Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Maaliskuu 30. 15:22:45 2012

Kokeilun ja kokemuksen vuoksi on tarkoitus tehdä 2.8i kölniläiseen alukannet. Isoimmaksi tämänhetkiseksi ongelmaksi muodostui
oikean materiaalin selvittäminen. Ideoita saa antaa, työkalu/lentokone-alumiinin(6061-T6???) ominaisuus on ilmeisesti lähellä tarvittavaa. Ensviikolla alkaan tosissaan tutkimaan töissä tuota, mutta jos jollain täällä on valmista tietoa asiasta niin olisin todella kiitollinen!

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 30. 16:02:05 2012

Asiaan liityen, mitäs alua kannattas käyttää saman koneen työntötangoissa ?

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Maaliskuu 30. 19:49:57 2012

Metalleja sen kummemmin tunne, mutta burtonin myymät ohceen alukannet on mainoksen mukaan 356-T6 alumiinia
http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... ft850.html
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Maaliskuu 30. 20:14:11 2012

Vastaan ittelleni ja muillekkin, tuolta linkistä löytyy kyllä vaihtoehtoja. Siitä kun sais valittua vaan oikeanlainen...
6000-sarja kuulostaa hyvältä kompromissiltä jos joutuu hitsaamaan joskus,7000 olis taas lujuudeltaan parempi mutta huono hitsata.

http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.html

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Maaliskuu 30. 21:48:25 2012

Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Maaliskuu 30. 22:08:53 2012

hoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.
Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyä

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Maaliskuu 30. 23:09:49 2012

Colognevsa kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.
Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyä
Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkene :green:

Pitääpä ens viikolla kaivella aineistoa jos vain suinkin ehtii.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Maaliskuu 31. 10:43:46 2012

henu kirjoitti:Asiaan liityen, mitäs alua kannattas käyttää saman koneen työntötangoissa ?


CrMo tahtipuikkoja on yleensä ollut rallikäytössä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Maaliskuu 31. 10:49:59 2012

Itse en tiedä mitään mut Udden Tomppa kertoi tästä aikoinaan kun rullavipoja mietin.
-> http://www.uddeholm.fi/finnish/102.htm
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja TAp » La Maaliskuu 31. 11:14:47 2012

356-T6 ja 355 T-6 taitaa olla valumateriaalin tyyppejä.....

tökkäät googleen "billet head material"

esim
http://www.alanjohnsonperformance.com/0 ... heads.html
käyttää 6061 T-6:ta, tosin ei suoraan kerro TopFuel kansien ainetta 8)

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » La Maaliskuu 31. 20:57:31 2012

hoopee kirjoitti:
Colognevsa kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.
Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyä
Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkene :green:

Pitääpä ens viikolla kaivella aineistoa jos vain suinkin ehtii.
Joo, tiedän ettei karkene 8) , mutta muita ominaisuuksia lämpökäsittelylla saa aikaan,ja valmistusvaiheessa varsinkin ne olis hyvä tietää...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Huhtikuu 1. 2:57:13 2012

hoopee kirjoitti:Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkene
Mitä sille sattuu nopeesti jäähdytettäessä? Tulee ainakin äärimmäisen vittumainen sorvattava sen jälkeen...
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Toukokuu 18. 13:23:24 2012

puuhapete kirjoitti:Itse en tiedä mitään mut Udden Tomppa kertoi tästä aikoinaan kun rullavipoja mietin.
-> http://www.uddeholm.fi/finnish/102.htm
Mäkin suosittelisin ottaa yhteyttä Uddeholmille...
En muista nyt kuka Uddelta oli kyseessä (joku isompi heppu kuitenkin), kyselin pitkien kannen pinnapulttien materiaaleista yms. asioista yhden kurssin päätteeksi (sillä kaavalla nuo mun pitkät pinnapultitkin on valmistettu "bpasin mitoilla" :wink: ), niin puheltiin paljon tästä kyseisestä ns. omavalmiste pyörästäkin ja tämä isompi herra Uddelta osas kyllä kertoo mikä materiaali käy ja minkälaiseenkin käyttöön.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin