Vakaajien paksuuksia
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Vakaajien paksuuksia
Nyt joukolla listaamaan tähän eri Fordin mallien vakaajien paksuuksia! Aloitetaan vaikka Cossusta ja päädytään sinne pappamallin 1.1 litraiseen vanhakoppaan. Syy tälle on se, että tarkoitus on rakentaa budjetilla tuohon Escorttiin vakaajat eteen/taakse ja saada tuo p...ska vihdoinkin tottelemaan kuljettajaa. Kiinnitys tukivarsiin ja taka-akseliin tulee uniball-nivelillä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Vakaajien paksuuksia
No alotetaan sit vaikka taunuksesta.
Etuvakaajat 16mm, 18mm ja 20mm.
Takavakaajat. 14mm, 16mm ja 18mm.
Granadoista löytyy ainakin 22mm etuvakaajaa joka on muokattavissa taunukseen, en tiedä eskoon sopivuudesta.
Etuvakaajat 16mm, 18mm ja 20mm.
Takavakaajat. 14mm, 16mm ja 18mm.
Granadoista löytyy ainakin 22mm etuvakaajaa joka on muokattavissa taunukseen, en tiedä eskoon sopivuudesta.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Vakaajien paksuuksia
Sierrasta löytyy eteen cossu 28mm, IS/XR 26mm ja tavikset yleensä 24mm.
Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm, 2wd sedan cossu 16mm ja 4wd 18mm.
Scorpio ainakin normimallit etunen 27mm ja takanen 17mm. Tollaiset scorpin vakaajat löytyy Harri hyllystä ylim., jos tarvetta. Toi etuvakaajan sovittaminen voi olla vaan leveyden puolesta aika tiukkaa (sama homma tiesti myös sierran vakaajalla).
Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm, 2wd sedan cossu 16mm ja 4wd 18mm.
Scorpio ainakin normimallit etunen 27mm ja takanen 17mm. Tollaiset scorpin vakaajat löytyy Harri hyllystä ylim., jos tarvetta. Toi etuvakaajan sovittaminen voi olla vaan leveyden puolesta aika tiukkaa (sama homma tiesti myös sierran vakaajalla).
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
Is:ää en muista, mutta XR4x4 ja siipicossu 14 mmMikkoT kirjoitti: Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm
Etupäässä cossuissa kahta paksuutta, 26 ja 28 mm EDIT: jööttiä kirjoitin, 28 ja 30 mm
Viimeksi muokannut jjs, Pe Syyskuu 24. 20:03:49 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vakaajien paksuuksia
XR4i takavakaaja on muuten samanlainen kuin siipikossussa, mutta vain 12mm - tai voi se olla sama kuin Is:ssä, mutta vähän paksummalla maalilla.jjs kirjoitti:Is:ää en muista, mutta XR4x4 ja siipicossu 14 mmMikkoT kirjoitti: Taakse mk1 cossu/IS/XR "leveä" 10mm
Etupäässä cossuissa kahta paksuutta, 26 ja 28 mm

Selkeästi on kuitenkin siiven vakaaja paksumpi, kun tuollaisen paikoilleen vaihdoin toissa kesänä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
ja selvennykseksi; Fordin manuaali ilmoittaa tuon XR4x4:n takavakaajan ja takaiskareiden olevan samat kuin siivessä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Vakaajien paksuuksia
Mulla on muutama noita mk1 IS/XR4 vakaajia ja kaikki ne on ollut suunnilleen 10mm paksuja, joten en usko niitä olevan kuin yhtä paksuutta ja sitten toi cossun/XR4x4:n paksumpi malli, joka oli mulle jossain määrin uutta tietoa.
jjs: osaatko sanoa, miten noi cossun etuvakaajat menee, kun itse olen siinä uskossa, että niitä on ollut vain yhtä paksuutta eli 28mm. Mulla pitäisi olla omassa 28mm siiven vakaaja ja hyllyssä 28mm sedanin vakaaja.
Noita 26mm vakaajia on ollut muutamissa mk1 IS:ssä, mitä on itellä tullut vastaan. Sama pitäisi olla myös XR4:ssä.
jjs: osaatko sanoa, miten noi cossun etuvakaajat menee, kun itse olen siinä uskossa, että niitä on ollut vain yhtä paksuutta eli 28mm. Mulla pitäisi olla omassa 28mm siiven vakaaja ja hyllyssä 28mm sedanin vakaaja.
Noita 26mm vakaajia on ollut muutamissa mk1 IS:ssä, mitä on itellä tullut vastaan. Sama pitäisi olla myös XR4:ssä.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
30 mm vakaaja nelikkocossussa etupäässä. Eli muistin tuon väärin
2 milliä sinne tai tänne, hui hai...
Vertaapa sedanin ja siiven vakaajia, niissäkin on eroa, ei halkaisijassa.

