
MIG - hitsauksesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 0:30:40 2005
- Paikkakunta: Turku
MIG - hitsauksesta
Jeps, MIG - hitsille ois tarvetta, ja olenkin täs katollu noita valovirta miggejä esab miggy 125, kempin 150 kempomat vai joku muu?. Kysymys kuulukin, että tekeekös noilla valovirta vehkeillä mitään? Vai meneekö vain rahat ja hermot?
Kaikennäköisillä vehkeillä on tullut hitsausta kokeiltua, mutta ei noilla valovirta migeillä... Joten kokemuksia ja suosituksia koneista kaipailtaisiin

Powered by cosworth
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
kyllä niistäkin johonki on kaverin valovirta esabilla(oiskohan ollu joku 150A) tullu jonku verran hitsailtua ja ihan hyvää jälkee sillä ainaki on tullu.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
pienillä virroilla hitsattaessa (pisteitä kun laitetaan pelteihin esim, niin voimavirtakone on paljon parempi) ja tähän syy on lähes poikkeuksetta korkeampi tyhjäkäyntijännite, syttyy valokaari helpommin ja ei "papata" niin helpolla, kuin valovirtakone. Siinä on suurin ero valovirtakoneen ja voimavirtakoneen välillä, valovirta on paljon tarkempi kolvin asennosta yms, että lähtee palamaan heti nätisti.
Tähän kastiin ei tietystikkään voi näitä uusia invertteri tekniikan koneita laskea. Jos autopeltikonetta hakee, niin 163s Tai 180 kempomaatti on kyllä kova vehje, halpa, ikiliikkuja, osia saa ja hyvä hitsata.
Tähän kastiin ei tietystikkään voi näitä uusia invertteri tekniikan koneita laskea. Jos autopeltikonetta hakee, niin 163s Tai 180 kempomaatti on kyllä kova vehje, halpa, ikiliikkuja, osia saa ja hyvä hitsata.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: MIG - hitsauksesta
Tossa tutkiskellu hitsejä taasen, tommonen minarcmig 180 kiinnostais. En vaan löytäny mistään mainintaa kuinka pitkällä polttimella sekä maakaapelilla tuo on varustettu? Virtapiuha näytti olevan 3,3m pitkä?
Jotain muuta paikkaa, jomatigissä näyttää maksavan 1175e ja englannista rahteineen oli jotain n. 1050e. En oo vielä käyny kyseleen liikkeistä täällä sen tarkemmin, saisko mihin hintaan.
Jotain muuta paikkaa, jomatigissä näyttää maksavan 1175e ja englannista rahteineen oli jotain n. 1050e. En oo vielä käyny kyseleen liikkeistä täällä sen tarkemmin, saisko mihin hintaan.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
Muistaakseni 3m polttimella se on. Olisko sitten samanmittanen tai 4m maakaapeli.
Esabilta tuli myös vastaava kone pihalle. Aika samanlaiset koneet ovat, kummastakin kokemuksia hieman. Pari minarkkimikkiä käyny remontissa, esabeeta ei oo viel käyny, tosin ei niitä hirveesti vielä oo myytykkään.
Esabin tehokkaampi versio tais olla 200 amppeerinen. Se heikompi oli 150 tai 160.
Ja jos moiseen koneeseen päädyt, niin älä pilaa sitä hiilellä (kaasuna siis) kaasuksi mison 25 tai mison 18.
Ovet suunniteltu toimimaan seoskaasulla, hiilellä katoo tehoja (ihan niinkun kaikista koneista)
Esabilta tuli myös vastaava kone pihalle. Aika samanlaiset koneet ovat, kummastakin kokemuksia hieman. Pari minarkkimikkiä käyny remontissa, esabeeta ei oo viel käyny, tosin ei niitä hirveesti vielä oo myytykkään.
Esabin tehokkaampi versio tais olla 200 amppeerinen. Se heikompi oli 150 tai 160.
Ja jos moiseen koneeseen päädyt, niin älä pilaa sitä hiilellä (kaasuna siis) kaasuksi mison 25 tai mison 18.
Ovet suunniteltu toimimaan seoskaasulla, hiilellä katoo tehoja (ihan niinkun kaikista koneista)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: MIG - hitsauksesta
Mulla on nyt muutaman kuukauden ollut tollanen uudella invertteritekniikalla oleva Kempin 170A valovirta kone. Suojakaasuna hiilidioksidi, ja hitsattu on jo jonkiverran, eli kokemusta koneesta alkaa löytyä. On tullut hitsattua jo vähän paksumpaakin tavaraa, enkä oo kyllä minkäänlaisia puutumisia huomannut, päinvastoin. Ennen mulla oli aina misoni kaasuna, mutta pullon vuokrasopimus loppui, ja nyt tarjoutui tilaisuus ostaa nykyinen kone pakettina oman pullon ja mittareiden kanssa. Ja oon ollut hiileen tosi tyytyväinen, pihallakin hitsatessa toimii tosi hyvin, ei rätkytä yhtään, vaan alkaa heti palaa nätisti. Tyrvään sähkötyöstä kannattaa kysellä noita kempin paketteja, myyvätainakin omasta mielestä sopurahalla..



Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: MIG - hitsauksesta
Mulla on tuo woikosken joku pullo (sk-18 tai sk-25, en muista kumpi). Joo, tuo 3m kaapeli luultavasti on riittävä, nykyisessä paskassa on ehkä 1,5m 

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
No, hiili vie tehoja koneesta. Argon on sähköäjohtava kaasu ja sitä on se 15-25 prosenttia seoskaasussa seassa -> valokaari palaa kuumempana->tunkeuma parempi.
Tosin, kyllä sillä hiilelläkin pärjää, mut noi yksnuppisäätöset (synergia) koneet saattaa olla vähän ranttuja, kun ne säädetään tehtaalla seoskaasulle ja ei pääse välttämättä korjaan langan suhdetta virtaan.
Mut no. Itse suosittelen seoskaasua. JA se argumentti että hiilellä menee ruosteinen paremmin, on kyl yhensortin liirumlaarumia. Hitsattavat kappaleet puhdistetaan ruosteesta, ennenkun hitsataan. Pihalla hiili toimii kyllä paremmin.
Sultzi: Jos meinaat esabin ottaa vaihtoehdoks, niin etrasta löytyy moisia. Ja uskoisin että meillä sielä huollonpuolella onnistuu myös koehitsaaminen, jos haluaa koittaa. Tosin hyllyssä ei taida olla kun pienempitehosta ja ilman lcd näyttöä olevaa vaihtoehtoa, mutta hyvinpitkälle sama kone noin käytännössä.
Tosin, kyllä sillä hiilelläkin pärjää, mut noi yksnuppisäätöset (synergia) koneet saattaa olla vähän ranttuja, kun ne säädetään tehtaalla seoskaasulle ja ei pääse välttämättä korjaan langan suhdetta virtaan.
Mut no. Itse suosittelen seoskaasua. JA se argumentti että hiilellä menee ruosteinen paremmin, on kyl yhensortin liirumlaarumia. Hitsattavat kappaleet puhdistetaan ruosteesta, ennenkun hitsataan. Pihalla hiili toimii kyllä paremmin.
Sultzi: Jos meinaat esabin ottaa vaihtoehdoks, niin etrasta löytyy moisia. Ja uskoisin että meillä sielä huollonpuolella onnistuu myös koehitsaaminen, jos haluaa koittaa. Tosin hyllyssä ei taida olla kun pienempitehosta ja ilman lcd näyttöä olevaa vaihtoehtoa, mutta hyvinpitkälle sama kone noin käytännössä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: MIG - hitsauksesta
Noista hitsikoneiden maakaapeleista, uskaltaako semmosta jatkaa ihan semmosella isolla puristettavalla alumiini holkilla ?
Itellä turhan lyhyt tuo maakaapeli ja pitemmän tarviis, käytin konetta auki ja totesin kaapelin liitoksen sen näköseks et en uskalla lähtee purkamaan jne...
Nykyinen kaapeli on aika ohutta ni pitäskö sitä sit jatkaa aavistuksen paksummalla vai miten tuon toteuttas.
Itellä turhan lyhyt tuo maakaapeli ja pitemmän tarviis, käytin konetta auki ja totesin kaapelin liitoksen sen näköseks et en uskalla lähtee purkamaan jne...
