Pakoputken kiinnitykset

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Kesäkuu 18. 10:07:11 2011

Autossa tullut mietittyä sellaista, mitä kaverini alkoi minulle puhumaan ja itse onkin asian niin tehnyt kun on autoonsa rakentanut putkiston itse..

Kun moottorista lähtee putket, niin edessä käytetään haitariputkea, johon sitten koko loppuputkisto kiinnittyy. Niin onko se mitenkään tarpeellista että loppuputkisto roikkuu heiluvien ja löystyneiden kumivaimentimien varassa, kun putkea joustetaan etupäässä haitariputkella? Kaveri puhunut että eikös fiksua olisi rakentaa loppuputkisto jämäköiden kumityynyjen varaan joilla kiinnitys pulteilla, tai muulla vastaavalla tavalla, mutta ideana kuitenkin että vaimennusta on mutta kiristys on jämäkkä, jolloin putkisto ei rämise missään olosuhteissa eikä tarvitse paljoa uusia originaaleja kumiroikottimia.

Mitä mieltä olette asiasta? Itselläni mondeo jossa putki kiemurtelee vähän sieltä täältä, kaikki kumiroikottimet löystyneet sen lisäksi että putki ei ole alkuperäisessä muodossaan kun pönttöjä vaihdeltu ja keskipönttöä hitsatessa meni loppupään kumiroikutin liian lähelle reunaa ja putki kolisee loppupäässä välillä jopa pelkällä kaasun antamisella. :roll:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja henu » La Kesäkuu 18. 11:20:25 2011

Pitkäikänen ei oo se haitari jos putki on tiukasti kiinni ja haitari joutuu kaiken moottorin heilumisen ottamaan, käy samallalailla ku kaljatölkin avausklipsulle ku sitä nitkuttaa edestakaisin :)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Kesäkuu 19. 23:45:35 2011

Ne kumit maksaa aika lähelle 2e kpl tarvikkeena et tuskin siitä pitäs olla kiinni jos niitä 5 vaikka vuoden välein joutuu uusimaan :D
Muokkaat vaan sen putken niin ettei kolise.
Ajatuksella kun tekee putkiston niin kestää ehjänä ilman paljettakin.
Moottorin tyynyt pitää olla myös kunnossa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Heinäkuu 3. 13:14:46 2011

pakosarjan ja pakoputkiston liitoskohtana kannattaa käyttää rautaista nivel tyyppistä välipalaa jossa on lujat jouset vetämässä sitä nipuun.

saa ainakin 2 ja 2,5 tuuman versioina nykyään varmaan jo myös 3 tuumasena

kyseisen osan vaihtoikä on noin 60 + vuotta joten kerkeää käydä perheen useammassa etuveto fordissa tai muissa kulkuneuvoissa.

vaikka putkisto osuu esteeseen antaa tuosta myöten eikä vaurioita peltisarjaa yms.

pohjan alla olevat kannattimet olen tehnyt siihen kohtaan missä on tarvis

lattaraudasta lenkki hitsataan putkeen ja pohjaan pultattu joustokumi jossa on ne kierteet päissä noita on eri kokoisia/jäykkyyksiä biltema style todettu hyväksi.

itse tehty putkisto 2,5-3 tuuman on nyt ollut noin 5 vuotta mk1 esko autossa eikä loppua viel näy
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Su Heinäkuu 3. 23:00:37 2011

Fomococars kirjoitti:pakosarjan ja pakoputkiston liitoskohtana kannattaa käyttää rautaista nivel tyyppistä välipalaa jossa on lujat jouset vetämässä sitä nipuun.
Saatko tuosta linkitettyä kuvaa tai tuotetta, niin näkisin minkälainen se on. ..Pakosarjan ja pakoputken väliin mun pitää hommata jokin uusi vaimennushaitari tms. Näkyy jo pientä vuotoa nykyisessä. Peltipakosarjat tulikin jo, nyt odotellessa vapaasti virtaavaa kattia ja sitten suunnittelua putken rakentamisessa :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 3. 23:14:24 2011

Esim. opel vectrassa on takapönttö kiinni sellaisilla ja vaikkapa monissa ranskalaisissa pakoputki kiinni ahtimessa sellaisilla

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Heinäkuu 6. 2:22:34 2011

MikkoJayEm kirjoitti:
Fomococars kirjoitti:pakosarjan ja pakoputkiston liitoskohtana kannattaa käyttää rautaista nivel tyyppistä välipalaa jossa on lujat jouset vetämässä sitä nipuun.
Saatko tuosta linkitettyä kuvaa tai tuotetta, niin näkisin minkälainen se on.
http://www.simons.se/Universalbilder/U057600.jpg
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Heinäkuu 7. 5:56:25 2011

Siis joustaako tuo liitos vai? Motonetissä tullut vilkuiltua tuommoista mutten ajatellut sen paljoa joustavan mistään
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Heinäkuu 7. 12:44:35 2011

MikkoJayEm kirjoitti:
Siis joustaako tuo liitos vai? Motonetissä tullut vilkuiltua tuommoista mutten ajatellut sen paljoa joustavan mistään
Joustaa.
Tuo on samanlainen kuin monessa orkkis putkistoissa oleva liikuntaliitos,isompi vain. :wink:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Heinäkuu 7. 13:29:29 2011

Tohon väliin voi laittaa vielä avuksi kupari- tai grafiittirasvaa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pakoputken kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Heinäkuu 8. 22:14:17 2011

Fomococars kirjoitti:
pakosarjan ja pakoputkiston liitoskohtana kannattaa käyttää rautaista nivel tyyppistä välipalaa jossa on lujat jouset vetämässä sitä nipuun.

noita on ihan tarvike liikkeissä joissa myydään esin ns. simons rally pönttöjä ym pakoputki mutki/ suoria esim motonet ape import

tietty saman osan saa rosvo reisingistä jos pitää olla kallis osa eikä halvempi käy


KVG viritys

antoi tuloksen

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... 80&bih=884


oikeesti tuo palikka on niin hyvä kiireesti hankkimaan jolla ei ole moista

ja pakoputkiston purku auton alla käy parissa minuutisissa

laitoin myös takasillan ylityksen keskelle perinteisen laippa liitoksen koska huomasin et toisinaan täytyy nopeasti pystyä irroittaan putki/putkisto tieltä pois. hain shopista suuren xl tiivisteen alu möhnää jotain ja cnc :llä työstivät laipat jotka laitoin mikillä kiinni läpi pultit lukkoprikoilla jotka on tietty rosteria. ainakin mutteri tai kumpi nyt sattuu löytyy shopista.

tietty kupari/alutahna varmistamaan irroituksen kautta pultti kierteet tarpeen mukaan esim. pakosarjan pultit ym kuumeneva

joka viel säätelee jarrukenkiä tuo on hyvä aine estään kiinni ruostumisen ym haitat


EDIT

ja vaikka kaikki on kiva tehdä itse tuo väli nivel osa mikä lie osa kuuluu niihin joka kandee hankkia valmiina
äänetön liitös ei rutise natise 100 % tiivis
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin