Vakaajien paksuuksia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Syyskuu 22. 8:34:18 2010

Nyt joukolla listaamaan tähän eri Fordin mallien vakaajien paksuuksia! Aloitetaan vaikka Cossusta ja päädytään sinne pappamallin 1.1 litraiseen vanhakoppaan. Syy tälle on se, että tarkoitus on rakentaa budjetilla tuohon Escorttiin vakaajat eteen/taakse ja saada tuo p...ska vihdoinkin tottelemaan kuljettajaa. Kiinnitys tukivarsiin ja taka-akseliin tulee uniball-nivelillä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 22. 9:14:05 2010

No alotetaan sit vaikka taunuksesta.
Etuvakaajat 16mm, 18mm ja 20mm.
Takavakaajat. 14mm, 16mm ja 18mm.

Granadoista löytyy ainakin 22mm etuvakaajaa joka on muokattavissa taunukseen, en tiedä eskoon sopivuudesta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Syyskuu 23. 16:54:37 2010

Sierrasta löytyy eteen cossu 28mm, IS/XR 26mm ja tavikset yleensä 24mm.
Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm, 2wd sedan cossu 16mm ja 4wd 18mm.

Scorpio ainakin normimallit etunen 27mm ja takanen 17mm. Tollaiset scorpin vakaajat löytyy Harri hyllystä ylim., jos tarvetta. Toi etuvakaajan sovittaminen voi olla vaan leveyden puolesta aika tiukkaa (sama homma tiesti myös sierran vakaajalla).

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Syyskuu 23. 18:01:45 2010

Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 23. 22:57:11 2010

MikkoT kirjoitti: Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm
Is:ää en muista, mutta XR4x4 ja siipicossu 14 mm


Etupäässä cossuissa kahta paksuutta, 26 ja 28 mm EDIT: jööttiä kirjoitin, 28 ja 30 mm
Viimeksi muokannut jjs, Pe Syyskuu 24. 20:03:49 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Syyskuu 23. 23:33:19 2010

jjs kirjoitti:
MikkoT kirjoitti: Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm
Is:ää en muista, mutta XR4x4 ja siipicossu 14 mm


Etupäässä cossuissa kahta paksuutta, 26 ja 28 mm
XR4i takavakaaja on muuten samanlainen kuin siipikossussa, mutta vain 12mm - tai voi se olla sama kuin Is:ssä, mutta vähän paksummalla maalilla. :lol:

Selkeästi on kuitenkin siiven vakaaja paksumpi, kun tuollaisen paikoilleen vaihdoin toissa kesänä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 24. 12:01:34 2010

ja selvennykseksi; Fordin manuaali ilmoittaa tuon XR4x4:n takavakaajan ja takaiskareiden olevan samat kuin siivessä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 24. 19:45:38 2010

Mulla on muutama noita mk1 IS/XR4 vakaajia ja kaikki ne on ollut suunnilleen 10mm paksuja, joten en usko niitä olevan kuin yhtä paksuutta ja sitten toi cossun/XR4x4:n paksumpi malli, joka oli mulle jossain määrin uutta tietoa.

jjs: osaatko sanoa, miten noi cossun etuvakaajat menee, kun itse olen siinä uskossa, että niitä on ollut vain yhtä paksuutta eli 28mm. Mulla pitäisi olla omassa 28mm siiven vakaaja ja hyllyssä 28mm sedanin vakaaja.
Noita 26mm vakaajia on ollut muutamissa mk1 IS:ssä, mitä on itellä tullut vastaan. Sama pitäisi olla myös XR4:ssä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 24. 20:01:27 2010

30 mm vakaaja nelikkocossussa etupäässä. Eli muistin tuon väärin :oops: 2 milliä sinne tai tänne, hui hai...
Vertaapa sedanin ja siiven vakaajia, niissäkin on eroa, ei halkaisijassa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 24. 20:24:20 2010

jjs kirjoitti:30 mm vakaaja nelikkocossussa etupäässä. Eli muistin tuon väärin :oops: 2 milliä sinne tai tänne, hui hai...
Vertaapa sedanin ja siiven vakaajia, niissäkin on eroa, ei halkaisijassa.
Joo milli sinne tai tänne, mutta edelleen keskustellaan eli sierra nelikko myös 28mm ja cossu esco 29mm, näin minun mielestäni. Yhden nelikko cossu sierran vakaajan mitanneena muistelen sen olleen 28,20mm digitönällä mitattuna :D

