polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Onkos täällä linjoilla ketään joka tollasia asentelee joko työkseen tai muuten on asennellut?
Tuli hommattua eeberi, ja aikomus asennella itse. Onko tossa hommassa jotain sudenkuoppia tms. ettei ensikertalaisen asentajan tarvisi tehdä mitään tyhmiä virheitä?
Tuli hommattua eeberi, ja aikomus asennella itse. Onko tossa hommassa jotain sudenkuoppia tms. ettei ensikertalaisen asentajan tarvisi tehdä mitään tyhmiä virheitä?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1355
- Liittynyt: Su Huhtikuu 11. 21:27:01 2004
- Paikkakunta: Savilahti
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Helppo se on asentaa, kattavat ohjeet tulee mukana.
Ainoastaa ahtaaseen konehuoneeseen joutuu jo vähän miettimää mihin saa vesipumpun mahtumaa.
Muista hakee sit takuu lämmittimelle kunhan oot saanu asennettua.
Ainoastaa ahtaaseen konehuoneeseen joutuu jo vähän miettimää mihin saa vesipumpun mahtumaa.
Muista hakee sit takuu lämmittimelle kunhan oot saanu asennettua.
Capri mkII -78
Allroad c6/4f
Passat 2.0 b4
Allroad c6/4f
Passat 2.0 b4
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Mihin autoon meinaat asentaa ja millä moottorilla / ilmastointi / lämmityslaitteella se on varustettu? Voin kaivaa mallikohtaisen asennusohjeen, jos on joku ns. yleinen malli.
Jäsen #606
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Chevyn pikuppiin vm 1987, 6.2 diesel, ei ilmastointia.. 

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Täytyykö noissa lämmittimissä enää kattoo soksia asennuksen jälkeen?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Eberissä ei, webastossa pitäs periaatteessa mutta se on käytännössä aina kohdallaan.Jape105 kirjoitti:Täytyykö noissa lämmittimissä enää kattoo soksia asennuksen jälkeen?
Jäsen #606
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Ja jos jotakuta kiinnostaa viraabelina asennella, niin sekin passaa mulle, yhteyksiä vaan yyveellä 

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Yleisasennusohjeella pitäs tommoseen autoon onnistua ihan ilman mitään ongelmia. Pitäs tulla ohjeet paketissa.
Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
ite kans ajattelin laittaa mondeoon mutta sit sain kuulla useemmasta paikkaa kauhutarinoita asennuksen haasteellisuudesta niin totesin että taitaa riittää lohkolämmitin ihan hyvin.
Automaatti ilmastointi taitaa olla se suurin hankaluus noissa uudemmissa
Automaatti ilmastointi taitaa olla se suurin hankaluus noissa uudemmissa
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
No tuolla on tilaa ihan hyvin konehuoneessa kyllä.. Mutta muuten arveluttaa kun ei oo tollasen kanssa ikinä ollut tekemisissä.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Se tarttee sähkön, ohjaussähkön (siis plussaa yhteen nastaan että lähtee päälle), polttoainetta ja kiertävän veden. Kiertovesipumppu on combomallissa lämmittimen sisällä, muuten se pitää erikseen asentaa, eberissä on johto sitä varten eikä se lähde edes päälle sen ollessa irti.
Pakoputki ja imuputki niin että ei ime suoraan paskaa sisäänsä ja ettei pakoputki polta mitään. Pakoputken pään pitäs osottaa vähän takaviistoon alaspäin auton alla. Asennussarjassa tulee aikalailla kaikki mitä tarttee, polttoaineen voi ottaa tankilta suodattimelle tulevasta putkesta T-haaralla, mieluiten jostain tankin läheltä ja mahdollisimman alhaalta. T-haarasta lähtevä pikkuletku Suomen oloissa ohjeiden vastaisesti yläviistoon, ettei polttoaineen mukana mahdollisesti kuljeksiva vesi valu ja jäädy sinne pikkuletkuun. Pumppu T-haaran viereen, tai jos on eberin korkea "combo" malli, niin sitten vaan putki eberille. Sallitut asennusasennot kerrotaan ohjeessa, itse olen suosinut pakoputki suoraan alaspäin-asennusta, mutta jos ei sovi, niin sitten lämmitin pystyyn sähkörasia ylöspäin. Saa asentaa myös toiselle kyljelleen, en muista kummalle. Combo-mallissa kuitenkin niin että ilmausruuvi on ylhäällä. Jos haluaa hifistellä ja omistaa hyvät puristuspihdit, niin kannattaa hakea sopivia pinnejä niihin liittimiin ja lyhentää ne yleisjohtosarjan piuhat sopivaan mittaan, ettei sitä ylimääräistä tarvitse "hukata" tai "mytytä" mihinkään.
Veden kiertosuunta lämmityslaitteen letkussa selviää esim. infrapunamittarilla, jos se ei selviä jotenkin muuten. Eberi tulee siihen letkuun, mikä menee moottorista kennolle, vältä laittamasta "liikaa" letkua, äläkä tee mitään ylimääräisiä koukkaisuja letkun kanssa ylöspäin, ettei tule ilmataskuja.
Lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus riippuu paljon autosta, mutta jos on varustettu vanhan tyylisellä "ronks ronks" kytkimellä ja vastuksella, niin asennus pitäisi olla helppo.
Ronks ronks-kytkimellä on pääasiassa kahdenlaista kytkentää: Virtalukon ohjaama plussa menee katkaisijalle, josta eri asentojen kautta vastukselle ja sieltä moottoriin, moottori on maadoitettu suoraan. Tai sitten niin, että virtalukon ohjaama plussa menee suoraan moottoriin, moottori on maadoitettu vastuksen ja katkaisijan eri asentojen kautta. Usein onnistuu, kun kytkee eberin ohjausreleen puhaltimen sulakkeeseen, jolloin puhallin toimii eberiä käytettäessä sillä nopeudella, mikä siihen on jäänyt autosta lähtiessä.
Jos haluaa tässäkin hifistellä, niin ohjausreleen voi jossain tapauksissa kytkeä suoraan johonkin tiettyyn nopeuteen, mutta se vaatii yleensä vähän säveltämistä että toimii kunnolla. Tämä kytkentä on helpoin niihin, missä puhaltimella on autossa oma rele, jolloin virta ei pääse vastuksen ja kytkimen kautta kiertämään takaperin auton "virta päällä" -linjaan. Riittää, kun kytkee releen syöttämään sopivan nopeuden johtoon "rinnalle".
Kauhutarinoita kuulee, mutta näin vanhaan autoon se ei ole vaikeaa asentaa.
Pakoputki ja imuputki niin että ei ime suoraan paskaa sisäänsä ja ettei pakoputki polta mitään. Pakoputken pään pitäs osottaa vähän takaviistoon alaspäin auton alla. Asennussarjassa tulee aikalailla kaikki mitä tarttee, polttoaineen voi ottaa tankilta suodattimelle tulevasta putkesta T-haaralla, mieluiten jostain tankin läheltä ja mahdollisimman alhaalta. T-haarasta lähtevä pikkuletku Suomen oloissa ohjeiden vastaisesti yläviistoon, ettei polttoaineen mukana mahdollisesti kuljeksiva vesi valu ja jäädy sinne pikkuletkuun. Pumppu T-haaran viereen, tai jos on eberin korkea "combo" malli, niin sitten vaan putki eberille. Sallitut asennusasennot kerrotaan ohjeessa, itse olen suosinut pakoputki suoraan alaspäin-asennusta, mutta jos ei sovi, niin sitten lämmitin pystyyn sähkörasia ylöspäin. Saa asentaa myös toiselle kyljelleen, en muista kummalle. Combo-mallissa kuitenkin niin että ilmausruuvi on ylhäällä. Jos haluaa hifistellä ja omistaa hyvät puristuspihdit, niin kannattaa hakea sopivia pinnejä niihin liittimiin ja lyhentää ne yleisjohtosarjan piuhat sopivaan mittaan, ettei sitä ylimääräistä tarvitse "hukata" tai "mytytä" mihinkään.
Veden kiertosuunta lämmityslaitteen letkussa selviää esim. infrapunamittarilla, jos se ei selviä jotenkin muuten. Eberi tulee siihen letkuun, mikä menee moottorista kennolle, vältä laittamasta "liikaa" letkua, äläkä tee mitään ylimääräisiä koukkaisuja letkun kanssa ylöspäin, ettei tule ilmataskuja.
Lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus riippuu paljon autosta, mutta jos on varustettu vanhan tyylisellä "ronks ronks" kytkimellä ja vastuksella, niin asennus pitäisi olla helppo.
Ronks ronks-kytkimellä on pääasiassa kahdenlaista kytkentää: Virtalukon ohjaama plussa menee katkaisijalle, josta eri asentojen kautta vastukselle ja sieltä moottoriin, moottori on maadoitettu suoraan. Tai sitten niin, että virtalukon ohjaama plussa menee suoraan moottoriin, moottori on maadoitettu vastuksen ja katkaisijan eri asentojen kautta. Usein onnistuu, kun kytkee eberin ohjausreleen puhaltimen sulakkeeseen, jolloin puhallin toimii eberiä käytettäessä sillä nopeudella, mikä siihen on jäänyt autosta lähtiessä.
Jos haluaa tässäkin hifistellä, niin ohjausreleen voi jossain tapauksissa kytkeä suoraan johonkin tiettyyn nopeuteen, mutta se vaatii yleensä vähän säveltämistä että toimii kunnolla. Tämä kytkentä on helpoin niihin, missä puhaltimella on autossa oma rele, jolloin virta ei pääse vastuksen ja kytkimen kautta kiertämään takaperin auton "virta päällä" -linjaan. Riittää, kun kytkee releen syöttämään sopivan nopeuden johtoon "rinnalle".
Kauhutarinoita kuulee, mutta näin vanhaan autoon se ei ole vaikeaa asentaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Onkos näihin Ford:n automaatti-ilmastointeihin mitään "yleispätevää" ratkaisua, miten saadaan ilmastointi toimimaan oikein? Vaatiiko ohjelmointia ja/tai kytkentöjä ilmasointiin?escorvet kirjoitti:Automaatti ilmastointi taitaa olla se suurin hankaluus noissa uudemmissa
Ilmeisesti noissa VAG vekottimissa, ainakin osassa, homma onnistuu suht yksinkertaisesti kytkemällä ilmastointiin seisontalämmityksen ohjaus.
Calixin letkulämppäri tuli kyllä jo ostettua, joten nää polttoainetoimiset lämppärit tais jäädä nykyisessä autossa kokeilematta.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Kiitos olafu, eiköhän sitä sitten itse yritetä. Tää on tosiaan joo sellanen combo-malli, jossa on pumput sisällä.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
ja jos tulee ongelmia, niin voin tulla jatkamaan loppuun tai lukemaan vikakoodit. Mulla on eberin edustus..
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Jossain käy ihan kun kytkee paneeliin virran. Menee edellä mainitulla sulakkeen ohitus konstilla. Ei toimi aina mutta joskus toimii, jos hyväksyy sen että esim. ilmastoinitkompuran kytkin menee päälle seisontalämmityksen aikana...hanta kirjoitti:Onkos näihin Ford:n automaatti-ilmastointeihin mitään "yleispätevää" ratkaisua, miten saadaan ilmastointi toimimaan oikein? Vaatiiko ohjelmointia ja/tai kytkentöjä ilmasointiin?escorvet kirjoitti:Automaatti ilmastointi taitaa olla se suurin hankaluus noissa uudemmissa
Ilmeisesti noissa VAG vekottimissa, ainakin osassa, homma onnistuu suht yksinkertaisesti kytkemällä ilmastointiin seisontalämmityksen ohjaus.
Calixin letkulämppäri tuli kyllä jo ostettua, joten nää polttoainetoimiset lämppärit tais jäädä nykyisessä autossa kokeilematta.
Jäsen #606
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Paljonko tuommonen magneettikytkin ottaa virtaa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Ei o tullu mitattua, olisko joku pari kolme amppeeria. Eli lisää aika merkittävästi kulutusta kyllä.
Noissa virallisissa asennuksissahan on vaikka mitä poppakonsteja, esim. uudessa bmw:ssä katkaistaan ilmastoinnin paneelilta säätöläppiin lähtevä lin-väylä, että läppien sulkemiskäsky ei mene perille kun auton sammuttaa. Sitten puhaltimen moottoria ohjataan erillisellä nopeussäätimellä mikä on kytketty releillä puhaltimen ja alkuperäisen säätimen väliin. Pelkkään puhallinohjaukseen saa IPCU-"relettä", mikä on semmonen pieni releen kantaan sopiva ohjausmoduli, joka matkii käyttöpaneelilta lähtevää nopeudensäätimen ohjaussignaalia.