Nykyinen kaapeli on aika ohutta ni pitäskö sitä sit jatkaa aavistuksen paksummalla vai miten tuon toteuttas.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: MIG - hitsauksesta
Mutta jos valita saat ota neljänmetrin kaapelilla, se on mukavaa kun voi auton ympärillä tehdä hommia siirtämättä konettaSultzi kirjoitti:Mulla on tuo woikosken joku pullo (sk-18 tai sk-25, en muista kumpi). Joo, tuo 3m kaapeli luultavasti on riittävä, nykyisessä paskassa on ehkä 1,5m

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ma Toukokuu 29. 12:11:44 2006
- Paikkakunta: Parainen
Re: MIG - hitsauksesta
Jos tiedät varmasti että tulet hitsaamaan ainoastaan autopeltejä (tai muuta ohutpeltiä) osta valovirtakone. (helppo raahata mukaan tarvittaessa)
Jos saatat joskus hitsata paksumpaa, osta ilman muuta voimavirtakone. Ei ole montakaan euroa ja 50 senttiä kalliimpi kuin esim kempin pikkumigit.
Käytettyjäkin kannattaa kysellä.
Itselläni on Wallius blueweld 402, enkä kyllä sen hankintaa oo katunut. Todella hyvä kone mun tarpeisiin.
Jos saatat joskus hitsata paksumpaa, osta ilman muuta voimavirtakone. Ei ole montakaan euroa ja 50 senttiä kalliimpi kuin esim kempin pikkumigit.
Käytettyjäkin kannattaa kysellä.
Itselläni on Wallius blueweld 402, enkä kyllä sen hankintaa oo katunut. Todella hyvä kone mun tarpeisiin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
Noh, jos pintapeltihommiin suosittelen voimavirtakonetta TAI invertteritekniikalla olevaa valovirta konetta. Pisteet vaan syttyy oikeasti ihan erilailla. Ja pistehitsaamistahan toi pintapeltihomma hyvin pitkälle on. Ja joo, tiedän jotain näistä vehkeitä (korjaan työkseni..)
JA mihinkään minarkkisarjan koneisiin EI laiteta mitään 4metrin poltinta, langasyöttölaitteet on sen verran hepposet, että ei tuu toimimaan. JA tosin, ei siihen taida saadakkaan. Ja minarkki on sen kokonen kone, että jos sitä 5kg kenkälaatikkoa ei jaksa veidä mukanaan, niin ei kannata talliin edes mennä.
JA mihinkään minarkkisarjan koneisiin EI laiteta mitään 4metrin poltinta, langasyöttölaitteet on sen verran hepposet, että ei tuu toimimaan. JA tosin, ei siihen taida saadakkaan. Ja minarkki on sen kokonen kone, että jos sitä 5kg kenkälaatikkoa ei jaksa veidä mukanaan, niin ei kannata talliin edes mennä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: MIG - hitsauksesta
Jos tarvii oikeesti hitsata jotain paksua tai vastaavaa, niin töissä on walliuksen 272 voimavirta. Kotona tulee just tosiaan lähinnä noita auton kori ja muita autoon liittyviä hitsihommia tehtyä. Vielä kun on pieni talli, niin tommonen iso voimavirtakone vie aika paljon tilaa ja on raskas liikutella, varsinkin kun tallin lattia on kuin sotatanner kun vanhat betonit lohkeilleet ym kivaa
Onhan tuo 1000e tietysti sinänsä kallis pelkästä valovirta hitsistä, mutta tuo invertteri tekniikka vissiin tekee siitä ihan erilaisen kuin normi valovirta mikä mullakin tuo vanha on.
Edit: ainakin kun vertaa esim. esabin 170ampeerista voimavirtalaitetta jossa on tyhjäkäyntijännite 15,5-30,6V ja minarcmig 180 on 15.5 - 42.5V. Mutta kertooko tuo totuutta?

Edit: ainakin kun vertaa esim. esabin 170ampeerista voimavirtalaitetta jossa on tyhjäkäyntijännite 15,5-30,6V ja minarcmig 180 on 15.5 - 42.5V. Mutta kertooko tuo totuutta?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
no siis, tolla invertteritekniikalla saadaan hitsauskaaresta ominaisuuksiltaan jopa tasasempi ja parempi yhdestä vaiheesta, kun vanhanliiton 3vaihekoneesta mikä on muuntajatekniikalla.
Se alkaa oleen vähän vanhanajan juttuja että "kolmivaihekone sen olla pitää" Autotallihommassa tollanen minarcmig on aivan pätevä laitos, jos ei tarvi mitään järjettömän tyrniä rautoja vedellä kiinni.
