OHC:n Bosch jakajat.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Joulukuu 4. 20:07:45 2009

Eikö normi 1.6 OHC Sierrasssa ole Boschin VR jakaja?
Mitä tarvitaan että saadaan Boshin HALL jakaja toimimaan, minkä boxin tarvii?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Joulukuu 5. 11:41:16 2009

Kysystääs sen verran vielä että kumpi on kumpi.

Eli onko HALL jakaja se missä pyörii sellainen metallinen hattu jossa on neljä koloa ja VR missä taas pyörii neljä tappia?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Joulukuu 5. 12:55:53 2009

HALL jakajassa on kolmenapainen liitin, VR:ssä luultavasti kaksi ja liekö vielä alipaineletku. Ainakin omissa HALL jakajissa on ollut sellanen neljäliuskanen pellinpala mikä pyörii ja jakajan reunassa on se anturi. Toinen HALL-malli on se harmaakantinen Motorcraft ruuvattavalla kannella, mutta se ei toimi muutakuin siihen tehdyn ruiskun kanssa.

Eipä sitä HALL-jakajaa ole tainnut olla muuta kuin ruiskulla, tai sitten sen DFTH-sähkökaasarin kanssa, jolla on se ruiskuboksin kokoinen ohjainlaatikko kuskin puolen lokasuojassa, johon menee parisenkymmentä sähköjohtoa. Saahan sen jollain aftermarket-mallin sytkäpurkilla varmasti toimimaan, kuten Tumpella on siinä kovan onnen Taunuksessa, mutta eipä siitä varmasti mitään hyötyä ole orkkis induktiojakajaan verrattuna.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Joulukuu 5. 13:24:27 2009

Juu, näin arvelinkin.
Aatelin vaan kun sattuu oleen 2 kpl HALL jakajia ylimääräisinä.
Täytys Capriin ja jäärata Sierraan saada jakajat, tosin löytyy multa vielä yks kärjellinenkin Boch jos ei muuta keksi.. :lol:

Olis kyl EDIS 4 vehkeetkin mut ei varmaan Capriin kannata turbon seuraksi laittaa kun ennakoita ei oikein voi säätää.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 5. 15:07:59 2009

Niin ja yhdessäkään OHC:n hall-jakajassa en ole nähnyt keskipakosäädintä.
Se jakaja pitää tehdä joko kärjellisestä tai induktiivisesta, että saa sen keskipakosäätimen.
Jäsen #606

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Joulukuu 5. 15:18:37 2009

olafu kirjoitti:Niin ja yhdessäkään OHC:n hall-jakajassa en ole nähnyt keskipakosäädintä.
Se jakaja pitää tehdä joko kärjellisestä tai induktiivisesta, että saa sen keskipakosäätimen.
-86 Mantan Bosh jakaja on Hall tyyppinen ja siinä ainakin on keskipakosäädin.

Mut varmaan helpon on tehdä induktiivisestä jakajasta turbo käyttöön soveltuvan, esim. Saabin yli/alipaine säätimellä.

Finnsquirtin sivuilla joku kaupaa erillistä nakutustunnistinta jolla pystyy ainakin Squirtin kautta säätämään ennakkoa jos nakuttaa, tai sen voi laittaa erikseekin niin että kojelautaan tulee valo joka ilmoittaa jos nakutusta ilmenee.
Mietin että voiskohan sitä soveltaa kaasari vehkeessä niin että se katkois sytkää jos nakuttaa.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Joulukuu 5. 15:45:58 2009

Omasta mielestäni joissakin loppupään 2,0 granadoissa ja alkupään sierroissa on ollut Hall-jakajaa keskipakosäätimellä. Itse olevinaan joskus aikoinaan laskin tutun silloisesta granadasta jakajan kyljestä kolme johtoa ja oli myös erilainen sytkäboksi kuin tolla induktiivisella jakajalla.

Itse joskus mietin tuon boshin tönkön pikkujakajan asentamista turbon kaveriksi sillä isolla "kaasarin" boksilla. Toi iso boksi ei todellisuudessa tarvitse kuin viisi johtoa, että sen saa toimimaan vain niin sanottuna "syttyboksina". Tossa turbokäytössä sitä vois soveltaa joko niin, että jättäis alipaineletkun irti boksista, jolloin se ei nosta kierrosten mukana ennakkoa kuin 3-4 astetta tai sitten joku säätöventtiili siihen alipaineletkun väliin, jolla yrittäis pelata ennakot haluamikseen.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Joulukuu 5. 16:23:04 2009

Täytyypäs kokeilla omista hall jakajista että onko niissä keskipakosäädintä.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Tammikuu 13. 22:49:48 2010

Tervehdys

Itsellä on RS/OHC taunus Bosch jakaja johon laitettu VW kärjettömästä hilut sisään.
oisko se ensimmäinen golf/jetta malli jossa järjetön sytytys.
uusia päitä bosch osana saa ja näin saa just sen mittasen välikaapelin sytty modulille kun haluaa.
-itse siirsin puolan ja syttyboksin kajuuttaan mittariston alle oli niille ford niille suunnitellun paikan :shock:
-jaa miten se kipinä yltää hermostuin hiilijohtoihin kun aina jäi käteen
-tein itse piuhat sitä metritavaraa kolvasin päät kiinni ja mm. v.jakankannen kumi osat wanhoista piuhoista.
-hifistelin ja tein 1 pytylle punaisen piuhan
-johdoilla kestää lähes hinata jos köysi loppuu
-metri tulppajohtojen kumi kestää huonosti lämpöä joten tein soppeli bensaletkusta niille suojat kokomatkalle päälle (ei iske läpi) :cha

aikoinaan rakennettu kilpuriin mutta toimii myös kauppa-ajossa.
-sytty moduli makso jotain 15 ekua

tarvittaessa se alipaine säädin kyljessä kiinni ihan kaasari malliin.

tää ei ole kallein ratkaisu mut toimii.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Juntto
Viestit: 279
Liittynyt: La Joulukuu 31. 19:16:59 2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja Juntto » Su Heinäkuu 10. 20:21:29 2011

Moi.
Mulla on iS:n tekniikka tossa omassa harraste-Sierrassa, sillä MC:n isolla jakajalla. Löysin nurkista tollasen Boschilaisen HALL-jakajan (ilman ennakonsäätöjä) joita vissiin uudemmissa iiässissä on käytetty. Jos jostain syystä haluaisin vaihtaa ton Boschin jakajan tohon niin onnistuuko ilman suurempia kikkailuja?
Escort 1974
Sierra 1988
Focus 2008
Focus 2003
Harley 1999

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 10. 22:11:25 2011

Ei mee yks-yhteen ainakaan IS:n jakajat keskenään ristiin, siinä isossa motorcraftissa on moduli itsessään ja bosch jakajan kanssa se on erikseen.

Mutta just tein yhdelle kaverille ittekkin tollasen induktiivisesta - hall -muutoksen. Tuli F-ryhmän kilpuriin. Jetan sisäkalut sinne laitoin, joutu pikkasen poraileen uusia reikiä runkoon ja tukkiin vanhoja, lisäks liitin on eri kokonen, joten sille piti tehdä isompi kolo ja kiinnitysruuvin reikä.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: OHC:n Bosch jakajat.

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Heinäkuu 11. 9:49:31 2011

Juntto kirjoitti:Moi.
Mulla on iS:n tekniikka tossa omassa harraste-Sierrassa, sillä MC:n isolla jakajalla. Löysin nurkista tollasen Boschilaisen HALL-jakajan (ilman ennakonsäätöjä) joita vissiin uudemmissa iiässissä on käytetty. Jos jostain syystä haluaisin vaihtaa ton Boschin jakajan tohon niin onnistuuko ilman suurempia kikkailuja?
No muutaman johdon vetämällä se pitäisi kyllä onnistua, joten ei omasta mielestäni pitäisi olla mikään kovin iso homma, jos oikeasti muutoksen haluaa tehdä.

Vastaa Viestiin