Tyhjäkäynnillä ei ime juurikaan. Ihmetellyt vieressä kun kasi ko. tötteröillä lötköttää ja mitään imua ei letkun päässä tuntunut.
Ja näyttää aika irstaalle kun kierroksilla sylkee öljyä pakoputkiin, sinistä tulee
Jos harkitsee laittavansa tuommoisen (-set) turbokoneeseen ahtimen jälkeen (ennen ei taatusti toimi), kannattanee miettiä uudelleen

Ääni perinteiselle turbohuohotusratkaisulle:
-orkkishuohottimesta (lohkossa) letku kerääjäsäiliöön, mielellään ansan läpi
-lisäletku yläkertaan, siitä kerääjään
-säiliöstä paluuletku öljypohjaan, yleensä pinnan päälle. Kerääjä tyhjenee öljypohjaan kun paineet hellittävät kellarissa. Ja toimii paluulinja paineilla toki toiseen suuntaan.
-kerääjästä linja ulkoilmaan, mielellään lyhyt mutta "yläkautta" ja-tai ansalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Alakerran alipaine...
Onko mitään haittaa vetää huohotinletku turbon imupuolelle?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Alakerran alipaine...
Ei ole, noinhan se monessa autossa on. Mutta jos tavallista enemmän sattuu huohottamaan, kannattaa kerääjä pistää väliin.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Alakerran alipaine...
Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Alakerran alipaine...
Hyvä kysymys. Kai monet pelkää sitä et sieltä tulee öljyt sun muut höyryt ja paskoo koko painepuolen.vauhtipete kirjoitti:Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.

Tietysti juuri tuon syyn takia ne otetaan pois käytöstä kun väljä kone puhaltaa öljykuraan koko imupuolen.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Alakerran alipaine...
Eikä tarvi muuten olla etes väljä kone taikka etes turbo. Sitä öljyhöyryä tulee sieltä jokatapauksessa vähäsen. Kivasti sotkee jokapaikan jos sen johtaa imupuolelle.Jasu kirjoitti:Hyvä kysymys. Kai monet pelkää sitä et sieltä tulee öljyt sun muut höyryt ja paskoo koko painepuolen.vauhtipete kirjoitti:Sitä tässä olen miettinytkin että jos se on jo tehtaalta tolleen niin miks kukaan ei näihin rakennettuihin laita?Jasu kirjoitti:Ei ole, noinhan se monessa autossa on.
Tietysti juuri tuon syyn takia ne otetaan pois käytöstä kun väljä kone puhaltaa öljykuraan koko imupuolen.
Tuosta alipaine setistä viel semmonen että jos tuleekin jossain vaiheessa putkeen paine niin lentää öljyt/stefat koneesta kartanolle. Testattu homma.

Viimeksi muokannut Eemeli, Pe Elokuu 13. 21:15:50 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Alakerran alipaine...
Kyllähän sitä tulee hieman, mutta kerääjä väliin niin jää sinne suurin osa.
edit. tai näin ainakin luulisin
edit. tai näin ainakin luulisin
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.