JA eihän tuo tyhjäkäynti ihan kokototuutta syttyvyydestä kerro. Vaikuttaa kyllä oleellisesti, mutta ei kerro kokototuutta.
Se alkaa oleen vähän vanhanajan juttuja että "kolmivaihekone sen olla pitää" Autotallihommassa tollanen minarcmig on aivan pätevä laitos, jos ei tarvi mitään järjettömän tyrniä rautoja vedellä kiinni.
JA eihän tuo tyhjäkäynti ihan kokototuutta syttyvyydestä kerro. Vaikuttaa kyllä oleellisesti, mutta ei kerro kokototuutta.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: MIG - hitsauksesta
Ja komeesti ainakin 4mm paksuista tavaraa pystyi hitsaamaan kun oli asetus täysillä...VooDoo kirjoitti:no siis, tolla invertteritekniikalla saadaan hitsauskaaresta ominaisuuksiltaan jopa tasasempi ja parempi yhdestä vaiheesta, kun vanhanliiton 3vaihekoneesta mikä on muuntajatekniikalla.
Se alkaa oleen vähän vanhanajan juttuja että "kolmivaihekone sen olla pitää" Autotallihommassa tollanen minarcmig on aivan pätevä laitos, jos ei tarvi mitään järjettömän tyrniä rautoja vedellä kiinni.

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIG - hitsauksesta
Millanenhan toi picomig 180 (http://www.woikoski.fi/link.asp?do=save ... 982a6dc147) ois koneena? Koneessahan on siis mig hitsaus raudalle ja alumiinille, alumiinilanka ja kaasu vaihtamalla
Sekä Tig &puikko mahdollisuus raudalle.
Lähinnä arveluttaa toi alsan hitsaaminen "mig":illä et millasta jälkeä saa aikaseks? Myyjä sanoi suoraan kyllä ettei niin hyvää kuin tig:illä. Tähän vois joku viisaampi kertoa jos on kokemuksia.
Niin Woikoskella ois tarjous tosta ~1700e joka sisältää 3 vuoden kaasu sopparin.

Lähinnä arveluttaa toi alsan hitsaaminen "mig":illä et millasta jälkeä saa aikaseks? Myyjä sanoi suoraan kyllä ettei niin hyvää kuin tig:illä. Tähän vois joku viisaampi kertoa jos on kokemuksia.
Niin Woikoskella ois tarjous tosta ~1700e joka sisältää 3 vuoden kaasu sopparin.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- Viestit: 2075
- Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
- Paikkakunta: Toivala
Re: MIG - hitsauksesta
Migillä yhden kerran alua ajaneena voin kertoa, että hyvällä koneella jälki on aivan loistava! Jää vain tasainen kupu ja sulaa varmasti juurikin. Lanka toki on hinnakasta ja kahvassa olisi syytä olla veto, muuten vähän tökkii, mutta onnistuu
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Re: MIG - hitsauksesta
Hyvä puoli tuossa on et jos tulis toi ostettua, niin koneella saa kuulemma ennen ostopäätöstä hitsata reilusti (Eli omat ja kaikkien kavereiden coolerit ja pleniumit kaunalooncaddy kirjoitti:Migillä yhden kerran alua ajaneena voin kertoa, että hyvällä koneella jälki on aivan loistava! Jää vain tasainen kupu ja sulaa varmasti juurikin. Lanka toki on hinnakasta ja kahvassa olisi syytä olla veto, muuten vähän tökkii, mutta onnistuu


Vois olla omaan (Tulevaan???) talliin ihan kätsä peli. Hintakin on rajalla kannattaako hommata miggi ja vaikka kiina tiggi erikseen vai toi? Tilan viennistä pisteet menis kyllä tuolle

Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
Kyllähän hyväl lankakoneella alsa menee ihan nätisti, pulssi olis hyvä olla ja syöttövehkeet kunnolliset. Mutta siltikin voi melkein todeta, että valuosat niin tiggihommia melkein. Puhdas levy menee lankakoneellakin ihan hyvin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: MIG - hitsauksesta
Mikä sitten on syynä siihen, ettei piste tahdo kunnolla syttyä vaan rätkyttää ja papattaa, ampuu puolukoita ympäri tallia? Koneena Esab 180 ja kaasuna seos, huollossa käynyt 2 kertaa ja on kuulemma ihan kunnossa. Työmaalla on ikivanha ei koskaan huollettu kemppi ja on ihan eri maailmasta, jaksaa sulattaa kunnolla ja syttyy laakista. Ei ala turraamaan niin kuin tuo Esab jos haluaa paksumpaakin saumaa vetää.VooDoo kirjoitti:Noh, jos pintapeltihommiin suosittelen voimavirtakonetta TAI invertteritekniikalla olevaa valovirta konetta. Pisteet vaan syttyy oikeasti ihan erilailla. Ja pistehitsaamistahan toi pintapeltihomma hyvin pitkälle on. Ja joo, tiedän jotain näistä vehkeitä (korjaan työkseni..)
