Mystinen moottorivaurio?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ma Helmikuu 11. 21:10:38 2013

Nyt kaivattais apua viisaammilta!

Kyseessä kaverin F-ryhmän välikoppa ohc koneella, eikä ole mikään vasta kasattu laitos vaan monta vuotta ollu käytössä.

Joskus alkutalvesta jossain rallissa alkoi kone kolistaan ja leikki loppui, silloin kone purettiin ja kiertokangen laakerit oli selvänä, vika paikallistettiin silloin öljypumppuun joka oli suhteellisen kulunut ja venttiilikin taisi olla jumissa.

No kun koneella oli takana jo reilusti kilometrejä, oli isompi remontti viisasta tehdä, alakertaan tuli kaikki muu uutta paitti lohko eli uudet wisecot ja crowerin veivit, uus öljypumppu, toinen std kampiakseli. Ja lohkokin oli särötarkastuksessa ja linjahoonauksessa eli sekin ok.

No vehkeet saatiin kasaan ja toimimaan, hyttiin tuli vielä ihan mekaaninen öljynpainemittari vanhan lisäksi. Testejä ajettiin tiellä ja jääradalla suht paljon ja kaikki pelas ok. Sitten oli taas seuraavan f-cupin kisan aika ja siellä ekan ek:n jälkeen kone alkoi kilistä ja rapista (näillä sanoilla kuski kertoi) Öljynpaine oli pysynyt koko ajan samana, eikä valo ollu vilkkunu. Kone avattiin ja taas nelospytyn kiertokangen laakeri paskana ja kampurasta kaula sinisenä.

Mistä mahtaa moinen johtua, ei oo oikein kukaan osannu sanoo vielä? :roll: :shock:

Ja sanotaan nyt vielä että palikat muuten on enemmän kuin kohdallaan...228hp ja 255nm.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Helmikuu 11. 21:38:37 2013

Tismalleen samat oireet ja vauriot kun tutun escossa, syyks paljastu loppujenlopuks vinoon höylätty lohko.

edit: ilmeisesti siis kisassa kävi pata niin kuumana että nelosen mäntä rupes hipomaan kanteen yms...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Helmikuu 12. 8:50:50 2013

Markuksellahan oli joskus laakeriongelmaa, jonka syyksi paljastui alapäästään liian leveät kanget, eli öljy ei päässyt pois. Olikos sivuttaisvälykset mitattu kokoonpanossa, mulla ainakin on eroa eri kaulojen/kankien välillä joku kymppi.
Öljynkierron/paineen puute näyttää tuhoavan ensin runkolaakereita....

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ti Helmikuu 12. 10:21:17 2013

En tiedä mittasko kankia sen tarkemmin, mutta ne siis vaihtu uusiin tossa remontissa. Ja samanlailla meni nelosesta ku aikasemminkin. Toi henun ehdotus voi olla lähempänä totuutta, täytyy tutkia.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Helmikuu 12. 17:52:50 2013

Heitetään nyt tällainenkin veikkaus: Kampura säröytynyt nelosen laakerin kohdalta aiemmassa vauriossa?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 12. 17:55:21 2013

Lukee että kampiakseli vaihdettu.. :)

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ti Helmikuu 12. 18:29:35 2013

Joo eli alakertaan jäi vanhaa vain lohko ja sekin ollu käytössä jo monta vuotta eli tuskin se tasokaan vinossa on? Sama kannessa sama juttu, ei ole tasoon koskettu nyt.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Helmikuu 13. 10:20:49 2013

Öljynpainemittarit on hitaita, oliko vakio vai 2 barin anturi merkkivalolle :?: :?: :?:

Missä kunnossa muut kampuran laakerit oli, uutta vastaavat vai jotain muuta ???
Oliko runko- ja kangen laakerit samaa tyyppiä, vai eri ?
Oliko runkolaakerit full-groove vai vain ylemmässä ura ?

Oliko välykset mitattu ja dokumentoitu, oliko kanget suorat ?

Lohko oli siis aarporattu, oliko kanavat varmasti putsattu myös ?

Ydinkysymys tietysti on, johtuvatko vauriot samasta syystä....

Liittyykö öljynkiertoon mitään ulkopuolisia juttuja, kuten siirretty suodatin, tai mittariliitokseen kierrettyjä haaroittimia tms ?
Onko peltinen öljypohja, joka ottaa panssariin ja painuessaan sisään tukkii imun......

Nelosen kaula saa öljynsä takimmaiselta runkolaakerilta, joka on kauimpana pumpusta :roll:

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ke Helmikuu 13. 20:11:12 2013

TAp kirjoitti:Öljynpainemittarit on hitaita, oliko vakio vai 2 barin anturi merkkivalolle :?: :?: :?:

Missä kunnossa muut kampuran laakerit oli, uutta vastaavat vai jotain muuta ???
Oliko runko- ja kangen laakerit samaa tyyppiä, vai eri ?
Oliko runkolaakerit full-groove vai vain ylemmässä ura ?

Oliko välykset mitattu ja dokumentoitu, oliko kanget suorat ?

Lohko oli siis aarporattu, oliko kanavat varmasti putsattu myös ?

Ydinkysymys tietysti on, johtuvatko vauriot samasta syystä....

Liittyykö öljynkiertoon mitään ulkopuolisia juttuja, kuten siirretty suodatin, tai mittariliitokseen kierrettyjä haaroittimia tms ?
Onko peltinen öljypohja, joka ottaa panssariin ja painuessaan sisään tukkii imun......

Nelosen kaula saa öljynsä takimmaiselta runkolaakerilta, joka on kauimpana pumpusta :roll:

Öljynpaineanturi oli vakio mutta mittari oli mekaaninen hydraulimittari eikä paine muuttunut missään vaiheessa.

Kaikissa laakereissa oli pientä jälkeä, mutta ei tiedä tuliko ennen vai jälkeen vaurion. Nelosen ja kakkosen veivin laakerit pahimmat. Kaikki laakerit samaa merkkiä, tällä kertaa "tavalliset" aikasemmin punametalli. Runkolaakereissa kokonaan ura.

Uudet veivit mitattiin tarkasti koneistajan toimesta->ok.

Lohko pestiin tietysti koneistamossa ja vielä ennen kasausta itse cliinerillä kaikki kanavat.

Öljynsuodatin on omalla paikalla ja välissä ryöstölaippa lauhduttimelle, lauhdutin on paksua alumiiniputkea joka tekee lenkin maskin takana. Tämä siksi kun perus kennoja hajosi tarpeeks, tämä systeemi ollu käytössä sen 10 vuotta. Öljypohja ja imuputki on ok.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Helmikuu 13. 22:28:01 2013

Voisko olla mahdollista ilman haukkaaminen öljynkiertoon jääradalla yms. Öljyt kokoajan toises laidas tai vastaavaa. Ongelma ,jota kuivasumpulla kierretään.

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » To Helmikuu 14. 10:25:20 2013

Öljypohjaan on tehty loiskelevyjä niin ettei pitäs missään asennossa höriä ilmaa. Ja kyllä valokin vilkahtaa aika äkkiä siinä vaiheessa.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja TVR » To Helmikuu 14. 11:10:40 2013

Mitä öljyä käytössä, paljonko öljyn painetta ja mikä oli tarkka (satkulleen) laakerivälys kiertokangilla?

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja RS270 » To Helmikuu 14. 15:35:31 2013

TVR kirjoitti:Mitä öljyä käytössä, paljonko öljyn painetta ja mikä oli tarkka (satkulleen) laakerivälys kiertokangilla?
Tällä kertaa ainakin oli 10/60 gulf racing, painetta n. 4 bar, laakerivälyksiä kaveri ei tienny tarkemmin, mutta sanoi että koneistaja oli hionut välystä isommaksi vakiosta.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja TVR » To Helmikuu 14. 15:59:00 2013

RS270 kirjoitti:
TVR kirjoitti:Mitä öljyä käytössä, paljonko öljyn painetta ja mikä oli tarkka (satkulleen) laakerivälys kiertokangilla?
Tällä kertaa ainakin oli 10/60 gulf racing, painetta n. 4 bar, laakerivälyksiä kaveri ei tienny tarkemmin, mutta sanoi että koneistaja oli hionut välystä isommaksi vakiosta.
No ei se sit noistakaa johu, jos kangen lakrut/alasilmät on ollu vielä pyöreitäkin.
Mikäänhän ei ole niin varma tuossa välys asiassa kun mitattu tulos.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mystinen moottorivaurio?

Viesti Kirjoittaja TAp » To Helmikuu 14. 16:08:18 2013

Jos vikaa oli useammassa kuin yhdessä laakerissa, niin johtunee voitelun puutteesta.
Valkometalliset laakerit kestää heikommin hetkellistä voitelun puutetta kuin punametalliset.

Tuolla esim on kuvat eri vaurioista ja selitykset, muillakin laakerinvalmistajilla on samanlaisia.
http://www.nb-cofrisa.com/docs/web_fallos_ing.PDF

Tuollaisessa OHC:n systeemissä pelkkä paine-informaatio ei kerro kaikkea, tiukka pumppu pumpaa hetken pelkkää ilmaakin. Huomasin, kun Ahvenistopäivän jälkeen mulla oli Accusumpissa ilmaa päällimmäisenä :shock: :shock: :shock:
Kuka keksii vakiosysteemiin hyvän ilmanpoistajan ?

Toine asia joka tuli mieleen, kun nyt talvi on;
Eihan kukaan ole lyönyt konetta -20 pakkasesta noilla öljyillä käyntiin :?: :?: :?:

Vastaa Viestiin