MIG - hitsauksesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

gene
Viestit: 40
Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
Paikkakunta: Turku

MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja gene » Ti Helmikuu 5. 16:24:25 2008

Jeps, MIG - hitsille ois tarvetta, ja olenkin täs katollu noita valovirta miggejä esab miggy 125, kempin 150 kempomat vai joku muu?. Kysymys kuulukin, että tekeekös noilla valovirta vehkeillä mitään? Vai meneekö vain rahat ja hermot? :? Kaikennäköisillä vehkeillä on tullut hitsausta kokeiltua, mutta ei noilla valovirta migeillä... Joten kokemuksia ja suosituksia koneista kaipailtaisiin
Powered by cosworth

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Helmikuu 5. 16:32:07 2008

kyllä niistäkin johonki on kaverin valovirta esabilla(oiskohan ollu joku 150A) tullu jonku verran hitsailtua ja ihan hyvää jälkee sillä ainaki on tullu.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Helmikuu 5. 16:51:03 2008

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... migatronic

Tuossa jotain juttua hitsauskoneista.
#6
Escort -75

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 5. 17:17:10 2008

Kyllä valovirtakoneella peltihommia autoon tekee, ainakin ihan perus pintapeltihommia, kaarien vaihtoa ym.
Pedal tu tö metal!

j_komu
Viestit: 21
Liittynyt: La Joulukuu 2. 14:25:57 2006
Paikkakunta: Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja j_komu » Ti Helmikuu 5. 17:29:45 2008

Omalta tallilta löytyy kempin 180 valovirta mig ja on autohommiin pätevä vehje..onnistuu myös alumiinin ja rosterin hitsaus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Helmikuu 8. 19:59:59 2008

pienillä virroilla hitsattaessa (pisteitä kun laitetaan pelteihin esim, niin voimavirtakone on paljon parempi) ja tähän syy on lähes poikkeuksetta korkeampi tyhjäkäyntijännite, syttyy valokaari helpommin ja ei "papata" niin helpolla, kuin valovirtakone. Siinä on suurin ero valovirtakoneen ja voimavirtakoneen välillä, valovirta on paljon tarkempi kolvin asennosta yms, että lähtee palamaan heti nätisti.

Tähän kastiin ei tietystikkään voi näitä uusia invertteri tekniikan koneita laskea. Jos autopeltikonetta hakee, niin 163s Tai 180 kempomaatti on kyllä kova vehje, halpa, ikiliikkuja, osia saa ja hyvä hitsata.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Helmikuu 8. 21:44:37 2008

VooDoo kirjoitti: Jos autopeltikonetta hakee, niin 163s Tai 180 kempomaatti on kyllä kova vehje, halpa, ikiliikkuja, osia saa ja hyvä hitsata.
163s on ollut tallissa v:sta -87... :wink:
niin ja kokonaista 2kertaa huollossa sinä aikana :shock:
tyytyväinen täytyy olla,hitsattukin on aikas reilusti

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Lokakuu 13. 21:36:26 2010

Tossa tutkiskellu hitsejä taasen, tommonen minarcmig 180 kiinnostais. En vaan löytäny mistään mainintaa kuinka pitkällä polttimella sekä maakaapelilla tuo on varustettu? Virtapiuha näytti olevan 3,3m pitkä?

Jotain muuta paikkaa, jomatigissä näyttää maksavan 1175e ja englannista rahteineen oli jotain n. 1050e. En oo vielä käyny kyseleen liikkeistä täällä sen tarkemmin, saisko mihin hintaan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 13. 22:11:31 2010

Muistaakseni 3m polttimella se on. Olisko sitten samanmittanen tai 4m maakaapeli.

Esabilta tuli myös vastaava kone pihalle. Aika samanlaiset koneet ovat, kummastakin kokemuksia hieman. Pari minarkkimikkiä käyny remontissa, esabeeta ei oo viel käyny, tosin ei niitä hirveesti vielä oo myytykkään.

Esabin tehokkaampi versio tais olla 200 amppeerinen. Se heikompi oli 150 tai 160.

Ja jos moiseen koneeseen päädyt, niin älä pilaa sitä hiilellä (kaasuna siis) kaasuksi mison 25 tai mison 18.

Ovet suunniteltu toimimaan seoskaasulla, hiilellä katoo tehoja (ihan niinkun kaikista koneista)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Lokakuu 13. 22:22:51 2010

Mulla on nyt muutaman kuukauden ollut tollanen uudella invertteritekniikalla oleva Kempin 170A valovirta kone. Suojakaasuna hiilidioksidi, ja hitsattu on jo jonkiverran, eli kokemusta koneesta alkaa löytyä. On tullut hitsattua jo vähän paksumpaakin tavaraa, enkä oo kyllä minkäänlaisia puutumisia huomannut, päinvastoin. Ennen mulla oli aina misoni kaasuna, mutta pullon vuokrasopimus loppui, ja nyt tarjoutui tilaisuus ostaa nykyinen kone pakettina oman pullon ja mittareiden kanssa. Ja oon ollut hiileen tosi tyytyväinen, pihallakin hitsatessa toimii tosi hyvin, ei rätkytä yhtään, vaan alkaa heti palaa nätisti. Tyrvään sähkötyöstä kannattaa kysellä noita kempin paketteja, myyvätainakin omasta mielestä sopurahalla.. :-$ :wink:
Pedal tu tö metal!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Lokakuu 13. 22:27:19 2010

Mulla on tuo woikosken joku pullo (sk-18 tai sk-25, en muista kumpi). Joo, tuo 3m kaapeli luultavasti on riittävä, nykyisessä paskassa on ehkä 1,5m :lol:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Lokakuu 13. 22:41:02 2010

No, hiili vie tehoja koneesta. Argon on sähköäjohtava kaasu ja sitä on se 15-25 prosenttia seoskaasussa seassa -> valokaari palaa kuumempana->tunkeuma parempi.

Tosin, kyllä sillä hiilelläkin pärjää, mut noi yksnuppisäätöset (synergia) koneet saattaa olla vähän ranttuja, kun ne säädetään tehtaalla seoskaasulle ja ei pääse välttämättä korjaan langan suhdetta virtaan.

Mut no. Itse suosittelen seoskaasua. JA se argumentti että hiilellä menee ruosteinen paremmin, on kyl yhensortin liirumlaarumia. Hitsattavat kappaleet puhdistetaan ruosteesta, ennenkun hitsataan. Pihalla hiili toimii kyllä paremmin.

Sultzi: Jos meinaat esabin ottaa vaihtoehdoks, niin etrasta löytyy moisia. Ja uskoisin että meillä sielä huollonpuolella onnistuu myös koehitsaaminen, jos haluaa koittaa. Tosin hyllyssä ei taida olla kun pienempitehosta ja ilman lcd näyttöä olevaa vaihtoehtoa, mutta hyvinpitkälle sama kone noin käytännössä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Lokakuu 13. 22:52:02 2010

Noista hitsikoneiden maakaapeleista, uskaltaako semmosta jatkaa ihan semmosella isolla puristettavalla alumiini holkilla ?
Itellä turhan lyhyt tuo maakaapeli ja pitemmän tarviis, käytin konetta auki ja totesin kaapelin liitoksen sen näköseks et en uskalla lähtee purkamaan jne...

Nykyinen kaapeli on aika ohutta ni pitäskö sitä sit jatkaa aavistuksen paksummalla vai miten tuon toteuttas.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Lokakuu 13. 23:46:42 2010

Sultzi kirjoitti:Mulla on tuo woikosken joku pullo (sk-18 tai sk-25, en muista kumpi). Joo, tuo 3m kaapeli luultavasti on riittävä, nykyisessä paskassa on ehkä 1,5m :lol:
Mutta jos valita saat ota neljänmetrin kaapelilla, se on mukavaa kun voi auton ympärillä tehdä hommia siirtämättä konetta :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Mika79
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Toukokuu 29. 12:11:44 2006
Paikkakunta: Parainen

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Mika79 » To Lokakuu 14. 0:02:35 2010

Jos tiedät varmasti että tulet hitsaamaan ainoastaan autopeltejä (tai muuta ohutpeltiä) osta valovirtakone. (helppo raahata mukaan tarvittaessa)

Jos saatat joskus hitsata paksumpaa, osta ilman muuta voimavirtakone. Ei ole montakaan euroa ja 50 senttiä kalliimpi kuin esim kempin pikkumigit.
Käytettyjäkin kannattaa kysellä.

Itselläni on Wallius blueweld 402, enkä kyllä sen hankintaa oo katunut. Todella hyvä kone mun tarpeisiin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Lokakuu 14. 0:07:54 2010

Noh, jos pintapeltihommiin suosittelen voimavirtakonetta TAI invertteritekniikalla olevaa valovirta konetta. Pisteet vaan syttyy oikeasti ihan erilailla. Ja pistehitsaamistahan toi pintapeltihomma hyvin pitkälle on. Ja joo, tiedän jotain näistä vehkeitä (korjaan työkseni..)

JA mihinkään minarkkisarjan koneisiin EI laiteta mitään 4metrin poltinta, langasyöttölaitteet on sen verran hepposet, että ei tuu toimimaan. JA tosin, ei siihen taida saadakkaan. Ja minarkki on sen kokonen kone, että jos sitä 5kg kenkälaatikkoa ei jaksa veidä mukanaan, niin ei kannata talliin edes mennä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Lokakuu 14. 18:13:31 2010

Jos tarvii oikeesti hitsata jotain paksua tai vastaavaa, niin töissä on walliuksen 272 voimavirta. Kotona tulee just tosiaan lähinnä noita auton kori ja muita autoon liittyviä hitsihommia tehtyä. Vielä kun on pieni talli, niin tommonen iso voimavirtakone vie aika paljon tilaa ja on raskas liikutella, varsinkin kun tallin lattia on kuin sotatanner kun vanhat betonit lohkeilleet ym kivaa :lol: Onhan tuo 1000e tietysti sinänsä kallis pelkästä valovirta hitsistä, mutta tuo invertteri tekniikka vissiin tekee siitä ihan erilaisen kuin normi valovirta mikä mullakin tuo vanha on.

Edit: ainakin kun vertaa esim. esabin 170ampeerista voimavirtalaitetta jossa on tyhjäkäyntijännite 15,5-30,6V ja minarcmig 180 on 15.5 - 42.5V. Mutta kertooko tuo totuutta?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Lokakuu 14. 20:06:18 2010

no siis, tolla invertteritekniikalla saadaan hitsauskaaresta ominaisuuksiltaan jopa tasasempi ja parempi yhdestä vaiheesta, kun vanhanliiton 3vaihekoneesta mikä on muuntajatekniikalla.

Se alkaa oleen vähän vanhanajan juttuja että "kolmivaihekone sen olla pitää" Autotallihommassa tollanen minarcmig on aivan pätevä laitos, jos ei tarvi mitään järjettömän tyrniä rautoja vedellä kiinni.

JA eihän tuo tyhjäkäynti ihan kokototuutta syttyvyydestä kerro. Vaikuttaa kyllä oleellisesti, mutta ei kerro kokototuutta.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Lokakuu 14. 20:08:31 2010

VooDoo kirjoitti:no siis, tolla invertteritekniikalla saadaan hitsauskaaresta ominaisuuksiltaan jopa tasasempi ja parempi yhdestä vaiheesta, kun vanhanliiton 3vaihekoneesta mikä on muuntajatekniikalla.

Se alkaa oleen vähän vanhanajan juttuja että "kolmivaihekone sen olla pitää" Autotallihommassa tollanen minarcmig on aivan pätevä laitos, jos ei tarvi mitään järjettömän tyrniä rautoja vedellä kiinni.
Ja komeesti ainakin 4mm paksuista tavaraa pystyi hitsaamaan kun oli asetus täysillä... :wink: Riittää ainakin mulle ihan täysin.
Pedal tu tö metal!

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Marraskuu 1. 15:26:28 2010

Millanenhan toi picomig 180 (http://www.woikoski.fi/link.asp?do=save ... 982a6dc147) ois koneena? Koneessahan on siis mig hitsaus raudalle ja alumiinille, alumiinilanka ja kaasu vaihtamalla :-s Sekä Tig &puikko mahdollisuus raudalle.

Lähinnä arveluttaa toi alsan hitsaaminen "mig":illä et millasta jälkeä saa aikaseks? Myyjä sanoi suoraan kyllä ettei niin hyvää kuin tig:illä. Tähän vois joku viisaampi kertoa jos on kokemuksia.

Niin Woikoskella ois tarjous tosta ~1700e joka sisältää 3 vuoden kaasu sopparin.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja caddy » Ma Marraskuu 1. 16:04:46 2010

Migillä yhden kerran alua ajaneena voin kertoa, että hyvällä koneella jälki on aivan loistava! Jää vain tasainen kupu ja sulaa varmasti juurikin. Lanka toki on hinnakasta ja kahvassa olisi syytä olla veto, muuten vähän tökkii, mutta onnistuu
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Marraskuu 1. 16:57:40 2010

caddy kirjoitti:Migillä yhden kerran alua ajaneena voin kertoa, että hyvällä koneella jälki on aivan loistava! Jää vain tasainen kupu ja sulaa varmasti juurikin. Lanka toki on hinnakasta ja kahvassa olisi syytä olla veto, muuten vähän tökkii, mutta onnistuu
Hyvä puoli tuossa on et jos tulis toi ostettua, niin koneella saa kuulemma ennen ostopäätöstä hitsata reilusti (Eli omat ja kaikkien kavereiden coolerit ja pleniumit kaunaloon :lol: :lol: )

Vois olla omaan (Tulevaan???) talliin ihan kätsä peli. Hintakin on rajalla kannattaako hommata miggi ja vaikka kiina tiggi erikseen vai toi? Tilan viennistä pisteet menis kyllä tuolle :-s
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Marraskuu 1. 17:50:13 2010

Kyllähän hyväl lankakoneella alsa menee ihan nätisti, pulssi olis hyvä olla ja syöttövehkeet kunnolliset. Mutta siltikin voi melkein todeta, että valuosat niin tiggihommia melkein. Puhdas levy menee lankakoneellakin ihan hyvin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Marraskuu 1. 23:05:21 2010

VooDoo kirjoitti:Noh, jos pintapeltihommiin suosittelen voimavirtakonetta TAI invertteritekniikalla olevaa valovirta konetta. Pisteet vaan syttyy oikeasti ihan erilailla. Ja pistehitsaamistahan toi pintapeltihomma hyvin pitkälle on. Ja joo, tiedän jotain näistä vehkeitä (korjaan työkseni..)

JA mihinkään minarkkisarjan koneisiin EI laiteta mitään 4metrin poltinta, langasyöttölaitteet on sen verran hepposet, että ei tuu toimimaan. JA tosin, ei siihen taida saadakkaan. Ja minarkki on sen kokonen kone, että jos sitä 5kg kenkälaatikkoa ei jaksa veidä mukanaan, niin ei kannata talliin edes mennä.
Mikä sitten on syynä siihen, ettei piste tahdo kunnolla syttyä vaan rätkyttää ja papattaa, ampuu puolukoita ympäri tallia? Koneena Esab 180 ja kaasuna seos, huollossa käynyt 2 kertaa ja on kuulemma ihan kunnossa. Työmaalla on ikivanha ei koskaan huollettu kemppi ja on ihan eri maailmasta, jaksaa sulattaa kunnolla ja syttyy laakista. Ei ala turraamaan niin kuin tuo Esab jos haluaa paksumpaakin saumaa vetää.

Onhan sellainen sanontakin, ettei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat vehkeet.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 1. 23:32:02 2010

Joskus oma mikki tehnyt vähän tuon suuntaista ja kelajarrun kiristäminen autto, vaikka se oli jo muutenkin aika kireellä. Lopettaessa rullas kuitenkin langan sen verran löysälle, että seuraavan kerran kun alotti, niin langan tulo pätkäs. Syöttörullien säätö oli ns. tapissa, luultavasti oikeampi korjaus olis ollu kiristää niitä... Kuluneet rullat.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Marraskuu 2. 0:11:42 2010

noi o niin semmosia vehkeitä, et se pitäs ite saada koitettua että mikä siel takkuaa, mut luokkaa 90% häiriöistä on juurikin langansyötöstä. rullat, langanjohdin, kelajarrun kireys etc.

Mut tota, osaat varmaan sen verran käyttää yleismittaria, et ota syöttörulla auki (se tela siis) ettei tuu lankaa, pistä maanotuspihdin ja virtasuuttimen väliin tasavirtaalueella jännitemittari kun kone on täysillä (pitää olla askelsäätönen kone, eli tehonsäätö mallia naks naks naks) Ja katso millanen jännite on.

Sit katot koneen perseestä kohdasta Uo että millanen se jännite pitäs olla. Semmonen 1v alle ilmotetun on yleensä viel ihan ookoo, mut jos paljon uupuu, niin tod näk tasasuuntaajasta diodeja paskana tai muuta hämminkiä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Salonen
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
Paikkakunta: Helsingin seutu

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Salonen » La Joulukuu 4. 19:55:46 2010

Onnistuu se hitsaaminen yksivaihevehkeillä, ja vallan mainiosti, mutta ongelma on yleensä säädöistä ja koneen kuluneisuudesta. Suurin kompastuskivi on yleensä yläspäin hitsattaessa, milloin veri punnitaan. Silloin suosittelisin kolmivaihekonetta, jolla on kuumakaariominaisuus. Tätä ei ole yksivaihekoneissa. Kolmivaihekoneella (itsellä vm.79 Esab LDA200 ja MVC-30 langansyöttö) voi huoletta nostaa virranasetuksen 100A 1mm-pellillä. Sauma tehdään ns. lypsämistekniikalla, eli nopeaa pistettä, pisteen viereen. Yksivaihekoneella (muuntajakone) sama johtaa yleensä reikiin tai selvään ns. katsastuspaikkaan (tuli kokeiltua Telwinin 170-1). Samaisella koneella sai nostaa virta- ja langansyöttöasetukset kaakkoon hitsattaessa vaivaista 2,5mm laatua olevaa vaihteistopalkkia (ettei vaan krossissa repeä). Toinen ongelma on yllämainittu hitsauspistolin asento, ja monitoimikaapelia ei saa yhtään ahdistaa (eli ei pingotusta tai liiallista taivutusta).

Yksivaihekoneen etu on liitettävyys verkkoon, eli 1x16A-pistokkeiden määrä on huomattavasti suurempi kuin 3x16A, tai suurempien (vertaa esim. 3x32A).
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 5. 0:12:21 2010

Noh, etpä sä pääse oikealle kuumakaarella tollasella 200A koneella viellä.

Se alkaa sielä 250--->330 välimaastossa se oikea kuumakaari vasta. (lisäaine sulaa jo valokaaressa, eli ei synny lisäainelangan ja hitsattavan kappaleen välillä oikosulkuja -> melko roiskeetonta) Kun taas normi kaarella lisäainelanka koskee aina kappaletta ja roiskii, tää sit tietysti tapahtuu hitsatessa semmosta vauhtia, ettei sitä kerkeä näkemään. Mutta ääni / roiskeet sen kertoo. kuumakaarella sen aika tasanen suhina mikä kuuluu, eikä juuri roisketta synny. Ja kuumakaarella on aivan turha ajatella menevänsä mihinkään millin peltiin. (plus että kaasu ei sovi olla hiilidioksidia, vaan sen pitää olla seoskaasua, että päästään oikealle kuumakaarelle (kaasun pitää olla hieman sähköäjohtavaa (eli argonia seassa)

Mutta tottahan tuo on, kolmivaihekoneen syttyvyys on ihan eriluokkaa, kun perus muuntajatekniikkasen 1-v koneen-> voi hitsata tollain pistettä pisteen viereen, kun jaksaa tunkea levyyn nätin pisteen mikä tunkeutuu sopivasti läpi. 1-vaihekoneessa tulee se että pienellä virralla se ei jaksa syttyä kunnolla eikä tämän takia tunkeudu. Sit taas kun vetää nupit kaakkoon, niin jerkkua on jo pisteelle ns reilusti liikaa ja tuloksena on reikä. (plus tietenkin kolmivaihekoneessa saa lankaa tulla reippaasti enemmän ja jaksaa silti syttyä, kun taas 1-v koneessa lanka pitää olla tavallaan vähän alakanttiin -> ei tule materiaalia syttyessä tarpeeks -> reikä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Joulukuu 12. 16:57:23 2010

Joo, tuli ostettua perus käytetty kempomat 180. Eiköhän sillä pärjää mun hitsaustarpeissa pitkälle :) Tuon sitten voodoolle korjattavaks jos lahoo :lol:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 12. 18:28:05 2010

yks parhaista koneista ikinä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Salonen
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
Paikkakunta: Helsingin seutu

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja Salonen » To Joulukuu 23. 19:12:30 2010

Aihetta sivuten. Vaikka tuo ESAB:in tekele on pelkkä 200:nen, niin kuumakaari alkaa puolessa asteikossa. Kuvailtu aivan oikein.

Ja jos tunkeumaa haluaa, niin argoni kaasuksi, ja hitsaten vastakarvaan (sauma on kapeampi), eli pistooli jää hitsatun pangon päälle.

Jouluja.
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja komA » Pe Joulukuu 24. 0:01:39 2010

Salonen kirjoitti:
Ja jos tunkeumaa haluaa, niin argoni kaasuksi, ja hitsaten vastakarvaan (sauma on kapeampi), eli pistooli jää hitsatun pangon päälle.

Jouluja.
Tunkeuma tulee parempi vetämällä, eli "myötäkarvaan", työntämällä eli "vastakarvaan" saadaan taas paremman näköinen sauma.. Näin ainakin minulle kerrottu ja itse todennut murtamalla saumoja. Siitä huolimatta työntämällä tulee hitsailtua aika paljon, lähinnä paremman sauman takia..
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Joulukuu 24. 20:04:11 2010

komA kirjoitti:Tunkeuma tulee parempi vetämällä, eli "myötäkarvaan", työntämällä eli "vastakarvaan" saadaan taas paremman näköinen sauma.. Näin ainakin minulle kerrottu ja itse todennut murtamalla saumoja. Siitä huolimatta työntämällä tulee hitsailtua aika paljon, lähinnä paremman sauman takia..
Näin on mulle ainakin koulussa opetettu.
Kohteesta ja asennosta kiinni millä pääsee parhaaseen lopputulokseen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: MIG - hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Joulukuu 29. 0:00:55 2010

Työntämällä tulee vahvempi sauma ja vetämällä nätempi ,mutta tunkeuma heikompi. Riippuu pellin paksuudesta ,miten kannattaa hitsata. Ohuet 2-4mm pellit menee isolla virralla vetämällä alamäkeen ja tunkeuma ei ole ongelma. Tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat firabelit sit pienemmällä virralla ja langansyötöllä ,niin on aikaa ohjailla sulaa ja vaaputtamalla/levittämällä saa vahvuutta saumaan ,jos matkalla on ,esim isompi rako kiinni hitsattavissa kappaleissa.

Paksu 8mm alhaalta ylöspäin kuusenlatvatekniikalla ,kun luokkia tehdään.
Työntämällä ei kannata ruveta ohutlevyjä hitsaamaan ,ellei sitten halua tehdä hommaa vaikeasti ja mahdollisimman paljoilla roiskeilla.
Vaaputtamalla saa vaakapienan vielä vahvemmaksi ,jos ei halua isolla virralla vetää kerralla.
Riski aina suhauttaa läpi pellistä ,kun melkeen kuumakaarella hitsaa.

Ja nää ei ole koulun opetuksia :wink:

Vastaa Viestiin