Ford OHC nokan säätö?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Heinäkuu 18. 15:57:15 2011

Mikä olis halvin tapa pikkasen aikaistaa nokkaa, ilman että hommaa säädettävän pyörän. :D
Eli 0 budjetilla olis tarkotus mennä. :oops:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 18. 16:38:29 2011

Eikös apuakselin pyörällä muutu puoli hammasta ajotus?

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ma Heinäkuu 18. 22:10:57 2011

Muistaakseni nokkapyörä, väärinpäin asennettuna on puolihammasta pielessä.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 19. 1:42:19 2011

Nokkapyörä väärinpäin siirtää ajoitusta noin puoli hammasta, mutta samalla pyörän sijainti akselin suuntaisesti menee vituiksi. Eikä se pyörän takapeltikään sovi paikalleen. Kiilauraa levittämällä onnistuu myös, hurja mies ei laita koko kiilaa, niin ei tarvitse viilata.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 19. 1:45:36 2011

Joskus oli myynnissä säätökiilasarjoja. Eli kiila josta oli jyrsitty yläosasta (pyörän puolelta) ainetta pois. Luokkaa 2 mm.
Välissä käytettiin halutun siirron paksuuden verran tilkepeltisoiroa. Vanhoista rakotulkin levyistä ja normipellinpalasista leikeltiin...
Kikka oli "pakollinen" ykkösryhmään tehdessä; sääd. pyörää kun ei saanut olla.

Voit tehdä säätökiilan toki itse vaikka viilaamalla/rälläköimälläkin

Olisi sellainen muistelo että OHC:n (terveisiä vaan Arska O.) pyöriä oli kai ainakin kolmea eri "säätöä".

EDIT: joku britti tarjosi myös "aitoa" siirtokiilaakin silloin (80-luvulla) ; eli paksusta aihiosta oli tehty jyrsimällä muutamille eri asteheitoille kiiloja.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 19. 1:53:40 2011

Aitoa siirtokiilaa on tänäkin päivänä saatavilla ainakin kutoskoneisiin, se näyttää uhkaavasti samanlaiselta kuin OHC:n, mutta siitä ei voida olla varmoja ennenkuin joku mittaa kölniläisen kiilan. Tosin ainakin burtonin kiilasarja maksaa vajaat 30 puntaa, niin ei voida enää puhua nollabudjetista, varsinkaan siinä vaiheessa kun ne kiilat on kotiovella.

EDIT: Tosta kiilauran levityksestä saa tehtyä myös ns. "asiallisen" version, jota harkittisin ittelleni jollei olis jo säädettävää nokkapyörää. Kiilauraa kun levittää jakopään alapyörästä, niin se säätö pysyy paikallaan 100% varmuudella kun kampiakselin keskipultti vaan on kireellä, eikä tarvita tilkkeitä. Vaikuttaa kylläkin myös sytkän ajoitukseen, mutta sillä ajattelinkin, kun mun koneessa se "jakajan" asento ei o ihan niin kriittinen :)

En epäile hetkeekään etteikö se kestäisi levennetyllä kiilauralla myös nokan puolella, mutta sen säätäminen on suhteellisen työlästä, jos siellä käyttää tilkepaloja välissä. Ne ei aina lähde suosiolla sieltä pois... tai sitten on ollu huono tuuri tai huono asentaja :oops:

Nokka-akselin puolella on pinnat niin pieniä ja pultti suhteellisen hento, niin rajummilla nokilla se saattaa ajan mittaan luistaa. Vakio nokallahan se olis helppo ja huoleton koittaa ilman kiilaakin, kun mitään suurempaa ei tapahdu vaikka säätö luistaisi enemmänkin. Esim. zetecissä ja duratecissa ei ole kiiloja eikä kartioita vakionakaan, mutta pinnat on isompia.
Jäsen #606

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Heinäkuu 19. 14:14:06 2011

2-3mm kun levittäis nokan kiilauraa nii ajotus olis varmaan ihan passeli, tohon kun on kantta laskettu jonkun verran.
Silläkö että sillä niin suuri merkitys olis mutta taas jälleen kerran tutkimisen ja tekemisen ilosta. :D
Vai olisko se kampuralta varmempi viilata sit vaan, jakajaahan saa sitten käännettyä. :)
Miten se apuakselin pyörällä sit toimis?

Edit: Katsoin niin puolihammasta riittäis.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Heinäkuu 19. 19:45:06 2011

Tuolta saa settinä tai erikseen noita astelukuja siirtäviä kiiloja.

http://www.pegasusautoracing.com/produc ... RecID=3752

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Heinäkuu 23. 11:05:34 2011

Tai sitten se perinteinen jokkis säätö eli kiila pois, nokka ja pyörä haluttuun kohtaan ja poraten pieni (~3-4mm) reikä nokan ja pyörän saumaan . Reikään sopivan kokoinen tappi (vaikka pätkä siitä poranterästä). Sen kokoinen prikka pultin alle että peittää poratun reijän ja tapin ettei pääse tappi pois

Jos tarvii lisää säädellä niin uutta reikää

edit:

Tuntuisi ainakin helpommalta tuo poraaminen kuin kiilauran levitys varsinkin käsipelillä ja kustannus on 0 jossei uhraa poranterää (pari euroa) tapiksi reikään

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Ford OHC nokan säätö?

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 25. 23:19:10 2011

Nyt ei ilmeisesti tehdä tarkkaa ykkösryhmäläistä historiciin niin jos muutaman kympin käytetty säätöpyörä (ei suurta riskiä käytettynä) tuntuu liian kalliilta saattaa olla parempi ettei tee mitään säätöä mihkään.

Vastaa Viestiin