Ja eikös toi 2wd cossujen etuvakaajien ero mennyt niin, että siiven vakaajalla pyörät vähän edempänä sedaniin nähden :wink:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 24. 20:45:45 2010

Mikko, nyt tulee erimielisyyksiä :)

-Tehdas- ilmoittaa pressitiedotteessa lisänneensä +2 mm 2wd Sapphireen verrattuna etu- ja takavakaajiin, lisäksi on mainittu vielä erikseen 30 mm / 18 mm. En ole montaa nelikon mitannut, mutta 30 mm hujakoilla ovat olleet... Ei niitä kymppejä ole juuri maalin ja ruosteen takia tullut ihmeteltyä. Joku parillinen tasamillilukema kuitenkin. Ehkä :cha

Ja tämäkin vielä
- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
:?: Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.

EDIT: tuo loppuosan mielenkiintoinen ja eksoottinen tarina taisi olla puolijumala J. Waltonin kirjasta; lienee luotettavaa koska ko. hahmo oli Fordin PR-miehiä RS-laitteiden osalta, aina AVO:n ajoista alkaen. Ei löydy kirjoistaan oikein millään virheen virhettä, päinvastoin kuin esim. arvostetun G. Robsonin opuksista.
SHR: Mä vedän nää ihan oikeesti melko selvinpäin :lol:
Viimeksi muokannut jjs, La Syyskuu 25. 1:15:14 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Syyskuu 24. 21:11:03 2010

jjs kirjoitti:- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
:?: Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.
Miten tämä on oikein mahdollista? Itse en saanut oikein mitenkään sedanin vakaajaa omaani tungettua ilman korimuutoksia yms. koska pyörät tulivat niin paljon eteen päin ettei ollut toivoakaan.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Syyskuu 24. 21:14:45 2010

puuhapete kirjoitti:
jjs kirjoitti:- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
:?: Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.
Miten tämä on oikein mahdollista? Itse en saanut oikein mitenkään sedanin vakaajaa omaani tungettua ilman korimuutoksia yms. koska pyörät tulivat niin paljon eteen päin ettei ollut toivoakaan.
Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Syyskuu 24. 21:29:38 2010

Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Syyskuu 24. 23:14:35 2010

MikkoT kirjoitti:Mulla on muutama noita mk1 IS/XR4 vakaajia ja kaikki ne on ollut suunnilleen 10mm paksuja, joten en usko niitä olevan kuin yhtä paksuutta ja sitten toi cossun/XR4x4:n paksumpi malli, joka oli mulle jossain määrin uutta tietoa.

jjs: osaatko sanoa, miten noi cossun etuvakaajat menee, kun itse olen siinä uskossa, että niitä on ollut vain yhtä paksuutta eli 28mm. Mulla pitäisi olla omassa 28mm siiven vakaaja ja hyllyssä 28mm sedanin vakaaja.
Noita 26mm vakaajia on ollut muutamissa mk1 IS:ssä, mitä on itellä tullut vastaan. Sama pitäisi olla myös XR4:ssä.
Voi hyvin olla XR4i:ssä vain 10mm - tuossa kuvassa on 11mm ruosteineen :lol: . Etuvakaaja on XR4i:ssä 26mm ja mitä tulee pituuseroon suhteessa (2wd sedan) kossun 28mm vakaajaan, niin eroa ei ole kovin paljoa. 3mm nähdäkseni.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 25. 0:59:00 2010

puuhapete kirjoitti:
Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jushi69
Viestit: 1143
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jushi69 » La Syyskuu 25. 4:15:08 2010

Etuveto on eriveto :lol:
RST Fiesta
16mm etuvakaaja
20mm takavakaaja
Mondeo 2.0 TDCI TitS -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-

#1290

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Syyskuu 25. 7:51:13 2010

Escort Mk3:
Edessä:
Vakiomallit 22mm
XR3i (ei Orion 1.6i) 24mm
S1 RST 16mm erillisillä reaktiotangoilla
RS1600i 18/20mm (vaihtui jossakin vaiheessa) myös erillisillä reaktiotangoilla
Taka:
Orion 1.6i 12mm
XR3i ei ole
S1 RST 12mm

Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm

Focus mk1:
Edessä:
Perusmallit 22mm
RS pienempi kuin perusmalleissa
Takana:
Euro Perusmallit 21mm
Eibach 25mm
Escort mk3 + 2x Focus mk1

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Syyskuu 25. 11:57:03 2010

jjs kirjoitti:
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Ja niin tosiaan, tukivarret otti myös apupalkkiin kiinni sisäpään puolelta edestä ku laittoin tuon vakaajan. Onko JyriN jo laittanut vakaajan Xrrään kiinni?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Syyskuu 25. 12:10:13 2010

puuhapete kirjoitti:
Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?
4wd vakaaja tuo takapotkussa eteenpäin rengasta, joten ainakin mk1 sierrassa rengas menee hölmönnäköiseen asentoon. Itellä otti etupuskuriin rengas kiinni, joten vaihtoon menee vakaaja. Ainakin väitettiin mulle et Skorpin 29,5mm vakaaja menee just niinkuin pitää sierraan, saas nähä miten käy...

Listataas lisää...
MK1/2 Escoissa:

Etu: 18mm???, 20mm, 22mm, 24mm.
Takana: 10mm mitattuna vanhasta ruosteisesta vakaajasta.

Jotain Race malleja saattaa olla järeempänäkin.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja koskar » La Syyskuu 25. 19:02:18 2010

JesseT kirjoitti:Escort Mk3:
Edessä:
---
RS1600i 18/20mm (vaihtui jossakin vaiheessa) myös erillisillä reaktiotangoilla
---
Miten muistaisin mitanneeni vakaajan paksuudeksi ~26mm?

EDIT: 26.9.2010 mittasin tuon vakaajan paksuudeksi ~27mm.
Viimeksi muokannut koskar, Ma Syyskuu 27. 11:16:26 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk4 "RS2300i"

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Syyskuu 26. 8:52:06 2010

No niin, tännehän on tullut mukavasti vastauksia. Päädyttiin kokeilemaan ensin 4wd cossun takavakaajaa taakse. Kaverin crossi-bemarissa ei ole vakaajaa kuin takana. Viime kisassa meni vakaajan veitsi poikki harjoituksissa ja alkoi kuulemma puskemaan ihan v...tusti. Samoin yhden tutun 340 Volvo asettui tuolla takavakaajan laitolla. Kulkuja tuossa romussa olisi kun saisi vielä ajettavuuttakin. :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Syyskuu 26. 11:53:23 2010

Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.

Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?

Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 26. 15:00:31 2010

tumppe kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.

Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?

Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
Olen mulla on sellainen -95 2,3L stw:tä purettuna paikoillaan ja sen kaverina 18mm vakaaja (eron huomaa silmälläkin). Ilmeisesti noissa on vahvempi vakaaja kun jouset on niin lepsut(nivomatikin takia),ainakin itse sen noin ajatellut olevan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Syyskuu 26. 19:30:40 2010

puuhapete kirjoitti:
jjs kirjoitti:
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Ja niin tosiaan, tukivarret otti myös apupalkkiin kiinni sisäpään puolelta edestä ku laittoin tuon vakaajan. Onko JyriN jo laittanut vakaajan Xrrään kiinni?
Vähän off-topic, mutta menköön...

Toi kallistuksenvaimennin on ollut kiinni heinäkuun lopusta. Niin kuin kuvasta näkyy, niin pituuseroa ei juuri ole, mutta kulma "aukeaa" enemmän - tämä voi selittää asennusvaikeudet. Mulla oli kiinni ne säädettävät tukivarret normia pidempinä, joten mitään ongelmia ei ollut. Vertailukohtaa vakiovarsiin ei ole, mutta mielestäni ei muuta kulmia niin, että ottaisi mihinkään kiinni.

