Zetec 1.6

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Pe Tammikuu 21. 12:32:37 2011

Mikä mahtaa olla paras kansiaihio 1.6 zetecin päälle? Onko niissä edes eroja? Muukin (viritys) tieto tervetullutta, ei kovinpaljon löytynyt juttua 1.6:sta. Kiinnostaisi myös tietää missä zetecin perään käyvässä etuveto laatikossa on tiheimmät välitykset... Tämmöstä
Liekköön kiviä....

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Tammikuu 21. 13:22:56 2011

Qtka kirjoitti:Kiinnostaisi myös tietää missä zetecin perään käyvässä etuveto laatikossa on tiheimmät välitykset... Tämmöstä
Vaihteissa nyt ei ihmeempiä eroja ole mutta periä löytyy muutamia. Yleisin perä lienee 3.84 mutta ainakina Mk1 Fiestan 1.1 ja 1.0HC:n (45hv) perästä pitäisi löytyä 4.06 välitys. Mielenkiintoisena 'optional' perävälityksenä Haynes kertoo 1.0LC:lle (40hv) 4.29 jolla luulisi jo heikomman koneenkin kiekaisevan kohtuuripeästi.

Eri asia sitten mistä tollasen 4.29 lootan löytäisi, saati että tunnistaisi vielä päältäpäin että sellainen on kyseessä.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Pe Tammikuu 21. 21:33:52 2011

Eli litrasia fiestoja tutkimaan... Zeteccikö käy suoraan tuohon puikkokoneen lootaan? Minkälaisen kytkimen sinne saa mahtumaan?
Liekköön kiviä....

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 21. 22:20:29 2011

4.29 välitys löytyy myös mk4 xr3i Escortista.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Krisse » La Tammikuu 22. 11:20:15 2011

Käy lootaan ja Zetecin oma kytkin.

Pitääkö se olla prosenttien takia 1.6 vai onko sellanen vaan jäänyt nurkkiin lojumaan?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » La Tammikuu 22. 14:34:17 2011

Tulee JM-pösön takakonttiin :burn
Liekköön kiviä....

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » La Tammikuu 22. 16:55:43 2011

Qtka kirjoitti:Mikä mahtaa olla paras kansiaihio 1.6 zetecin päälle? Onko niissä edes eroja? Muukin (viritys) tieto tervetullutta, ei kovinpaljon löytynyt juttua 1.6:sta. Kiinnostaisi myös tietää missä zetecin perään käyvässä etuveto laatikossa on tiheimmät välitykset... Tämmöstä
Jos kyseessä on Zetec E kone niin 1,6:sen oma kansi, koska 1,8 ja 2,0:sen palotilat on aivan liian suuret, tosin 1,6:sen kannessa venttiilit ja kanavat aiheuttaa päänvaivaa.

Laatikoista sen verran että Rs1800 Fiestan laatikossa on pitkä ykkönen ja loput tiuhemmin välitetty kuin muissa etuvetolaatikoissa, perävälitys kannattaa vaihtaa kuitenkin tiuhempaan. Sama laatikko on myös Fiesta 1,8 S:ssä ja Fiesta Xr2i 16 valvessa.

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Su Tammikuu 23. 14:13:41 2011

Jos kyseessä on Zetec E kone niin 1,6:sen oma kansi, koska 1,8 ja 2,0:sen palotilat on aivan liian suuret, tosin 1,6:sen kannessa venttiilit ja kanavat aiheuttaa päänvaivaa.
Onko tuo 1.6:sen kansi jotenkin erikoislaatuisen surkea kanavistaan? Onko kukaan tutkinut meneekö 1.8:in kansi palotilan halkaisijan puolesta 1.6 lohkon päälle? Porauksessa ei tainnut kovin iso ero olla...

Onko nuo kaikki fiestan laatikot samaa tyyppiä?
Liekköön kiviä....

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Su Tammikuu 23. 15:55:21 2011

Qtka kirjoitti:
Jos kyseessä on Zetec E kone niin 1,6:sen oma kansi, koska 1,8 ja 2,0:sen palotilat on aivan liian suuret, tosin 1,6:sen kannessa venttiilit ja kanavat aiheuttaa päänvaivaa.
Onko tuo 1.6:sen kansi jotenkin erikoislaatuisen surkea kanavistaan? Onko kukaan tutkinut meneekö 1.8:in kansi palotilan halkaisijan puolesta 1.6 lohkon päälle? Porauksessa ei tainnut kovin iso ero olla...

Onko nuo kaikki fiestan laatikot samaa tyyppiä?

Pienet kanavat ja venttiilit verrattuna esim. Zetec SE:hen tai vaikka PSA:n 1,6 16V kansiin, saahan siitä varmaan tehtyä jonkinlaisen muttei ole paras aihio lähteä eteenpäin. 4,6mm on porauksen ero 76,00--80.60 puristukset putoaa rajusti jos 1.8 kannen laittaa.

Kaikki laatikot on samaa tyyppiä

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Su Tammikuu 23. 19:58:51 2011

Onko tuntumaa virtaako kohtuu työllä yhtään paremmin kun CVH kansi? CVH konetta käytetty ennen... arvelin jotta sillä 16v kannella olis jonkun lisäheposen saanu...
Liekköön kiviä....

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Tammikuu 23. 20:12:42 2011

Qtka kirjoitti:Tulee JM-pösön takakonttiin :burn
Jotain tollasta asennusta oon joskus itekin ajatellu mielessäni, mut en oo oikein keksiny et miten vaihteensiirron toteuttais.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ma Tammikuu 24. 11:36:23 2011

Krisse kirjoitti:
Qtka kirjoitti:Tulee JM-pösön takakonttiin :burn
Jotain tollasta asennusta oon joskus itekin ajatellu mielessäni, mut en oo oikein keksiny et miten vaihteensiirron toteuttais.
Ei oo itelläkään hajua miten se onnistuu... Kori on vasta hommattu ja moottori tulee takakonttiin poikittain, toteutuksesta ei vielä tietoa :lol: Toinen konevaihtoehto ja ehkä parempikin olisi tuo pösön oma xu (8v ja 115hv) ja siihen Mi:n 16v kansi päälle, mutta on niin vastenmielisen tuntunen koko kone, venakopassakin lukee Stihl :cha
Liekköön kiviä....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Tammikuu 24. 13:27:04 2011

1.6 koneessa on tosiaan aivan mikroskooppiset kanavat ja ventttiilit. 1.8 ja 2.0 on sitten samat venat ja kanavat.
Vaikka halkaisijaeroa on, niin se 1.8 kansi voisi sittenkin olla se parempi lähtökohta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 24. 18:54:36 2011

1.8 kansi täyttämällä, mikäli venttiilit mahtuu aukeemaan. Focuksen 1.6 Zetec SE olis taas todella kevyt, niin sais painojen kanssa pelattua, mutta se ei sovi kuin siihen omaan vaihdelaatikkoonsa...
Tai sitten 1.8 kone mistä tekee 1.6:n iskua lyhentämällä. Minkäslaisella vaivalla sinne menis esim 1.6 CVH:n kampiakseli? Tosin tulee ylikokonen jos maksimi koneen koko on 1600cc. Tarkalleen ottaen 1622,5cc tulee 79.5mm iskulla 80.6mm porauksella.
Jäsen #606

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ma Tammikuu 24. 20:09:08 2011

Tarkka maksimi on 1650cc... Onko 1.8 zetec lohko korkeampi kuin CVH lohko?
Liekköön kiviä....

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Tammikuu 24. 22:21:10 2011

Onko Focus Mk2:n 1.6 moottori eri? Varmaankin on. Sellaisen siirsivät Fifth Gearissä Formula 4:een (Formula Ford?) viime viikolla JIM:llä. Imusarja ja pakosarja ainakin vaihtuivat, mutta kansi pysyi minusta paikallaan. Onko tässä miten paljon kannessa eroa Escort 1.6 16V Zetec vs Focus 1.6?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 24. 22:29:48 2011

Qtka kirjoitti:Tarkka maksimi on 1650cc... Onko 1.8 zetec lohko korkeampi kuin CVH lohko?
Kyllä se käsittääkseni on korkeempi.
Jäsen #606

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ti Tammikuu 25. 10:44:29 2011

Qtka kirjoitti:Tarkka maksimi on 1650cc... Onko 1.8 zetec lohko korkeampi kuin CVH lohko?

Zetecin lohkonkorkeus on 212.80mm CVH:sta ei tietoa.

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » To Tammikuu 27. 11:18:32 2011

Mitenkäs hyvin tai huonosti tuo Zetecin kansi menee CVH lohkon päälle? Eikös nuita ainakin toisinpäin oo tehty aika paljonkin... Pitää käydä mittaamassa CVH lohko jahka innostuu...
Liekköön kiviä....

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja Qtka » To Tammikuu 27. 20:25:13 2011

CVH lohko näyttäs olevan aika lähelle sama metrimitalla mitattuna (211,5mm)...

Onko jossain, missään, kenelläkään listaa Zeteccien (ja CVH:n) kankien pituuksista, puristuskorkeuksista jne..jne... Löytys varmaan internetin ihmeellisestä maailmasta kun jaksas kuuklettaa mutta ku ee jaksas...
Liekköön kiviä....

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Zetec 1.6

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 27. 22:45:55 2011

Kyllä Zetec-E kansi menee CVH lohkon päälle. Ei tosin montaakaan tehty. Suurin huolenaihe on ne ylimääräiset neljä öljynpaluuta kannesta lohkoon, mille ei ole lohkossa reikiä. Jos ei muuta keksi, niin ulkoisilla putkilla alas.

Kyllä Zetecin lohkon pitempi pitäisi olla. Sen takia ZVH koneessakin joutuu kikkailemaan pienempien hihnapyörien kanssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin