Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 19. 0:04:15 2011

Ei kellään sattuisi olemaan kytkentäkaaviota kuinka Suomituonti Sierran päiväajovalosysteemi poikkeaa "standardista"?

Suomessahan on pitänyt palaa myös parkit ajovalojen lisäksi ja 0903-wd.pdf manuskasta ei löydy mitään selitystä kuinka tämä on toteutettu. Olen tässä kelaillut kaaviota ees taas ja ainakaan vielä ei ole minulle auennut kuinka parkit voisi tuolla automagiikalla syttyä ja siksipä tulin siihen johtopäätökseen että on suomi modaus johon olisi kiva löytää kytkikset.

Tarkoitushan minulla on modata päiväajovaloautomatiikka tukemaan led huomiovaloja. Eli normiajovalot ei palaisi ennen kuin valokatkaisimesta päälle laitetaan. Toki pystyn tämän tekemään ilman kytkiksiäkin, mutta pikkaisen kun ymmärtäisi kuinka nykyinen systeemi on toteutettu pystyisi tekemään hienostuneemmat kytkennät jotka integroituu "saumattomasti" Sierran hienostuneeseen sähköjärjestelmään. 8)

Sitten vielä spekulaatio modista: Sen verran tuosta kaaviosta olen arponut että releet B ja II on turhia. Joskin II releelle joutuu tekemään yhden yliheiton jotta oikea ajovalo palaisi. Toi kyseinen rele kytkee ajovalot sarjaan päiväajovalotoiminnolla, eli työntää +12V oikean ajovalon maadoitukseen josta se menee härösti sulakkeiden läpi vasempaan ajovaloon ja siitä maihin. Näin jännite puolittuu valoille. Jos joskus kohtaat Sierran jossa oikea valo palaa himmeämmin, niin se johtuu tuosta perhanan maadoitus/sarjakikkailusta. B releen pystyy helposti modaamaan sammuttamaan led huomiovalot kun ottaa valojen syötön sulakkeelta 23 ja ajaa releen läpi valoille nykyisellä ohjauksella. Teen jonninmoisen ohjeen tästä operaatiosta jahka valmistuu... Mutta se kytkis pliis, ettei tarttee niin hirveesti ettiä kuinka noi parkit syttyy nykyisellään?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 0:22:37 2011

Mun sierrassa on joku pitkä musta johdonpätkä konehuoneessa, mihin tulee virta päällä virta valokatkaisijan ollessa pois päältä. Se on kytketty kuskinpuolen lähivaloon ja kiertää hauskasti sulakkeiden kautta takaperin toisellekin ajovalolle. Kyllä maadotukset näyttäs menevän kummastakin ajovalosta suoraan koriin...

Jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että noita päivävalojuttuja joku teki täällä aikasemminkin ja sai toimimaan ne hienosti niin, että otti siitä jarrutehostajan vierestä sen mustan johdon alusta sähkön huomiovaloille...

EDIT: viewtopic.php?f=26&t=147883&start=0
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 19. 0:36:11 2011

olafu kirjoitti:Mun sierrassa on joku pitkä musta johdonpätkä konehuoneessa, mihin tulee virta päällä virta valokatkaisijan ollessa pois päältä. Se on kytketty kuskinpuolen lähivaloon ja kiertää hauskasti sulakkeiden kautta takaperin toisellekin ajovalolle. Kyllä maadotukset näyttäs menevän kummastakin ajovalosta suoraan koriin...

Jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että noita päivävalojuttuja joku teki täällä aikasemminkin ja sai toimimaan ne hienosti niin, että otti siitä jarrutehostajan vierestä sen mustan johdon alusta sähkön huomiovaloille...

EDIT: viewtopic.php?f=26&t=147883&start=0
Kytkiksen mukaan oikeelta puolelta maihin menee vain parkki... Ajovalo/pitkä menee maihin releen II kautta. Siksi oikeella puolella menee valoon 5 johtoa kun vasemmalla vaan 4. Toki tämä on nyt vain kytkiksien mukaan katseltua tietoa ja en ole käynyt tätä konehuoneessa vielä ihmettelemässä.

Mikä vuosimalli siun Sierras on? Miulla '90 ja sen mukaan oon noita kytkiksiäkin katellu. Hakua on tullut käytettyä täällä ja tuokin keskustelu luettua, mutta ei ole tarjonnut vielä tarpeeksi hienostunutta ratkaisua miun makuun joten tarttee keksiä itse vaikeimman kautta siis. :wink:

Mutta jos jossain Haynesissä tai Alfamerissa tms. vastaavassa ois kytkis jossa olisi Suomiautomagiikka dokumentoituna...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 0:48:21 2011

Zipi kirjoitti:
olafu kirjoitti:Mun sierrassa on joku pitkä musta johdonpätkä konehuoneessa, mihin tulee virta päällä virta valokatkaisijan ollessa pois päältä. Se on kytketty kuskinpuolen lähivaloon ja kiertää hauskasti sulakkeiden kautta takaperin toisellekin ajovalolle. Kyllä maadotukset näyttäs menevän kummastakin ajovalosta suoraan koriin...

Jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että noita päivävalojuttuja joku teki täällä aikasemminkin ja sai toimimaan ne hienosti niin, että otti siitä jarrutehostajan vierestä sen mustan johdon alusta sähkön huomiovaloille...

EDIT: viewtopic.php?f=26&t=147883&start=0
Kytkiksen mukaan oikeelta puolelta maihin menee vain parkki... Ajovalo/pitkä menee maihin releen II kautta. Siksi oikeella puolella menee valoon 5 johtoa kun vasemmalla vaan 4.

Mikä vuosimalli siun Sierras on? Miulla '90 ja sen mukaan oon noita kytkiksiäkin katellu. Hakua on tullut käytettyä täällä ja tuokin keskustelu luettua, mutta ei ole tarjonnut vielä tarpeeksi hienostunutta ratkaisua miun makuun joten tarttee keksiä itse vaikeimman kautta siis. :wink:

Mutta jos jossain Haynesissä tai Alfamerissa tms. vastaavassa ois kytkis jossa olisi Suomiautomagiikka dokumentoituna...
Kappas, nyt on otti silmän käteen niin alfamerin kaaviossa menee se toisen ajovalon maa tosiaan releen kautta, mikä valkkaa tarjotaanko siihen maata vai 12V virtalukolta. Pitkien valojen rele on tuplakärjellä, mikä pätkäsee pitkien ollessa pois päältä pitkien virtapiirin keskenään, ettei pitkät valot sekota tota päivävalotoimintaa. Mitenköhän kaukovalovilkku on toteutettu, kun se vaikuttas kuitenkin toimivan normaalisti...
Menen huomenna pajalle, niin voin myllätä tota sierran johtosarjaa kun se aika mukavasti on tossa vielä käsillä.

EDIT: Näyttäs olevan maadotettu toi päivävaloreleen kela kuskin pitkään/pitkien merkkivaloon, joten päivävalot sammuu kun pitkiä vilauttaa, koska releen maa nousee ylös.. Sähkö kelalle tulee rekisterivaloilta/mittariston valojen sulakkeelta B-releen kautta...
Kun näitä sierran kytkiksiä kattelee, niin alkaa vähintäänkin tuntuun ihmeeltä, ettei näitä autoja pala enempää. :lol:
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 19. 7:28:12 2011

olafu kirjoitti:Kun näitä sierran kytkiksiä kattelee, niin alkaa vähintäänkin tuntuun ihmeeltä, ettei näitä autoja pala enempää. :lol:
Miulle tuli just toi ihan sama fiilis! Sen verran monta vetoa lähtee suoraan ilman sulaketta akulta kabiiniin ja sitten vasta sulakkeille etten yhtään ihmettele jos Sierra palaa sähkövian takia... Itseasiassa tuli jotenkin mieleen että jos lisäis ylimääräiset sulakkeet niille kahdelle piuhalle jotka akun + napaan menee startin lisäksi.

Mutta ei siis siunkaan kytkiksistä selvinnyt mikä saa parkit automaattisesti syttymään?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 11:45:02 2011

Sen sain selville, että muistissani ei ollutkaan vikaa. Molempien umpioden liittimet on kuin onkin nelinapaisia ja molemmista menee yks paksu maajohto suoraan koriin. Ne alfamerin kytkikset ei tunnu pätevän näiltä osin ainakaan suomimalliin. Edelleen olen sitä mieltä, että se jarrutehostajan päällä oleva johtolenkki toimii suoraan huomiovaloille. Villi arvaus, että parkkien automatiikka on tehty sellaisella valokatkaisijalla, missä menee virtalukkovirta parkeille kun valot on pois. Tarkistan asian.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 19. 12:47:55 2011

olafu kirjoitti:Sen sain selville, että muistissani ei ollutkaan vikaa. Molempien umpioden liittimet on kuin onkin nelinapaisia ja molemmista menee yks paksu maajohto suoraan koriin. Ne alfamerin kytkikset ei tunnu pätevän näiltä osin ainakaan suomimalliin. Edelleen olen sitä mieltä, että se jarrutehostajan päällä oleva johtolenkki toimii suoraan huomiovaloille. Villi arvaus, että parkkien automatiikka on tehty sellaisella valokatkaisijalla, missä menee virtalukkovirta parkeille kun valot on pois. Tarkistan asian.
Valomuistiparkit vaan toimii vähän toisella tapaa kuin normaalit parkit... Eivät sytytä esim. mittarivaloja. Siksi veikkaankin että mieluummin jossain välissä on yksi vaihtava rele ennemmin kuin erilainen valokatkaisin. Mutta hyvähän tässä on spekuloida kun en ole vielä itse päässyt tätä asiaa tallissa ihmettelemään. :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 16:52:02 2011

Hmh, mun 90-mallisessa palaa mittarivalot aina. Viiksen asennolla ei väliä...
Ja ne mustat johdonpätkät siinä akun navalla itseasiassa on siinä sulakkeena. Ne on silikonipäälysteisiä ettei leimahda ja ne jatkuu sitten paksumpana sulakerasialle. Sillä on taas säästetty markkoja aikanaan kun on jätetty pääsulakerasia pois.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 19. 20:13:51 2011

Tutkin vähän 89 vuosimallin (tuo turbo projektisierra) sähköjä, pitkälippanen siis. Piirsin paintilla kytkentäkaavion tosta valoautomatiikka/päivävalo-osiosta. Samalla riisuin siitä kyseisen päivävalotoiminnan pois.

Olkaa hyvä: Linkki :!:

Sulakkeet 5, 6 ja 7 on parkeille ja mittarivaloille jne. ja kytkennät jatkuu niistä eteenpäin suoraan kuluttajiin.
Sulakkeet 3 ja 4 on lähivalojen sulakkeet, joita syöttää F-rele valokatkaisijan ollessa ajovaloasennossa. Päivävaloilla lähivalojen virta tulee vastusjohdon kautta kuskin lähivalolle, mistä se kiertää sulakkeiden 3 ja 4 kautta myös toiselle lähivalolle.

Lähivaloreleelle "F" tulee valokatkaisijalta valonvaihtajan kautta maaohjaus, kuten kaukovaloreleellekin "X". Sekä kauko- että lähivalojen releiden kelat saa virtansa "virtalukon takaa". F-rele on toiminnassa ainoastaan lähivaloilla ajovaloasennossa, jolloin päivävalopiiri on erotettuna releiden "II" ja "B" -toimesta, jotka saavat ohjauksen valokatkaisijan parkkikärjeltä.

Parkkikärki kytkee 12 volttia kuvan osoittamalla tavalla sekä parkkiasennossa, että valot-päällä asennossa. Sulakkeet ja releet on kaavion mukaisesti ja johtojen värit täsmää oleellisilta osilta.


Nyt se tulipalon pelkokin lakkas taas. :lol:
Kaavio selittää myös ylempänä olevan linkityksen tarinan ja sen miten se toimii.

Jarrutehostajan päälle liittimeen tuleva keltanen johto tulee siis suoraan B-releeltä, jatkuu siitä paksumpana keltaisena sinne iskaritornin nurkkaan, mistä jatkaa kahdella rinnakkaisella mustalla vastusjohdolla kuskin etuvalon vieressä olevalle abikoliittimelle. Ohuempi keltanen menee suoraan II-releen keskelle.
Viimeksi muokannut olafu, Ti Joulukuu 20. 0:31:26 2011. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Joulukuu 19. 22:55:34 2011

olafu kirjoitti:Hmh, mun 90-mallisessa palaa mittarivalot aina. Viiksen asennolla ei väliä...
Ja ne mustat johdonpätkät siinä akun navalla itseasiassa on siinä sulakkeena. Ne on silikonipäälysteisiä ettei leimahda ja ne jatkuu sitten paksumpana sulakerasialle. Sillä on taas säästetty markkoja aikanaan kun on jätetty pääsulakerasia pois.
Äkkiä kun koittaa kesken kokousta kirjoittaa niin ei tule ilmaistua itseään riittävän selkeästi... :roll:

En tietenkään tarkoittanut ettei mittarivalot syttyisi aina, vaan tarkoitin että valomuistilla katkaisinten valot ei syty. Eli esim. takalasinlämmittimen ja takasumarin + penkinlämmittimien symbolien valot ei syty ennen kuin kääntää viiksen vaikka parkkiasentoon.

Ja kiitos kuvasta, täytyypä tutkia onko miullakin noin tehdyt päiväajovalot, toivottavasti olisi. Olisi kyllä paljon fiksumpi kytkentä kuin noissa Fordin kytkentäkaavioissa. :D
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Tammikuu 4. 10:27:06 2012

Nyt vihdoinkin pääsin asentelemaan huomiovaloja ja niinhän toi näyttää toimivan kuten olafu piirteli. Eli huomiovalojen ohjauksen saa keltaisesta johdosta juuri ennen kuin se haarautuu kahdeksi mustaksi.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Tammikuu 5. 3:01:10 2015

olafu kirjoitti:Tutkin vähän 89 vuosimallin (tuo turbo projektisierra) sähköjä, pitkälippanen siis. Piirsin paintilla kytkentäkaavion tosta valoautomatiikka/päivävalo-osiosta. Samalla riisuin siitä kyseisen päivävalotoiminnan pois.

Olkaa hyvä: Linkki :!:

Sulakkeet 5, 6 ja 7 on parkeille ja mittarivaloille jne. ja kytkennät jatkuu niistä eteenpäin suoraan kuluttajiin.
Sulakkeet 3 ja 4 on lähivalojen sulakkeet, joita syöttää F-rele valokatkaisijan ollessa ajovaloasennossa. Päivävaloilla lähivalojen virta tulee vastusjohdon kautta kuskin lähivalolle, mistä se kiertää sulakkeiden 3 ja 4 kautta myös toiselle lähivalolle.

Lähivaloreleelle "F" tulee valokatkaisijalta valonvaihtajan kautta maaohjaus, kuten kaukovaloreleellekin "X". Sekä kauko- että lähivalojen releiden kelat saa virtansa "virtalukon takaa". F-rele on toiminnassa ainoastaan lähivaloilla ajovaloasennossa, jolloin päivävalopiiri on erotettuna releiden "II" ja "B" -toimesta, jotka saavat ohjauksen valokatkaisijan parkkikärjeltä.

Parkkikärki kytkee 12 volttia kuvan osoittamalla tavalla sekä parkkiasennossa, että valot-päällä asennossa. Sulakkeet ja releet on kaavion mukaisesti ja johtojen värit täsmää oleellisilta osilta.


Nyt se tulipalon pelkokin lakkas taas. :lol:
Kaavio selittää myös ylempänä olevan linkityksen tarinan ja sen miten se toimii.

Jarrutehostajan päälle liittimeen tuleva keltanen johto tulee siis suoraan B-releeltä, jatkuu siitä paksumpana keltaisena sinne iskaritornin nurkkaan, mistä jatkaa kahdella rinnakkaisella mustalla vastusjohdolla kuskin etuvalon vieressä olevalle abikoliittimelle. Ohuempi keltanen menee suoraan II-releen keskelle.
Tuli huomattua että toi päivävalojen vastusjohdon pää ei suinkaan mene suoraan toisen ajovalon lähivalon johtoon sulakkeen "eteen", vaikka liitin onkin ihan siinä vasemman etuvaloumpion takan. Se menee sulakkeen "takapuolelle" eli lähivaloreleen navalle tai suoraan sulakkeiden syötölle. Ja mitäpä mitä tapahtuu, kun se umpion takana oleva päivävalojen johto menee jostain syystä maihin, esim. kun se liitin hapettuu, alkaa lämpiämään ja sen kuoret sulaa pois. Aivan oikein, jostain nousee sauhu. Sulaketta EI OLE. Näin oli ainakin 1993 vuoden diesel sierrassa. Pitää tutkia vielä onko noista olemassa versiota johon tuo piirtämäni kaavio pätee tuon vastusjohdon toisen pään osalta. Muutenhan tuo on jokatapauksessa oikein.
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Tammikuu 6. 16:27:58 2015

[OT] Mitenkäs tuota päivävalo/ajovalo hommaa pitäis jalostaa, että sais valot päälle laittamalla auton käyntiin ilman starttimoottoria :) Tuli vaan mieleen se vuosia vanha lehtijuttu :cha [/OT]
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran päiväajovalaistuksen Suomi muutokset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 6. 18:15:11 2015

jat-79 kirjoitti:[OT] Mitenkäs tuota päivävalo/ajovalo hommaa pitäis jalostaa, että sais valot päälle laittamalla auton käyntiin ilman starttimoottoria :) Tuli vaan mieleen se vuosia vanha lehtijuttu :cha [/OT]
Asentamalla induktiivisen kärjettömän jakajan ja siihen liittyvät sytkävehkeet ja maadottaa sen sytkäboksin sinne saman ruuvin alle missä ajovalotkin on maadotettu. Jos ei starttiautomatiikka alkuun toimi, niin sitten pitää jättää maadotusruuvi löysälle ja vaikka kusta päälle että saa siihen vähän jäämään jännitehäviöö :)
Jäsen #606

Vastaa Viestiin