Noissa virallisissa asennuksissahan on vaikka mitä poppakonsteja, esim. uudessa bmw:ssä katkaistaan ilmastoinnin paneelilta säätöläppiin lähtevä lin-väylä, että läppien sulkemiskäsky ei mene perille kun auton sammuttaa. Sitten puhaltimen moottoria ohjataan erillisellä nopeussäätimellä mikä on kytketty releillä puhaltimen ja alkuperäisen säätimen väliin. Pelkkään puhallinohjaukseen saa IPCU-"relettä", mikä on semmonen pieni releen kantaan sopiva ohjausmoduli, joka matkii käyttöpaneelilta lähtevää nopeudensäätimen ohjaussignaalia.
Jäsen #606
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Hyvä tietääadh kirjoitti:ja jos tulee ongelmia, niin voin tulla jatkamaan loppuun tai lukemaan vikakoodit. Mulla on eberin edustus..

Tänäänhän toi paketti tuli, eikä toi mekaaninen asennuspuoli muuten nyt kovin vaikealta näytä, ainoa mikä mietityttää on toi polttoaineen saanti, mukana tuli ainoastaan sellainen metallinen pilli, mikä pitäis tankkiin pudottaa, mutta kun tankit on hemmetin vaikeessa paikassa lavan alla, kesällä oli lava poissa ja tankit hyvin käsillä..

Jossain lapuissa oli kuva sellasesta T-haarasta, mutta sellaista ei ainakaan mukana tullut..
Ja tossa vielä tietenkin tuumasta letkua noi polttoaineletkut.. mitenkäs noissa tapauksissa asia on ratkaistu? Vai pitäiskö vaan tiputella tankki alas?
Samaten tuumasia noi lämppärin letkut, niin voi jotain patentteja joutua rakentelemaan niihinkin..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
kaivinkoneissa otetaan t haaralla ennen suodatinta imuletkusta ja sitten väliin polttoainesuodatin eberille.Ville K kirjoitti:Hyvä tietääadh kirjoitti:ja jos tulee ongelmia, niin voin tulla jatkamaan loppuun tai lukemaan vikakoodit. Mulla on eberin edustus..![]()
Tänäänhän toi paketti tuli, eikä toi mekaaninen asennuspuoli muuten nyt kovin vaikealta näytä, ainoa mikä mietityttää on toi polttoaineen saanti, mukana tuli ainoastaan sellainen metallinen pilli, mikä pitäis tankkiin pudottaa, mutta kun tankit on hemmetin vaikeessa paikassa lavan alla, kesällä oli lava poissa ja tankit hyvin käsillä..Ja muuta asennustapaa ei kai oikein suositeltu?
Jossain lapuissa oli kuva sellasesta T-haarasta, mutta sellaista ei ainakaan mukana tullut..
Ja tossa vielä tietenkin tuumasta letkua noi polttoaineletkut.. mitenkäs noissa tapauksissa asia on ratkaistu? Vai pitäiskö vaan tiputella tankki alas?
Samaten tuumasia noi lämppärin letkut, niin voi jotain patentteja joutua rakentelemaan niihinkin..
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Saako tollasia T-haaroja tuumakoon letkuille, missä olis sitten se eberin polttoaineputkelle sopiva lähtö?
Mistäs tollasia vois hankkia?
Edit: Kaivelin tota, niin toi tankeilta siirtopumpulle tuleva letku on 3/8" eli 9,525mm, eli saiskohan sen venyyn 10mm t-haaran päälle?
Mistäs tollasia vois hankkia?
Edit: Kaivelin tota, niin toi tankeilta siirtopumpulle tuleva letku on 3/8" eli 9,525mm, eli saiskohan sen venyyn 10mm t-haaran päälle?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Luulis venyvän. On siellä sarjassa sitten semmonen putkikin, minkä saa porattua anturin laipasta läpi, mihin sopii se eberin pikkuletku. Tankki pitää vaan irrottaa, niin lisää vähän työtä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Se on muuten aika paljon kun se lisätään härvelin omaan kulutukseen. Sitten vielä jossain autoissa magneettikytkimen rinnalla herää keulalla oleva sähköflektikin. Fiksummissa se hoitui paineanturilla.olafu kirjoitti:Ei o tullu mitattua, olisko joku pari kolme amppeeria. Eli lisää aika merkittävästi kulutusta kyllä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: polttoainetoimisen esilämmittimen asennus
Asennettu ja toimii pienien alkukankeuksien jälkeen.. 

Pedal tu tö metal!