OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Heinäkuu 12. 20:51:37 2011

Olen ollut vahvassa luulossa että kun Sierraan vaihtaa 4v laatikon tilalle 5v (type 9) on se aina bolt-on homma ilman sen kummempaa sähellystä.
Mutta pientä tiedonhakua tässä harrastanut ja vaikuttaapi siltä että 1.6 Sierroissa on ollut toisenlaista 4v lootaa ns. "pikkulootaa" (type 3) ja sitten muut 4v laatikot on noita ns. isoja lootia (type E).

http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.shtml

Nyt kun pitää käyttikseen laittaa 5v laatikko niin rupesin selvittämään että mikähän tuossa mahtaa olla ja näyttää että olis kuitenkin eksynyt pikkulaatikko tuohon ja ymmärtääkseni ei riitä vaihtoon pelkkä laatikko.
Joku kokeneempi voisi ehkä kertoa että pitääkö noi yllämainitun sivun kuvat (tai tiedot ylipäätänsä) paikkansa. Eli onko pikkulaatikon oikea kylki tuommoinen "rivoitettu" ja isolaatikko sitten tuommoinen huomattavasti tasaisempi.

Mulla kun on pihassa tuo turboprokkis jossa 5v loota niin huomasin myös että se laatikon alapuolella oleva irrotettava korvake (se hassun mallinen missä se ihme ympyrä keskellä...) on selvästi taaempana kuin käyttiksessä jossa 4v. Mutta ne kardaanin etummaiset kumilimput on kummassakin saman näköiset.

Jossain myös väitettiin että isoissa laatikoissa on vaihdekepit kolmella pultilla kiinni kun taas pikkulootissa ei mutta mua hämää se että mulla on tuossa 4v lootassa pulteilla kiinni... Niinja starttia kun vaihdettiin siihen laitettiin 2.0 startti eli se viittaisi siihen että sielä on 2.0 vauhtipyörä/kytkin, mutta silloinhan taas sielä ei vois olla pikkulaatikko kun niissä on se vähäboorisempi kytkinakseli?

Eli mikä v***n laatikko tuo on ja jos se on tosiaan pikkulaatikko niin pitääkö mun vaihtaa koko hemmetin vauhtipyörä + kytkin asetelma ja kardaani ja se laatikon mahapuolen korvake jotta saan 5v sinne sopimaan?

Huhhuh miten sekava voi yksinkertanen juttu taas olla. Koittakaa kestää. :)

Täältäkin ehkä löytyis jo vastaus mutta haku ei kyllä auttanut mitään jälleen kerran... Tulee vaan sekavaa tietoa jopa postauksia missä sama mies kumoaa omat väitteensä eli en tosiaan tiedä mihinkä tässä pitäis luottaa.

-EDIT- Yksi lisähavainto vielä mikä unohtui kirjoittaa. Tuossa tbossa jossa 5v loota on kytkinkoppa hieman erilainen, se kytkinvaijerin kiinnitys on hieman alaviistoon kun taas käyttiksessä se osoittaa suoraan vasemmalle. Tallissa oleva irtonainen 5v laatikon koppa on samanlainen kuin tbossa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Heinäkuu 12. 21:32:21 2011

Sen verran sekavasti monta-aihetta yhdistelemällä selitit asian et en tiiä pysyinkö kärryillä.
Mut jos sulla on 4 vaihteinen laatikko jossa keppi 3 pultilla ni mun mielestä se on ihan perus sierran pikkuloota, taunuksissa yms vanhemmissa oli keppi kiinni sillä isolla mutterilla.

Eli vaihtoon kardaani vauhtipyörä ja kytkin ainakin, tietty jos purat romut pois ja katot mitä sielä on sisällä ni saa ainakii varmuuden.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Heinäkuu 12. 21:36:00 2011

Sekavasti selitetty kun oon itekin ihan sekasin tän asian kanssa... Eikai siinä voi muuta kun alkaa purkamaan. Hitto vaan kun noidenkin osien metsästykseen menee varmaan aikaa ihan törkeesti niin voi kyrpä.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Heinäkuu 12. 21:39:38 2011

Ford is God kirjoitti:Hitto vaan kun noidenkin osien metsästykseen menee varmaan aikaa ihan törkeesti niin voi kyrpä.
No eikai sentään, eiköhän T9 perään löydy kardaaneja sierroihin melkein joka nurkalta, kytkimenhän tietty saa varaosatiskiltä.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Heinäkuu 12. 21:44:13 2011

Niinhän sitä luulis on vaan viime aikoina tullu huomattua et kun jotain pitäis nopeesti löytää ei sitä löydä. :shock:

Vois melki tehdä niin että ostan huomenna jokatapauksessa sen kytkimen kun käyn muutenkin Motonetissä ja kardaanin vois jostain metsästää (olispa hienoa kun näitäkin sais vielä uutena) niin jos hyvin käy jäävät vaan sitten varaosiksi.

Hetkinen mutta tarviikos vauhtipyörää vaihtaa kuitenkaan eikö samaan VP:seen mene 20 ja 23 booriset kytkimet sekasin?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Heinäkuu 12. 21:50:58 2011

Ford is God kirjoitti:Hetkinen mutta tarviikos vauhtipyörää vaihtaa kuitenkaan eikö samaan VP:seen mene 20 ja 23 booriset kytkimet sekasin?
Riipuu levyn halkaisiasta, jos sulla on vauhtis nyt pikku levylle ni iso levy ei mahdu siihen, tietty voit aina ostaa sen GT levyn vai mikä nyt olikaan joka 23boorinen mut sama halkaisia ku pikku levyssä.

En muista halkaisioiden mittoja sen kummemmin, nii ja se moottorin välinen pelti pitää vaihtaa ku muistaakseni T9 on startin paikka vähän eri kohdassa.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Heinäkuu 12. 21:55:50 2011

No sempä näkee sitten. Tai en taida ens vknlopuksi vielä kuitenkaan millään kaikkia osia saada matkahuollolla kuitenkin kardaanin joutuu liikuttamaan (ellei säkä käy ja löydy läheltä mutta eipä meikäläisellä ole ikinä osien kanssa semmonen säkä käynyt) niin taitaa venyä vielä homma vaikka piti ens vkl jo saada auto ajoon. No eikai tässä oikeen muuta kun alkaa purkaan romua ja jos hyvä säkä käy menee laatikko suoraan vaan vaihtoon mutta epätodennäköiseltä vaikuttaa.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Heinäkuu 12. 22:20:00 2011

Niin pitikin vielä kysyä että mikä muuten sen peltilevyn olemisen tarkoitus on ja millä nimellä se kulkee että löytäs jostain? Peittelee vaan jotain isompia rakoja?

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Heinäkuu 13. 10:19:28 2011

Jos nyt on siitä metalli läpyskästä kyse mikä siellä moottorin perseessä on, ja tulee kytkinkopan välii niin sen tehtävä on pitää esim sora, kivet ja muu irtokama pois sieltä kopasta?
Ei kai sillä muuta tekoa ole...ja on se kait suhthyvä siellä olla. Ei ainakaan huonotuurisen kannata sitä pois jättää, löytyy majavaa sun muuta sitten välistä :D

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Heinäkuu 13. 11:20:22 2011

Joo kattelinki tarkemmin niin se moottorin peräosa mihin koppa menee kiinni on sen muotonen että siihenhän jää eläimen mentävät raot jos se peltilevy ei oo paikallaan.

Sitten kyssää vielä, käykö tuo tämän hetkinen pikkulaatikon kytkinkopassa oleva kytkimen haarukka myös 5v kopan / kytkimen kanssa ja entäs se tiiviste mikä on siinä samassa välissä?

Henri
Viestit: 211
Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Henri » Ke Heinäkuu 13. 16:18:34 2011

sierraan neljavaihteisen pikkulaatikon tilalle type ysi.

vauhtipyörä ja kytkin menee vaihtoon, 2litrasen isovauhtipyörä ja isokytkin, vaihteiston ja moottorinvälinen pelti ei käy pikkulaatikosta startin paikka hieman eri kodassa kun 2.0 ja sitten kartaanin päähän se osa jossa on boorit niin pitää hommata isoon laatikkoon sopiva, kaikki loput onkin sitten ihan bolt on ja kun sanoin 2.0 niin puhuin ohc:n rojuista

jos 2 litrasen koneen perässä on 4vaihteinen laatikko, niin se on usein "iso" nelivaihteinen laatikko eli sellasen tilalle type ysi on bolt on, ja kuten joku mainitsikin, niin taunuksien laatikoissa on keppi kiinni sellaisella isolla ruuvattavalla kehällä, näissä yleensä tyypillistä, että jää keppi käteen.

Ja ohc koneen perään saa aika helpolla mt75 laatikonkin

Pieni4v laatikko ja 5v type ysi, kävin varastossa vertaamaassa kytkin haarukat ovat erillaisia
Viimeksi muokannut Henri, Ke Heinäkuu 13. 16:45:56 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Heinäkuu 13. 16:29:30 2011

Ford is God kirjoitti:Niin pitikin vielä kysyä että mikä muuten sen peltilevyn olemisen tarkoitus on ja millä nimellä se kulkee että löytäs jostain? Peittelee vaan jotain isompia rakoja?
Mulla ei pelannut kytkin kun unohtui toi pelti välistä.
1.6:sen jatkeena olevaan 4 vaihteiseen ei mennyt t-9 kardaani mutta kardaanit pystyy sekoittamaan siitä kumidonitsista.
Donitsin pulttijako on hieman eri noissa joten en tiedä kuin pitkään kestää ja mitä tehoja kun hieman sai tapella paikalleen.
Omaan 1.6 mk1 sierraan joutu taka-akseliston vaihdon yhteydessä naittamaan isomman kardaanin.
Ford is God kirjoitti:laatikon alapuolella oleva irrotettava korvake (se hassun mallinen missä se ihme ympyrä keskellä...)
Siis se pakoputken kannake?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Henri
Viestit: 211
Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Henri » Ke Heinäkuu 13. 16:48:03 2011

Niitten pulttijakojen pitäisi kyllä olla sa,ma siinä donitsissa, mutta kun laatikosta tihkunutta öljyä on mennyt siihen kumiin niin se on yleensä turvonnut, tai niin ainakin kuvittelen , uuden kumin kanssa en ole ollut tekemissä vaan vanhojen ja öljyllä kyllästettyjen :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 13. 17:22:30 2011

Mulla on niistä kuminivelistä sellanen käsitys että niissä on eroja, eikä pelkästään siinä donitsissa vaan myös se kardaanin päässä oleva keskitystappi on eri halkaisijalla.
Jäsen #606

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Heinäkuu 13. 19:14:02 2011

Ei saanu millään metsästettyä tästä läheltä ittelle kaikkia osia niin että jo ens vkl olis auton saanu kasaan joten kävikin niin että kun bongasin kohtuu matkan takaa toisen pikkulaatikon ostin sen ja laitetaan se sinne niin saa käyttiksen taas ajoon... Jos se myyjä (klubilainen ei tullu puhetta nimimerkistä) ei olis aiemmin myyny yhtä type-9:iä ja muuta hilua olis sieltä saanu noi tarvittavat osatkin "konversioo" varten mutta ei nyt sitten ollukkaan sillä enään niitä. Kytkin käpäliä vertailtiin ja on eri näköset kyllä.

Kiitos kuitenkin vastauksista jälleen kerran, nyt on taas mahdollista tulevaisuutta varten vähän viisaampi jos muisti vaan pelaa sitten kun asia eteen joskus tulee. :green:

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Heinäkuu 13. 21:27:33 2011

Henri kirjoitti:Niitten pulttijakojen pitäisi kyllä olla sama siinä donitsissa
Noi 1.6 ja 2.0 kardaanit mitkä naitin oli muutenkin ihan eri kokoiset joka kohdasta.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Heinäkuu 15. 22:44:44 2011

Saako mistään Tampereen suunnalta Lauantaina sopivia pultteja kardaanin laippaan? Eli siihen mikä kiinnittyy perän laippaan? Sai taistella niiden kanssa ja on vähän parhaat päivänsä nähneet...

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja el_reino » Pe Heinäkuu 19. 18:15:46 2013

Jatkan tähän samaan keskusteeluun...

Aloin tuossa purkamaan yhtä taannoin ostamaani type-9 välitettyä laatikkoa tarkastusta varten.

Muuten saanut purettua jo , mutta viitosvaihteen ratas ei meinaa irrota.
Eli siis vitosen alempi ratas joka on ryhmäpyörän jatkona.
Mutterin sain auki kunniakkaasti. Mutta ratasta en millään.
kuvasta katselin että se olis vain boorilla siinä akselilla!?

Käytin kuitenkin vakavan kokoista ulosvetäjää ja varovasti lämpöäkin mutta ei antautunut.

Oiskohan siinä jotain mitä en huomannut tai tajunnut? Osaako joku kertoa?

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Pe Heinäkuu 19. 22:58:59 2013

vauhtipete kirjoitti:
Ford is God kirjoitti:Niin pitikin vielä kysyä että mikä muuten sen peltilevyn olemisen tarkoitus on ja millä nimellä se kulkee että löytäs jostain? Peittelee vaan jotain isompia rakoja?
Mulla ei pelannut kytkin kun unohtui toi pelti välistä.
1.6:sen jatkeena olevaan 4 vaihteiseen ei mennyt t-9 kardaani mutta kardaanit pystyy sekoittamaan siitä kumidonitsista.
Donitsin pulttijako on hieman eri noissa joten en tiedä kuin pitkään kestää ja mitä tehoja kun hieman sai tapella paikalleen.
Omaan 1.6 mk1 sierraan joutu taka-akseliston vaihdon yhteydessä naittamaan isomman kardaanin.
Ford is God kirjoitti:laatikon alapuolella oleva irrotettava korvake (se hassun mallinen missä se ihme ympyrä keskellä...)
Siis se pakoputken kannake?
Mulla skulaa kytkin ilman sitä välipeltiä, pelti otti ja katos johonkin niin ei tullut hommattua tilalle uutta.

Mulla tuo Sierra oli 1.6 ja 4-v loota, istutin siihen ison 5-lovisen ja vpyörä/kytkinpaketti meni vaihtoon, ei muuta (190mm->215mm kytkimeen) :O Mitenköhän mulla tuossa tuo kardaani on istunut tuohon, ettei ollut tarvetta vaihtaa... :roll:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Heinäkuu 20. 3:36:39 2013

viagratabu kirjoitti:Mitenköhän mulla tuossa tuo kardaani on istunut tuohon, ettei ollut tarvetta vaihtaa... :roll:
Minkä ikäinen auto?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja viagratabu » La Heinäkuu 20. 10:56:00 2013

vauhtipete kirjoitti:
viagratabu kirjoitti:Mitenköhän mulla tuossa tuo kardaani on istunut tuohon, ettei ollut tarvetta vaihtaa... :roll:
Minkä ikäinen auto?
-88, nuori vielä :lol:
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Heinäkuu 20. 13:28:22 2013

Oiskohan noissa mk2 sit jo kaikissa sama kartaani...
No katotaan mitä omasta -88:sta löytyy :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Heinäkuu 20. 15:13:04 2013

Mä vaihdoin reilu viikko sitten 1.6 E-max sierraan 4 lovisen tilalle type 9:n. Vaihtoon meni kytkin, asetelma, vauhtipyörä, kardaani ja startti. Koneen ja laatikon välinen pelti on tosiaan myös erilainen startin kohdalta. Itse leikkelin vanhasta sopivan.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja RS270 » Su Syyskuu 1. 22:59:48 2013

Jatketaas tähän ketjuun, löytyykö suomesta type 9:n laakereita? Tai onko joku laittanu jotain perus ETRA hyllykamaa, numeroita ylhäällä?

Tommosen setin löysin, tulis kaikki. http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-SIERRA-T ... 27d26ff15d
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: OHC Sierrojen vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Syyskuu 2. 9:12:39 2013

mulle tais tulla tällänen ku type9:n remppasin
http://www.transmission-rebuild-kits.co ... ath=84_115

Suomessa type9:n osia myy ainakin Autoracing ja RallyRace

Vastaa Viestiin