Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 4. 16:48:16 2007

Onko noilla otsikon kapistuksilla eroa toisiinsa, kertokaas viisaimmat onko eroja ja jos on, niin mitä?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 4. 17:17:06 2007

Eroa on perämurikan kiinnityspisteiden leveydessä, riippuen minkä kokoinen perä on kyseessä. Nelikot ja 2 litraiset on 7" perällä, cossut ja kutoset 7.5" perällä. Apurunko siis perän mukaan. Sierroissa kutosen kanssa ei välttämättä ole 7.5" perää, vaikka olisi kutonen esim xr4i.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Su Maaliskuu 4. 17:24:30 2007

eiks nelikot oo kans tol 7" peräl ja taka potku cossu 7,5" peräl myös scorpion cossu... normi scorppari 7"peräl.
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 4. 17:50:49 2007

Niinkuin todettua..
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Maaliskuu 4. 18:40:32 2007

Ja Scorpiossa lienee ainakin V6 -malleissa 7,5". Mm. cossun orig. manuaalissa todetaan poikkipalkin olevan Scorpiosta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 4. 18:43:29 2007

Kaizu_k kirjoitti:eiks nelikot oo kans tol 7" peräl ja taka potku cossu 7,5" peräl myös scorpion cossu... normi scorppari 7"peräl.
Kyl kaikki Scorpparit on 7.5" perällä.
Onko suurikin ero 7" ja 7.5" apurungon kiinnityskohdassa?
Niin ja on siis vaan 2 mallia apurunkoja, eikä muita malleja?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Maaliskuu 4. 18:59:23 2007

onko mitään helppoa tunnistustapaa erottaa 7" ja 7,5" murikat toisistaan, jos ei ole vertailuna toista vieressä?

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Su Maaliskuu 4. 19:15:06 2007

muistaakseen 7,5" perä on 8cm leveempi...
näkee silmäl jos on nähny vain toise...
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 4. 19:25:42 2007

samiharju kirjoitti:onko mitään helppoa tunnistustapaa erottaa 7" ja 7,5" murikat toisistaan, jos ei ole vertailuna toista vieressä?
Kaikki 7.5" "isot" perät on laippa vetareilla.
4wd 7" "pikku" perät on lappavetareilla, kuten yleensä myös abs jarrulliset Sierrat, mut muut 7" perät on tökättävillä vetareilla.
Eli noi tökättävillä vetareilla olevat tunnistaa, ku ei oo vetarin kiinnitys laippoja...

Tää topikki ei koske kyl noita murikoita...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Maaliskuu 4. 19:35:03 2007

Rullamittaamalla ylin kiinntys.
7" on 175mm ja läpi pultilla, 7.5" on 195mm eikä läpi pulttia vaan kuoressa on kierteet kummallakin puolella.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Maaliskuu 5. 2:53:58 2007

tumppe kirjoitti: Kyl kaikki Scorpparit on 7.5" perällä.
Haluatko lukita vastauksen... :?:

Eipä ole. 4x4 Scorpit on 7" perällä :!: :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Maaliskuu 5. 8:14:16 2007

kiitos. tuota asiaa oon salaa miettiny kauan.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Maaliskuu 5. 10:49:56 2007

sierra4x4tbo kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Kyl kaikki Scorpparit on 7.5" perällä.
Haluatko lukita vastauksen... :?:

Eipä ole. 4x4 Scorpit on 7" perällä :!: :wink:
Joo tiedän ja jos pilkkuja viilataan niin tarkennettuna kaikki 4x4 Sierrat, Scorpiot ja Cossut on pikkuperällä
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 5. 11:45:39 2007

Tutun Diesel scorpiosta löytyi aikoinaan 7" perä 3,14:1 välityksellä :idea:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Maaliskuu 5. 11:47:04 2007

voisko joku kerätä oikean vastauksen tuosta yllä olevasta sekamelskasta.
ilman korjauksen korkjauksia
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Maaliskuu 6. 0:28:33 2007

sierra friikki kirjoitti:voisko joku kerätä oikean vastauksen tuosta yllä olevasta sekamelskasta.
ilman korjauksen korkjauksia
Se on helppoa kun tietää... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Maaliskuu 7. 15:32:13 2007

jjs kirjoitti:Tutun Diesel scorpiosta löytyi aikoinaan 7" perä 3,14:1 välityksellä :idea:
Joo, ja ainaki yhen ´85 kaasari-ohc Scorpion olen nähnyt 7" perällä.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Maaliskuu 7. 16:00:27 2007

Scorpiot on sit hiukan enemmän sekasikiöitä ku Sierrat... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Joulukuu 10. 13:47:11 2011

Onkos kukaan tutkinut sopiiko noi "vanhat" Sierran ja Scorpion tukivarret mulkkari Scorpion apurunkoon, vai onko noi mulkkarien akselistot tehty jo ihan omilla mitoilla?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Joulukuu 10. 14:53:15 2011

Menevät kyllä ristiin.
Sen verran eroa löysin että mulkkarin puslan "keskitappi" oli hieman pitempi. Piti hieman lyhentää ettl sai vanhempaan apurunkoon paikoilleen,ei mene muuten ilman järjetöntä väkivaltaa perille asti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Joulukuu 10. 17:09:50 2011

Eli käytännössä siis Sierra Cossun tukivarret pitäis mennä heittämällä mulkkarin apurunkoon?

Oon vähä suunnitellu jos laittaisin nuo mun Cossun A-ryhmän vahvistetut uniball tukivarret mulkkarin apurungon kera Cossuun.
Noissa uudemmissa vm.96/97-> mulkkareissa kun on se apurunko kiinnitettynä myös takaa keskeltä runkopalkkiin ja apurunko on muutenkin huomattavasti tuhdimpi ja tuettu erinäisillä ratkaisuilla paremmin ku yhdessäkään vanhemmassa Sierrassa tai Scorpiossa.

Kyseessä on ne Scorpio mallit, joissa on perämurikan takapään kiinnitys 2.lla puslalla.
Vanhemmissa mulkkareissa vm.94/95 (myös vm.96 alkupään mallit) on vielä perinteinen (Sierra/Scorpio) perämurikan takapään kiinnitys, eli 2 pultilla 1 kpl tukikumi keskellä murikkaa.

Näissä vanhemmissakin vm.94/95 saattaa olla tuo apurunko sama (en oo tarkistanu), jos jollain on tällänen irrallaan tai jos joku on näitä purkanu, niin vois tarkistaa ton että onko takaa kiinni runkopalkissa myös, niinkuin uudemmissa vm.96/97->???
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Joulukuu 10. 19:04:34 2011

Eikös noissa missä on tuo 2-puslainen kiinnitus takakannessa ole itse murikka kumityynyillä kiinni apurungossa,näin ainakin itse muistelisin et oli.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Joulukuu 11. 12:13:31 2011

Aksu kirjoitti:Eikös noissa missä on tuo 2-puslainen kiinnitus takakannessa ole itse murikka kumityynyillä kiinni apurungossa,näin ainakin itse muistelisin et oli.
Sillä ei oo niinkään väliä, ku oon laittamas M5 Bimmerin murikan ja murikan kiinnitykset joutuu muokkaan kumminki uusiks.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 11. 19:41:55 2011

itellä oli -85 scorpio 2l ohc is tekniikalla, siinä oli 7" perä, se hajos.. Ostin sit -86 scorpion raadon ja otin sieltä perän (2l tekniikalla sekin) ja tadaa, sielä oli 7½" perä, Saa sen leveemmän sopimaan paikalleen kun hieman pillien kanssa levittää korvia.. Jaa mistäkö tiedän. Laitoin sen paikalleen tohon omaan autoon. (sain samalla pikku tulipallon naamaan kun bensan paluuletku suli poikki ja päästi hieman bensahöyryä auton alle :D
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Joulukuu 11. 19:47:22 2011

VooDoo kirjoitti:sain samalla pikku tulipallon naamaan kun bensan paluuletku suli poikki ja päästi hieman bensahöyryä auton alle :D
Et sentään polttanut itseäsi enempää ja koko tallia samalla niin kuin eräs skoda harrastaja Vihdissä... :roll:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 12. 23:26:34 2011

Aksu kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:sain samalla pikku tulipallon naamaan kun bensan paluuletku suli poikki ja päästi hieman bensahöyryä auton alle :D
Et sentään polttanut itseäsi enempää ja koko tallia samalla niin kuin eräs skoda harrastaja Vihdissä... :roll:
Aksu! Tuhma.... :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Joulukuu 13. 0:03:00 2011

:oops: :green: :lol:
No mut kun...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sierran, Scorpion & Cossun taka-akseliston apurungot

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 13. 0:53:33 2011

nääh, pillitki sammu varmaa sekunnin kymmenykses, oli refleksit kerranki kohillaa. Ainut et pään löin johki siinä samalla ku tietysti veti päätä aika vauhdikkaasti alta pois :green:

Mutjuu, ko operaatiota en suosittele kellekkään niin että tankki on paikallaan.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin