Kun tuo oma Sierra nyt leimattu ja ainakin toistaiseksi käyttökunnossa, pitäisi talven ajaksi hankkia jotain tekemistä. Tarkoitus olisi ensi vuonna aloittaa toinen Sierra projekti kaarilla&kunnon alustalla ym. ja kaavailin koneeksi 4 syl. vaparitekniikkaa jota rakentaisin nyt talven aikana. Ohc ei houkuta hirveästi kun on "nähty" ja samalla rahalla voisi tehdä 16v motinkin. Idea olisi pitää alakerta vakiona (oli moottorivalinta mikä hyvänsä) Käyttää kansi ammattilaisella avarrettavana, hiotuttaa/ostaa nokat, sovittaa prätkän läppärungot ja peltisarja, ym perus vaparivirit.
Vaihtoehdoiksi jäävät siis käytännössä Zetec, Scorpion 2.3 16V Dohc, sekä uudemmat alulohkoiset Duratecit. Kussakin vaihtoehdossa on hyvät puolensa. Kysyisinkin teiltä viisaammilta, minkä moottorin ottaisitte itse projektikohteeksi? Tehotavoite pyörii siinä 200hp hujakoilla. Suorat kysymykset on boldattuna, jos niihin ainakin saisi jotain mielipidettä

-Zetec, ilmeisesti paras vaihtoehto olisi loppupään 2.0 Blacktop tai vaihtoehtoisesti ST170 (Suomessa tosin kalliita ja harvassa) Sultzi taisi saada omasta todella huolella rakennetusta moottoristaan n. 180hp? Eli jyrkemmillä nokilla voisi juuri riittää tuohon 200hp rikkomiseen. Etuina helppo saatavuus, halvahko hinta, ja kohtuullinen valikoima viriosia suoraan hyllystä. Ongelmina öljypohjan, koneenkorvien, vesikiskon, ym. tekeminen, kun kyseessä on kuitenkin alunperin etuvetomoottori.
-Scorpion 2,3 16V Dohc, Heti kavahtaa kun ajattelee, että on sukua Sierran Dohcille, mutta tarkemmin ajateltuna ei tunnu pöllömmältä idealta. 2.3 litran tilavuus helpottaa tavoitteita hieman, ja 150hp vakiotehon nostaminen 200hp arvoon ei luulisi olevan mahdoton temppu. Resepti 2.3 Dohc alakerta, työstetty RS2000 kansi / hiotut nokat, läppärungot, luulisi olevan toimiva paketti? Etuna se, että moottori alunperinkin ollut takavetoautossa, säästää varmasti jossain määrin vaivaa. Koskarillahan on Mk4 Escortissa 175hp tällaisesta moottorista ilman läppärunkoja, joten luulisi 200hp arvon olevan mahdollista?
Käykö näihin moottoreihin siis suoraan RS2000 kansi? Ja mihin asti tällaista kehtaa vakioalakerralla kierrättää, ilmeisesti kuitenkin luonteeltaan enemmän vääntävä kone?
-Duratec, toistaiseksi varmaan oman tilipussin ulottumattomissa, mutta laitetaan tämäkin vaihtoehto tähän. Alulohko plussaa, ja briteistä saa näihinkin jo kiitettävästi viriosaa. Moottori kuitenkin kallis rakentaa ja virittää ainakin toistaiseksi.
Kysynkin siis teidän mielipiteitänne järkevimmän moottorivaihtoehdon valitsemiseen. Käytännöllisinä vaihtoehtoina pitäisin itse 2.3 DOHCia sekä Zeteciä, kuitenkin ehkä hieman Dohciin kallistuen. Kumpi moottori on halvempi rakentaa, miten paljon noista on saatu ulos, jne. kaikki tieto kiinnostaa. Tuleeko teille mieleen mitään ongelmia näiden tekniikoiden istuttamisessa Sierran pellin alle? Olisiko järkevintä vain heivata idea vaparinelosesta ja ostaa BOA?