Jos se tukivarsi ei mene ihan kallistuksenvaimentajan kavennuksen juureen kiinni, niin voikin aiheuttaa kuvaamiasi ongelmia. Missä järjestyksessä muuten asennuksen teit? Minä irroitan yleensä tukivarren sisäpään, jotta saan kallistuksenvaimentajan kunnolla kiinni. Seurauksena on sisäpään kanitus johon auttaa vaimentajan kiristäminen esimerkiksi kuormaliinalla. Toiset tykkää asentaa kallistuksenvaimentajan runkoon viimeiseksi, jolloin tukivarsien kanssa ei joudu niin äheltämään.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Syyskuu 26. 21:01:35 2010

Mulla oli joskus vertailussa 2wd/4wd sedanin vakaajat päällekkäin ja molemmat siis 28mm paksuja, mutta muistaakseni taivutuksissa oli hyvin vähän eroja. Itse en ole tota 4wd:n vakaajaa irti purkanut, mutta se tuli 4wd:n akselistossa kiinni, joten oletan sen myös olevan sellaisesta peräisin. Pitää jatkaa tutkimuksia, kun kerkeää.

Tohon puuhapeten ongelmaan pitää tiedustella, että mitkä tukivarret siellä on nyt paikallaan?
Omassani pitäisi siis olla siiven alkup. vakaaja ja aluksi oli myös paikallaan siiven alkup. tukivarret (eli kartiokiinnitys), mutta ne vaihtui napojen kanssa 2wd sedanin osiin ja mielestäni pyörän asento ei muuttunut, joten noissa ei pitäisi olla kohdistus eroja ainakaan. Tavan mallin tukivarsilla/navoilla ei ole tullut noita vakaajia soviteltua koskaan itsekkään.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Syyskuu 26. 21:38:07 2010

Eli tosiaan mulla on ihan normi sierran tukivarret ja navat joten ongelman täytyy siis juontaa juurensa sinne.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Syyskuu 27. 18:13:05 2010

Scorpio Mk1 Cossu

Etu: 29mm
Taka: 18mm
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja heikki » Su Helmikuu 6. 21:20:44 2011

JesseT kirjoitti:
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
Lainaanpa tätä:

elikkä pitäisi ostaa normi mk4 escorttiin etu kallistuksenvaimentajaan ja alatukivarteen uretaanipuslat mutta yleensä netissä on myynnissä vain noita 24mm xr3i ja RST puslia. Mahtaako noita 22mm puslia löytyä mistään, siis lähinnä uretaanipuslia?

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Helmikuu 13. 12:53:58 2011

heikki kirjoitti:
JesseT kirjoitti:
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
Lainaanpa tätä:

elikkä pitäisi ostaa normi mk4 escorttiin etu kallistuksenvaimentajaan ja alatukivarteen uretaanipuslat mutta yleensä netissä on myynnissä vain noita 24mm xr3i ja RST puslia. Mahtaako noita 22mm puslia löytyä mistään, siis lähinnä uretaanipuslia?
Ootko mitannu vakaajan? Se 24mm mahtaa olla kaikissa mk4 1.6 escorteissa, itselläni ainakin oli. 1.4 malleissakin olen nähnyt. Sitä pienemmissä varmaan ei.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja heikki » Su Helmikuu 13. 21:36:29 2011

joo, mittasin vakaajan digitaalisella mitalla useasta erikohdasta --> 22,5mm. Kävisköhän tuohon ne paksumman vakaajan puslat??

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Joulukuu 10. 13:39:36 2011

Aksu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.

Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?

Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
Olen mulla on sellainen -95 2,3L stw:tä purettuna paikoillaan ja sen kaverina 18mm vakaaja (eron huomaa silmälläkin). Ilmeisesti noissa on vahvempi vakaaja kun jouset on niin lepsut(nivomatikin takia),ainakin itse sen noin ajatellut olevan.
Mulkkari Scorpio farmareissa "ilmeisesti" kaikissa 4-pyttyisissä vakaajat:
Etu 20mm/ taka 20mm (mitattu 2.5TD.stä), mutta Cossu mallissa 21mm/ 21mm (Mitattu: takavakaaja on vm.95 Cos. sedanista, etuvakaaja vm.? Cos. Farkusta).
Vaihdoin just omaan 2.5TD farkkuun noi Cossun vakaajat (piti tehä vaan korikiinnitys puslien vaihto :green: ).
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Lokakuu 8. 18:29:30 2012

Fiesta Mk1
Etu: ei ole
Taka: 1.3=12mm 1.6=14mm

Fiesta Mk2
Etu: ei ole
Taka: 1.4-> =14mm

Sopii vaihdella keskenään.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja komA » Ti Lokakuu 9. 11:03:55 2012

Ei iskeytynyt silmään, mutta onko Scorpion ja Sierran etuvakaajissa kuinka suuria eroja? Hieman tuntuisi, että minulla ei ole sittnekään edessä Cosworthin vakaajaa, eikös se ole 28mm? Mittasin kesällä niin 27mm sain omalla tönärillä mitattua. Onko tuo mahdollista vai olenko minä liian rapuloissani käyttäny mittaa ?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Lokakuu 9. 11:57:07 2012

Vanhemmissa scorpioissa oli 27mm vakaajaa, eli semmosesta se. Cossussa aina 28mm. Vaihtokelpoisia ovat, mitä nyt ainakin se scorpion 27 aavistyksen leveämpi sierraan verrattuna ja caster lisää siinä ei mun mielestä oo.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Lokakuu 10. 0:56:24 2012

Joku aika sitten tuli vertailtua Scorpio 2.9 4x4 ja Escort RS Cosworth etuvakaajia. Otin tästä myös kuvia, mutta en niitä tähän hätää löytänyt. Scorpiossa etuvakaaja oli paksuudeltaan 28mm ja Escortissa 29mm. Etuvakaajien muodoissa ulkolaidoilla oli hieman eroa, mutta kiinnityspisteet ja tangon leveys olivat kummassakin samoja.

Leveys oli siis kummassakin sama, joka oli pienoinen yllätys. Jotenkin oletin, että Scorpiossa olisi leveämpi. Tämä todistanee sen, että Sierra, Scorpio ja Escort RS Cosworth ovat moottoritilaltaan yhtä leveitä. Scorpiossa on sitten ilmeisesti pidemmät alatukivarret, joilla on tehty raidevälin levennys vs. Sierra/Escort. Tätä tukee myös se, että Sierra/Scorpio raidetangot ovat vaihtokelpoisia, kun vaihtaa sisemmät raidetangot lyhemmiksi.

Takavakaaja Scorpiossa oli paksuudeltaan 17 mm.

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja komA » Ke Lokakuu 10. 12:17:42 2012

Melkonen koktaili siis alla. Sierran tukivarret ja navat, Scorpion vakaaja ja raidetanko. Nähtävästikin siis näin. Ohjauskulmia on aivan järettömästi ja kohtuu jämäkkä ajettavana, toisaalta pien viive ohjauksessa, mutta se selittynee huonoilla puslilla.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vakaajien paksuuksia

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Tammikuu 6. 18:14:35 2013

Tollainen tuli vastaan:

Front 4×4

Escort Cossie 29mm
Sierra Cossie & x4×4 02/90+ 28mm
XR4×4 Pre 02/90 26mm

Front 2wd

24V Gran 29mm
2wd Cossie 28mm
Sierra Estate 28mm
Sierra Saloon 24mm

Rear 4×4 & 2wd Mk2 Sierra

Escort Cossie 22mm
24V Scorp 21mm
All other Scorps 95+ 20mm
4×4 Cossie 91+ 18mm
4×4 Cossie 16mm
XR4×4 90+ & 2wd Cos 14mm
xr4×4 Pre 1990 12mm
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin