16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Syyskuu 9. 15:05:27 2011

Moi,

Kun tuo oma Sierra nyt leimattu ja ainakin toistaiseksi käyttökunnossa, pitäisi talven ajaksi hankkia jotain tekemistä. Tarkoitus olisi ensi vuonna aloittaa toinen Sierra projekti kaarilla&kunnon alustalla ym. ja kaavailin koneeksi 4 syl. vaparitekniikkaa jota rakentaisin nyt talven aikana. Ohc ei houkuta hirveästi kun on "nähty" ja samalla rahalla voisi tehdä 16v motinkin. Idea olisi pitää alakerta vakiona (oli moottorivalinta mikä hyvänsä) Käyttää kansi ammattilaisella avarrettavana, hiotuttaa/ostaa nokat, sovittaa prätkän läppärungot ja peltisarja, ym perus vaparivirit.

Vaihtoehdoiksi jäävät siis käytännössä Zetec, Scorpion 2.3 16V Dohc, sekä uudemmat alulohkoiset Duratecit. Kussakin vaihtoehdossa on hyvät puolensa. Kysyisinkin teiltä viisaammilta, minkä moottorin ottaisitte itse projektikohteeksi? Tehotavoite pyörii siinä 200hp hujakoilla. Suorat kysymykset on boldattuna, jos niihin ainakin saisi jotain mielipidettä :)

-Zetec, ilmeisesti paras vaihtoehto olisi loppupään 2.0 Blacktop tai vaihtoehtoisesti ST170 (Suomessa tosin kalliita ja harvassa) Sultzi taisi saada omasta todella huolella rakennetusta moottoristaan n. 180hp? Eli jyrkemmillä nokilla voisi juuri riittää tuohon 200hp rikkomiseen. Etuina helppo saatavuus, halvahko hinta, ja kohtuullinen valikoima viriosia suoraan hyllystä. Ongelmina öljypohjan, koneenkorvien, vesikiskon, ym. tekeminen, kun kyseessä on kuitenkin alunperin etuvetomoottori.

-Scorpion 2,3 16V Dohc, Heti kavahtaa kun ajattelee, että on sukua Sierran Dohcille, mutta tarkemmin ajateltuna ei tunnu pöllömmältä idealta. 2.3 litran tilavuus helpottaa tavoitteita hieman, ja 150hp vakiotehon nostaminen 200hp arvoon ei luulisi olevan mahdoton temppu. Resepti 2.3 Dohc alakerta, työstetty RS2000 kansi / hiotut nokat, läppärungot, luulisi olevan toimiva paketti? Etuna se, että moottori alunperinkin ollut takavetoautossa, säästää varmasti jossain määrin vaivaa. Koskarillahan on Mk4 Escortissa 175hp tällaisesta moottorista ilman läppärunkoja, joten luulisi 200hp arvon olevan mahdollista?

Käykö näihin moottoreihin siis suoraan RS2000 kansi? Ja mihin asti tällaista kehtaa vakioalakerralla kierrättää, ilmeisesti kuitenkin luonteeltaan enemmän vääntävä kone?

-Duratec, toistaiseksi varmaan oman tilipussin ulottumattomissa, mutta laitetaan tämäkin vaihtoehto tähän. Alulohko plussaa, ja briteistä saa näihinkin jo kiitettävästi viriosaa. Moottori kuitenkin kallis rakentaa ja virittää ainakin toistaiseksi.

Kysynkin siis teidän mielipiteitänne järkevimmän moottorivaihtoehdon valitsemiseen. Käytännöllisinä vaihtoehtoina pitäisin itse 2.3 DOHCia sekä Zeteciä, kuitenkin ehkä hieman Dohciin kallistuen. Kumpi moottori on halvempi rakentaa, miten paljon noista on saatu ulos, jne. kaikki tieto kiinnostaa. Tuleeko teille mieleen mitään ongelmia näiden tekniikoiden istuttamisessa Sierran pellin alle? Olisiko järkevintä vain heivata idea vaparinelosesta ja ostaa BOA? :lol: Kaikki mielipiteet kelpaavat :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Syyskuu 9. 15:11:36 2011

viewtopic.php?f=2&t=149762
Tossa jotain aiheesta turinaa jo.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Syyskuu 9. 15:20:48 2011

henu kirjoitti:viewtopic.php?f=2&t=149762
Tossa jotain aiheesta turinaa jo.
Kiitos linkistä, selvensi ainakin paria asiaa :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Syyskuu 9. 18:16:30 2011

2,5 litran pinto volvon kannella TVR tietää tuosta sanoa enemmän

mutta jos laittaa alulohkosen koneen niin saa tavallaan ilmaisia hepoja kun lohko on puolta kevyempi.

tai sit jostain kolariautosta valmiiksi tehtaan virittämä ilmeisesti ei katsastuskonttorilla ole tarkoitus murehtia lupien kanssa.

hm. M3 kolari auto saksasta josta kone ja loota tai jotain
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Syyskuu 9. 18:56:00 2011

Duratec HE I4 houkuttaa ainakin itseä. Sellainen sitten jollain kohtaa taitaa tulla.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Syyskuu 9. 19:04:21 2011

Fomococars kirjoitti:2,5 litran pinto volvon kannella TVR tietää tuosta sanoa enemmän

mutta jos laittaa alulohkosen koneen niin saa tavallaan ilmaisia hepoja kun lohko on puolta kevyempi.

tai sit jostain kolariautosta valmiiksi tehtaan virittämä ilmeisesti ei katsastuskonttorilla ole tarkoitus murehtia lupien kanssa.

hm. M3 kolari auto saksasta josta kone ja loota tai jotain
Ei sovi oikein Budjettiin Pinto/Volvo, ja mieluusti Fordiin laittaisin Fordin koneen (en osaa perustella tuon paremmin) :) Leimaan auto kyllä olisi tarkoitus loppuviimein saattaa, mutta siinä tuskin tulee olemaan suurempia ongelmia.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Syyskuu 9. 22:21:33 2011

2.5 turatekki 170hv
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja xsx » Su Syyskuu 11. 2:21:29 2011

Jallu kirjoitti:Duratec HE I4 houkuttaa ainakin itseä. Sellainen sitten jollain kohtaa taitaa tulla.
Itsekkin ostin juuri aihion :)
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Syyskuu 11. 10:44:53 2011

Jos jotenkin haluaa pitää rojektin mukamas kustannustehokkaana niin järkevin 200hv tehotavoitteisiin lienee kuitenkin etsiä se vakiona sen 200hv puskeva kone ja tuupata paikalleen...

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Syyskuu 12. 11:01:40 2011

jeddah kirjoitti:Jos jotenkin haluaa pitää rojektin mukamas kustannustehokkaana niin järkevin 200hv tehotavoitteisiin lienee kuitenkin etsiä se vakiona sen 200hv puskeva kone ja tuupata paikalleen...
Mistä Fordista löytyy 200hv vapari neloskone vakiona?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Syyskuu 12. 11:17:53 2011

Posmo kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Jos jotenkin haluaa pitää rojektin mukamas kustannustehokkaana niin järkevin 200hv tehotavoitteisiin lienee kuitenkin etsiä se vakiona sen 200hv puskeva kone ja tuupata paikalleen...
Mistä Fordista löytyy 200hv vapari neloskone vakiona?
Miksi sen pitäisi olla Fordista peräisin?

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Syyskuu 12. 18:19:45 2011

BDA Gr.4 eskosta löytyy se 200 helposti vakiona

mut ei passannu meikäläisenkään putjettiin

tuo volvon kansi tuottaa varmaan vakiona sen 200 ehkä

ilmoittele sit paljonko uppos rahaa vai oisko esim. bemarin mylly tullu halvemmaksi loppupelissä / luotettavuudessa

tärkeintä että saat mieleisen motin.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ma Syyskuu 12. 20:56:13 2011

hoopee kirjoitti:
Posmo kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Jos jotenkin haluaa pitää rojektin mukamas kustannustehokkaana niin järkevin 200hv tehotavoitteisiin lienee kuitenkin etsiä se vakiona sen 200hv puskeva kone ja tuupata paikalleen...
Mistä Fordista löytyy 200hv vapari neloskone vakiona?
Miksi sen pitäisi olla Fordista peräisin?
Yhteen projektiin mietin jopa hondaa eikä välttämättä typer ää, virolaisen kaverin 2.0 accordi laulaa kivasti ja kiusaa bimmereitä, ei nykyisellä koneella penkitetty, vanhassa kuitenkin 180hv suomessa mitattuna.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja pasinen » Ma Syyskuu 12. 21:39:25 2011

miksei kukaan oo vielä maininnu? :? OHC 2,3 pinto alakerralla + cosworth 16V kansi + kaikki virit mihin paalu riittää.
(vanha keino on parempi kuin pussillinen uusia ja ei merta edemmäs kalaan vai miten se meni... joo ja tiedän että topikki ei käsittele kyseistä pannua mutta oli kuitenkin pakko mainita)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Syyskuu 12. 22:27:38 2011

hoopee kirjoitti:
Posmo kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Jos jotenkin haluaa pitää rojektin mukamas kustannustehokkaana niin järkevin 200hv tehotavoitteisiin lienee kuitenkin etsiä se vakiona sen 200hv puskeva kone ja tuupata paikalleen...
Mistä Fordista löytyy 200hv vapari neloskone vakiona?
Miksi sen pitäisi olla Fordista peräisin?
Tämä nyt oli mun mielipide tuohon kun projektilla on selvästi jokin budjetti olemassa. Eipäkös tuosta helpoimmalla ja halvimmalla selviä kun maailma on pullollaan sinällään 200hv tuottavia moottoreita, saattaa jopa saada vähän luotettavamman samalla kuin että virittää jostain alunperin 100hv läjästä tuplaten tehoa.

No kukin tekee kuten tykkää, jos nelipyttyisyys ei ole välttämätöntä niin onhan tuon tehoisia kutosia joka lähtöön... Mielipidejuttuja, eti kone joka miellyttää ja koita mitä tulee :)
Kai sen lähtökohdan on silti hyvä olla mahdollisimman lähellä tavoitetta niin ei mene ihan överiksi.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Syyskuu 12. 22:35:12 2011

pasinen kirjoitti:OHC 2,3 pinto alakerralla + cosworth 16V kansi
Ööö, eikös näiden naittamisessa ollu tuo lohkon pituus vai muistanko väärin ?

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Syyskuu 12. 22:50:40 2011

henu kirjoitti:
pasinen kirjoitti:OHC 2,3 pinto alakerralla + cosworth 16V kansi
Ööö, eikös näiden naittamisessa ollu tuo lohkon pituus vai muistanko väärin ?
joo, paitsi jos laittaa
OHC 2,3 pinto alakerralla + Volvon (cosworth) 16V kansi
Sit tietysti kannattaa harkita volvon lohkoakin ja vähintää pentan akselilla
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Syyskuu 13. 6:15:28 2011

Fullspeed kirjoitti:
henu kirjoitti:
pasinen kirjoitti:OHC 2,3 pinto alakerralla + cosworth 16V kansi
Ööö, eikös näiden naittamisessa ollu tuo lohkon pituus vai muistanko väärin ?
joo, paitsi jos laittaa
OHC 2,3 pinto alakerralla + Volvon (cosworth) 16V kansi
Sit tietysti kannattaa harkita volvon lohkoakin ja vähintää pentan akselilla
No juu, toi reseptihän on tietty tuttu TVR:än rojekteista mut oletin tottakai et tässä puhutaan ihan fordin cossu kannesta.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Syyskuu 13. 12:07:23 2011

Honda s2000 kone ja loota pakettina :) ei välttämättä ilmanen setti mutta teho tavotteeseen pääsis kirkkaasti :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 13. 15:10:25 2011

Budjetilla oltaisiin tosiaan liikenteessä, ja sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä Fordissa pitää olla Fordin kone! (Prkl! :lol:)

Mutta esim, budjetilla 16V 200hv voisi olla:

- 2.3 Dohc scorpiosta, vakiona 150hv n. 500€ + peruskunnostus (laakerit, hoonaus, rengastus, jne. yht varmaan alle 500€
- Vaikkapa Marteliuksen peltisarja (tilaa peilikuvana ilman hitsausta) n. 200€, käytettynä halvempi.
- Hayabusa tms. prätkän läppärungot suuttimilla ja tps:llä ym. kilkkeillä 250€
- Imusarja itse tehden n. 50€
- Rs2000 nokat tai nokkien hionta jyrkemmiksi, n.250€
- Kansityöt (Avarrus, virtaavammat seetit, jne.) n. 300€
- Moottorinohjaus Megasquirt, n.200€

Yhteensä summaksi tulee n. 2250€, ilman alakerran peruskunnostuksen arviota n. 1750€, ja etuna tosiaan se, että tuon saa pultattua mihin vaan Fordin takavetolootaan suoraan kiinni ->säästyy vaivaa ja löytyy varalaatikkoja joka Dohc Sierrasta.

Omaan korvaan tuo ei kuitenkaan ihan hirveältä kuulosta, ja esim. kaveri joutui maksamaan Civicinsä b18 200hv pannusta käytettynä n. 3500€..

Mitä mieltä te olisitte tällaisesta moottorista, tuhoon tuomittua rahantuhlausta? :lol: 8)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ti Syyskuu 13. 15:14:16 2011

heka kirjoitti:Honda s2000 kone ja loota pakettina :) ei välttämättä ilmanen setti mutta teho tavotteeseen pääsis kirkkaasti :wink:
Toi on kyllä uskomaton moottori, rallicrossimiehillä on muutamassa autossa toi, avaamaton vakiokone, läppärungot ja peltisarja ainoot muutokset, ja kappas 270hp. :D
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Syyskuu 13. 15:17:23 2011

Posmo kirjoitti:- Kansityöt (Avarrus, virtaavammat seetit, jne.) n. 300€
Kovin kummasia ei kannelle tapahdu tuohon hintaan.

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ti Syyskuu 13. 16:53:07 2011

henu kirjoitti:
Posmo kirjoitti:- Kansityöt (Avarrus, virtaavammat seetit, jne.) n. 300€
Kovin kummasia ei kannelle tapahdu tuohon hintaan.
Riippuu missä teettää! :wink: 280,- maksoin ite.
tehtiin siis plaanaus, porttaus, uudet vena kumit, hytikoiden shimmaus

Ja vielä kasan alumiini osia pesivät ja lasikuula puhaltivat samaan rahaan! :D

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 13. 17:03:45 2011

henu kirjoitti:
Posmo kirjoitti:- Kansityöt (Avarrus, virtaavammat seetit, jne.) n. 300€
Kovin kummasia ei kannelle tapahdu tuohon hintaan.
Kyllä tapahtuu suhteilla :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Syyskuu 13. 18:14:46 2011

Posmo kirjoitti:
henu kirjoitti:
Posmo kirjoitti:- Kansityöt (Avarrus, virtaavammat seetit, jne.) n. 300€
Kovin kummasia ei kannelle tapahdu tuohon hintaan.
Kyllä tapahtuu suhteilla :)
Monta kantta saat vietyä "omina"? :)
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Syyskuu 13. 18:35:10 2011

puuhapete kirjoitti: Monta kantta saat vietyä "omina"? :)
Komppaan Peteä - hyvä veli -verkostossa tolla hinnalla voi saada kansityöt, mutta silloin jää vastapalveluksen velkaa. :lol:

Juuri kesällä kyselin tuohon kölniläiseen terässeetejä Keravalta ja ne oli about 50,- kpl. Jos seetejä ei vaihdeta, mutta ajetaan niihin vanhoihin 3 tai 5-kulma pinta (alukansi terässeeteillä), niin siltikään jäljelle jäävällä rahalla ei neloskoneenkaan avarrusta kauhean pitkälle kanavaan kairata - IMHO.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta 2.3 koneesta. Aika maukas paketti neloskoneeksi. :wink:
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Syyskuu 13. 18:51:05 2011

Harmi kun pitää olla 16v moottori. Wankelissa kun ei ole venttiilejä. :wink:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Syyskuu 13. 19:10:01 2011

Varaa Posmo ainakin tonni ekstraa kaikkeen ylimääräiseen pikkunippeliin niin lie jo aika likellä. Tiedäthän, jotain menee aina vituralleen vaikka kuinka hyvin suunnittelisi :)

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 13. 21:03:20 2011

jeddah kirjoitti:Varaa Posmo ainakin tonni ekstraa kaikkeen ylimääräiseen pikkunippeliin niin lie jo aika likellä. Tiedäthän, jotain menee aina vituralleen vaikka kuinka hyvin suunnittelisi :)
Tuo pitää täysin paikkansa, tarkoitus ei ole varmaan ensi talvena saadakaan koko roskaa valmiiksi. Vakiovenoilla ja vakioseeteillä (ns. r-kulma koneistus) olisi tarkoitus aloittaa, ja kanavan "perusavarrus" itse tehden, ja loppumuotoilu sitten semitutulle. Jos alakerran uskaltaa jättää koskemattomaksi, niin voisi varmaan juuri onnistua tuohon 2000€ budjettiin jos oikein nuukailee.. Tosiaan kuinka pitkälle tuollaista 2.3 Dohcia uskaltaa kierrättää ilman pelkoa että tulee silppua?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Syyskuu 15. 15:07:14 2011

henu kirjoitti: No juu, toi reseptihän on tietty tuttu TVR:än rojekteista mut oletin tottakai et tässä puhutaan ihan fordin cossu kannesta.
Juu-u, ja olit aivan oikeassa että 2,3 pinto ja fordcossun kansi ei onnistu
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Syyskuu 18. 15:35:32 2011

Nyt on sen verran pohdiskeltu asiaa kahvin (kaljan) äärellä, että eiköhän sitä lähdetä 2.3 DOHC:ista rakentamaan.. Oisko jollain kuvaa laittaa 2.3 Dohc kannen imupuolesta ja pakopuolesta (ei löytynyt googlella), ja tietääkö joku mikä on 2.3 DOHC kannen imukanavien jako (läppärunkoja ajatellen). :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Syyskuu 18. 22:51:37 2011

Posmo kirjoitti:Nyt on sen verran pohdiskeltu asiaa kahvin (kaljan) äärellä, että eiköhän sitä lähdetä 2.3 DOHC:ista rakentamaan.. Oisko jollain kuvaa laittaa 2.3 Dohc kannen imupuolesta ja pakopuolesta (ei löytynyt googlella), ja tietääkö joku mikä on 2.3 DOHC kannen imukanavien jako (läppärunkoja ajatellen). :)
Muutama kuva 2.3 DOHC (ja RS2000) kansista:
- Imu
- Pako
- Palotilat

Jos läppärungoiksi meinaat jotkut moottoripyörästä lainatut, lienee esim. RS2000 imusarjan pätkä hyävä aihio. Tämä tosin edellyttää että kannesta tukitaan ylimääräinen vesikanava.

Toki Burton myy imusarjaa johon menee sitten ihan bolt on DCOE läppikset.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Syyskuu 19. 11:14:43 2011

hanta kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Nyt on sen verran pohdiskeltu asiaa kahvin (kaljan) äärellä, että eiköhän sitä lähdetä 2.3 DOHC:ista rakentamaan.. Oisko jollain kuvaa laittaa 2.3 Dohc kannen imupuolesta ja pakopuolesta (ei löytynyt googlella), ja tietääkö joku mikä on 2.3 DOHC kannen imukanavien jako (läppärunkoja ajatellen). :)
Muutama kuva 2.3 DOHC (ja RS2000) kansista:
- Imu
- Pako
- Palotilat

Jos läppärungoiksi meinaat jotkut moottoripyörästä lainatut, lienee esim. RS2000 imusarjan pätkä hyävä aihio. Tämä tosin edellyttää että kannesta tukitaan ylimääräinen vesikanava.

Toki Burton myy imusarjaa johon menee sitten ihan bolt on DCOE läppikset.
Kiitti paljon kuvista! Onko scorpion ja galaxyn 2.3 kansi täysin samanlainen? Budjetti varmaan määrää, että imusarja tehdään itse ihan alusta asti. Tosin kyllähän tuollainen RS2000 pätkä helpottaisi.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Syyskuu 25. 14:39:32 2011

Posmo kirjoitti:Koskarillahan on Mk4 Escortissa 175hp tällaisesta moottorista ilman läppärunkoja, joten luulisi 200hp arvon olevan mahdollista?
Tällä koskarillahan on käsittääkseni täysin vakio moottori (siis jos ei RS2K osia ja jotain rajoittajaa siirtävää lastua lasketa), josta tämä hengetön dynolappu on saatu aikaan. Tuosta kun vähän kaivaisi ja nokilla siirtelisi aluetta ylemmäs edes pari tonnia niin alkais kai jo jotain tapahtuakkin?
Posmo kirjoitti:Tosiaan kuinka pitkälle tuollaista 2.3 Dohcia uskaltaa kierrättää ilman pelkoa että tulee silppua?
En mä muista tiedä, mutta me ollaan pyöritelty 7k paikkeille ja vieläkään ei oo osia tullut varpaille. Mielenrauhan takaamiseksi matkin sumusaarten poikain metkuja ja laitoin ARP veivinpultit, just in case ;).


Itse moottorikysymykseen vielä sen verran, että en kyllä jaksais hirveesti vaivata päätäni tuollaisilla asioilla eli menisin sillä moottorilla mikä eniten hivelee omaa mieltä. K20, wänkkerit ja muut on kyllä hienoja ja kaikki kunnia niille jotka sellaisen Fordiinsa upottavat, mutta mä en jaksais ku pitää laatikkokin saada paikalleen vaivatta (ja muita huonoja selityksiä).
Escort Mk4 "RS2300i"

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Syyskuu 26. 10:30:37 2011

koskar kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Koskarillahan on Mk4 Escortissa 175hp tällaisesta moottorista ilman läppärunkoja, joten luulisi 200hp arvon olevan mahdollista?
Tällä koskarillahan on käsittääkseni täysin vakio moottori (siis jos ei RS2K osia ja jotain rajoittajaa siirtävää lastua lasketa), josta tämä hengetön dynolappu on saatu aikaan. Tuosta kun vähän kaivaisi ja nokilla siirtelisi aluetta ylemmäs edes pari tonnia niin alkais kai jo jotain tapahtuakkin?
Posmo kirjoitti:Tosiaan kuinka pitkälle tuollaista 2.3 Dohcia uskaltaa kierrättää ilman pelkoa että tulee silppua?
En mä muista tiedä, mutta me ollaan pyöritelty 7k paikkeille ja vieläkään ei oo osia tullut varpaille. Mielenrauhan takaamiseksi matkin sumusaarten poikain metkuja ja laitoin ARP veivinpultit, just in case ;).


Itse moottorikysymykseen vielä sen verran, että en kyllä jaksais hirveesti vaivata päätäni tuollaisilla asioilla eli menisin sillä moottorilla mikä eniten hivelee omaa mieltä. K20, wänkkerit ja muut on kyllä hienoja ja kaikki kunnia niille jotka sellaisen Fordiinsa upottavat, mutta mä en jaksais ku pitää laatikkokin saada paikalleen vaivatta (ja muita huonoja selityksiä).
No näinhän se on. :) Eiköhän se valinta kohdistu nyt tällä erää 2.3 DOHCiin. Helppo saada istumaan, 200hp suht. helposti rikottavissa, ja hinnaltaan ei sietämätön. Kiitos kaikille vastauksista, nyt on tosin perse sen verran auki ettei ihan pariin kuukauteen tule projektimoottoria hankittua, mutta jos sen nyt talven aikana saisi jostain ostettua tallin nurkkaan :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ti Lokakuu 4. 17:58:45 2011

Posmo kirjoitti:Budjetilla oltaisiin tosiaan liikenteessä, ja sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä Fordissa pitää olla Fordin kone! (Prkl! :lol:)
Mites olis joku m50b25/m50b28 -tekniikkainen bemari luovuttajaks suoraan? Sais tohon +2000 rahaan alkuperäiskuntoisen 200hp kutoskoneen, laatikon, aidosti kestävämmän perän jne. Sitten kun on kaaret kabiinissa ja alusta ja jarrut mallillaan ja tekee mieli lisää tehoa, kolmevitonen holsetti kylkeen, isot suuttimet ja kunnon kytkin niin riittää taas hetkeks.
Posmo kirjoitti: - Moottorinohjaus Megasquirt, n.200€
Tolla saa tehtyä megan boksin. Sen jälkeen on vielä muutama nippeli (mm. usein virivehkeissä laajakaistalambda, johtosarja ja liittimiä satasella, tietokoneen ja megan väliin datakaapelia...)
Posmo kirjoitti: Mitä mieltä te olisitte tällaisesta moottorista, tuhoon tuomittua rahantuhlausta? :lol: 8)
Kun kerran omaa mielipidettä kysytään :lol: , niin kiehtova ajatus, mutta jos tavotteena on saada paljon iloa pienellä budjetilla niin eikö 200hp suht kiree vaparipata suht "painavassa" (yli 1000kg on painava auto) takavetokopassa käy kuitenkin vähän alitehoseks? Vääntö melko ohutta verrattuna turbokoneisiin ja kun "samalla rahalla" vois ajaa 350hp/500nm bemarin pataa, jolla jaksais luisussakin mennä... Tai sitten rakentaa ton 2,3 16v padan johonki kevyeen etuvetoon ni pääsee kovempaa.

Tollanen kiree vaparipata tarvis kuitenkin kilpa-autolle ominaiset lyhyet välitykset, ja vaihteitten kans saa sohlata melko paljon.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Lokakuu 5. 15:09:49 2011

njietro vois käydä koeajamssa sierraa 2.3doch koneella ja arvioida uudelleen käsityksiään sen koneen luonteesta ja jaksamisesta. Itse yllätyin kuinka hyvin se vääntää kun esim lähtee 3.llakin vetämään ylämäkeen sedan mallin sierraa jossa 2.0doch perä ja laatikko. Ei huono valinta ollenkaan, suosittelen.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Lokakuu 5. 15:14:51 2011

puuhapete kirjoitti:njietro vois käydä koeajamssa sierraa 2.3doch koneella ja arvioida uudelleen käsityksiään sen koneen luonteesta ja jaksamisesta. Itse yllätyin kuinka hyvin se vääntää kun esim lähtee 3.llakin vetämään ylämäkeen sedan mallin sierraa jossa 2.0doch perä ja laatikko. Ei huono valinta ollenkaan, suosittelen.
Komppaan kyllä ihan täysin, itseäni harmittaa että heräsin vähän myöhään ko. konetyyppiin, eikä niitä koneita oikein ollut enää enempää tarjolla, ideoita olis muhinut vielä tunkea se pariin muuhunkin koppaan :D Vetää kyllä todella hienosti VAKIONAKIN tollanen moottori, ja erittäin hyviä muistoja on muutamista kilpailutilanteista joissa kilpailijan päänahka vietiin "tavallisella pappasierralla" :lol:

Noissahan kuitenkin tehdas on ilmeisesti antanut julkisuuteen vähän alimitoitetut luvut tehosta ja väännöstä. Eli kaiketi on löytynyt vakiopadoistakin enemmän kuin 147hp ja 203nm.
Pedal tu tö metal!

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Lokakuu 5. 15:25:06 2011

Ville K kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:njietro vois käydä koeajamssa sierraa 2.3doch koneella ja arvioida uudelleen käsityksiään sen koneen luonteesta ja jaksamisesta. Itse yllätyin kuinka hyvin se vääntää kun esim lähtee 3.llakin vetämään ylämäkeen sedan mallin sierraa jossa 2.0doch perä ja laatikko. Ei huono valinta ollenkaan, suosittelen.
Komppaan kyllä ihan täysin, itseäni harmittaa että heräsin vähän myöhään ko. konetyyppiin, eikä niitä koneita oikein ollut enää enempää tarjolla, ideoita olis muhinut vielä tunkea se pariin muuhunkin koppaan :D Vetää kyllä todella hienosti VAKIONAKIN tollanen moottori, ja erittäin hyviä muistoja on muutamista kilpailutilanteista joissa kilpailijan päänahka vietiin "tavallisella pappasierralla" :lol:

Noissahan kuitenkin tehdas on ilmeisesti antanut julkisuuteen vähän alimitoitetut luvut tehosta ja väännöstä. Eli kaiketi on löytynyt vakiopadoistakin enemmän kuin 147hp ja 203nm.
Joo, totesin itselleni ettei olis mitään järkeä laittaa 2.9v6ta pellin alle kun näitä kahta esim vertaa keskenään. 2.3 pesis sen huoletta.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Lokakuu 5. 15:34:16 2011

Näinhän se menee, kevyempi, tehot paperilla kokolailla samat, käytännössä tuntuvasti eroa. bonuksena huomattavasti pienempi kulutus. Pitäisköhän mun ostaa tarelta mun vanha takasin...
Pedal tu tö metal!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Lokakuu 5. 21:12:31 2011

Tällainen pannu siis mulla nyt haussa, jos löytyy tallin nurkasta, niin saa tarjota ;) Sellainen kysymys vielä, että meneekö tuohon DOHC sierran koneenkorvat ym. hilut suoraan kiinni? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Lokakuu 5. 21:24:54 2011

Menee dokkisierran koneenkorvat, kannattaa hommata scorpion kumityynyt, ne nostaa sitä konetta ihan vähän, mutta kaikki tila on tarpeen "öljypohjan" ja akselipalkin välissä, jos meinaat jättää sen välipohjan tasapainoakseleineen paikalleen. Kytkimeen kannattanee keksiä jotain lääkkeitä, dokkilaisen vakiokytkin antautuu aika äkkiä :cha
Pedal tu tö metal!