Vertaapa sedanin ja siiven vakaajia, niissäkin on eroa, ei halkaisijassa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Vakaajien paksuuksia
Joo milli sinne tai tänne, mutta edelleen keskustellaan eli sierra nelikko myös 28mm ja cossu esco 29mm, näin minun mielestäni. Yhden nelikko cossu sierran vakaajan mitanneena muistelen sen olleen 28,20mm digitönällä mitattunajjs kirjoitti:30 mm vakaaja nelikkocossussa etupäässä. Eli muistin tuon väärin2 milliä sinne tai tänne, hui hai...
Vertaapa sedanin ja siiven vakaajia, niissäkin on eroa, ei halkaisijassa.

Ja eikös toi 2wd cossujen etuvakaajien ero mennyt niin, että siiven vakaajalla pyörät vähän edempänä sedaniin nähden

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
Mikko, nyt tulee erimielisyyksiä 
-Tehdas- ilmoittaa pressitiedotteessa lisänneensä +2 mm 2wd Sapphireen verrattuna etu- ja takavakaajiin, lisäksi on mainittu vielä erikseen 30 mm / 18 mm. En ole montaa nelikon mitannut, mutta 30 mm hujakoilla ovat olleet... Ei niitä kymppejä ole juuri maalin ja ruosteen takia tullut ihmeteltyä. Joku parillinen tasamillilukema kuitenkin. Ehkä
Ja tämäkin vielä
- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.
EDIT: tuo loppuosan mielenkiintoinen ja eksoottinen tarina taisi olla puolijumala J. Waltonin kirjasta; lienee luotettavaa koska ko. hahmo oli Fordin PR-miehiä RS-laitteiden osalta, aina AVO:n ajoista alkaen. Ei löydy kirjoistaan oikein millään virheen virhettä, päinvastoin kuin esim. arvostetun G. Robsonin opuksista.
SHR: Mä vedän nää ihan oikeesti melko selvinpäin

-Tehdas- ilmoittaa pressitiedotteessa lisänneensä +2 mm 2wd Sapphireen verrattuna etu- ja takavakaajiin, lisäksi on mainittu vielä erikseen 30 mm / 18 mm. En ole montaa nelikon mitannut, mutta 30 mm hujakoilla ovat olleet... Ei niitä kymppejä ole juuri maalin ja ruosteen takia tullut ihmeteltyä. Joku parillinen tasamillilukema kuitenkin. Ehkä

Ja tämäkin vielä
- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.

EDIT: tuo loppuosan mielenkiintoinen ja eksoottinen tarina taisi olla puolijumala J. Waltonin kirjasta; lienee luotettavaa koska ko. hahmo oli Fordin PR-miehiä RS-laitteiden osalta, aina AVO:n ajoista alkaen. Ei löydy kirjoistaan oikein millään virheen virhettä, päinvastoin kuin esim. arvostetun G. Robsonin opuksista.
SHR: Mä vedän nää ihan oikeesti melko selvinpäin

Viimeksi muokannut jjs, La Syyskuu 25. 1:15:14 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Miten tämä on oikein mahdollista? Itse en saanut oikein mitenkään sedanin vakaajaa omaani tungettua ilman korimuutoksia yms. koska pyörät tulivat niin paljon eteen päin ettei ollut toivoakaan.jjs kirjoitti:- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?puuhapete kirjoitti:Miten tämä on oikein mahdollista? Itse en saanut oikein mitenkään sedanin vakaajaa omaani tungettua ilman korimuutoksia yms. koska pyörät tulivat niin paljon eteen päin ettei ollut toivoakaan.jjs kirjoitti:- Sedanissa pyörät edempänä kuin kuin siivessä. Casteria lisättiin kun tuli valituksia (syystä!) siiven suuntavakavuuden puutteesta. Sakuissa ja muualla(?) vaihdettiin Sedanin vakaajia siipiin (lisää casteria) jos omistaja valitti riittävästi.
Hetki; miten mahdollista että -86 autoihin vaihdettiin takuuna vuosina -86-87 vuoden -88 auton vakaajaa? Sedanin vakaaja onkin alunperin siiven; Genkin tehtaan laatuinssit pelkäsivät että siiven lokkarilevikkeet repeävät pyöräosumista (erit. peruuttaessa), ja viime hetkellä jo valmiiksi veistetyt osat korvattiin toisilla.
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vakaajien paksuuksia
Voi hyvin olla XR4i:ssä vain 10mm - tuossa kuvassa on 11mm ruosteineenMikkoT kirjoitti:Mulla on muutama noita mk1 IS/XR4 vakaajia ja kaikki ne on ollut suunnilleen 10mm paksuja, joten en usko niitä olevan kuin yhtä paksuutta ja sitten toi cossun/XR4x4:n paksumpi malli, joka oli mulle jossain määrin uutta tietoa.
jjs: osaatko sanoa, miten noi cossun etuvakaajat menee, kun itse olen siinä uskossa, että niitä on ollut vain yhtä paksuutta eli 28mm. Mulla pitäisi olla omassa 28mm siiven vakaaja ja hyllyssä 28mm sedanin vakaaja.
Noita 26mm vakaajia on ollut muutamissa mk1 IS:ssä, mitä on itellä tullut vastaan. Sama pitäisi olla myös XR4:ssä.

Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.puuhapete kirjoitti:No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Etuveto on eriveto
RST Fiesta
16mm etuvakaaja
20mm takavakaaja

RST Fiesta
16mm etuvakaaja
20mm takavakaaja
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Vakaajien paksuuksia
Escort Mk3:
Edessä:
Vakiomallit 22mm
XR3i (ei Orion 1.6i) 24mm
S1 RST 16mm erillisillä reaktiotangoilla
RS1600i 18/20mm (vaihtui jossakin vaiheessa) myös erillisillä reaktiotangoilla
Taka:
Orion 1.6i 12mm
XR3i ei ole
S1 RST 12mm
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
Focus mk1:
Edessä:
Perusmallit 22mm
RS pienempi kuin perusmalleissa
Takana:
Euro Perusmallit 21mm
Eibach 25mm
Edessä:
Vakiomallit 22mm
XR3i (ei Orion 1.6i) 24mm
S1 RST 16mm erillisillä reaktiotangoilla
RS1600i 18/20mm (vaihtui jossakin vaiheessa) myös erillisillä reaktiotangoilla
Taka:
Orion 1.6i 12mm
XR3i ei ole
S1 RST 12mm
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
Focus mk1:
Edessä:
Perusmallit 22mm
RS pienempi kuin perusmalleissa
Takana:
Euro Perusmallit 21mm
Eibach 25mm
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Ja niin tosiaan, tukivarret otti myös apupalkkiin kiinni sisäpään puolelta edestä ku laittoin tuon vakaajan. Onko JyriN jo laittanut vakaajan Xrrään kiinni?jjs kirjoitti:
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Vakaajien paksuuksia
4wd vakaaja tuo takapotkussa eteenpäin rengasta, joten ainakin mk1 sierrassa rengas menee hölmönnäköiseen asentoon. Itellä otti etupuskuriin rengas kiinni, joten vaihtoon menee vakaaja. Ainakin väitettiin mulle et Skorpin 29,5mm vakaaja menee just niinkuin pitää sierraan, saas nähä miten käy...puuhapete kirjoitti:No mulla oli silloin tallis 4wd.n ja 2wd.n vakaajat molemmat. Ties mistä ne sitte oli peräisin. Kummatkaan ei sopinut oikein mitenkään. Tai sitten mulle on myyty Scorpion osia Cossuna? Mut ehkä ne Cossun tukivarsien kanssa menis paremmin paikoilleen?Aksu kirjoitti: Sitten se kumman sedanin se oli 2/4wd ?
Eikös se 4wd tuonnut viellä edemmäs.
Listataas lisää...
MK1/2 Escoissa:
Etu: 18mm???, 20mm, 22mm, 24mm.
Takana: 10mm mitattuna vanhasta ruosteisesta vakaajasta.
Jotain Race malleja saattaa olla järeempänäkin.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Vakaajien paksuuksia
Miten muistaisin mitanneeni vakaajan paksuudeksi ~26mm?JesseT kirjoitti:Escort Mk3:
Edessä:
---
RS1600i 18/20mm (vaihtui jossakin vaiheessa) myös erillisillä reaktiotangoilla
---
EDIT: 26.9.2010 mittasin tuon vakaajan paksuudeksi ~27mm.
Viimeksi muokannut koskar, Ma Syyskuu 27. 11:16:26 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Re: Vakaajien paksuuksia
No niin, tännehän on tullut mukavasti vastauksia. Päädyttiin kokeilemaan ensin 4wd cossun takavakaajaa taakse. Kaverin crossi-bemarissa ei ole vakaajaa kuin takana. Viime kisassa meni vakaajan veitsi poikki harjoituksissa ja alkoi kuulemma puskemaan ihan v...tusti. Samoin yhden tutun 340 Volvo asettui tuolla takavakaajan laitolla. Kulkuja tuossa romussa olisi kun saisi vielä ajettavuuttakin. 

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Vakaajien paksuuksia
Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?
Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Olen mulla on sellainen -95 2,3L stw:tä purettuna paikoillaan ja sen kaverina 18mm vakaaja (eron huomaa silmälläkin). Ilmeisesti noissa on vahvempi vakaaja kun jouset on niin lepsut(nivomatikin takia),ainakin itse sen noin ajatellut olevan.tumppe kirjoitti:Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?
Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Vakaajien paksuuksia
Vähän off-topic, mutta menköön...puuhapete kirjoitti:Ja niin tosiaan, tukivarret otti myös apupalkkiin kiinni sisäpään puolelta edestä ku laittoin tuon vakaajan. Onko JyriN jo laittanut vakaajan Xrrään kiinni?jjs kirjoitti:
Epäilen tuota tukivarsigeometriaeroa, mutta tietoa ei ole, ei ole tullut koskaan tosissaan niitä verrattua.
Nelikon ja sedanin tukivarsi on sama.
Toi kallistuksenvaimennin on ollut kiinni heinäkuun lopusta. Niin kuin kuvasta näkyy, niin pituuseroa ei juuri ole, mutta kulma "aukeaa" enemmän - tämä voi selittää asennusvaikeudet. Mulla oli kiinni ne säädettävät tukivarret normia pidempinä, joten mitään ongelmia ei ollut. Vertailukohtaa vakiovarsiin ei ole, mutta mielestäni ei muuta kulmia niin, että ottaisi mihinkään kiinni.
Jos se tukivarsi ei mene ihan kallistuksenvaimentajan kavennuksen juureen kiinni, niin voikin aiheuttaa kuvaamiasi ongelmia. Missä järjestyksessä muuten asennuksen teit? Minä irroitan yleensä tukivarren sisäpään, jotta saan kallistuksenvaimentajan kunnolla kiinni. Seurauksena on sisäpään kanitus johon auttaa vaimentajan kiristäminen esimerkiksi kuormaliinalla. Toiset tykkää asentaa kallistuksenvaimentajan runkoon viimeiseksi, jolloin tukivarsien kanssa ei joudu niin äheltämään.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Vakaajien paksuuksia
Mulla oli joskus vertailussa 2wd/4wd sedanin vakaajat päällekkäin ja molemmat siis 28mm paksuja, mutta muistaakseni taivutuksissa oli hyvin vähän eroja. Itse en ole tota 4wd:n vakaajaa irti purkanut, mutta se tuli 4wd:n akselistossa kiinni, joten oletan sen myös olevan sellaisesta peräisin. Pitää jatkaa tutkimuksia, kun kerkeää.
Tohon puuhapeten ongelmaan pitää tiedustella, että mitkä tukivarret siellä on nyt paikallaan?
Omassani pitäisi siis olla siiven alkup. vakaaja ja aluksi oli myös paikallaan siiven alkup. tukivarret (eli kartiokiinnitys), mutta ne vaihtui napojen kanssa 2wd sedanin osiin ja mielestäni pyörän asento ei muuttunut, joten noissa ei pitäisi olla kohdistus eroja ainakaan. Tavan mallin tukivarsilla/navoilla ei ole tullut noita vakaajia soviteltua koskaan itsekkään.
Tohon puuhapeten ongelmaan pitää tiedustella, että mitkä tukivarret siellä on nyt paikallaan?
Omassani pitäisi siis olla siiven alkup. vakaaja ja aluksi oli myös paikallaan siiven alkup. tukivarret (eli kartiokiinnitys), mutta ne vaihtui napojen kanssa 2wd sedanin osiin ja mielestäni pyörän asento ei muuttunut, joten noissa ei pitäisi olla kohdistus eroja ainakaan. Tavan mallin tukivarsilla/navoilla ei ole tullut noita vakaajia soviteltua koskaan itsekkään.
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Eli tosiaan mulla on ihan normi sierran tukivarret ja navat joten ongelman täytyy siis juontaa juurensa sinne.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Scorpio Mk1 Cossu
Etu: 29mm
Taka: 18mm
Etu: 29mm
Taka: 18mm
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 516
- Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Vakaajien paksuuksia
Lainaanpa tätä:JesseT kirjoitti:
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
elikkä pitäisi ostaa normi mk4 escorttiin etu kallistuksenvaimentajaan ja alatukivarteen uretaanipuslat mutta yleensä netissä on myynnissä vain noita 24mm xr3i ja RST puslia. Mahtaako noita 22mm puslia löytyä mistään, siis lähinnä uretaanipuslia?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Vakaajien paksuuksia
Ootko mitannu vakaajan? Se 24mm mahtaa olla kaikissa mk4 1.6 escorteissa, itselläni ainakin oli. 1.4 malleissakin olen nähnyt. Sitä pienemmissä varmaan ei.heikki kirjoitti:Lainaanpa tätä:JesseT kirjoitti:
Escort mk4
Edessä (ei vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Vakiomallit 22mm
XR3i 24mm
S2 RST 24mm
Takana (vaihtokelpoinen mk3 kanssa):
Orion 1.6i 12mm
XR3i Cabrio 12mm
S2 RST 16mm
elikkä pitäisi ostaa normi mk4 escorttiin etu kallistuksenvaimentajaan ja alatukivarteen uretaanipuslat mutta yleensä netissä on myynnissä vain noita 24mm xr3i ja RST puslia. Mahtaako noita 22mm puslia löytyä mistään, siis lähinnä uretaanipuslia?
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 516
- Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Vakaajien paksuuksia
joo, mittasin vakaajan digitaalisella mitalla useasta erikohdasta --> 22,5mm. Kävisköhän tuohon ne paksumman vakaajan puslat??
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Vakaajien paksuuksia
Mulkkari Scorpio farmareissa "ilmeisesti" kaikissa 4-pyttyisissä vakaajat:Aksu kirjoitti:Olen mulla on sellainen -95 2,3L stw:tä purettuna paikoillaan ja sen kaverina 18mm vakaaja (eron huomaa silmälläkin). Ilmeisesti noissa on vahvempi vakaaja kun jouset on niin lepsut(nivomatikin takia),ainakin itse sen noin ajatellut olevan.tumppe kirjoitti:Muistaakseni myös nää Scorpion takavakaajat pitäs mennä Sierraan heittämällä, toki vanhemmissa riesoissa ei oo takavakaajan kiinnityksiä korissa.Aksu kirjoitti:Mulkkari farkku scorpion -95 oli 20mm takavakaaja.(sopii myös sierroihin)
Vm.95 Scorpio Cosworthin takavakaaja ainakin on n.21mm (21.1-21,2mm digillä mitattuna ohuimmillaan), ootko nyt Aksu varma tosta perus farkun 20mm?
Oiskohan tuo Scorpio Cossun vakaaja sama tai vähän isompi ku Esco Cossus?
Etu 20mm/ taka 20mm (mitattu 2.5TD.stä), mutta Cossu mallissa 21mm/ 21mm (Mitattu: takavakaaja on vm.95 Cos. sedanista, etuvakaaja vm.? Cos. Farkusta).
Vaihdoin just omaan 2.5TD farkkuun noi Cossun vakaajat (piti tehä vaan korikiinnitys puslien vaihto