JA mihinkään minarkkisarjan koneisiin EI laiteta mitään 4metrin poltinta, langasyöttölaitteet on sen verran hepposet, että ei tuu toimimaan. JA tosin, ei siihen taida saadakkaan. Ja minarkki on sen kokonen kone, että jos sitä 5kg kenkälaatikkoa ei jaksa veidä mukanaan, niin ei kannata talliin edes mennä.
Onhan sellainen sanontakin, ettei ole huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat vehkeet.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: MIG - hitsauksesta
Joskus oma mikki tehnyt vähän tuon suuntaista ja kelajarrun kiristäminen autto, vaikka se oli jo muutenkin aika kireellä. Lopettaessa rullas kuitenkin langan sen verran löysälle, että seuraavan kerran kun alotti, niin langan tulo pätkäs. Syöttörullien säätö oli ns. tapissa, luultavasti oikeampi korjaus olis ollu kiristää niitä... Kuluneet rullat.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
noi o niin semmosia vehkeitä, et se pitäs ite saada koitettua että mikä siel takkuaa, mut luokkaa 90% häiriöistä on juurikin langansyötöstä. rullat, langanjohdin, kelajarrun kireys etc.
Mut tota, osaat varmaan sen verran käyttää yleismittaria, et ota syöttörulla auki (se tela siis) ettei tuu lankaa, pistä maanotuspihdin ja virtasuuttimen väliin tasavirtaalueella jännitemittari kun kone on täysillä (pitää olla askelsäätönen kone, eli tehonsäätö mallia naks naks naks) Ja katso millanen jännite on.
Sit katot koneen perseestä kohdasta Uo että millanen se jännite pitäs olla. Semmonen 1v alle ilmotetun on yleensä viel ihan ookoo, mut jos paljon uupuu, niin tod näk tasasuuntaajasta diodeja paskana tai muuta hämminkiä.
Mut tota, osaat varmaan sen verran käyttää yleismittaria, et ota syöttörulla auki (se tela siis) ettei tuu lankaa, pistä maanotuspihdin ja virtasuuttimen väliin tasavirtaalueella jännitemittari kun kone on täysillä (pitää olla askelsäätönen kone, eli tehonsäätö mallia naks naks naks) Ja katso millanen jännite on.
Sit katot koneen perseestä kohdasta Uo että millanen se jännite pitäs olla. Semmonen 1v alle ilmotetun on yleensä viel ihan ookoo, mut jos paljon uupuu, niin tod näk tasasuuntaajasta diodeja paskana tai muuta hämminkiä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
- Paikkakunta: Helsingin seutu
Re: MIG - hitsauksesta
Onnistuu se hitsaaminen yksivaihevehkeillä, ja vallan mainiosti, mutta ongelma on yleensä säädöistä ja koneen kuluneisuudesta. Suurin kompastuskivi on yleensä yläspäin hitsattaessa, milloin veri punnitaan. Silloin suosittelisin kolmivaihekonetta, jolla on kuumakaariominaisuus. Tätä ei ole yksivaihekoneissa. Kolmivaihekoneella (itsellä vm.79 Esab LDA200 ja MVC-30 langansyöttö) voi huoletta nostaa virranasetuksen 100A 1mm-pellillä. Sauma tehdään ns. lypsämistekniikalla, eli nopeaa pistettä, pisteen viereen. Yksivaihekoneella (muuntajakone) sama johtaa yleensä reikiin tai selvään ns. katsastuspaikkaan (tuli kokeiltua Telwinin 170-1). Samaisella koneella sai nostaa virta- ja langansyöttöasetukset kaakkoon hitsattaessa vaivaista 2,5mm laatua olevaa vaihteistopalkkia (ettei vaan krossissa repeä). Toinen ongelma on yllämainittu hitsauspistolin asento, ja monitoimikaapelia ei saa yhtään ahdistaa (eli ei pingotusta tai liiallista taivutusta).
