2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ma Heinäkuu 23. 22:30:45 2012

Eli, tiedossa on, että ruiskun kansi olisi otollisempi viritykseen kuin kaasarin, mutta jos kansi sepälle vie kaasarin kannen niin saako siitä tehtyä ruiskun kantta? Eikös kanavat ole hieman erilaiset, eli onko kansi aihiot samoja, mutta koneistukset/valut erilaisia, mutta samaan lopputulokseen päästäisiin jonkun kansipajan avustuksella? Muistelisin joskus lukeneeni, että esim. E-max kannella ei tee mitään, tosin se on 1600cc kansi ja pienemmällä palotilalla.

Itellä on nyt ruiskun kansi portattuna ja palotilat avarrettuna kiinni moottorissa ja yksi 2000cc kaasarin kansi ylimääräisenä, joten mietin, että myynkö/heitänkö vesilintua vai säästänkö varakantena jos joskus nykyiseen ruiskunkanteet tulee jotain ettei saa korjattua :cha

Sitten tämä nokka kysymys, nyt tallista löytyy Burtonin BF134 turbonokka,2000cc kaasarinnokka ja autossa toistaiseksi vakio ruisku nokka kiinni. Miettinyt vain, että kuinka rajuja nokkia olette käyttäneet turbon kanssa? Millaisia tuloksia? Toimivuuksia? Kun tuo 134 nokka aika monessa autossa (tod näk toimivakin :D ) kun alan tässä oikeasti tehokasta peliä rakentamaan ja tehoja kone sais kestää 400-600hv (aika laaja mut tuohon väliin pyritään tehot saamaan, keinolla millä hyvänsä) niin missä se nokan "raja" menee, että mitä kannattaa laittaa ja mitä ei? Ja joskus miettinyt,että hiotuttaisi nokan jollain mieleisekseen, esim. M. Virtasella. Vai missä ja kuka hyvät nokat tekeekään? Muistan myös joskus lukeneeni, että kaasarin nokasta saisi hiottua paremman, pienen perusympyränsä ansiosta, perusteluja tälle? :cha :cha :cha :cha :cha :cha

Sitähän sää kysyit! :D
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 25. 19:38:56 2012

2.0 kaasari ja 2.0 ruisku kansissa koko kanava on eri asennossa. Kyllä siitä kaasarikoneen kannestakin saa jonkunlaisen tekemällä, mutta ruiskun kansi on paljon parempi lähtökohta ja siitä myös saa paremman. Ruiskun imusarja sopii kun tekee pienet lovet imukanavien yläreunaan, taitaa toimia ilmankin. Vanhan mallinen 1.6 kaasarikoneen kansi on myös hyvä vaihtoehto, mutta siinä on pienemmät palotilat. Aiheuttaa ahdettuna ongelmia, ellei tee cossun alakerralla.

Mitä isompi perusympyrä nokassa, niin sen paremmin sen saa hiottua. Hiottaessa perusympyrä pienenee, ja jos profiilia joutuu rajusti muuttamaan niin se pienenee jo liiankin kanssa. Aina kun perusympyrä pienenee niin se pitää kompensoida venttiiliä jatkamalla, muuten keinuvipu menee väärään asentoon.

Burtonin BF134 ei ole varsinaisesti turbonokka, mutta se on kentällä havaittu turbokäytössä toimivaksi... Viimeks mulla oli Virtasen tekemä nokka oharissa, siinä oli BF63 nokan profiili muuten, mutta nokkien välistä kulmaa oli kasvatettu. Tuotti 2.0 OHC:ssa 285hp 0.7bar ahtopaineella. Tehoalue 4000-7000r/min
Jäsen #606

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Ke Heinäkuu 25. 21:28:20 2012

olafu kirjoitti:2.0 kaasari ja 2.0 ruisku kansissa koko kanava on eri asennossa. Kyllä siitä kaasarikoneen kannestakin saa jonkunlaisen tekemällä, mutta ruiskun kansi on paljon parempi lähtökohta ja siitä myös saa paremman. Ruiskun imusarja sopii kun tekee pienet lovet imukanavien yläreunaan, taitaa toimia ilmankin. Vanhan mallinen 1.6 kaasarikoneen kansi on myös hyvä vaihtoehto, mutta siinä on pienemmät palotilat. Aiheuttaa ahdettuna ongelmia, ellei tee cossun alakerralla.
Näin muistan kanssa, että ruiskun kannessa menisi loivemmassa kulmassa se kanava ja kaasarin kannessa tekisi jonkin sortin mutkan ettei yhteys venttiiliin olisi niin suora...
olafu kirjoitti:Mitä isompi perusympyrä nokassa, niin sen paremmin sen saa hiottua. Hiottaessa perusympyrä pienenee, ja jos profiilia joutuu rajusti muuttamaan niin se pienenee jo liiankin kanssa. Aina kun perusympyrä pienenee niin se pitää kompensoida venttiiliä jatkamalla, muuten keinuvipu menee väärään asentoon.
No oon sit kuullut asiasta väärin tai ymmärtänyt väärin :lol:
olafu kirjoitti:Burtonin BF134 ei ole varsinaisesti turbonokka, mutta se on kentällä havaittu turbokäytössä toimivaksi... Viimeks mulla oli Virtasen tekemä nokka oharissa, siinä oli BF63 nokan profiili muuten, mutta nokkien välistä kulmaa oli kasvatettu. Tuotti 2.0 OHC:ssa 285hp 0.7bar ahtopaineella. Tehoalue 4000-7000r/min
No näin olen ymmärtänytkin, että toimisi erinomaisesti turbon kera. Nyt varmaan puhutaan Virtasen Maurista? Onko kallis mies ja tekeekö yleensä minkälaisella aikataululla, monet kuulemma kehuneet hyväksi tekijäksi.

