Mondeo -97 2.5 Yleistietoa/Yhteiseloa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Mondeo -97 2.5 Yleistietoa/Yhteiseloa

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Tammikuu 16. 17:26:31 2012

Tuli manuaali Duratec Mondeo sitten ostettua niin kiinnostaisi vinkit asioista mitä tarkistella ja yleisiä vikoja kinnostaisi tietää toki myös varsinkin kun autolla on ajettu yli 300, vai olisiko ollut jopa 350k km. :-$
Ei ole aikaisempaa kokemusta näistä yhtään, saatika näin uusista autoista omassa käytössä kun muut olleet sieltä 80-luvulta, poislukien -96 Transit.

Tekniikka kuitenkin tuntuu pelittävän, ainakin toistaiseksi; käy nätisti ja vetoakin löytyy vaikka eipä tosiaan ole vertailukohdetta.
Ilmoituksessa mainittiin jo että ainakin toinen helma on vaihtokunnossa, ja todellakin, se on pitkälti koko matkalta uusittava. Siinä vaiheessa vielä hieman ihmetytti että miten se on niinkin huonoon kuntoon mennyt, mutta kotona hanska-lokeron papereita tutkaillessa kävi ilmi että se on ainakin vielä vuonna 2000 ollut Saksan maalla... ei siis kai mikään ihme. Olisi hyvinkin saattanut jäädä ostamatta, jos tuon olisin tiennyt aikaisemmin, tiedä häntä. 2005 ainakin ollut jo Suomessa.

Kaaret ja ehkä helmatkin joskus jo 'korjattu', mutta ehkä sieltä on sitten kotelosuojat 'unohtuneet', koska kaarissakin näkyy jo maalin alla muhivan jotain.


Useampi suorakin kysymys oli mielessä, mutta nyt ei tule mieleen kuin takaluukku (hatchback).
Kuuluuko siinä rekisterikilven ylä-puolella olla sellainen pitkähkö ohut nappi, vai ei?
Siinä näkyy 'reunoilla' pienet reiät että jotain voisi siihen kuulua.
Ei ole meinaan mitään.

En kyllä käsitä sitä lukollisen 'napin' paikkaa ollenkaan, siellä lampun alla.
Ensinnäkin se nyt vaan vaikuttaa olevan vähän 'hukassa', ja suoraan pakoputken yllä ollessa voisi kuvitella että pakokaasut lämmittävät hieman mahdollista lunta siinä ympäristössä ja jäädyttävät sen.
En nyt tiedä onko sillä mitään osuutta asiaan, mutta ainakin se on aivan umpijäässä; ei liiku ei sitten yhtään. Lämmintä vettä pussiin vissiin laittaa tarvii ja kokeilla sillä sulatella.


Niin joo, minkälainen jarrupolkimen liike noissa normaalisti kuuluisi olla?
Menee aika alas, jos nyt ei ihan pohjaan asti.
Myyjä kertoi että ostettuaan sen liikkeestä, oli siinä joku jarruputki/letku vuoto ilmennyt joka oli sitten heidän toimestaan korjattu.
Liekö ilmaus tehty riittämättömästi? Onpas aikaa siitä kun ABS-jarruja ilmaillut... pitikö ne pumppu päällä ilmata hmmm, no, korjausopas on varmaan jo postissa!


Mistähän bensasta nuo eniten pitää?
E10 vissiin soveltuisi, mutta 98-bensalla ajellut aina (muilla vehkeillä) niin tohtiiko siitä mihinkään vaihtaakkaan!


Ihme, ettei ole sisätilanlämmittimelle pistoketta laitettu.
Yksi syy miksi en pidä uudemmista autoista, tai onhan niitä nyt vanhemmissakin mutta siis sähkölasit...
Siellä ei kauheasti tilaa taida olla edes reijälle haarottimelta mutta kai sentään joku ässä-kohta on mistä sen saisi hyvin?


Mitähän vielä keksisi...
Jaa niin: Lämppärin puhallin pitää vähän ihme ääntä, ja suhisee paljon. Aivan kuin sieltä olisi jotain putkia/kanavia irrallaan, jota myöskin puolustaisi se että se ei puhalla tehokkaasti oikeastaan mistään suuttimesta.
Naamalle puhallus asennossa juuri ja juuri pysyi ikkunat huuruttomana kotiin ajellessa motarilla ehkä noin 10-asteen pakkasessa...
Hajoaako se puhallin vaan noin vai voiko sieltä tosiaan kanavat olla 'auki'? En kyllä tuntenut puhallusta vielä missään missä ei pitäisi pikaisesti tunnustelemalla.
Hemmetin lämmin se kyllä on!
Toisin kuin kaverin Volvo jolla käytiin sitä ensin katsomassa. Motarilla ajaessa moottorin lämpötilamittari osoittaa lähes nollaa... :roll:


En aikasemmin huomannut tätä, mutta juuri ennenkuin lopettelin tutkailuja, tyhjäkäynnillä vaikutti hieman siltä että olisi ainakin yksi sylinteri sytyttänyt 'ohi' välillä. Olisiko vain huonot tulpat tai/ja vettä bensan seassa hieman (se on vissiin seissyt koko talven)...
Tyhjäkäyntiin liittyen, sieltä kuuluu semmonen 'tsup-tsup-tsup', hieman vaikea selittää, mutta onko normaalia vai vuotaakohan joku tiiviste? Imu/pako, tai joku muu. Hieman tulee mieleen että voisi olla vain jonkun anturinkin ääni, mutta kun ei ole ikinä vastaavaa päässyt kuulostelemaan niin vähän paha arvailla.


Onhan siinä jo jokunen aate, lisää tulee varmasti.
Hieman jo hirvittää kun olen niin tottunut 80-luvun autoihin, suurimmalta osin ilman mitään hienouksia, sähköisiä tahi muita. Mihin tässä vielä joutuukaan.
Peltiä nyt saa laitettua ehjempää, mutta toivon vaan että tekniikka ei pettäisi ainakaan ihan heti...
Kun nuo ilmat nyt vielä lämpenisi ennenkuin ajo-aika loppuu. :|

Kiitos, ja kumarrus~


Edit:

Topiikin titteliä hieman muokattu (Mondeo -97 2.5 Yleistietoa? » Mondeo -97 2.5 Yleistietoa/Yhteiseloa).
Viimeksi muokannut Zimi Da Guitara, Su Lokakuu 11. 16:21:52 2015. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Tammikuu 16. 18:41:42 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:Motarilla ajaessa moottorin lämpötilamittari osoittaa lähes nollaa... :roll:
Lämpömittarin anturi luultavasti rikki jos hieman nousee... Kannattaa korjata, koska sitä kannattaa seurata jos vesipumppu menee niin tulee kallis kansi remontti :wink:
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Tammikuu 16. 21:21:19 2012

STsam kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Motarilla ajaessa moottorin lämpötilamittari osoittaa lähes nollaa... :roll:
Lämpömittarin anturi luultavasti rikki jos hieman nousee... Kannattaa korjata, koska sitä kannattaa seurata jos vesipumppu menee niin tulee kallis kansi remontti :wink:
Heh, nojoo, en tiedä siitä.
Tyhjäkäynnillä seistessä lämpee kyllä; liekö termari sulanut menneisyyteen.
Tuo siis kaverin Volvo tosiaan, ei tämä Mondeoinen.

Hieman päivitystä jo tuohon muuhun: Onhan siellä sisällä pistoke (huh!), oli vaan niin syvällä piilossa etten huomannut aikaisemmin.
Hieman ajeltiinkin taas niin jossain kyllä jotain outoa kun jarruttaessa tuntuu puoltavan aika omituisesti. Huomasin sen jo ekoilla kilometreillä ja se tuntui kuin olisi rengas tyhjä (kävin ne täyttämässä kun oli pari aika tyhjää talvirengasta jotka itse laitoin sen ostopaikalla alle). Ei ne kyllä taida olla tyhjentyneet että olisiko sitten alustassa jotain väljää.
Toisaalta ohjauskulmat taitaa olla poskellaan, rattikin hieman vinossa, mutta ei se ole kyllä mielestäni muissa vehkeissä jarrutukseen tuolla tavalla vaikuttanut.

Kiihdyttäessä ei kyllä ole vastaavaa havaittavissa, tai ehkä hieman onkin...
Vai olisiko siellä sitä ilmaa. Onkohan noissa sähköinen tehostaja josta voisi tuo polkimen suurehko liikekin johtua... hmmm.

Takaisin tultua kun kaasua vähänkin antoi paikoillaan niin kuului ikäänkuin naksahdus aina alussa kun kierrokset lähti nousuun (kaverin mielestä se oli se 'tsup-tsup' ääni, mutta korkeammalla voluumilla).

Akku pitäisi varmaan ainakin vaihtaa, tai vähintäänkin ladata kunnolla kun se oli tyhjäksi entisessä kodissaan seistessään päässyt.
Liekö jäätynytkin...
Kun antaa kierroksia ja antaa niiden tippua, himmenee mittariston valot 'pohjalla' hieman ennenkuin taas kirkastuvat. Saman himmennys-efektin tuottaa kun laittaa lämppäriin virtaa reilusti.
Jos XR3i Escortin käynti parani terveellä akulla, niin voin kyllä kuvitella mitä tuo kone tyksii huonosta virran tuotosta (Escossa oli kyllä imuilmavuotoakin Á la murtunut kumi-imuilma-tötsä).


Että semmosta.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Tammikuu 17. 14:15:52 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:
STsam kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Motarilla ajaessa moottorin lämpötilamittari osoittaa lähes nollaa... :roll:
Lämpömittarin anturi luultavasti rikki jos hieman nousee... Kannattaa korjata, koska sitä kannattaa seurata jos vesipumppu menee niin tulee kallis kansi remontti :wink:
Heh, nojoo, en tiedä siitä.
Tyhjäkäynnillä seistessä lämpee kyllä; liekö termari sulanut menneisyyteen.
Tuo siis kaverin Volvo tosiaan, ei tämä Mondeoinen.
Katsos, olikin joku suodatus tuossa Volvo merkissä O:)
Jatkakaa :arrow:
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 17. 15:46:03 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti: Jaa niin: Lämppärin puhallin pitää vähän ihme ääntä, ja suhisee paljon. Aivan kuin sieltä olisi jotain putkia/kanavia irrallaan, jota myöskin puolustaisi se että se ei puhalla tehokkaasti oikeastaan mistään suuttimesta.
Naamalle puhallus asennossa juuri ja juuri pysyi ikkunat huuruttomana kotiin ajellessa motarilla ehkä noin 10-asteen pakkasessa...
Hajoaako se puhallin vaan noin vai voiko sieltä tosiaan kanavat olla 'auki'? En kyllä tuntenut puhallusta vielä missään missä ei pitäisi pikaisesti tunnustelemalla.
Hemmetin lämmin se kyllä on!
Minulla on käsitys, että näissä olisi jo raitisilmasuodatin. Voi olla, että on tukossa. Kannattaa vaihtaa.

Ja helmoista vielä: kyllä se varmaan Saksassakin osaavat esim. pakkelilla ruosteet piilottaa.

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Tammikuu 17. 16:50:28 2012

Sine kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti: Jaa niin: Lämppärin puhallin pitää vähän ihme ääntä, ja suhisee paljon. Aivan kuin sieltä olisi jotain putkia/kanavia irrallaan, jota myöskin puolustaisi se että se ei puhalla tehokkaasti oikeastaan mistään suuttimesta.
Naamalle puhallus asennossa juuri ja juuri pysyi ikkunat huuruttomana kotiin ajellessa motarilla ehkä noin 10-asteen pakkasessa...
Hajoaako se puhallin vaan noin vai voiko sieltä tosiaan kanavat olla 'auki'? En kyllä tuntenut puhallusta vielä missään missä ei pitäisi pikaisesti tunnustelemalla.
Hemmetin lämmin se kyllä on!
Minulla on käsitys, että näissä olisi jo raitisilmasuodatin. Voi olla, että on tukossa. Kannattaa vaihtaa.

Ja helmoista vielä: kyllä se varmaan Saksassakin osaavat esim. pakkelilla ruosteet piilottaa.
On raitisilmasuodatin. Jos paikallaan...
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Tammikuu 18. 11:51:19 2012

Ah, raitisilmasuodatin toki.
Kas kun ei edes mieleen tullut vaikka moisia eräässäkin työpaikassa tuli usein uusittua. Pitääpä tutkailla heti ensimmäisten joukossa kun uskaltautuu ulos.

Tottahan se on tosiaan voinut jo Saksan maalla ruostua/ruostumaan alkaa, mutta onko se yleistä että näissä(kin) helmat murenee/on pahassa kunnossa tän ikäisissä?
Ei ole tosiaan koskaan oikein ollut tarvetta tutkia niin aika uutta reviiriä mulle, heh.
Varapyöräkotelo näytti jonkin verran ruosteiselta myös, mutta näytti enemmänkin aika pinnalliselta ettei vielä sentään mätä olisi.

Taidan jopa maksaa hieman jarrujen ilmaamisesta ainakin ja että pääsee korjaamolla nosturin avulla tutkimaan pohjaa tarkemmin kun ei nyt hotsita tuolla pakkasessa tehdä yhtään mitään. :S
Ennen en olis maksanut kyllä yhtään mistään jossai aivan pakko ole, mutta ei öljynkään kanssa läträäminen enään oikein lämmitä...

Saa vaan nähdä saako sitä edes nosturilla ylös, tai ajettua nelipilarille kun sitä on ollut jonkun tarve madaltaa... Vakio alustan asennus varmaan edessä ainakin on.


Olis jo kesä!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

sapporo
CRSC jäsen 2014
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja sapporo » Ke Tammikuu 25. 18:54:39 2012

Meillä on tolla samalla koneella mondeo vm-03, ja ei sietäny ollenkaan e10:ä. 98:lla vie vähemmän ja meillä sytty joku vika valoki tolla e10:llä, en vaan muista mikä oli vika koodi mutta se tuli aina takas nollauksen jälkeen kunnes ajoin tankin tyhjäks ja 98a tankki täyteen ja vikakoodin nollaukseen, ei sen jälkeen oo ollu vikoja ja kulutus pieneni ku ajelee vaan tolla 98lla
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Tammikuu 27. 17:41:58 2012

Jaa hmmm no tarvii testinä ainakin jossei muuten niin tankata ens kerralla 98 ja tunnostella huomaako mitään eroa... eipä kait siitä haittaakaan ole.

Tuosta lämppärin puhaltimesta: En raaskinut purkaa suodatinta pesästään koska se puhaltaa vissiin aivan samanlailla 'sisäkierto' asennossa.
Eihän se suodatin sillon ainakaan hetkellisen järkeilyn tuloksena pitäisi vaikuttaa tehoon mitenkään?

En vain keksi millään että miksi se pitää siellä kotelossa sellaista meteliä, siis se mottori.
Kun kädessä käytin niin ei kuulu mitään ihmeellistä eikä se tunnu jäykältä tai kauhean väljältä (ei että muistaisin vastaavanlaisten puhaltimien tuntumaa uutena vaikka joskus töissä ollessa niitä on tullut vaihdeltua), mutta siellä kotelossaan se ääni on aika rasittava... en nyt keksi edes miten kuvailla sitä.

Pitää ehkä koittaa nauhoittaa sitä niin voi sitten 'näyttää' ja kysellä että onko se normaalia vai ei.
En kyllä jaksaisi uskoa että se puhallus teho mitä kanavista tulee täydellä puhalluksella olisi normaalia, mutta ei koko kajuuttaa viitsisi tuolla pakkasessa pistää palasiksikaan, vaikka eipä siinä kai muu auta jos haluaa kaikki läpät ja säätimet tarkistaa.

Huuruun vetää ikkunat aika äkkiä myös.
Onkohan tuokin ominaisuus, vai onko joku kenties tukkinut tuuletus aukkoja jostain vai vai häh häh.

Tuulilasin pesurin pumpulle ei löydy sulaketta ja pyyhinmoottorin ääni hieman muuttuu kun viiksestä sitä käskee eli voisi ehkä päätellä että virta menee pumpulle mutta se on jumissa... tjsp. Escossa sama homma kävi niin usein että otin sen säiliön lokarin suojista kokonaan pois ja laitoin takalasin pesimelle tarkoitetun säiliön etujalkatilaan etulasille ruuttailemaan. >.>
En siis kovin innoissanu ollut, kun tajusin että se on tässä aivan samanlaisessa paikassa. Erona toki se, kuinka paljon enemmän on romua purettava pois tieltä kun vertaa 14 vuotta vanhempaan 80-luvun vehkeeseen. Ja jonkin edellisen omistajan toimesta säiliö on toki piri-pintaan täytetty!
En ole aikeissa alkaa tuolla pakkasessa läträämään sen kanssa.

Ei vaan jaksa...

Toisen etujarrun ilmasin, tais auttaa polkimen liikkeesseen, vaikka ei sieltä ilmaa näyttänyt tulevan.
Toisessa eturipustuksessa selkeästi väljää, ilmeisesti jonkin pallon takia... en ryöminyt alle katsomaan... ja ihme narina/hankaus ääni kuuluu toisinaan.
Kai sieltä joku vetari on rikkiki...

Spoilerin liimasin myös, kun se toisesta päästä oli irti... onneksi ei kokonaan ole vielä lähtenyt irti, ja toivon mukaan pysyy nyt ainakin kesään asti.

Pakoputken tiiviste etupäässä jossain tosiaan vuotaa, ja toivonkin, että siitä myös startatessa kuuluu tsuhina, eikä jostain ihan muualta...
Kuuluuko tuosta koneesta tyhjäkäynnillä minkäänlaista 'naksutusta' normaalisti?
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 27. 18:38:29 2012

Kokonaisuutta tarkasteltaessa, voitaneen todeta että olet tehnyt hmm... jos nyt ei hyvät,
niin vähintäänkin tyydyttävät autokaupat. :roll:

Tsuptsuputusta on tavattu kuuluvan myös kannentiivisteen välistä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Tammikuu 27. 21:13:13 2012

Ton vuoden -97 2.5 mondeosta on kokemuksia paljonkin. Koitin exää suositella täälläkin ,muttei kettään kiinnostanut pual ilmatteeks pienillä kilsoilla huippukunnosta huolimatta. Nooh ,mutta kaikenlaista tuli sen kanssa kumminkin duunailtua viritysmielessä. Vikoja ei juurikaan ollut. Vain perinteiset käsijarruviat. Vikakoodiakin pukkas tietynlaista .
IMRC:n (toisioläpän avaajaboxi imusatsissa) transistorin vaihdoin ja tuli 60hv lisää tehoa yli about 3000rpm jälkeen. Kun ei niitä ollut kuin 120 tallella ennen operaatiota.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » La Maaliskuu 17. 3:12:29 2012

Arska kirjoitti:Kokonaisuutta tarkasteltaessa, voitaneen todeta että olet tehnyt hmm... jos nyt ei hyvät,
niin vähintäänkin tyydyttävät autokaupat. :roll:
Heh, sarkasmi-mittariko se räjähti... helevata.
Eivaan, kaiken kaikkiaan ehkä jopa tyytyväinen olen. Odotan vain että koko laitos pamahtaa mutta jäänee nähtäväksi.
Kunhan tekniikka vaan kestäis...
Arska kirjoitti:Tsuptsuputusta on tavattu kuuluvan myös kannentiivisteen välistä.
Eikä muuten ole! :lol:
Tosin käynyt mielessä useammankin kerran jo...
KtK kirjoitti:Ton vuoden -97 2.5 mondeosta on kokemuksia paljonkin. Koitin exää suositella täälläkin ,muttei kettään kiinnostanut pual ilmatteeks pienillä kilsoilla huippukunnosta huolimatta. Nooh ,mutta kaikenlaista tuli sen kanssa kumminkin duunailtua viritysmielessä. Vikoja ei juurikaan ollut. Vain perinteiset käsijarruviat. Vikakoodiakin pukkas tietynlaista .
IMRC:n (toisioläpän avaajaboxi imusatsissa) transistorin vaihdoin ja tuli 60hv lisää tehoa yli about 3000rpm jälkeen. Kun ei niitä ollut kuin 120 tallella ennen operaatiota.
Heh, mielenkiintoista.
Ei nyt viritys-hommat ole mielessä ihan ensimmäisenä, vaan kun nuo ilmeisimmät viat hoitais pois ja sitten tutkailis kestääkö.


Ei ole oikeastaan mitään tullut nyt tehtyä.

Sen verran tutkin että otin sen raitisilmasuodattimen (ylikiristetty niitä muovi ritilän ruuveja toki niin että ne kiinnitys-klipsut on rikki, ei siis ihme että se irvistää/tuntui irtonaiselta painellessa) irti ja kyllä se paljon paremmin puhaltaa sisäkierrollakin.
Pistin toki uuden suodattimen roskiskamaksi kun sitä tarvii taivuttaa hieman ja taipui väärästä kohdasta, toisinsanoen repesi.
Puhaltaltaa kyllä jaloille vaikka vain tuulilasille pitäisi puhaltaa että on siellä jotain muutakin hämärää.

Keskuslukitus tuntuu elävän omaa elämäänsä (saattaa ajaessa tasaisella tiellä käydä ovet lukossa) jota osasin kyllä odottaakin kun joskus lueaskellut vissiin juttuija moisesta.
Ei ole ennen ollut missään autossa keskuslukitusta joten siinäkin mielessä uusi juttu ja taitaapa käydä niin että se otetaan pois toiminnasta kokonaan (kuskin ovi lähinnä ainoa mitä käytetään). Takaluukkukin kun aukeaa pelkästään avaimella kääntämällä niin ei siitä oikein iloa ole.
Välillä jotkut ovista ei mene lukkoon sen kautta, välillä menee, kuskin ovi ei mene napista painamalla ollenkaan, jne.
Akkukin oli ihmeellisesti tyhjentynyt tuossa yksi päivä... keskuslukituksen vika selkeesti.

Kun nyt ei vielä oikein ole tullut mitään tehtyä niin eniten ehkä ottaa päähän tuo vara-avaimen hinta: 89€!
Kiesus sentään, mutta osasin sitäkin kyllä odottaa vaikken ennen ole moisia käynyt 'monistamassa'.
Punaisella (alkuperäinen?) avaimella ovet lukkoon laitettaessa vilauttaa vilkkuja mutta muilla avaimilla ei?


Mutta joo, tulihan höpöteltyä ei mitään.
Suurin syy ehkä tuohon mitään tekemättömyyteen on epävakainen sää (ihan oikeasti), selkä/lonkka-kivut, ynnämuut kivat.
Escorttiakin pitäisi hitsailla... jonka päälle tippui tallin katto.
Pari senttiä tuulilasista ja pieni lommo eli pahemminkin olisi voinut toki käydä.
Ehkä se jopa osittain esti koko katon alas tulemista...

Ihanaa kun hommat kaatuu päälle, ihan kirjaimellisesti.

Pistetään nyt yksi kuvakin ihan niinkuin kukaan ei olis Demono eiku Mondeota nähnyt.
Väri ei oikein tuossa näy hyvin; se on jotenkin jännästi violetti...

Bonuksena “lentävä” Paholaisrausku.


Poks ! !! !


Edit:

Erään linkin osoite päivitetty.
Viimeksi muokannut Zimi Da Guitara, La Toukokuu 10. 15:43:31 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Popi » La Maaliskuu 17. 22:45:16 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:Escorttiakin pitäisi hitsailla... jonka päälle tippui tallin katto.
Joo nää paljolumiset talvet on ongelma... jopa sisällä oleville talleille :wink:
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Su Maaliskuu 18. 7:07:19 2012

Popi kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Escorttiakin pitäisi hitsailla... jonka päälle tippui tallin katto.
Joo nää paljolumiset talvet on ongelma... jopa sisällä oleville talleille :wink:
Jeps.

Ihan oma vika kun ei tullut lumia vedettyä pois.
Itseasiassa olen erittäin yllättynyt että talli ylipäätään on pystyssä edelleenkin, varsinkin kun ottaa huomioon ei niin kauan sitten tapahtuneen myräkän kun tuuli niin penteleesti että kuulosti välillä siltä että tää ihan oikea talo kaatuisi...

Tuolloin oletin tuon rakennelman päätyvän vähintäänkin naapuruston tontille.

Jos sitä vaikka lotto voitto sattuis kohdalle eli inspiraation, motivaation, energiapläjäyksen ynnämuun jostain joku taikois kohdalle niin rakentais ihan oikean tallin tänä kesänä...
Sen kun näkis.

Kun nyt olis ees hyvät ilmat niin vois ihan pihalla hitsata kun kohta menee 'leimat umpeen'.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Maaliskuu 19. 4:52:29 2012

Sano kaverilles että vaihtaa termostaatin siihen volvoonsa, nimittäin just sellaiset oireet :D
Ja mondeosta saattais olla pääsylinterin tiiviste rikki jos poljin menee liian syvälle, varsinkin jos pumppaamalla paranee niin melko varmasti.
Kannattaa silti ihan ensimmäisenä ilmata kunnolla ne jarrut ja vaikka vaihtaa nesteet samalla jos yhtään on tummat, ja ABS jarruillehan oli sitten ihan oma neste.
Pumppu pitää olla käynnissä, sierrasta en ainakaan saanut ilmattua muuten.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Maaliskuu 23. 9:09:27 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:Tuli manuaali Duratec Mondeo sitten ostettua niin kiinnostaisi vinkit asioista mitä tarkistella ja yleisiä vikoja kinnostaisi tietää toki myös varsinkin kun autolla on ajettu yli 300, vai olisiko ollut jopa 350k km.
Itselläni on auto tuotu Itävallasta, aina hieman oli ohjauksessa pientä kaarea, sitten ajan kanssa se yhtäkkiä rupesi pahenemaan enemmän ja enemmän. Hantin puolelle oli joskus pyöränlaakeri vaihdettu ja jätetty toiselta puolen sokka veke. Laakeri päässyt ajan kanssa elämään ja tuhoutunut. Motonetin kalliimpi laakeri laitettiin sisälle ja ei kauhean montaa kuukautta kestänyt. Laitettiin sitten halvempi laakeri (ilman magneetti-kehää) motonetistä ja nyt on vissiin kestänyt pitempään kuin edellinen. Tiedä sitten, hieman pelottaa kuinka kauan. Puslia on kovasti syönnyt itsellä, alatukivarret on motonetistä, ei vahvistetut, vaikka joku aika sitten kävin kyselemässä eroja niin vahvistettuja ei kuulemma juuri minun autooni tietojen mukaan ehdoteta edes (motonetissä). Autossa alunperin olleissa tukivarsissa tosin oli isompi pusla kuin motonetin malleissa. Motonetin vahvistettu alatukivarsi on samanlainen paitsi reunat on vahvistettu enemmän, puslat ovat samaa kokoa.
Zimi Da Guitara kirjoitti:Niin joo, minkälainen jarrupolkimen liike noissa normaalisti kuuluisi olla?
Menee aika alas, jos nyt ei ihan pohjaan asti.
Myyjä kertoi että ostettuaan sen liikkeestä, oli siinä joku jarruputki/letku vuoto ilmennyt joka oli sitten heidän toimestaan korjattu.
Liekö ilmaus tehty riittämättömästi? Onpas aikaa siitä kun ABS-jarruja ilmaillut... pitikö ne pumppu päällä ilmata hmmm, no, korjausopas on varmaan jo postissa!
Itsellä ei mene kovinkaan alas. Ainoastaan jos renkaat meinaa liukua liukkaalla jarruttaessa niin kunnolla polkiessa ABS alkaa rutisemaan ja poljin vajoo alemmas, mutta jos ei luista niin ei kovin pitkälle itseni tarvitse polkea.
Zimi Da Guitara kirjoitti:Mistähän bensasta nuo eniten pitää?
E10 vissiin soveltuisi, mutta 98-bensalla ajellut aina (muilla vehkeillä) niin tohtiiko siitä mihinkään vaihtaakkaan!
98E5 ja V-poweria olen itse tankkaillut.
Zimi Da Guitara kirjoitti:Ihme, ettei ole sisätilanlämmittimelle pistoketta laitettu.
Minullakaan ei ole, eikä ole lohkolämmitintäkään.
Zimi Da Guitara kirjoitti:Peltiä nyt saa laitettua ehjempää
Sama täällä :lol:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Henri
Viestit: 211
Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Henri » Ma Maaliskuu 26. 7:15:32 2012

Joskus kaverin v6 mondeosta kuulu tyhjäkäynnillä sellanen tsup tsup tsup niin tulpat oli löysällä, se kannattaa tarkistaa ekaksi.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Maaliskuu 26. 9:46:01 2012

Mondeossa on ihan tavallinen alipainetehostin jarruille, ei siis tarvi virtaa. Abs on tässä erillinen yksikkö toisin kuin sierrassa. Lämppärin pitäisi pitää ainakin tuulilasi auki, sivulasit voi olla toinen juttu. Voihan sieltä olla läpät jumissa. Puhaltimen ei kuulu pitää erityistä ääntä, se on ehjänä aika hiljainen.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Syyskuu 27. 19:38:19 2012

Huh, kun jäänyt käymättä täällä vähään aikaan... kiitoksia paljon viesteistä!
vauhtipete kirjoitti:Sano kaverilles että vaihtaa termostaatin siihen volvoonsa, nimittäin just sellaiset oireet :D
Jooh, se meinas sitä vaihtaa muttakun ei saa pelkkää termaria vaan koko se kotelo hässäkkä tulee mukana tjsp., ja se maksaa monta euroa!

Hah!
vauhtipete kirjoitti:Ja mondeosta saattais olla pääsylinterin tiiviste rikki jos poljin menee liian syvälle, varsinkin jos pumppaamalla paranee niin melko varmasti.
Kannattaa silti ihan ensimmäisenä ilmata kunnolla ne jarrut ja vaikka vaihtaa nesteet samalla jos yhtään on tummat, ja ABS jarruillehan oli sitten ihan oma neste.
Pumppu pitää olla käynnissä, sierrasta en ainakaan saanut ilmattua muuten.
Tuntuma parani ilmaamalla kyllä, ja itsekin muistelisin Scorpion jarruja joskus ilmatessa että olisi tarvinut pumpun mutta kyllä se tuossa tuntui onnistuvan ilmankin, johon RD:kin tuossa viittailee.

Mutta eipä tarina siihen lopu. Henkilö jolle auton hankin, kävi katsastuksessa ja lapussa seisoi ettei oikea takapyörä jarruttanut ollenkaan käyttöjarrulla, ja että jarruputki on 'typetetty', ja katsastaja oli sanonut että “aja varovaisesti kotiin; voi olla että kohta ei ole jarruja ollenkaan”. En aivan ymmärtänyt mitä tämä (typetetty) tarkoitti, vielä, mutta eihän se hyvää lupaillut.

Asiaa tutkiessa huomasin, että toinen edestä taakse (ne pitkät) tulevista jarruputkista oli katkaistu, ja puristettu kasaan niin ettei vuotaisi nestettä... eikä se vuotanutkaan, mitä nyt hieman tihkusi. Siinä vaiheessa ei muuten ärräpäät riittäny kuvaamaan mielipiteitäni henkilöstä joka ne jarrut on 'fixannut', eikä riitä vieläkään. Siis jumalauta ei tollasta tehdä! Edelleenkin pistää suunnattomasti vihaksi vaikka on tässä ollut aikaa rauhoittua...

Konehuoneessa ei tietenkään ole tilaa tehdä mitään näille putkille, ja takanakin liitos on tankin päällä, kuinkas muuten. Noh, ostin metritavarana putkea ja jatkoja kaveriksi. Hieman mietityttää, että mitenkä tuo tehdas putki tykkää kun sitä muotoilee, halkeileeko tai muuta. Kovempaahan se on ainakin työstää, ja on ne liitokset nyt ainakin tähän asti pitäneet...

Ei sitä takapyörän jarruttamattomuutta edes talvella huomannut kun kunnon lukkojarrutuksia kokeilin, mutta onko tuo mikään ihmekkään kun on ABSit, eh-heh.
MikkoJayEm kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Tuli manuaali Duratec Mondeo sitten ostettua niin kiinnostaisi vinkit asioista mitä tarkistella ja yleisiä vikoja kinnostaisi tietää toki myös varsinkin kun autolla on ajettu yli 300, vai olisiko ollut jopa 350k km.
Itselläni on auto tuotu Itävallasta, aina hieman oli ohjauksessa pientä kaarea, sitten ajan kanssa se yhtäkkiä rupesi pahenemaan enemmän ja enemmän. Hantin puolelle oli joskus pyöränlaakeri vaihdettu ja jätetty toiselta puolen sokka veke.
Mielenkiintoinen satsuma: tänään tuli tieto, että joku jyristää. Kävin kokeilemassa niin todellakin, kuulostaisi siltä, että oikealla edessä joku jurnuuttaa. Oikealle kaartaessa hiljenee, ellei jopa lopu kokonaan, kun taas vasemmalle kaartaessa voimistuu. Paino nousee laakerilta -> ääni vaimenee?

Ei kai se auta kun koittaa pistää vaihtaen. Sopiva aika taputtaa itseään selkään, kun sateelle ei näy loppua, ja tallin katolle oon saanu aikaseks vain yhden kattotuolin. Jee. —_—
MikkoJayEm kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Ihme, ettei ole sisätilanlämmittimelle pistoketta laitettu.
Minullakaan ei ole, eikä ole lohkolämmitintäkään.
Hähää, on tässä sittenkin! Se vaan oli niin syvällä sielä piilossa jalkatilassa etten äkännyt sitä ennenkuin vasta paljon myöhemmin... hups!
Henri kirjoitti:Joskus kaverin v6 mondeosta kuulu tyhjäkäynnillä sellanen tsup tsup tsup niin tulpat oli löysällä, se kannattaa tarkistaa ekaksi.
Tulpat on tehnyt muutenkin mieli tarkistaa, mutta kun huomasin, että imusarjan yläosa tarvitsee purkaa että niihin pääsee käsiksi niin se on jäänyt tekemättä... masentaa toi konehuone ihan oikeesti väsynyttä! Yläpään tiivistesarjakin tais olla yli toista sataa euroa...

Alkaa vissiin oleen ikävä Taunuksen OHC:tä ihan tosissaan. :]
RD kirjoitti:Mondeossa on ihan tavallinen alipainetehostin jarruille, ei siis tarvi virtaa. Abs on tässä erillinen yksikkö toisin kuin sierrassa. Lämppärin pitäisi pitää ainakin tuulilasi auki, sivulasit voi olla toinen juttu. Voihan sieltä olla läpät jumissa. Puhaltimen ei kuulu pitää erityistä ääntä, se on ehjänä aika hiljainen.
Jeps, tuossa sitten tulikin tuon jarruputkitehtailun yhteydessä vihdoinkin hommattua paineilmalla imevä ilmauslaite niin ei tarvi pumppailla enempää... Ja toi lämppäri hommakin sitten johtui raitisilmasuotimesta, niin puhallustehon puute sekä se meteli. En vain osannut kuvitella että se vaikuttaisi sisäkierrollakin mutta kyllähän se nyt järkeä tekee, kun jälkeenpäin ajattelee.

Nyt puhaltaa niin että tukka pöllyää, no ei ihan, mutta tuntuu ainakin viima päälaella, ja huurteet poistuu. Tosi herkästi se huuruun kyllä vetää kostealla ilmalla näin lämpimämmälläkin säällä ilman puhallusta.


Eipä tässä muuta tällä erää, kait. Laakerin vaihtoon sitten seuraavana vissiin (ei se kai vetarista tule se ääni, eihän). Vieläkin hirvittää tuo konehuoneen puoli. Hieman tekisi mieli vaihtaa tämä johonkin vähemmän täyteen-ahdettuun malliin mutta eipä sellaisia näistä “uusista” autoista taida oikein löytyä... Plaaaaah~

Kiitoksia vielä kaikille!

Poks!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Syyskuu 27. 23:17:37 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:Asiaa tutkiessa huomasin, että toinen edestä taakse (ne pitkät) tulevista jarruputkista oli katkaistu, ja puristettu kasaan niin ettei vuotaisi nestettä...
Yläpään tiivistesarjakin tais olla yli toista sataa euroa...
Eeii Jumalauta mikä juttu tehty noiden jarrujen kanssa. Ja vielä kun ei ilmeisesti siis auto tullu itselle edes käyttöön. Tuostaha voisi rikosilmotusta tehdä, en tiedä oisko se liikenneturvallisuuden vaarantaminen(?) :)

En nyt takaamaan mene mutta nuistelisin että itsellä nuo imusarjan tiivisteet ois maksanu jotain 70euroa kun tilasin RSHuollosta.

Menee tosin hieman offtopic mutta eka tuo RSHuolto oli ihan jees imusarjan tiivisteiden kanssa ym, mut nyt mitä oon tilannu pinnapultteja ni sieltä piti tulla mut ei ikinä kuulunut eikä näkynyt eikä vastannu viestiinkää mitään kun kyselin niistä. Nyt en heti muista mitä olisin ostanut pinnapulttien lisäks mut ei ne siihenkää viestiin mitään ikinä vastannu :roll: Eikö niitä sitte huvita tehdä enää mitään kauppoja mun kanssa ku ois ollu pari nappulakauppaa ja kysyin kytkimen painelaakerin hintaa mitä en sillo sitten tarvinnutkaan. (Niiden jälkeen eivät ole vastailleet mitään) :roll:

EDIT: Ebay.co.uk:sta noita 2.5 V6 Mondeon imusarjan tiivisteitäki löytyis. Nolostun kun nyt vasta huomaan tämän topicin olleen 97 vanhempia mondeoita koskeva. Mutta samat tiivisteethän niissä on, ebaysta hintaa tulis postikuluineen noin 55euroa. :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Syyskuu 27. 23:47:03 2012

Jeps. Sehän siinä eniten järkyttääkin, että siellä ois äitimuori voinu päästä hengestään...

En usko, että auton myynyt kaveri olisi sitä tehnyt. Liekö edes tiennyt asiasta (hänelläkään se ei sanojensa mukaan ollut omassa käytössä), ja jarruremonttia oli tehty autoliikkeen toimesta (kuulemma).

Asia oli jo aika vanha siinä vaiheessa kun sen huomasin, että en sitä alkanut sitten sen enempää selvittelemään. Jotain nimiä pitäisi olla kyllä tallessa vielä, ja eipä kai tuo vieläkään myöhäistä olisi... ei oikein energia vaan taida itsellä riittää. :(

Mietinkin että jostain varmaan löytyisi vähän pienempiäkin tiivistesatseja. Ehkä ainakin yhden yläpääntiivistesarjan mielelläni omaisi, vaikka vaan varalta, mutta jos tuota useammin alkaa aukomaan ja tarvii uudet tiivisteet ettei vuoda, niin ei kyllä ihan kokoajan kehtaisi niitä sarjoja ostella. :lol:

Vaikka sitten eBayt ja muut joutuisi käymään kurkkimassa.
Kiitos vinkistä. ^^
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Lokakuu 29. 14:39:51 2012

On se ihme, jos vähän jyristää. Napamutteri aivan auki. Ei sentään sormin pyöritettävissä, mutta ei voimaa tarvinut aukomiseen. Vissiin tarkka masentaja ollut touhuamassa tän kanssa kyl. Melkein kaikkien pallonivelten kumisuojuksetkin on rikottuna jes.


Kymysys: Napa ilmeisesti menee vaihtoon myös, koska kulunut. Ei kai noissa jostain kumman syystä ole puolet siitä laakereiden läpimenevästä osasta paljon ohkaisemmat, niin paljon että menee ihan hups vaan laakerista läpi? Selvät kulumisen jäljet siinä on, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä.

Uusi napa 45.50 € netomotissa hmmm... Se napamutteri on muuten erilainen, kun mikä kuskinpuolella on, joka on samanlainen kuin FAG-puketin mukana tullut. Tuleekohan laaduttomamman laakerin mukana erilainen mutteri?

Vaan olipahan lujasti kiinni vanha pesä kun ei hakkaamalla saanut muutakuin kädet rikki ja prässiä ei ole tullut vielä(kään) tekaistua! Ja sitten pitäisi ranteella säätää 340 nenämetriin mutteri hmmm, paras käydä kysymässä josko joku korjaamolla sen verran avittaisi, kun ei nuin isoihin lukemiin omat momenttiavaimet näytä.


Lukot: Saa nähdä miten noitten kanssa pärjää tämän talven. Kuskin ovi ei meinannut aueta perjantai iltapäivänä edes sisäpuolelta, ja eilen illalla se jumiutu auki-asentoon... huhhuh.


Huurustumisesta: Alusta asti ollut mielessä josko esim. tavaratilan tuuletusaukot olisi tukossa, kun en oikein tiennyt minkälaiset ne tarkalleen on tässä. Ei ne tukossa ole, mutta selvästi tullut enemmän tahi vähemmän vettä sisään niiden kautta: ruostetta ja muita merkkejä niiden läheisyydessä sisäpuolella. Puuttuukohan tosta jotkut suojat alapuolelta vai onko se suunnittelumoka? Muovilokarit on paikoillaan.


Tiivisteistä: Kaveri muistutti Mister-Autosta, ja sieltä näyttäisi saavan erikseen nuita imusarjan tiivisteitä. Tiedä sitten tässä vaiheessa kumman noista tarvitsisin, mutta ei se nyt ole päälimmäisenä mielessä muutenkaan.


Semmosta...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Lokakuu 29. 15:13:58 2012

Zimi Da Guitara kirjoitti:Tiivisteistä: Kaveri muistutti Mister-Autosta, ja sieltä näyttäisi saavan erikseen nuita imusarjan tiivisteitä. Tiedä sitten tässä vaiheessa kumman noista tarvitsisin, mutta ei se nyt ole päälimmäisenä mielessä muutenkaan.
Tiivisteet saat marmoritiskiltäkin eikä ole noin kalliit. Ja miksi edes tarvit ne jos eivät ole rikki!
Napamuttereitahan on mallia normaali lukitemutteri ja sitten se levynipusta kasattu versio.

Mulla on yhdet st200:sen olkatuet joutilaana ja purkumondeossa (2.0) paikallaan toiset.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Lokakuu 29. 15:27:54 2012

hoopee kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Tiivisteistä: Kaveri muistutti Mister-Autosta, ja sieltä näyttäisi saavan erikseen nuita imusarjan tiivisteitä. Tiedä sitten tässä vaiheessa kumman noista tarvitsisin, mutta ei se nyt ole päälimmäisenä mielessä muutenkaan.
Tiivisteet saat marmoritiskiltäkin eikä ole noin kalliit. Ja miksi edes tarvit ne jos eivät ole rikki!
No se on hyvä tietää että sieltä saa! Jotenkin en vaan kuvitellut että sieltä saisi 'halvalla', hups. Viimeistään sitten ne hajoo kun imusarjan avaa, mun säkällä!
hoopee kirjoitti:Napamuttereitahan on mallia normaali lukitemutteri ja sitten se levynipusta kasattu versio.

Mulla on yhdet st200:sen olkatuet joutilaana ja purkumondeossa (2.0) paikallaan toiset.
OK. Levynippukasa tosiaan tuli ton uuden mukana, ja kuskinpuolella semmoinen siis myös. Sitä voi vain arvailla miksi se on auennut. Liekö jäänyt löysälle vai mitä, turha kai sitä on miettiä.

Napa luultavamminkin tulee motonetistä hankittua kun tossa on kuitenkin uudet laakerit jo paikoillaan... Olisi kyllä hyvä olla moiset varalla, mutta on koitettu tota 'varaosamäärää' vähentää varsinkin nyt kun talli on periaatteessa ilman kattoa (ainakin sitten kun enemmän lunta tulee).

Kiitos siis tarjouksesta! Pidän mielessä tuon kuitenkin, jos mieli muuttuu, tai jos vaikka voitan lotossa kun tuskin ne kuitenkaan ilmaiset on. :)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » La Toukokuu 10. 16:28:48 2014

Pörrr, jos vaikka vähän rustaisi tänne taas tarinaa, vaikka sitten vain arkistointi tarkoituksessa. Ehkäpä tästä jopa jollekkin hieman apuakin joskus koituupi!


- Tsup-tsup ääntä en ole vieläkään selvitellyt... en edes tulppia ole tarkastanut, mutta ehkä tässä kohta kun talvi on (taas) ohi, ja tallillakin on katto ja oikein päin (lähes pari vuotta se sitä sai odotellakin; kuvassa se on vielä vähän vaiheessa, mutta on se ainakin 'hieman' järeämpi kuin edellinen... kunhan ei seinät kaadu alta, niin ei ihan äkkiä pitäisi romahtaa).


- Ovien jäätyilyt mekanismien voitelulla jossain määrin korjaantui, mutta ehkä öljyt ei olleet parhaat mahdolliset tarkoitukseen. Kuskin oven lukkopesä meni vaihtoon, koska oli niin kulunut... tai jotain. Kun purin oven mekanismit ja räpläilin niitä aikani, alkoi keskuslukitus toimimaan kyseisessä ovessa (en edes muista lakkasiko se vasta toimimasta jokin aika sitten, vai oliko se meille tullessa toimimaton jo).