Yksivaihekoneen etu on liitettävyys verkkoon, eli 1x16A-pistokkeiden määrä on huomattavasti suurempi kuin 3x16A, tai suurempien (vertaa esim. 3x32A).
Yksivaihekoneen etu on liitettävyys verkkoon, eli 1x16A-pistokkeiden määrä on huomattavasti suurempi kuin 3x16A, tai suurempien (vertaa esim. 3x32A).
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: MIG - hitsauksesta
Noh, etpä sä pääse oikealle kuumakaarella tollasella 200A koneella viellä.
Se alkaa sielä 250--->330 välimaastossa se oikea kuumakaari vasta. (lisäaine sulaa jo valokaaressa, eli ei synny lisäainelangan ja hitsattavan kappaleen välillä oikosulkuja -> melko roiskeetonta) Kun taas normi kaarella lisäainelanka koskee aina kappaletta ja roiskii, tää sit tietysti tapahtuu hitsatessa semmosta vauhtia, ettei sitä kerkeä näkemään. Mutta ääni / roiskeet sen kertoo. kuumakaarella sen aika tasanen suhina mikä kuuluu, eikä juuri roisketta synny. Ja kuumakaarella on aivan turha ajatella menevänsä mihinkään millin peltiin. (plus että kaasu ei sovi olla hiilidioksidia, vaan sen pitää olla seoskaasua, että päästään oikealle kuumakaarelle (kaasun pitää olla hieman sähköäjohtavaa (eli argonia seassa)
Mutta tottahan tuo on, kolmivaihekoneen syttyvyys on ihan eriluokkaa, kun perus muuntajatekniikkasen 1-v koneen-> voi hitsata tollain pistettä pisteen viereen, kun jaksaa tunkea levyyn nätin pisteen mikä tunkeutuu sopivasti läpi. 1-vaihekoneessa tulee se että pienellä virralla se ei jaksa syttyä kunnolla eikä tämän takia tunkeudu. Sit taas kun vetää nupit kaakkoon, niin jerkkua on jo pisteelle ns reilusti liikaa ja tuloksena on reikä. (plus tietenkin kolmivaihekoneessa saa lankaa tulla reippaasti enemmän ja jaksaa silti syttyä, kun taas 1-v koneessa lanka pitää olla tavallaan vähän alakanttiin -> ei tule materiaalia syttyessä tarpeeks -> reikä)
Se alkaa sielä 250--->330 välimaastossa se oikea kuumakaari vasta. (lisäaine sulaa jo valokaaressa, eli ei synny lisäainelangan ja hitsattavan kappaleen välillä oikosulkuja -> melko roiskeetonta) Kun taas normi kaarella lisäainelanka koskee aina kappaletta ja roiskii, tää sit tietysti tapahtuu hitsatessa semmosta vauhtia, ettei sitä kerkeä näkemään. Mutta ääni / roiskeet sen kertoo. kuumakaarella sen aika tasanen suhina mikä kuuluu, eikä juuri roisketta synny. Ja kuumakaarella on aivan turha ajatella menevänsä mihinkään millin peltiin. (plus että kaasu ei sovi olla hiilidioksidia, vaan sen pitää olla seoskaasua, että päästään oikealle kuumakaarelle (kaasun pitää olla hieman sähköäjohtavaa (eli argonia seassa)
Mutta tottahan tuo on, kolmivaihekoneen syttyvyys on ihan eriluokkaa, kun perus muuntajatekniikkasen 1-v koneen-> voi hitsata tollain pistettä pisteen viereen, kun jaksaa tunkea levyyn nätin pisteen mikä tunkeutuu sopivasti läpi. 1-vaihekoneessa tulee se että pienellä virralla se ei jaksa syttyä kunnolla eikä tämän takia tunkeudu. Sit taas kun vetää nupit kaakkoon, niin jerkkua on jo pisteelle ns reilusti liikaa ja tuloksena on reikä. (plus tietenkin kolmivaihekoneessa saa lankaa tulla reippaasti enemmän ja jaksaa silti syttyä, kun taas 1-v koneessa lanka pitää olla tavallaan vähän alakanttiin -> ei tule materiaalia syttyessä tarpeeks -> reikä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: MIG - hitsauksesta
Joo, tuli ostettua perus käytetty kempomat 180. Eiköhän sillä pärjää mun hitsaustarpeissa pitkälle
Tuon sitten voodoolle korjattavaks jos lahoo 


-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 22:02:44 2007
- Paikkakunta: Helsingin seutu
Re: MIG - hitsauksesta
Aihetta sivuten. Vaikka tuo ESAB:in tekele on pelkkä 200:nen, niin kuumakaari alkaa puolessa asteikossa. Kuvailtu aivan oikein.
Ja jos tunkeumaa haluaa, niin argoni kaasuksi, ja hitsaten vastakarvaan (sauma on kapeampi), eli pistooli jää hitsatun pangon päälle.
Jouluja.
Ja jos tunkeumaa haluaa, niin argoni kaasuksi, ja hitsaten vastakarvaan (sauma on kapeampi), eli pistooli jää hitsatun pangon päälle.
Jouluja.
Escort 1100HC -73
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!
Mk3 Escort 1300L (romujen taivaissa)
Rikas "disukan" omistaja?!
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 1492
- Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009
Re: MIG - hitsauksesta
Tunkeuma tulee parempi vetämällä, eli "myötäkarvaan", työntämällä eli "vastakarvaan" saadaan taas paremman näköinen sauma.. Näin ainakin minulle kerrottu ja itse todennut murtamalla saumoja. Siitä huolimatta työntämällä tulee hitsailtua aika paljon, lähinnä paremman sauman takia..Salonen kirjoitti:
Ja jos tunkeumaa haluaa, niin argoni kaasuksi, ja hitsaten vastakarvaan (sauma on kapeampi), eli pistooli jää hitsatun pangon päälle.
Jouluja.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: MIG - hitsauksesta
Näin on mulle ainakin koulussa opetettu.komA kirjoitti:Tunkeuma tulee parempi vetämällä, eli "myötäkarvaan", työntämällä eli "vastakarvaan" saadaan taas paremman näköinen sauma.. Näin ainakin minulle kerrottu ja itse todennut murtamalla saumoja. Siitä huolimatta työntämällä tulee hitsailtua aika paljon, lähinnä paremman sauman takia..
Kohteesta ja asennosta kiinni millä pääsee parhaaseen lopputulokseen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Re: MIG - hitsauksesta
Työntämällä tulee vahvempi sauma ja vetämällä nätempi ,mutta tunkeuma heikompi. Riippuu pellin paksuudesta ,miten kannattaa hitsata. Ohuet 2-4mm pellit menee isolla virralla vetämällä alamäkeen ja tunkeuma ei ole ongelma. Tarkkuutta ja huolellisuutta vaativat firabelit sit pienemmällä virralla ja langansyötöllä ,niin on aikaa ohjailla sulaa ja vaaputtamalla/levittämällä saa vahvuutta saumaan ,jos matkalla on ,esim isompi rako kiinni hitsattavissa kappaleissa.
Paksu 8mm alhaalta ylöspäin kuusenlatvatekniikalla ,kun luokkia tehdään.
Työntämällä ei kannata ruveta ohutlevyjä hitsaamaan ,ellei sitten halua tehdä hommaa vaikeasti ja mahdollisimman paljoilla roiskeilla.
Vaaputtamalla saa vaakapienan vielä vahvemmaksi ,jos ei halua isolla virralla vetää kerralla.
Riski aina suhauttaa läpi pellistä ,kun melkeen kuumakaarella hitsaa.
Ja nää ei ole koulun opetuksia
Paksu 8mm alhaalta ylöspäin kuusenlatvatekniikalla ,kun luokkia tehdään.
Työntämällä ei kannata ruveta ohutlevyjä hitsaamaan ,ellei sitten halua tehdä hommaa vaikeasti ja mahdollisimman paljoilla roiskeilla.
Vaaputtamalla saa vaakapienan vielä vahvemmaksi ,jos ei halua isolla virralla vetää kerralla.
Riski aina suhauttaa läpi pellistä ,kun melkeen kuumakaarella hitsaa.
Ja nää ei ole koulun opetuksia