Oon tainnut lukeakin tuosta sun vehkeestä finsquirtin puolella. Pienillä paineilla saatu hyvä tulos ;) Onko sulla sit ollut mikä nokka aihio? Kaasarin vai ruiskun? Ja onko muuten minkälainen ajettava? Onko mitään puhtia alhaalta? Aika isolla turbolla se näytti oleva, itellä kyllä sama S2B turbo muuten mutta LDS:n muokkaama Holsetin H1D:n pakopesällä. Pitäis riittää n.350hv, mitä yks otti välikopastaan ja juuri tuolla BF134 nokalla ja tupla kaasuttimilla, paineita tosin tais olla 1.2-1.5bar.
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 26. 20:09:25 2012

viagratabu kirjoitti:Onko sulla sit ollut mikä nokka aihio? Kaasarin vai ruiskun? Ja onko muuten minkälainen ajettava? Onko mitään puhtia alhaalta? Aika isolla turbolla se näytti oleva, itellä kyllä sama S2B turbo muuten mutta LDS:n muokkaama Holsetin H1D:n pakopesällä. Pitäis riittää n.350hv, mitä yks otti välikopastaan ja juuri tuolla BF134 nokalla ja tupla kaasuttimilla, paineita tosin tais olla 1.2-1.5bar.
Aihiona oli leiponut Kentcams RL32. Finsquirtissa on juu juttua.
Kakslitrasen kaasarikoneen ja ruiskukoneen nokat pitäs olla samoja. 1.6:ssa on oma nokkansa, Transit / P100 nokka voi olla eri.
Viimeksi muokannut olafu, To Elokuu 2. 23:20:08 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja viagratabu » To Elokuu 2. 0:31:26 2012

olafu kirjoitti:Kakslitrasen kaasarikoneen ja ruiskukoneen nokat pitäs olla samoja. 1.6:ssa on oma nokkansa
Näin se taitaa mennäkin, kiitos varaosa luetteloiden. Niin jätit sanomati tuosta ajettavuudesta? Onko enempi race vai katu henkinen kokoonpano?

Ja eikö muilla ole jaettavana tietojaan/kokemuksiaan, vai mennäänkö salamykäsenä? :D Ja tiedän, että foorumi on täynnä näitä asioita, mutta ei tuntunut oikein olevan samassa topicissa, saati paljo löytynytkään aiheesta!
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 2. 23:22:14 2012

viagratabu kirjoitti:
olafu kirjoitti:Kakslitrasen kaasarikoneen ja ruiskukoneen nokat pitäs olla samoja. 1.6:ssa on oma nokkansa
Näin se taitaa mennäkin, kiitos varaosa luetteloiden. Niin jätit sanomati tuosta ajettavuudesta? Onko enempi race vai katu henkinen kokoonpano?

Ja eikö muilla ole jaettavana tietojaan/kokemuksiaan, vai mennäänkö salamykäsenä? :D Ja tiedän, että foorumi on täynnä näitä asioita, mutta ei tuntunut oikein olevan samassa topicissa, saati paljo löytynytkään aiheesta!
Ajettavuus ei ollut mikään kovin kaksinen, kyllä se oli ajettavissa vasta vähän isommilla kierroksilla. Maurikin oli sitä mieltä että se nokka ei sovellu kadulle oikein millään tavalla, mutta on kuitenkin RACE-osastolla miedommasta päästä :)
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Syyskuu 26. 3:17:56 2012

Peittyykö ruiskun kannesta ne kolot kaasarin imusarjalla, vai osuuko kanavat edes kohdalleen?
Tarvis ehkä tilapäisesti laittaa kaasari.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: 2000cc OHC:n kansista ja nokista?

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Syyskuu 26. 9:08:57 2012

Peittyy

Vastaa Viestiin