Nappiavain ei vieläkään oikein toimi.

Sulake on jokatapauksessa ollut irti kyseisen systeemin omapäisyydestä johtuen. Osittain epäilen siihen vaikuttavan oven auki-olo katkaisijan, joka on joko kulunut, tai sitten jotain on pois paikoiltaan, koska se ei painu tarpeeksi sisään oven kiinni ollessa, vaan saattaa jäädä auki asentoon (auton asento saattaa hieman vaikuttaa asiaan).


- Yllämainitusta ilmeisesti myös koitui akun purkautuminen talven lopulla (alle vuoden vanha akku). Epäilemättä on siis aikaisemmin jo purkanut, mutta vasta kun auto jäi käyttämättömäksi kolmeksi tai useammaksi päiväksi, tuli huomattua ettei se lähde käyntiin. Huomasin että noin 0.15A kulutus oven ollessa auki. Sisävalo on siis pois päältä, mutta joku siellä silti kuluttaa hieman. Rele irti, ja kulutus tippui lukeman 0.03A tietämille (oven/kytkimen kiinni ollessa 0.01-0.02A).

Joka tapauksessa taitaa akku olla entinen, koska käsittääkseni ei vain muutamassa päivässä tuolla virralla pitäisi 70Ah akun niinkin tyhjäksi valua.


- Sisätilan lämmitin puhallin lämppäri systeemistä mainitsinkin aikaisemmin että puhalsi jalkatilaan kun säädin osoitti tuulilasille. Noh, se oppi uuden tempun tuossa viime vuoden puolellakohan se taisi vielä olla, ettei puhaltanut muualle kuin tuulilasille säädin kytkimen asennosta riippumatta. Sain viimein tämän tutkittua jokin aika sitten, ja olikin myös ensimmäinen kerta kun alipaineella toimivaa systeemiä räpläsin. (Oliko vaijerilla toimivat systeemit oikeasti niin huonoja, että jotain muuta piti keksiä? Sähköllä toimivat jutut melkein ymmärränkin; sitä on ajan myötä tungettu aina vain useampaan paikkaan, mutta että alipaineella!? Kävikö sähkö niin tylsäksi? Ihan oikeesti joku roti pitää olla! Ja jooh, täähän on kohta 20 vuotta vanha vehje, mutta uusin mitä meillä on ollu.)

Kyllähän siinä ilta vierähtikin, kun tuota systeemiä opiskelin. Täältä en nyt haulla ainakaan löydä juttua joten dokumentoidaan tähän (ulkomaalaisilta voorumeilta tosin jonkin verran löysin vihjeitä, mutta eniwei~).

Puhaltimen nopeuden sekä sisäkierron säätimen (joka toimii myös ilmastoinnin katkaisijana ainakin tietyissä malleissa) sisältä ilmeisesti sulaa tiiviste (päättelyn, sekä löytyneiden vihjeiden tulos; faktaa en löytänyt, enkä omaa kyseisien kytkimien alkuperäis-piirroksia tms.), jonka johdosta alipaine 'vuotaa' kytkimestä ulos, jolloin säätö ei yksinkertaisesti toimi. Kyseinen 'tiiviste' myös aika varmasti tukkii alipaineletkut todella huolellisesti lähes nestemmäiseksi muuttuessaan, pysyen kuitenkin “purkkamaisena”, sekä silikonimaisena.

Säädön korjaus video, iiks, at youtube.

Teille, jotka sieltä tulevaisuudesta luette tätä, ja Youtubea ei ole olemassakaan, luulisin, että kyseisen kotelon tiivistäminen ja letkujen avaus palauttaisi toiminnan. Jos ei ole kiinnostusta siihen ryhtyä tahi tarvetta sisäkierrolle ei ole, voi systeemin normaalin toiminnan palauttaa tukkimalla imevän letkun (musta väriltään taisi olla). En kylläkään tutkinut asiaa juuri ollenkaan, mutta käsittääkseni ainoastaan sisäkierto on puh pah pelistä pois.


- Jarruissa, tai tarkemmin sanottuna ABS-yksikössä ilmeisesti ilmeni vika. Näistä ei edelleenkään ole juurikaan kokemusta, joten tämä varmaankin tulee tuottamaan harmaita, ellei jopa valkoisia hiuksia. Vika ilmenee yleensä normaali jarrutuksissa, kun ei poljinta huolella polje, jolloinka ABS hieman rutisee vaikka pyörät eivät todellakaan ole lukkiutuneet. Sen verran löysin juttua, että monesti tälläinen aiheutuu haljenneista hammaskehistä joita anturit lukevat (auton merkistä enemmän tai vähemmän riippumatta). Hieman tutkailin kyseisiä kehiä, ja en kyllä mitään huomannut niissä. Pitäisi tarkemmin vielä perehtyä että voisi varmuudella mitään sanoa.

Huomasin myös toisenlaisen ilmiön: kun jarrupoljinta tietyllä tavalla 'taputtaa', kiusaa hieman, saattaa sen liikkeessä tuntua pykäliä, ja joskus jarru ikäänkuin jää päälle hetkeksi. Automatic Break System indeed! Tästä syystä olenkin poistanut kyseisen systeemin toiminnasta väliaikeisesti, jottei kulkineen vakikäyttäjä saisi yllätysvieraita takakontin kautta.

Huomasin että samiharju onkin kirjoitellut aika samanlaista tarinaa topiikissa: Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto?

Taidan ympätä oman ongelman ja kysymykset siihen kun on niin samankaltainen. Erona lähinnä on se, ettei tässä taida jarrutusteho olla laskenut. Ilman ABS:ein sulaketta jarrut tuntuvat toimivan moitteetta. Toimintamalli järjestelmän poisto vaikuttaa todella houkuttelevalta, jos se on tämänkin mallin osalta mahdollista laillisesti toteuttaa.
Mitenköhän käy luistoneston kanssa, kun sekin on pois pelistä ABS-sulakkeen takia. Eipä sillä niin väliä kyllä ole, kun kyseinen systeemi saa lähinnä kulkineen käyttäjän luulemaan autossa olevan jotain vikaa (itseasiassa jätti auton tien päälle kerran kun se piti ihme ääniä luistoneston käydessä toiminnassa). Kymmeniä vuosia 70 ja 80-luvun ABSittomilla ja TCSättömillä autoilla ajaneelle varmasti yllätys, vaikka hieman opastanutkin olinkin.


- Tuulilasin pesuri niin ikään muutti tapojaan siten, että sieltä ei tule mitään, vaikka moottori huriseekin. Kaadoin nestettä säiliöön, ja sieltä niinkuin vähän olisi koittanut jotain tulla, mutta aikani sitä kiusattuani, lakkasi sekin vähä tulemasta, ja ääni muuttui siten että kuulosti kuin pumppu pyörisi tyhjänä. Joko se on siis todellakin tukossa, tai sitten lisäämäni noin kolme (3) litraa pesunestettä katosi mustaan aukkoon huomaamattani. Pitää purkaa siis juttuja että ylipäätään näkee pumpun, saatika että pääsisi siihen käsiksi. Liekö letku irronnut tahi jotakin...


- Vikakoodeja vaikkapa tähän lopuksi (itse taisin olla nokosilla tämän operaation aikana, joten en valitettavasti ollut näkemässä):

P1518 - Kanavien säätö imuputkessa, jumiutunut auki asentoon

Sen verran tutkittu, että imusarjan rakosista kuikuiltuna näyttää todellakin siltä, ettei tuo aparaatti todellakaan elehdi millään lailla ainakaan tyhjäkäynnillä kaasutellessa. Johtuisikohan tuosta nykiminen alakierroksilla, sekä kierrosten laiska laskeutuminen esimerkiksi vaihteiden vaihdon välillä.

P1151 - Kytkin HO2S21 ei kunnossa, anturi ilmoittaa laihaa (kts. P2197)

Lambdakohan tämä oli... Esilämmitettävää sellaista useat lähteet tarjoavat. Viime katsastuksessa taisi ollakin niin tiukat savut että meni koko mittari tilttiin ja jouduttiin ottamaan varamittari käyttöön ja sitäkin sai vähän aikaa kiusata ennenkuin hyväksyi päästöt.

C1315 - Vasemman takapyörän hydraulipaineanturin signaali väärä

Liittyneeköhän mainittuihin jarruongelmiin. En vain keksinyt mitä anturia tuo tarkalleen meinaa, ellei se ole ABS yksikössä.

P1811 - Unknown fault code

Muistaakseni jotakin nelivetoon liittyvää... jota tämä ei tietääkseni ole.

C1100 - Häiriö ABS:n pumpun kytkimen virtapiirissä

Tämä näkyy vain yhdessä kolmesta testistä, eikä sitä käsittääkseni saatu palaamaan. En tosin ole aivan varma astiasta... Kolmannesta testistä puuttuu tuo P1151, HO2S21 kytkimen koodi, ja tuo tuntematon koodi vaihtui malliin P1800, niinikään vaihteistoon liittyviä merkityksiä vain löytyy tällekin. Mikälie bugi!


Muistinkohan nyt aivan varmasti ihan kaiken... Noh, ehkä siinä tarpeeksi on yhdelle postille!

Poks! °·°
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Toukokuu 12. 16:13:09 2014

Zimi Da Guitara kirjoitti: Tsup-tsup ääntä en ole vieläkään selvitellyt...
Sanokaas muut, lähtikö toi mystisen tsup-tsup ääni sillä samalla tyhjäkäyntiventtiilille menevällä "umpioputkella"?, millä lähtee se epämääränen "mongoose"-ulinakin?
Kuva putkestani: http://kuvaton.com/k/YE2K.jpg
Putki asennettuna: http://kuvaton.com/k/YE2R.jpg

Muistan että tuo tsup-tsup ääni tuli ilmaputsarin läheltä, auto tyhjäkäynnillä ja kun rattia liikutti aaviatuksen edestakaisin.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Toukokuu 12. 16:26:24 2014

MikkoJayEm,


Tuo putki taitaa olla tässä asennettuna, mutta en nyt vielä mene vannomaan.

Se on jotenkin hankala paikantaa, mutta vaikuttaisi tulevan enemmänkin jakopään puolelta, eli jo mainitut tulpan ja/tai kannenkin välistä vuotaminen ei tunnu mitenkään mahdottomalta. Jotain imusarjan tiiviste-vuotoakin olen epäillyt.

Oudointa siitä ehkä omassa mielessä tekee se, että se ei kuulu kokoajan. Josku katoaa, joskus tulee takas... lämpösenä muistaakseni helpoiten. Noh, ihan näinä päivinä pitäisi alkaa vihdoin kunnolla tutkimaan.

Tottakai sateet just alko, ja ransiitti ja sierrakin pitäisi purkaa (ostakaa joku pois, -89 2.5 Transit ja -87 1.8 Sierra ilman takatukivarsia :D).

Kiitos kun muistutit tuosta letkupatentista. Olen ennenkin siihen törmännyt, mutten ole varma oliko tässä se.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ma Toukokuu 12. 17:38:08 2014

Kyseessä sitten varmaan eri tsup-tsup-ääni mitä mulla esiintyi. :)
(Kun se kerran kuuluu eri suunnasta kuin mulla)
Ja kuulemma moottorin takana tulipeltiin pultattuna oleva muovinen venttiili saattaa pitää jotain ääntä (en ole itse todistanut moista).
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Toukokuu 13. 6:27:26 2014

Mulla piti kanssa cvh sierrassa sellainen muovinen alipainekello kovaa ulinaa tyhjäkäynnillä, alipaineletkun tukkiminen korjasi vian ja ajo jatkui kovana :D
Oliskohan näissä sama venttiili?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Toukokuu 15. 17:28:19 2014

Mjooh, putki löytyy asennettuna, kuten tästä kuvasta jo pystyy päättelemäänkin.

Hmmm. Jotain muutakin sieltä saattaa huomata: aivan kuin olisi kapuloita rattaissa.


Ei se ole joo ihme, jos ne läpät ei liiku. D:

Olen huomannut että aika monet poistaa ne kokonaan, mutta tuollaista ratkaisua en muista ennen nähneeni. Kuvittelisin että johdon irroittaminen ajaisi ainakin lähes saman asian... ehkä. Ei sillä, että niiden jarrulinjojen katkaisun ja lyttäämisen jälkeen yllättyisin mistään. Käytännön piloja!?

En oikein osaa sanoa vaikuttiko tuo nyt läppien toimiminen siihen nykimiseen. Vieläkin nykii alakierroksilla, mutta jotain erilaista siinä tuntuu nyt olevan. Pitää ajella ja ihmetellä lisee.


Tsuppailu kyllä aika pitkälti tuntuu kuulostaa pakosarjan tietämiltä tulevan (keulan puoleisen), notta liekö vuotaa sieltä (lämmetetssään). Eihän sinne mitään näe purkamatta puoli moottoria, joten mysteeriksi jää vielä. Ehkäpä tulppien vaihdon yhteydessä tulee perehdyttyä siihen enemmän, jos vaihtaisi venakoppien tiivisteet samalla (jostain vuotaa öljyä enemmän ja/tai vähemmän, toivottavasti juurikin venakoppien välistä).


Ilmeisesti vasemmasta etukulmasta on alatukivarsi/joku väljistynyt. Sinne on nimittäin ilmestynyt ikäänkuin kolahtava ääni, niinkuin jokin muuttaisi asentoaan jarrutuksessa, ja niin ikään kiihdytyksessä.


Tuulilasille tulee taas pesurilta nestettä. Toinen kahdesta letkusta oli moottorilta irronnut (hieman jännä että molemmille puolille menee omat letkunsa).


Blubb.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » To Toukokuu 15. 18:11:41 2014

Johdon irrotuksella läpät jää kiinni ja tehot rajottuu siihen reiluun sataan heppaan. Jumittamalla läpät auki, ylärekisterissä on tehoa mutta alle 4000 voi olla hengetön, ja voihan se nykiäkin kun kone saa enemmän happea kuin mihin on säädetty.
Ei se uuden transistorin kolvaaminenkaan tommoseen vaikee rasti ole, yhen boksin korjasin onnistuneesti, mutta vaihtkoneesta en sitä enää jaksanut.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Toukokuu 15. 18:57:15 2014

Jeps. Jotain tuommoista kuvittelinkin. En tosin koittanut ajella johdon (ja ruuvien) irti ollessa, vielä, joten en huomannut moista.

Hieman hämärässä yksityiskohdat nyt koska en huomannut että läpät olisivat liikkuneet ruuvien poiston jälkeen. Ehkä ne toimii väärinpäin, ja siksi jumitettu? Hah. Ne siis toimii, ainakin jos niin voi päätellä siitä, että kaasuläpän vierestä sen alapuolelle zoomatessa vaijeri/akseli liikkuu kierrosten tarpeeksi noustessa.

Luulisin ainakin sen olevan kyseinen vaijeri/akseli paketti. Ei harmi kyllä tullut laitettua merkille sen asentoa ennen ruuvien poistoa.

Epäilin että sieltä olisi se vaijeri ollut poikki, jota näissä kait ainakin ulkomailla ilmeisesti tapahtuu. Jos ne ei avautuisi ollenkaan, olisin tuon jumituksen ehkä sen piikkiin laittanut.

Jotakin siellä kyllä varmasti tapahtuu!
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » To Toukokuu 15. 19:42:56 2014

Se voi toimia kylmänä muttei kuumana, niin se transistorivika alkaa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Toukokuu 15. 21:51:10 2014

Olen kokeillut pitää läpät jatkuvasti auki: ns. kaupunkiajo oli veemäistä ja samoin liikkeelle lähtö liikennevaloista:
Kakkosella ei kannata edes yrittää lähteä liikkeelle ja ykköselläkin lähtee _laiskasti_.
läpät kaikenaikaa kiinni on mielestäni pljon parempi kuin jatkuvasti auki, autolla sentään pystyy ajamaan tavallisesti
mutta 3400rpm ylemmäs puuttuu tehoja. Jos oikein taloudellisesti ajaa niin eipä tuotakierroamäärää suuremmaksi
tarvi vedättääkkään kun vaihtaa jo isommalle vaihteelle :)
Paras on ku saa läpät toimimaan normaalisti. Jatkuvasti auki varmaan toimisi hyvin jos ecun ohjelmoisi uusiksi.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » To Toukokuu 15. 22:24:41 2014

Ohittaminen oli ainakin melkosta jännää puuhaa kun ei tiennyt paljonko koneesta saa milläkin kertaa irti :lol:
Jos päätyy kolvaamaan uuden transistorin, niin suosittelen, että leikkaa vanhan trankun jalat poikki polven kohdalta ja juottaa uuden niihin vanhoihin jalkoihin kiinni. Menee vaikeeksi muuten.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » To Toukokuu 15. 22:50:16 2014

Meneekö sieltä trankku vallan rikkiki, vai uudelleenkolvauksellako menee?

Piirilevyn tarkempi tutkiminen onkin jo listalla.

(RD tuohon tätä postia rustatessani näköjään kerkes vastaamaan jo, eli hajoaa ne.)

Luulen tosiaan, että tämän auton kierrokset ei kauheasti nouse tuolle alueelle; keskustassa sekä hieman sen ulkopuolella 50-70lm/h alueilla kulkee, eli ohitustilanteita ei tule. Eikä sillä revitellä, vaikka menohaluja laitteella vielä tuntuu piisaavan. Kilometrejä kun on kuitenkin jonkin verran kelautunut, niin hieman kai pelottaa, että jostain pamahtaa. D:

Kiitos vaan ideoista ja kokemuksien jaosta!


Onkohan näistä (tai mistään laitteista) yleisesti ottaen järkevää tukkia EGR-venttiiliä? Käsittääkseni se saa imukanavat ihanaan kuntoon, joten monet tukkivat sen jo pelkästään siitä syystä (luulisin).
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Toukokuu 15. 22:58:12 2014

Eikös sen egr:n hyvät vaikutukset jääneet pelkästään johonkin päästöihin mitä ei katsastuksessa edes mitata?
Itse ainakin tulppailen aina jos tarvii jostain syystä aukoa sitä laippaa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Toukokuu 16. 7:54:43 2014

MK3 mondeon keulalla olevassa versiossahan ei egr-kakkaa enää olekaan. Ois kiva tietää oisko ne samalla älynneet vaihtaa IMRC:n transistorin järeempään, koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään satunnaisesti hajoava osa, vaan selkeästi alimitoitettu komponentti joka tuntuu pettävän näistä kaikista.
EGR:n tulppaukselle ja vikakoodien huijauksellekin tais olla jotain ohjeita netissä, mutten koskaan katonut niitä tarkemmin.
Henkkohtasesti ajaisin mieluummin 2-litrasella zetecillä kuin vajaatehoisella tai -vääntöisellä V6:lla. Varsinkin Sierran antiikkisen tappikoneen jälkeen tuo duratecin vääntö ei nimittäin ollut mitenkään vakuuttavaa alakierroksillakaan, ja vastaavaa suorituskykyä sai oikeasti hakea ylärekisteristä. Paras puoli tuosta 2,5-litrasesta oli mun mielestäni ainakin nimenomaan käytös ja ääni sillä alueella missä läpät on auki. Kun läpät eivät toimi, jäljelle jää vain suuri kulutus.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Toukokuu 16. 22:33:39 2014

RD kirjoitti:Ohittaminen oli ainakin melkosta jännää puuhaa kun ei tiennyt paljonko koneesta saa milläkin kertaa irti :lol:
Jos päätyy kolvaamaan uuden transistorin, niin suosittelen, että leikkaa vanhan trankun jalat poikki polven kohdalta ja juottaa uuden niihin vanhoihin jalkoihin kiinni. Menee vaikeeksi muuten.
Vaikeampi mun mielestä olisi niihin tinata kuin suoraan levyyn.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Toukokuu 16. 23:39:38 2014

Loppuuko tila kesken vai miksikö se on vaikeampaa?

Menee offtopiciksi mutta kaveri korjasi näytönohjaimen samanlaisella kolvaustavalla,
mutta juurikin tilan puutteen takia.
http://kuvaton.com/k/NmG.jpg :lol:

Kolvejakin sitten on paljon erilaisia, mahdollisimman pienikärkinen olisi varmasti hyvä :) (Kunhan teho riittää)
Toinen kaveri osti hobbyking:sta (kiinalainen rc-kauppa) parin kympin kolvausaseman, kovin se tuote saa kehuja :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » La Toukokuu 17. 0:07:24 2014

Heh, minua(kin) hieman epäilyttää tuo jalkoihin kolvaus, mutta en tosiaan vielä ole tutkinut tätä kyseistä laitetta, niin en sano vielä mitään!

Aikoinaan tuli ostettua Xytronic 369/137 juotinasema (mallista nyt en ihan varma ole, mutta aika samannäköinen pikkukuvissa mitä Partco:n sivuilta tiirailin), kun piti kolvailla PlayStation 2 emoa (uudempi malli). Tietenkin niitä kaikista pienimpiä juotoksia! Toimii vieläkin, iiks!

En usko että ihan äkkiä törmään yhtä kinkkiseen kolvaus kohteeseen! (Kop, kop.)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » La Toukokuu 17. 0:49:53 2014

Vanhan transistorin irrotus ja reikien tyhjennys tinasta oli se vaikea osuus. Kolmee jalkaa on vaikea pitää yhtaikaa kuumana, ainakin tuolla mun pikkukolvilla...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Toukokuu 17. 3:58:20 2014

RD kirjoitti:Vanhan transistorin irrotus ja reikien tyhjennys tinasta oli se vaikea osuus. Kolmee jalkaa on vaikea pitää yhtaikaa kuumana, ainakin tuolla mun pikkukolvilla...
Käytitkö tinaimuria? :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Toukokuu 17. 10:40:51 2014

MikkoJayEm kirjoitti:
RD kirjoitti:Vanhan transistorin irrotus ja reikien tyhjennys tinasta oli se vaikea osuus. Kolmee jalkaa on vaikea pitää yhtaikaa kuumana, ainakin tuolla mun pikkukolvilla...
Käytitkö tinaimuria? :)
Tai tinaimunauhaa. Kolme jalkaa kyllä vielä lämpenee helposti kun laittaa kolvinkärjen poikittain kaikkiin kolmeen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja RD » La Toukokuu 17. 13:36:47 2014

Ei ollut mitään semmosia elämää helpottavia tekijöitä, eikä tolla kolvilla oikeen meinannu lämmetä. Parempi kolvi ja tinaimuri niin sitten voin myöntyä että voi olla helpompi tehä katkomatta jalkoja, mutta tämmäsellä budjettikokoonpanolla jos pitäs toisen kerran tehä niin en irrottas ehjänä.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Toukokuu 17. 15:05:18 2014

Tuo irroittaminen oli omasta mielestänikin kaikkein vaikeinta! Omasta puuttu tehoa kanssa ylhäältä ja syyksi paljastui tuo trankku. Siinä irrottaessa meinasin irroittaa samalla piirilevyltä johtimetkin. Olen jonkin verran kolvannu mut tuo oli varmaan vittumaisin kolvaus. Itsellä oli kuitenkin kohtuullinen tinaimuri käytössä, mutta tina ei ollu herkkää irtoamaan pois. Nyt jos tekisin vastaavan uudestaan, ni jättäisin vanhasta jalat ja tinaisin niihin.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Toukokuu 17. 23:50:04 2014

Vesku kirjoitti:Tuo irroittaminen oli omasta mielestänikin kaikkein vaikeinta! Omasta puuttu tehoa kanssa ylhäältä ja syyksi paljastui tuo trankku. Siinä irrottaessa meinasin irroittaa samalla piirilevyltä johtimetkin. Olen jonkin verran kolvannu mut tuo oli varmaan vittumaisin kolvaus. Itsellä oli kuitenkin kohtuullinen tinaimuri käytössä, mutta tina ei ollu herkkää irtoamaan pois. Nyt jos tekisin vastaavan uudestaan, ni jättäisin vanhasta jalat ja tinaisin niihin.
Jos vanha tina ei tahdo irrota/sulaa niin uutta ensin lisäksi siihen niin lähtee helpommin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Toukokuu 21. 22:52:48 2014

Hmmm.


Katsastuksessa tuli kävästyä. Kuten epäilin, löyty syy nosturilla helposti äänelle joka kuulunut jonkin aikaa (pamaus kun jarruttaa/vedättää, niinkuin jokin vaihtaisi asentoaan). Tukivarren hela/pusla niin loppu että pääsee liikkumaan tukivarsi suht reilusti.

Tuli haettua jo uusi varsi pallonivelineen (joka on niitattu, ei pultattu o_o), mutta huomasin jälkeenpäin, että niihin myydään niitä heloja (puslineen?) erikseen. Täytynee tutkia jos vanhasta saisi irti helposti ne, ja uudet ehjänä paikoilleen. Säästäisi siinä mahdollisesti muutaman kympin toistaiseksi, kun pallo vielä on kunnossa. D:


Päästöistä pomppasi kans, kuten myös epäilin käyvän. Onkohan lambda sökö, vai vuoto jossain... Vihaan ettiä tämmösiä vikoja! Päästöjenhuudatussession jälkeen katosi ainakin yks, ellei useampikin pytty käynnistä... Ei niinkään ajossa huomannut, mutta tyhjäkäynnillä ei sammuminen ollut kaukana. Tiedä kyllä onkohan ajossakaan ihan mukana. Ainakin jossain määrin se lopetti tekemästä sitä kyllä, että tiedä sitten mikä itkupotkuraivari se oli.

Noh, uudet tulpat tuli viimein ostettua. Jos niilläkin tekee sitä, niin ehkä koittaa toista puolapakettia, kun sellainen sattuu nurkista löytymään.


Hitsaileenkin vähän pääsee. Jännästi toinen helmakotelo puhki aika keskeltä, ja suht korkeelta. Varmaan tukiraudan oltava siinä kohdalla.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Toukokuu 22. 12:15:07 2014

Zimi Da Guitara kirjoitti:Hitsaileenkin vähän pääsee. Jännästi toinen helmakotelo puhki aika keskeltä, ja suht korkeelta. Varmaan tukiraudan oltava siinä kohdalla.
B-pilarin kohdalla on vahvike ja het siitä taaksepäin kotelo täynnä *askaa. Kokonaisena myydyt alatukivarret on niitattuja mutta saahan siihen sen nivelen vaihettuakin.
Säästää kakskymppiä ku prässäilee puslia ja rälläköi vanhaa alapalloo parituntia :lol: :lol:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Mondeo -97 2.5 Yleistietoa?

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Toukokuu 22. 13:38:44 2014

Mun farmarissa oli jotkut tarvikeosia vahvemmat alatukivarret. Niissä oli isommat puslat mitä motonet tarjoo suoraaan. vastaavia tukivarsia ei tullut mistään vastaan.
Tuli vaan mielen :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Vastaa Viestiin