Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Kokeilun ja kokemuksen vuoksi on tarkoitus tehdä 2.8i kölniläiseen alukannet. Isoimmaksi tämänhetkiseksi ongelmaksi muodostui
oikean materiaalin selvittäminen. Ideoita saa antaa, työkalu/lentokone-alumiinin(6061-T6???) ominaisuus on ilmeisesti lähellä tarvittavaa. Ensviikolla alkaan tosissaan tutkimaan töissä tuota, mutta jos jollain täällä on valmista tietoa asiasta niin olisin todella kiitollinen!
oikean materiaalin selvittäminen. Ideoita saa antaa, työkalu/lentokone-alumiinin(6061-T6???) ominaisuus on ilmeisesti lähellä tarvittavaa. Ensviikolla alkaan tosissaan tutkimaan töissä tuota, mutta jos jollain täällä on valmista tietoa asiasta niin olisin todella kiitollinen!
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Asiaan liityen, mitäs alua kannattas käyttää saman koneen työntötangoissa ?
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Metalleja sen kummemmin tunne, mutta burtonin myymät ohceen alukannet on mainoksen mukaan 356-T6 alumiinia
http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... ft850.html
http://www.burtonpower.com/parts-by-fit ... ft850.html
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Vastaan ittelleni ja muillekkin, tuolta linkistä löytyy kyllä vaihtoehtoja. Siitä kun sais valittua vaan oikeanlainen...
6000-sarja kuulostaa hyvältä kompromissiltä jos joutuu hitsaamaan joskus,7000 olis taas lujuudeltaan parempi mutta huono hitsata.
http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.html
6000-sarja kuulostaa hyvältä kompromissiltä jos joutuu hitsaamaan joskus,7000 olis taas lujuudeltaan parempi mutta huono hitsata.
http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.html
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyähoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkeneColognevsa kirjoitti:Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyähoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.

Pitääpä ens viikolla kaivella aineistoa jos vain suinkin ehtii.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
henu kirjoitti:Asiaan liityen, mitäs alua kannattas käyttää saman koneen työntötangoissa ?
CrMo tahtipuikkoja on yleensä ollut rallikäytössä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Itse en tiedä mitään mut Udden Tomppa kertoi tästä aikoinaan kun rullavipoja mietin.
-> http://www.uddeholm.fi/finnish/102.htm
-> http://www.uddeholm.fi/finnish/102.htm
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
356-T6 ja 355 T-6 taitaa olla valumateriaalin tyyppejä.....
tökkäät googleen "billet head material"
esim
http://www.alanjohnsonperformance.com/0 ... heads.html
käyttää 6061 T-6:ta, tosin ei suoraan kerro TopFuel kansien ainetta
tökkäät googleen "billet head material"
esim
http://www.alanjohnsonperformance.com/0 ... heads.html
käyttää 6061 T-6:ta, tosin ei suoraan kerro TopFuel kansien ainetta

-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Joo, tiedän ettei karkenehoopee kirjoitti:Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkeneColognevsa kirjoitti:Lämpökäsittely ei ole ongelma, saan sen jopa firman kustannuksella. Karkaisukaavat,raekoot ja perusaineen kovuudet pitää vaan tietää ennen käsittelyähoopee kirjoitti:Joku lämpökäsiteltävä laji, mutta koneistaa pehmeänä jä lämpökäsittelee vasta sen jälkeen.![]()
Pitääpä ens viikolla kaivella aineistoa jos vain suinkin ehtii.

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Mitä sille sattuu nopeesti jäähdytettäessä? Tulee ainakin äärimmäisen vittumainen sorvattava sen jälkeen...hoopee kirjoitti:Pikkuvinkki alumiiniin liittyen: se ei karkene
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Metallurgit huom. Mistä ja mitä alumiinia billet-kansiin?
Mäkin suosittelisin ottaa yhteyttä Uddeholmille...puuhapete kirjoitti:Itse en tiedä mitään mut Udden Tomppa kertoi tästä aikoinaan kun rullavipoja mietin.
-> http://www.uddeholm.fi/finnish/102.htm
En muista nyt kuka Uddelta oli kyseessä (joku isompi heppu kuitenkin), kyselin pitkien kannen pinnapulttien materiaaleista yms. asioista yhden kurssin päätteeksi (sillä kaavalla nuo mun pitkät pinnapultitkin on valmistettu "bpasin mitoilla"

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)