zetec se

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ma Syyskuu 10. 22:41:56 2012

Kiinnostaa tietää että kuinka nuo esim mk1 focuksissa olevat "zetec se" koneet menee ton virittelyn suhteen. netistä kaivelin ja kaikki tuntu olevan joko1.6l tai 1.8litrasia. miksei 2.0litrasia. onko joku hyväkin syy vai onko vaan tiettyihin kilpaluokkiin kuuluvia nuo pienemmät. vai onko 2.0l jotenki huonompi...??
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Syyskuu 17. 16:25:52 2012

Eikös ZetecSE tarkoita Sigma-konetta, Yamahan kehittämää kokoalumiinista, 1.25 - 1.7 litrasia ???

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 17. 18:34:46 2012

Juu, sigma on kyseessä. Sitä ei ole kun 1.7 litraseen asti. Se on ihan omalla kytkinkopan jaollakin, burtonilta saa kyllä koppaa millä siihen saa type-9:n kiinni.
Jäsen #606

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » Ma Syyskuu 17. 19:05:37 2012

tästä 1.4 zetec-s fiestan myllystä kysymys. saako näihin kiertokangen laakereita jostai ja onnistuuko vaihtaminen alakautta pelkkä öljypohja irrottamalla?

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ti Syyskuu 18. 6:17:02 2012

joo hoksasin kans ettei noita ookkaan ton isompia koneita. kiehtois siinä mieles että sais pienemmällä koneella enemmän tehoa, ku joku sumusaarilla meinas että niistä sais n.200hp. Etu koneen pienuudes olis se ku auto menee luultavasti roadsport sarjaan, niin sais pidettyä auton myös kevyenä.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 18. 10:05:44 2012


olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 18. 19:39:48 2012

Laakeri tulee näkyviin alakautta, mutta yleensä kampiakselin kaula on valmis jos laakeri on mennyt. Toi moottori taitaa olla niin hento lohkoltaan, että jos kansipultit hellittää, niin runkolinjakin muuttuu. Eräällä koneistamolla joutuivat hoonaamaan runkolinjan, kun kansitaso oli oikastu.
Jäsen #606

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » Ti Syyskuu 18. 20:38:19 2012

purkasin tänää yhtä "harjotusmottia" josta tullu 4. kanki läpitte. pääsee niihi kangenlaakereihi alakautta käsiks ku ottaa myös tieltä pois koko motin pitusen runkolaakeri pukin, pulteilla pysyy kasassa koko läjä.. saas nähdä mitä tulee muttei tota naputustakaa jaksa kuunnella, on kyllä aikas hentoa vielä.

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » Pe Syyskuu 21. 11:40:49 2012

lainaan hitusen olemassa olevaa keskustelua. elikkäs...itellä escort rst johon tekniikanvaihto tehty edellisen omistajan toimesta. paikallaan kuulemma 1.6 16v zetec kone. paha vain kun en tiedä minkämallin zetekki kyseessä kun niitäkin on montaa erimallia. netistähakemani tiedon mukaan voisi olla zetec-e mutta varma en ole. venakopassa lukee vasemmalla edessa 16v zetec ja on punainen. mitenkäs tämmösen koneen sisuskalut kestää turbokäytössä? mäntiin sanoman mukaan sorvattu kuppi päälle ja käsitelty cbx-3 pinnotteella vai mikähän se oli :D kiitos jo etukäteen tiedoista.
Ahdin määrää tahdin!!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja Sine » La Syyskuu 22. 23:37:08 2012

Muistini mukaan vanhemmissa -94 asti lukee metallisessa ja värisessä venttiilikopassa "DOHC 16V" ja uudemmissa -95 eteenpäin taas "16V Zetec ".

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ma Syyskuu 24. 17:18:57 2012

zetec-e se ainaki on mutta onko hopea vai musta venakoppanen..?
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Syyskuu 24. 17:29:52 2012

Mikäli käsitin kysymyksestä oikein niin venakoppa on punainen... Jos on niin sen on joku maalannu. Alunperin on vain hopea ja musta. Hopea (silvertop) on alumiinia ja musta (blacktop) on muovia.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » Ti Syyskuu 25. 17:25:27 2012

oolrait joo. siis juu on punanen mutta tarkemmin kun itsekkin kattelin niin maalattu ja on alumiittia. alunperin siis hopea? saakohan tuohon rst keulalle kuinka kivuttomasti istutettua 2 litrasen zetekin jostain mondeosta? kun alkanut viime päivinä kiivaitten osien etsinnän tuloksena tuntumaan tuo 1.6l zetekki melko harvinaiselta viritys piireissä kun ei osia saa minkään moisia muuten kuin teettämällä. miten kävis mk5 escosta rs2000 kone?
Ahdin määrää tahdin!!

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Syyskuu 26. 15:28:30 2012

sapporo kirjoitti:zetec-e se ainaki on mutta onko hopea vai musta venakoppanen..?

Molemmat on Zetec E nimellä. 91-2001 vuosina kaikki 1.6, 1.8 sekä 2.0 mosat (escort,mondeo) .
Zetec SE "Sigma" on ne 1.25, 1.4 sekä 1.7 (Fiesta, Puma)


Eikös tuolainen Sigma ole kova peli jo vakionakin? taitaa laulaa aika ylävireisesti.
Luulis siihen olevan viripalikkaakin tarjolla kun on ainoo zetec moottori joka ollut käytössä myös tehdas ralliautoissa Puma kitcar:
http://www.youtube.com/watch?v=KA_pkfAz ... re=related

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ke Syyskuu 26. 17:26:53 2012

joo sitä meinasinki että zetec-e se on.

1.8 ja 2.0 zetecciin saa kyllä palikkaa mutta 1.6 ei hirveesti oo. toi sigma 1.6 on ilmeisesti joo aika kova kestään kierroksia, onhan senki tainnu yamaha suunnitella. :D
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » La Syyskuu 29. 18:16:28 2012

vielä muutamaan asiaan jos sais valaistusta :) elikkäs saako 1.6 zeteckin vaihdelaatikon mahtumaan 2 litraseen zeteciin? jos siis kyseessä molemmat moottorit zetec-e:tä. mitenkäs kun selailin tuota brittien ebayta ja silmään osui Ford Focus MK1 98-04 2.0L zetec moottori. saakohan kyseistä pannua sovitettua tuohon rst keulaan?ja sopiiko nykyinen 1.6L koneen laatikko? kuinka paljon eroaa esim. mondeon koneesta mitä kai käsittääkseni käytetty melko ahkerasti näissä escoissa? että semmosta tällä kertaa :D
Ahdin määrää tahdin!!

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Su Syyskuu 30. 13:27:02 2012

1.8 ja 2.0 focus on samoja (zetec-e) ku mondeoissa. 1.4 ja 1.6 on zetec-se. (siis focuksessa ja ilmeisesti saman ikäluokan fiestassa). Mondeoissa 1.6 on zetec-e. Mutta kuvittelisin että vaihdelaatikko sopii noin vaan. ja kyllä se 2.0litranen sinne escorttiin solahtaa.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Su Syyskuu 30. 13:53:35 2012

olin vääräs, ei taida sopia 1.6laatikko 2litraseen. akseli ainaki erikokoa...
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » Su Syyskuu 30. 20:14:01 2012

kiitos vastauksista selvensi hieman käsitystä zetecci koneista. pittääpi talven aikana hommailla jostakin purkaamolta mondeon 2 litranen ja naittaa se tuohon runkoon. jos jollakin kyseinen kone vapautuu tehtävistään saa toki laittaa privaa vink vink :wink:
Ahdin määrää tahdin!!

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ma Lokakuu 1. 9:23:55 2012

sapporo kirjoitti:olin vääräs, ei taida sopia 1.6laatikko 2litraseen. akseli ainaki erikokoa...
1.8 vauhtipyörä ja kytkin niin sopii 1.6 laatikko

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Su Lokakuu 7. 13:36:19 2012

jaahas, taas viisastuin. rupee pikkuhiljaa kiehtoon tommonen 2l zetecin laitto mk3 escorttiin tai mk2 fiestaan. täytyy laittaa sierra kiertoon.. :)
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja RS270 » Su Lokakuu 7. 15:45:10 2012

sapporo kirjoitti:joo hoksasin kans ettei noita ookkaan ton isompia koneita. kiehtois siinä mieles että sais pienemmällä koneella enemmän tehoa, ku joku sumusaarilla meinas että niistä sais n.200hp. Etu koneen pienuudes olis se ku auto menee luultavasti roadsport sarjaan, niin sais pidettyä auton myös kevyenä.

Tuossa yks roadsport auto 1.6 sigmalla, taisi olla se 200hp. http://www.youtube.com/watch?v=Xg6e_DjtxLw
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Su Lokakuu 7. 20:54:53 2012

jooo!! tommonen, olis toi escortti menos kans roadsporttiin ja sielä kun on nuo teho ja painonsuhde luokat niin tolla sais taas auton kevyemmäks. nyt on rakenteilla 1.8 zetecillä.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja RS270 » Su Lokakuu 7. 21:22:50 2012

Hienoa että tulee lisää fordeja roadsporttiin, ja fordin koneella! 8)
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja sapporo » Su Lokakuu 7. 21:56:52 2012

joo kyllä oon sitä mieltä että merkit merkkeinä eikä sekotella koneita, voin olla vääräski. tuo rojekti on kyllä näillä näkymin aika pitkäs liemes. täytyy kattoo olisko ens syksynä lähempänä koeajoja.. :)
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » Pe Lokakuu 26. 22:13:28 2012

jos sitä sen verta vielä häirittis että muutaman asian sais valoon. eelikkäs kun tuota 2 litrasta zetec-eetä on silver ja black top versiota niin mitäs kaikkea niissä onkaan eroja muutakuin venakoppa jälkimmäisessä muovia? alkaa oma rojekti olemaan sillä rajaa että osien haalimista uuteen koneeseen mutta menin ihan sekasin kun tajusin että nuissa on muutakin eroa kuin se venakoppa :D osaako kukaan heittää silverin ja black versioitten kiertokankien mittoja?
Engine Type All 2000 Zetec engines
Length C/C 136.25mm
Small end Dia 20.63mm
Big end Dia 50mm
Bolts supplied? ARP2000 3/8" Thread

yhdet veivit on nuilla speckseillä briteissä. muttakun kyselin kotimaisesta firmasta niin ilmotettiin 139.25 pituus eaglen teräs veiveille. mites nuo kannet? niitä kun taitaa olla kahta versiota myöskin.48cc palotilalla ja 42cc palotilalla? helkatti kun samaa moottoria pitää olla monena eriversiona niin tiä enää itekkään mitä sitä on tekemässä :D
Ahdin määrää tahdin!!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Lokakuu 27. 20:18:34 2012

tukemies kirjoitti:mites nuo kannet? niitä kun taitaa olla kahta versiota myöskin.48cc palotilalla ja 42cc palotilalla?
2.0 ja 1.8?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Lokakuu 30. 18:14:28 2012

venttiilipainimet silvertop = hydrauliset Blacktop =kovat.
Eri reittiä kulkeva jakohihna ja eri kiristin.
Blacktopissa (1.8 ja 2.0) millin isommat venttiilit kuin silvertop (1.8 ja 2.0)
Silvertopin kanavat on aina aika samallaiset, mutta blacktopissa on vähän erillaisia kanavia.

Sitten on vielä tämä "roflow" zetec, ihan kipeillä imurei'illä :D http://mechdb.com/index.php/Ford_Zetec_engines

tukemies
Viestit: 19
Liittynyt: La Elokuu 18. 11:21:46 2012

Re: zetec se

Viesti Kirjoittaja tukemies » Ke Tammikuu 23. 19:33:48 2013

lainaan tätä topiccia vielä vähän kun ei tahdo näistä zeteceistä olevan semmoista kunnon sivua tai en vain osaa tuota haku toimintoa käyttää. Sellaista että kun tulikin hommattua 1.8 zetec niin käykö siihen 1.6zetecin vauhtis ja vaihdelaatikko? entä sitten kytkin? Briteistä löysin focus rs kytkin sarjan. Mahdollisuus käyttää 1.8 lohko,1.6vauhtis+vaihdelaatikko yhdistelmässä? Minkä kaikkien mallien kytkimiä tässä E mallissa voi käyttää? Olis enemmän kuin sata jänistä jos joku osais kertoa jotain mittoja kytkimelle minkälainen käy(pooritus,korkeudet ja mitä näitä on)
Ahdin määrää tahdin!!

Vastaa Viestiin