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Vakaajien paksuuksia
Fiesta Mk1
Etu: ei ole
Taka: 1.3=12mm 1.6=14mm
Fiesta Mk2
Etu: ei ole
Taka: 1.4-> =14mm
Sopii vaihdella keskenään.
Etu: ei ole
Taka: 1.3=12mm 1.6=14mm
Fiesta Mk2
Etu: ei ole
Taka: 1.4-> =14mm
Sopii vaihdella keskenään.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Vakaajien paksuuksia
Ei iskeytynyt silmään, mutta onko Scorpion ja Sierran etuvakaajissa kuinka suuria eroja? Hieman tuntuisi, että minulla ei ole sittnekään edessä Cosworthin vakaajaa, eikös se ole 28mm? Mittasin kesällä niin 27mm sain omalla tönärillä mitattua. Onko tuo mahdollista vai olenko minä liian rapuloissani käyttäny mittaa ?
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Vakaajien paksuuksia
Vanhemmissa scorpioissa oli 27mm vakaajaa, eli semmosesta se. Cossussa aina 28mm. Vaihtokelpoisia ovat, mitä nyt ainakin se scorpion 27 aavistyksen leveämpi sierraan verrattuna ja caster lisää siinä ei mun mielestä oo.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vakaajien paksuuksia
Joku aika sitten tuli vertailtua Scorpio 2.9 4x4 ja Escort RS Cosworth etuvakaajia. Otin tästä myös kuvia, mutta en niitä tähän hätää löytänyt. Scorpiossa etuvakaaja oli paksuudeltaan 28mm ja Escortissa 29mm. Etuvakaajien muodoissa ulkolaidoilla oli hieman eroa, mutta kiinnityspisteet ja tangon leveys olivat kummassakin samoja.
Leveys oli siis kummassakin sama, joka oli pienoinen yllätys. Jotenkin oletin, että Scorpiossa olisi leveämpi. Tämä todistanee sen, että Sierra, Scorpio ja Escort RS Cosworth ovat moottoritilaltaan yhtä leveitä. Scorpiossa on sitten ilmeisesti pidemmät alatukivarret, joilla on tehty raidevälin levennys vs. Sierra/Escort. Tätä tukee myös se, että Sierra/Scorpio raidetangot ovat vaihtokelpoisia, kun vaihtaa sisemmät raidetangot lyhemmiksi.
Takavakaaja Scorpiossa oli paksuudeltaan 17 mm.
Leveys oli siis kummassakin sama, joka oli pienoinen yllätys. Jotenkin oletin, että Scorpiossa olisi leveämpi. Tämä todistanee sen, että Sierra, Scorpio ja Escort RS Cosworth ovat moottoritilaltaan yhtä leveitä. Scorpiossa on sitten ilmeisesti pidemmät alatukivarret, joilla on tehty raidevälin levennys vs. Sierra/Escort. Tätä tukee myös se, että Sierra/Scorpio raidetangot ovat vaihtokelpoisia, kun vaihtaa sisemmät raidetangot lyhemmiksi.
Takavakaaja Scorpiossa oli paksuudeltaan 17 mm.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: Vakaajien paksuuksia
Melkonen koktaili siis alla. Sierran tukivarret ja navat, Scorpion vakaaja ja raidetanko. Nähtävästikin siis näin. Ohjauskulmia on aivan järettömästi ja kohtuu jämäkkä ajettavana, toisaalta pien viive ohjauksessa, mutta se selittynee huonoilla puslilla.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Vakaajien paksuuksia
Tollainen tuli vastaan:
Front 4×4
Escort Cossie 29mm
Sierra Cossie & x4×4 02/90+ 28mm
XR4×4 Pre 02/90 26mm
Front 2wd
24V Gran 29mm
2wd Cossie 28mm
Sierra Estate 28mm
Sierra Saloon 24mm
Rear 4×4 & 2wd Mk2 Sierra
Escort Cossie 22mm
24V Scorp 21mm
All other Scorps 95+ 20mm
4×4 Cossie 91+ 18mm
4×4 Cossie 16mm
XR4×4 90+ & 2wd Cos 14mm
xr4×4 Pre 1990 12mm
Front 4×4
Escort Cossie 29mm
Sierra Cossie & x4×4 02/90+ 28mm
XR4×4 Pre 02/90 26mm
Front 2wd
24V Gran 29mm
2wd Cossie 28mm
Sierra Estate 28mm
Sierra Saloon 24mm
Rear 4×4 & 2wd Mk2 Sierra
Escort Cossie 22mm
24V Scorp 21mm
All other Scorps 95+ 20mm
4×4 Cossie 91+ 18mm
4×4 Cossie 16mm
XR4×4 90+ & 2wd Cos 14mm
xr4×4 Pre 1990 12mm
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!