pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ma Lokakuu 1. 18:31:55 2012

Terve!
Nyt ois sellane tilanne että vanhasta sierrasta (2.0 DOHC i) nostin koneen pukille ja ois tarkoitus avata kone ja samalla hieman piristää...Onko täällä ketään kuka olisi viritelly kyseistä moottoria ja miten se onnistuisi helpoiten? Ja noin 40-50hv tehonlisäys riittäisi...Itse haluaisin mielelläni pitää vaparina :) Jos on kokemuksia, nii kertokaa ihmeessä!

Kiitos jo etukäteen! :)
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Lokakuu 1. 18:37:36 2012

Olafuhan tuossa onnistui... Ei tosin ihan pienillä muutoksilla :lol:

Mä penkitin 133hv noin vuosi sitten semmosesta pienesti piristetystä dohcista. Kanavia siistitty, imusarja kohdistettu, palotilan pyörrevirtauskanavat poistettu, itsetehdyllä putkistolla ja mega ohjaamassa. Nokat vaihtamalla olis saanu varmasti aika hyvinkin lisää, vaan ne on teetettävä jossain, valmiita ei saa.

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ma Lokakuu 1. 18:49:41 2012

jeddah kirjoitti:Olafuhan tuossa onnistui... Ei tosin ihan pienillä muutoksilla :lol:

Mä penkitin 133hv noin vuosi sitten semmosesta pienesti piristetystä dohcista. Kanavia siistitty, imusarja kohdistettu, palotilan pyörrevirtauskanavat poistettu, itsetehdyllä putkistolla ja mega ohjaamassa. Nokat vaihtamalla olis saanu varmasti aika hyvinkin lisää, vaan ne on teetettävä jossain, valmiita ei saa.
NO se 133hv ei ihan riitä :/ Eli ois helpoin ku löytäs valmiina osina ja tulis halvemmaks, ku se että ite rupeis teettämään...
NO voi hitto. Eli käytettynä vaan ehtimään jyrkempiä nokkia. Miten jos vaan vaihtas nokat ja laskin kantta ja vähän kanavia hoonais, eikä tekis mitää muuta? Nii varmaa toimis silleinkin? Ei tarvii tieliikenteeseen.
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Lokakuu 1. 19:52:08 2012

Kannen laskun kanssa tarkkana jos ihan perusbensalla ajelette, siinä on aika korkeet puristukset kuitenkin. Ja jos kannen irrottaa niin kantsii ne pyörrevirtausseinämät kuitenkin snurrailla sieltä palotiloista... Sit sitä vähän joutaa laskeakin. Nokkien teettämisellä tarkoitin, että pistää ne vanhat hiottaviksi, en nyt muista kuka tai mikä niitä teki, mutta erinäisiä satasia maksanee. Säädettävät nokkapyörät on kans kova sana. Ja ohjelmoitava ruisku on aina hyvä keksintö, se orkkis menee hivenen sekasin kun konetta kovasti muuttelee.

...Noillakin tosin ihmettelen jos yli 150hv penkitetään, eli helpompaa ja halvempaa lie kuitenkin vaihtaa koko pannu johonkin toiseen.. :lol:

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ma Lokakuu 1. 20:54:20 2012

jeddah kirjoitti:Kannen laskun kanssa tarkkana jos ihan perusbensalla ajelette, siinä on aika korkeet puristukset kuitenkin. Ja jos kannen irrottaa niin kantsii ne pyörrevirtausseinämät kuitenkin snurrailla sieltä palotiloista... Sit sitä vähän joutaa laskeakin. Nokkien teettämisellä tarkoitin, että pistää ne vanhat hiottaviksi, en nyt muista kuka tai mikä niitä teki, mutta erinäisiä satasia maksanee. Säädettävät nokkapyörät on kans kova sana. Ja ohjelmoitava ruisku on aina hyvä keksintö, se orkkis menee hivenen sekasin kun konetta kovasti muuttelee.

...Noillakin tosin ihmettelen jos yli 150hv penkitetään, eli helpompaa ja halvempaa lie kuitenkin vaihtaa koko pannu johonkin toiseen.. :lol:
Juu ajellaa ihan 98 :) NIi kyllä kyllä, joo no pitää sitä sitten harkita. Voisko RallyRace tehdä niitä hommia, tai sitten joku klubilainen? Nii no varmasti, mutta pitäs päästä pienellä budjetilla, ku tää mylly tulee jäärata rassiin ja jos onnistuu hyvon ja kestää, nii sitten käyttöautoo myös :) Nii eli meinaat sitä, että jos tekkee nuo yllämainitut, nii ei toimi enää orkkis ruisku? Ja mitä tarkotat sillä että menee sekasin? ei toimi? :D Ja tää on tällänen pilotti hanke, eli lähen ihan tyhjältä pöydältä ja ajan kanssa ku en oo ennen vielä tehny näitä hommia, ja nyt ois korkee aika opetella! Ja sitten toinen iso kysymys mistä noita osia saa nokkapyöriä yms...?

NIihän se varmasti ois, mutta ku ois tarkoitus säilyttää "orkkis" kone :) Varmaa sitten ois helpoin ku heittäs vaan suoraan jonku ahtimen kii, ilman mitää muutoksia ja ajelis minkä kestäs :green: Mutta himottas nii paljon sellane pikkase piristetty kova ääninen kunnon vapari! :twisted:
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Lokakuu 1. 21:04:19 2012

kyllä dokkilaista saa ihan tosissaan kaivella jos meinaa 150hp +

Nokat-nokkakoneisto on yks, kanavat ei orkkiksena käsittääkseni ole kovin viritysystävälliset (lue, hitsaamista /ja- tai kittaamista) ja snurraamista riittää.


Tehty vähä semmonen pisaralla pitkälle moottori alunperin, noin siis 8v moottoriksi.

Yks vaihtoehto "helppoon" tehonlisäykseen olis rs2k kansi, siihen jotkut virinokat ja säädettävä ruutta, tod näk menohaluja erimalliin kun doch kannella.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ma Lokakuu 1. 21:18:22 2012

VooDoo kirjoitti:kyllä dokkilaista saa ihan tosissaan kaivella jos meinaa 150hp +

Nokat-nokkakoneisto on yks, kanavat ei orkkiksena käsittääkseni ole kovin viritysystävälliset (lue, hitsaamista /ja- tai kittaamista) ja snurraamista riittää.


Tehty vähä semmonen pisaralla pitkälle moottori alunperin, noin siis 8v moottoriksi.

Yks vaihtoehto "helppoon" tehonlisäykseen olis rs2k kansi, siihen jotkut virinokat ja säädettävä ruutta, tod näk menohaluja erimalliin kun doch kannella.
No tuo on varmasti totta, tuon on kuullu monesti, että ei oikein kuulemma hyvä virittää :(

Mutta siis ideana ei ole saada mitää hirveää katutykkiä, vaan täydellin jäärata peli talveks ja sit tielle jos toimii hyvin. Ja kun tohon mottiin saisi sen noiin. 150 hv, nii se riittäisi todella hyvin ja olisi juuri oikea määrä jäälle :)

Eli miun on ruvetta ehtimään uutta kantta, nokkia ja ruuttaa :D Kuulostaa pahalle, ja mistähän tuollasia löytää...? Ja mitähän mahtaa sanoa vakioalekerta? :D
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Lokakuu 1. 21:37:19 2012

Taitas tulla tässäkin hommassa halvemmaks vaihtaa vaan 2.3 dokki.

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ma Lokakuu 1. 21:48:15 2012

henu kirjoitti:Taitas tulla tässäkin hommassa halvemmaks vaihtaa vaan 2.3 dokki.
Juu varmaa tulis, mutta se ei tietysti oo sitten sama asia enää..
Mutta käviskö se sitten suoraa kiinni sierran vakio vaihelaatiikkoon ja sattusko sähköt kaikki kohilleen, että ei tartteis muuta ku heittää isompi kone?
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Lokakuu 1. 22:10:51 2012

Asierraman kirjoitti:
henu kirjoitti:Taitas tulla tässäkin hommassa halvemmaks vaihtaa vaan 2.3 dokki.
Juu varmaa tulis, mutta se ei tietysti oo sitten sama asia enää..
Mutta käviskö se sitten suoraa kiinni sierran vakio vaihelaatiikkoon ja sattusko sähköt kaikki kohilleen, että ei tartteis muuta ku heittää isompi kone?
viewtopic.php?f=26&t=151646

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 2. 21:00:36 2012

En pitäs ihmeenä vaikka pelkällä puristussuhteen nostolla, vähän raikkaammilla nokilla ja peltipakosarjalla tulis se 150hp. Miksei vakio sarjallakin. Puristusten nosto on dokissa vaan vähän hankalaa kun kantta ei voi määrättömästi laskea ja mäntä palotilan pinta-ala on niin pieni ettei pieni laskeminen paljon auta.

Ajattelin päivittää vähän tota omaa viritystä, jos sais vielä vaikkapa semmosen 20hp lisää nykyseen nähden. Puristusten nostolla ja erilaisilla nokilla, sitten pitäs vielä imusarjakin muuttaa. Läppärungot vakio satsin tilalle meinaan. Vakio venajousilla koneisto pysyy noilla nykysillä virinokilla mukana 8500rpm asti, 8800 kun nostin rajottimen niin särähtää. Nokat ja imusarja tekee vaan sen, ettei kannata paljon yli 7500 kierrättää. Alakertakin on vakio, luultavasti siinä ruvetaan oleen jo riskirajojen pahemmalla puolella kun kierrätellään tonne 8.5+krpm.

Kokeilisin ihan mielenkiinnosta muuten, että paljonko tulee noilla nykysillä virinokilla tehoja muilta osin ihan vakiosta dokista, mutta niissä on perusympyrä niin paljon pienempi ettei hytikat toimi enää. Ja niitten nostinten muuttaminen koviks ja sen jälkeen välysten säätäminen on niin helvetin työlästä ettei viitti ihan uteiliaisuuden takia nähdä vaivaa, kun siitä ei ole itselle mitään hyötyä.

Mulla on nyt puristukset 11.5:1, n. 280 asteiset nokat, kannesta kanavia kitattu ja palotiloja muutettu, mega ja peltisarja, 167hp ja luultavasti paranis jo ihan imusarjamuutoksellakin.
Jäsen #606

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » Ti Lokakuu 2. 21:15:31 2012

olafu kirjoitti:En pitäs ihmeenä vaikka pelkällä puristussuhteen nostolla, vähän raikkaammilla nokilla ja peltipakosarjalla tulis se 150hp. Miksei vakio sarjallakin. Puristusten nosto on dokissa vaan vähän hankalaa kun kantta ei voi määrättömästi laskea ja mäntä palotilan pinta-ala on niin pieni ettei pieni laskeminen paljon auta.

Ajattelin päivittää vähän tota omaa viritystä, jos sais vielä vaikkapa semmosen 20hp lisää nykyseen nähden. Puristusten nostolla ja erilaisilla nokilla, sitten pitäs vielä imusarjakin muuttaa. Läppärungot vakio satsin tilalle meinaan. Vakio venajousilla koneisto pysyy noilla nykysillä virinokilla mukana 8500rpm asti, 8800 kun nostin rajottimen niin särähtää. Nokat ja imusarja tekee vaan sen, ettei kannata paljon yli 7500 kierrättää. Alakertakin on vakio, luultavasti siinä ruvetaan oleen jo riskirajojen pahemmalla puolella kun kierrätellään tonne 8.5+krpm.

Kokeilisin ihan mielenkiinnosta muuten, että paljonko tulee noilla nykysillä virinokilla tehoja muilta osin ihan vakiosta dokista, mutta niissä on perusympyrä niin paljon pienempi ettei hytikat toimi enää. Ja niitten nostinten muuttaminen koviks ja sen jälkeen välysten säätäminen on niin helvetin työlästä ettei viitti ihan uteiliaisuuden takia nähdä vaivaa, kun siitä ei ole itselle mitään hyötyä.

Mulla on nyt puristukset 11.5:1, n. 280 asteiset nokat, kannesta kanavia kitattu ja palotiloja muutettu, mega ja peltisarja, 167hp ja luultavasti paranis jo ihan imusarjamuutoksellakin.

Joo kyllä miekin tulin siihen tulokseen että en vaiha toista konetta, että haluan kyllä pitää ton alkuperäis koneen ja sitä ruveta virittää! Ja puhutko nyt 2.0 DOHC i virittämisestä? Elikkä mitä miun sitten ois eka hyvä ruveta tekemään? Ottaa varma kansi pöydälle? Ja sitten jollekkin viedä kuka osaa sitä työstää? Paljonko sitä sitten uskaltaa max laskea? Onko tietoa saako mistää virinokkia? Vaiko voiko ite jyrkentää vakio nokkia? No rajotinhan ottaa 7000rpm muistaakseni miulla. Ja toimiiko auto noitten jälkee vielä vakio ohjaus boxilla? Vai pitääkö sekin jostan löytää? Ja voisko saada kuvia siitä sun koneesta jonka oot tehny?
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 2. 21:35:55 2012

Vakio nokat on niin miedot että tuskin toimii jos nokista hioo "siedettävät". Vaikee sanoo, mutta mappiohjattu on aina vähän ronkeli nokista. Mulla meni ainakin ihan täysin perseelleen vakio boksilla. Alota hommaamalla mega ja opettele säätään sitä. Sitten vasta muut muutokset, muuten olet pulassa. Tein adapterijohdon ittelle millä mega sopii vakio johtosarjaan, sytkämodulin vaihdoin erilaiseen ja vedin mapin letkun kabiiniin boksille, muuten ihan orkkis vehkeillä.

Taikka sitten se RS2000 kansi, RS2000 boksi ja johtosarja, dohc peltisarja RS jaolle väänneltynä ja RS laipalla, imusarja ja vesiputki vaatii muutoksia, muuten se sopii aikalailla suoraan ja käy dohc alakertaan. On ainakin täysin siviilimoottori käytökseltään sen jälkeen niin on hyvä ajettava ja toimii hyvin vakio vaihdelaatikoitten kanssa.
Kevyemmän vauhtipyörän saa esim. 1.6 CVH:sta, kun tekee siihen esim. OHC kytkimelle jaon. Niin tein ittellekkin, kytkin siirtyy sen verran lähemmäs konetta että käy suoraan type9 vaihteisto, joka taas on aavistuksen rivakampi vaihteenvaihdossa. DOHC oma vaihteisto ei oikein sitten tuon kanssa enää käykään. Ei tullu koetettua olisko pelannu escortin omalla 220mm asetelmalla... Kampuran pään jako on joka tapauksessa sama ja starttikehä on oikeassa kohdassa ja oikean kokoinen, joten dokin startti sopii.
Jäsen #606

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » To Lokakuu 4. 20:38:05 2012

olafu kirjoitti:Vakio nokat on niin miedot että tuskin toimii jos nokista hioo "siedettävät". Vaikee sanoo, mutta mappiohjattu on aina vähän ronkeli nokista. Mulla meni ainakin ihan täysin perseelleen vakio boksilla. Alota hommaamalla mega ja opettele säätään sitä. Sitten vasta muut muutokset, muuten olet pulassa. Tein adapterijohdon ittelle millä mega sopii vakio johtosarjaan, sytkämodulin vaihdoin erilaiseen ja vedin mapin letkun kabiiniin boksille, muuten ihan orkkis vehkeillä.

Taikka sitten se RS2000 kansi, RS2000 boksi ja johtosarja, dohc peltisarja RS jaolle väänneltynä ja RS laipalla, imusarja ja vesiputki vaatii muutoksia, muuten se sopii aikalailla suoraan ja käy dohc alakertaan. On ainakin täysin siviilimoottori käytökseltään sen jälkeen niin on hyvä ajettava ja toimii hyvin vakio vaihdelaatikoitten kanssa.
Kevyemmän vauhtipyörän saa esim. 1.6 CVH:sta, kun tekee siihen esim. OHC kytkimelle jaon. Niin tein ittellekkin, kytkin siirtyy sen verran lähemmäs konetta että käy suoraan type9 vaihteisto, joka taas on aavistuksen rivakampi vaihteenvaihdossa. DOHC oma vaihteisto ei oikein sitten tuon kanssa enää käykään. Ei tullu koetettua olisko pelannu escortin omalla 220mm asetelmalla... Kampuran pään jako on joka tapauksessa sama ja starttikehä on oikeassa kohdassa ja oikean kokoinen, joten dokin startti sopii.
Eli miun pitäs jostain löytää toiset nokat, ei ees yrittää noita hioa. Mistähän noita megoja saa edes? Ja onko kuinka vaikeaa saada vakion tilalle ja eikös se toimi ilman tuota sytkä moduulin vaihtamista...Ei varmaa siitä vaan onnistu noitten adapteri johtojen teko, ellei oo mitää mallia?

Miulla on periaatteessa ylimääräsenä yks 2.0 DOHC i niin siitä voi ottaa tarvittavat osat ja työstää niitä ja laittaa ne sitten suoraan kiinni ajossa olevaan moottoriin, ilman moottorin irroittamista jos se vaan onnistuisi...
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Lokakuu 5. 18:39:36 2012

Asierraman kirjoitti:
olafu kirjoitti:Vakio nokat on niin miedot että tuskin toimii jos nokista hioo "siedettävät". Vaikee sanoo, mutta mappiohjattu on aina vähän ronkeli nokista. Mulla meni ainakin ihan täysin perseelleen vakio boksilla. Alota hommaamalla mega ja opettele säätään sitä. Sitten vasta muut muutokset, muuten olet pulassa. Tein adapterijohdon ittelle millä mega sopii vakio johtosarjaan, sytkämodulin vaihdoin erilaiseen ja vedin mapin letkun kabiiniin boksille, muuten ihan orkkis vehkeillä.

Taikka sitten se RS2000 kansi, RS2000 boksi ja johtosarja, dohc peltisarja RS jaolle väänneltynä ja RS laipalla, imusarja ja vesiputki vaatii muutoksia, muuten se sopii aikalailla suoraan ja käy dohc alakertaan. On ainakin täysin siviilimoottori käytökseltään sen jälkeen niin on hyvä ajettava ja toimii hyvin vakio vaihdelaatikoitten kanssa.
Kevyemmän vauhtipyörän saa esim. 1.6 CVH:sta, kun tekee siihen esim. OHC kytkimelle jaon. Niin tein ittellekkin, kytkin siirtyy sen verran lähemmäs konetta että käy suoraan type9 vaihteisto, joka taas on aavistuksen rivakampi vaihteenvaihdossa. DOHC oma vaihteisto ei oikein sitten tuon kanssa enää käykään. Ei tullu koetettua olisko pelannu escortin omalla 220mm asetelmalla... Kampuran pään jako on joka tapauksessa sama ja starttikehä on oikeassa kohdassa ja oikean kokoinen, joten dokin startti sopii.
Eli miun pitäs jostain löytää toiset nokat, ei ees yrittää noita hioa. Mistähän noita megoja saa edes? Ja onko kuinka vaikeaa saada vakion tilalle ja eikös se toimi ilman tuota sytkä moduulin vaihtamista...Ei varmaa siitä vaan onnistu noitten adapteri johtojen teko, ellei oo mitää mallia?

Miulla on periaatteessa ylimääräsenä yks 2.0 DOHC i niin siitä voi ottaa tarvittavat osat ja työstää niitä ja laittaa ne sitten suoraan kiinni ajossa olevaan moottoriin, ilman moottorin irroittamista jos se vaan onnistuisi...
Jos saat jossain teetettyä täytehitsaamalla ne nokat, niin onnistuu vakioistakin hiominen. Sillon toimii vakio nostimetkin suht pitkälle.

Megoja saa esim. autotune.fi ja megan kytkentäkaavio löytyy googlella "megasquirt external wiring". On useita versioita, mutta MS1 V3.0 piirikortilla, niin saa kaikkein kivuttomimmin toimimaan, eikä ole niin kallis verrattuna MS2 tai MS3. Sierran kytkentäkaavio löytyy alfamerin korjauskäsikirjasta. Näistä miksaamalla saa aikaiseksi toimivan adapterin, ei tarvitse kytkeä kaikkia johtojakaan. Jostain romulaanilta hakemaan vaan joku sierran ecu, mistä irrottaa kuumailmapuhaltimella paistamalla sen moninapaliittimen. Kannattaa perehtyä ja tehdä se adapteri itse, niin siinä väkisinkin jää mieleen miten mikäkin on kytketty, jolloin auttaa aivan helvetisti kun etsitään mahdollisia vikoja.

Olen kokeillut sierran omalla sytkämodulilla, se ei vaan toimi megan kanssa vaikka pierisi pieniä salamoita. Eikä sitä kai kukaan muukaan ole saanut toimimaan, kipinä sekos ainakin mulla n. 4500rpm kohdalla, siihen asti toimi hyvin. Suosittelen että opettelet sillä vakio moottorilla ensin säätämään megaa, sitten kun se on säädetty ja toimii oikein, niin teet ne muut virityshommat siihen koneeseen. Pääsee loppupeleissä helpommalla, kun ei tarvitse arvailla että mistä mikäkin ongelma johtuu. Ihan helppoa hommaa se ei ole missään tapauksessa, mutta onnistuu kun ajatuksella tekee ja perehtyy. Taikka sitten täytyy olla joku kaveri, joka on valmis jeesaamaan aina kun tulee säädettävää tai joku vika.
Jäsen #606

Asierraman
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Elokuu 28. 22:04:36 2012

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja Asierraman » To Lokakuu 11. 20:06:39 2012

olafu kirjoitti:
Asierraman kirjoitti:
olafu kirjoitti:Vakio nokat on niin miedot että tuskin toimii jos nokista hioo "siedettävät". Vaikee sanoo, mutta mappiohjattu on aina vähän ronkeli nokista. Mulla meni ainakin ihan täysin perseelleen vakio boksilla. Alota hommaamalla mega ja opettele säätään sitä. Sitten vasta muut muutokset, muuten olet pulassa. Tein adapterijohdon ittelle millä mega sopii vakio johtosarjaan, sytkämodulin vaihdoin erilaiseen ja vedin mapin letkun kabiiniin boksille, muuten ihan orkkis vehkeillä.

Taikka sitten se RS2000 kansi, RS2000 boksi ja johtosarja, dohc peltisarja RS jaolle väänneltynä ja RS laipalla, imusarja ja vesiputki vaatii muutoksia, muuten se sopii aikalailla suoraan ja käy dohc alakertaan. On ainakin täysin siviilimoottori käytökseltään sen jälkeen niin on hyvä ajettava ja toimii hyvin vakio vaihdelaatikoitten kanssa.
Kevyemmän vauhtipyörän saa esim. 1.6 CVH:sta, kun tekee siihen esim. OHC kytkimelle jaon. Niin tein ittellekkin, kytkin siirtyy sen verran lähemmäs konetta että käy suoraan type9 vaihteisto, joka taas on aavistuksen rivakampi vaihteenvaihdossa. DOHC oma vaihteisto ei oikein sitten tuon kanssa enää käykään. Ei tullu koetettua olisko pelannu escortin omalla 220mm asetelmalla... Kampuran pään jako on joka tapauksessa sama ja starttikehä on oikeassa kohdassa ja oikean kokoinen, joten dokin startti sopii.
Eli miun pitäs jostain löytää toiset nokat, ei ees yrittää noita hioa. Mistähän noita megoja saa edes? Ja onko kuinka vaikeaa saada vakion tilalle ja eikös se toimi ilman tuota sytkä moduulin vaihtamista...Ei varmaa siitä vaan onnistu noitten adapteri johtojen teko, ellei oo mitää mallia?

Miulla on periaatteessa ylimääräsenä yks 2.0 DOHC i niin siitä voi ottaa tarvittavat osat ja työstää niitä ja laittaa ne sitten suoraan kiinni ajossa olevaan moottoriin, ilman moottorin irroittamista jos se vaan onnistuisi...
Jos saat jossain teetettyä täytehitsaamalla ne nokat, niin onnistuu vakioistakin hiominen. Sillon toimii vakio nostimetkin suht pitkälle.

Megoja saa esim. autotune.fi ja megan kytkentäkaavio löytyy googlella "megasquirt external wiring". On useita versioita, mutta MS1 V3.0 piirikortilla, niin saa kaikkein kivuttomimmin toimimaan, eikä ole niin kallis verrattuna MS2 tai MS3. Sierran kytkentäkaavio löytyy alfamerin korjauskäsikirjasta. Näistä miksaamalla saa aikaiseksi toimivan adapterin, ei tarvitse kytkeä kaikkia johtojakaan. Jostain romulaanilta hakemaan vaan joku sierran ecu, mistä irrottaa kuumailmapuhaltimella paistamalla sen moninapaliittimen. Kannattaa perehtyä ja tehdä se adapteri itse, niin siinä väkisinkin jää mieleen miten mikäkin on kytketty, jolloin auttaa aivan helvetisti kun etsitään mahdollisia vikoja.

Olen kokeillut sierran omalla sytkämodulilla, se ei vaan toimi megan kanssa vaikka pierisi pieniä salamoita. Eikä sitä kai kukaan muukaan ole saanut toimimaan, kipinä sekos ainakin mulla n. 4500rpm kohdalla, siihen asti toimi hyvin. Suosittelen että opettelet sillä vakio moottorilla ensin säätämään megaa, sitten kun se on säädetty ja toimii oikein, niin teet ne muut virityshommat siihen koneeseen. Pääsee loppupeleissä helpommalla, kun ei tarvitse arvailla että mistä mikäkin ongelma johtuu. Ihan helppoa hommaa se ei ole missään tapauksessa, mutta onnistuu kun ajatuksella tekee ja perehtyy. Taikka sitten täytyy olla joku kaveri, joka on valmis jeesaamaan aina kun tulee säädettävää tai joku vika.
Joo, no pitää sitten alottaa siitä ja tilata eka se mega ja perehtyä sen toimintaa. Ja sitten ku sen on saanut, nii sitten jostain noita sytkä moduleita...

Mitehän jos tuohon ruttais kylkee vaan jonkun pienen turbon ilman mitää muuta muutoksia? Ku autoa ei tarvitse katsastaa! Kestäis minkä kestäis..? NIi mahtaisiko toimia tälläinen ilman noita megojen ja sytkien vaihtoa? Ainakin sellaisen sierran aikoinaan näin ja omistajan mukaan mitää muuta ei oltu tehty kuin turbo hilppeet kiinni ja ei ollut välijäähdytintä. :D
Ford escort mk2 vm.76
Ford Escort Mk2 vm.78
Ford Mondeo Sportpack 2.2TdCi
Ex Ford Mondeo ST220
Ford Sierra 2.0i vm.90 Ford Sierra Is 2.0i vm.85
Ford Sierra 2.0 vm.89 Ford Sierra 2.0i vm.91
Ex Ford Sierra 2.0i vm.93

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Lokakuu 12. 1:41:53 2012

Bensaa tarvii saada jollain konstilla lisää, vakio ruisku ei ymmärrä ylipainetta niin menee joko laihalle tai vikatilaan.
Pienillä paineilla voi saada pelaamaan jotenkuten.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

petri1234
Viestit: 169
Liittynyt: Ke Joulukuu 14. 22:50:22 2011

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja petri1234 » Ma Lokakuu 22. 14:36:59 2012

tuos ku mietin noita bensahommeleita, niin hokasin että tuollahan on lambda anturi vain 2 putkessa peltisarjassa? 4-2-1 sarja.. eikös tuo nyt pitäs ruuvata tuonne alas asti että olis joka putki matkassa..

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Lokakuu 22. 16:50:22 2012

Ei tarvi olla, Chevy vanissakin oli orkkis ruiskussa vain yksi lambda vaikka V-kone.
Lisäksi jos toi anturi on ilman lämmitysvastusta niin se ei näytä enää oikein/nokeentuu jos on liian kaukana.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja coss » Ma Lokakuu 22. 21:00:51 2012

vauhtipete kirjoitti:Ei tarvi olla, Chevy vanissakin oli orkkis ruiskussa vain yksi lambda vaikka V-kone.
Lisäksi jos toi anturi on ilman lämmitysvastusta niin se ei näytä enää oikein/nokeentuu jos on liian kaukana.
Onhan dohcin lambdassa lämmitys(vai mistä täällä nykyään puhutaan?) eikä sen tietenkään tarvisi olla kauempana jos kaikki on kunnossa. Nythän se haistelee vain 2 pytyn tekemisiä ja jos jompikumpi kusee, niin koko kone käy niiden mukaan.

Kuten sanoin jos kaikki kunnossa, niin ei mitään hätää.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

petri1234
Viestit: 169
Liittynyt: Ke Joulukuu 14. 22:50:22 2011

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja petri1234 » Su Marraskuu 25. 14:57:42 2012

akkuvalo sytty eilen illasta palaan ku pihaan tulin.. hiiliä jälellä laturissa rutkasti äsken purin ja katoin.. kunnolla vetoja niin akkuvalo sammuu sekunniks.. ? tuskin noita hiiliä tonne väärinkään saa laitettua :D varmaan sit toi laturi sökönä noin muuten? 11,2v näytteli äsken.. =F prkl!!! hiilet taisin vaihtaa tonne kesäkuussa... eikai niiden noin äkkiä pitäs paskaks mennä? :O ja viimeks ku otin vanhat hiilet pois niin toinen oli kulunu vaan vitusti ja toista oli jälellä.. nyt kuluneet tasaisesti :DD

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: pölöpölö juttuja dohc.ilaisesta

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Marraskuu 25. 15:15:46 2012

Laturi paskana.. Varmaankin diodisilta menny.. Kato kuitenkin ettei oo liitokset löystyny..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Vastaa Viestiin