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Lokakuu 6. 8:16:35 2011

Posmo kirjoitti:Tällainen pannu siis mulla nyt haussa, jos löytyy tallin nurkasta, niin saa tarjota ;) Sellainen kysymys vielä, että meneekö tuohon DOHC sierran koneenkorvat ym. hilut suoraan kiinni? :)
Tuossahan olis myydään autot osiossa yks sierra kokonaisena.Siinähän on suht vähän ajettu kone ja muukin tekniikka hyvässä kunnossa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 6. 12:35:54 2011

puuhapete kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Tällainen pannu siis mulla nyt haussa, jos löytyy tallin nurkasta, niin saa tarjota ;) Sellainen kysymys vielä, että meneekö tuohon DOHC sierran koneenkorvat ym. hilut suoraan kiinni? :)
Tuossahan olis myydään autot osiossa yks sierra kokonaisena.Siinähän on suht vähän ajettu kone ja muukin tekniikka hyvässä kunnossa.
OT:tä lisää....
Välitin tuota ilmoa pm:nä jo myös :)
Olisi melko kattava/toimiva/vähän veivattu paketti, ja helposti kuljetettavissakin :lol:
Huom: ei ole allekirjoittaneen auto enkä saa provikkaa
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Lokakuu 6. 14:35:37 2011

Jep, tietoa välitetty mulle jo eteenpäin. En tarvi tosiaan tällä erää kun pelkän moottorin (ja ehkä askin) Eikä viitsisi kokonaista autoa ottaa "riesaksi" ( :lol: ) Ei ole oikein paikkaa missä säilyttää riisuttua hylsyä, eikä nyt oikein jaksaisi alkaa myymään tuollaista osina. Ajokilometreillä ei ihan hirveästi ole väliä, kun menee kuitenkin hoonattavaksi/lohko madallukseen. Kunhan saa std männillä kasattua koneen niin alakerran kunto on riittävä. Hinta on tässä nyt taas(-kerran :D) tärkein kriteeri. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: 16V Moottori takavetoprojektiin? Dohc? Zetec?

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Lokakuu 16. 16:54:35 2011

njietro kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Mitä mieltä te olisitte tällaisesta moottorista, tuhoon tuomittua rahantuhlausta? :lol: 8)
Kun kerran omaa mielipidettä kysytään :lol: , niin kiehtova ajatus, mutta jos tavotteena on saada paljon iloa pienellä budjetilla niin eikö 200hp suht kiree vaparipata suht "painavassa" (yli 1000kg on painava auto) takavetokopassa käy kuitenkin vähän alitehoseks? Vääntö melko ohutta verrattuna turbokoneisiin ja kun "samalla rahalla" vois ajaa 350hp/500nm bemarin pataa, jolla jaksais luisussakin mennä... Tai sitten rakentaa ton 2,3 16v padan johonki kevyeen etuvetoon ni pääsee kovempaa.

Tollanen kiree vaparipata tarvis kuitenkin kilpa-autolle ominaiset lyhyet välitykset, ja vaihteitten kans saa sohlata melko paljon.
Ottamatta yhtään kantaa, että mihin tuon 2.3 tehot riittää niin voisin ainakin oman moottorin perusteella olla eri mieltä tuosta laatikon/perän välityksestä. Oon ennenkin tainnut liputtaa, että tuossa on niin mukavan tasainen (lue = tylsä, kun ei oo mitään ahdetun vääntöpiikkejä jne.) vetoalue, että on yhtä riemua veivata vaan muutamaa pykälää ettei tarvi koko kasettia rullata läpi kun mutkasta tullaan ulos :wink:. Jos vaihtamisesta tykkää niin olisko joku K20A putkivireillä ja lyhyellä välityksellä se killer?
Escort Mk4 "RS2300i"

Vastaa Viestiin