Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdoissa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdoissa
Laitetaas tännekkin, jos jollain olis ollut sama vika...
Ongelma ilmenee vain auton liikkuessa.
Autodatassa ja fordilla on huoltotiedote koskien ko. asiaa, missä mainitaan syyn olevan huono kontakti kaasuläppäanturin ja johtosarjan liitoksessa. Mittasin johtosarjan, myös anturin kanssa boksilta, eikä siinä ollut mitään katkoksia tai ylimenovastusta. Fordilta saa kuulemma siihen jotain johtosarjan pätkää ja toista anturia, mutta epäilyttä korjaako se sitä vikaa, jos niitä on tarkoitus vaihtaa huonon liitoksen takia... Uutta anturia on jo koitettu.
Muuta mitattua: Tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on tyhjäkäynnillä 35%. Vaihdetta vaihdettaessa kierrosluvusta riippuen 50-65% kaasun ollessa ylhäällä. Kone saa siis ilmaa lisäilmaventtiilin kautta, ei muualta. Venttiili on vaihdettu uuteen alkuperäiseen Ford varaosaan, koska tarvikeventtiileillä moottori huusi kylmällä ilmalla jo paikallaankin 2000-3000 rpm.
Moottorijarrutus ei toimi, ruiskutusaika menee nollaan vasta, kun kaasu on ylhäällä ja koneessa n. viis tonnia kierroksia... Auto menee kakkosella kaasu ylhäällä neljää kymppiä.
Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65.
KAM-sulake oli yön yli irti, mutta ainakaan sillä tehtynä sopeutusten nollaus ei tuottanut tulosta, tai sitten mitään ei nollaantunut.
Ongelma ilmenee vain auton liikkuessa.
Autodatassa ja fordilla on huoltotiedote koskien ko. asiaa, missä mainitaan syyn olevan huono kontakti kaasuläppäanturin ja johtosarjan liitoksessa. Mittasin johtosarjan, myös anturin kanssa boksilta, eikä siinä ollut mitään katkoksia tai ylimenovastusta. Fordilta saa kuulemma siihen jotain johtosarjan pätkää ja toista anturia, mutta epäilyttä korjaako se sitä vikaa, jos niitä on tarkoitus vaihtaa huonon liitoksen takia... Uutta anturia on jo koitettu.
Muuta mitattua: Tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on tyhjäkäynnillä 35%. Vaihdetta vaihdettaessa kierrosluvusta riippuen 50-65% kaasun ollessa ylhäällä. Kone saa siis ilmaa lisäilmaventtiilin kautta, ei muualta. Venttiili on vaihdettu uuteen alkuperäiseen Ford varaosaan, koska tarvikeventtiileillä moottori huusi kylmällä ilmalla jo paikallaankin 2000-3000 rpm.
Moottorijarrutus ei toimi, ruiskutusaika menee nollaan vasta, kun kaasu on ylhäällä ja koneessa n. viis tonnia kierroksia... Auto menee kakkosella kaasu ylhäällä neljää kymppiä.
Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65.
KAM-sulake oli yön yli irti, mutta ainakaan sillä tehtynä sopeutusten nollaus ei tuottanut tulosta, tai sitten mitään ei nollaantunut.
Jäsen #606
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
Onko siinä VSS:ää laatikossa? Vois kiukuta kun on nopeus sidonnainen vika..?
Toi moottorijarrutuksen puute taas viittais TPS tai moottorin lämpötila anturin vikaan.
Huomasin ton käyttis Sierran EEC 4 kanssa, että jos TPS:ltä tulee tyhjäkäynnillä yli 1v ulos alkaa moottorijarrutuksen fuel cut sekoilla. 0,8-1v tuntuis pelaavan normaalisti.
Toi moottorijarrutuksen puute taas viittais TPS tai moottorin lämpötila anturin vikaan.
Huomasin ton käyttis Sierran EEC 4 kanssa, että jos TPS:ltä tulee tyhjäkäynnillä yli 1v ulos alkaa moottorijarrutuksen fuel cut sekoilla. 0,8-1v tuntuis pelaavan normaalisti.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
Ajonopeus näkyy oikein, kun katsoo testerillä.
EDIT: Nyt laskee kierrokset alas vaihdetta vaihtaessa. Kytkinpolkimen katkaisijan johto oli irti.
Edelleenkin siinä on sellainen ominaisuus, että jos vaikka lähdet liikkeelle ja nostat sitten kaasun ja ajattelet että moottorijarrutat / rullaat, niin auto jääkin meneen reiluilla kierroksilla eteenpäin, ellei kytkintä paina vähän. Jos polkimen katkaisijan ottaa irti mutta jättää sen johtojen varaan roikkumaan (auto luulee että kytkin on pohjassa koko ajan) niin toimii kuin unelma hetken aikaa, kunnes alkaa taas ulvottaan kierroksia vaihteen vaihdoissa ja moottorijarrutus lakkaa toimimasta...
Vittu mitä vehkeitä.
EDIT: Nyt laskee kierrokset alas vaihdetta vaihtaessa. Kytkinpolkimen katkaisijan johto oli irti.
Edelleenkin siinä on sellainen ominaisuus, että jos vaikka lähdet liikkeelle ja nostat sitten kaasun ja ajattelet että moottorijarrutat / rullaat, niin auto jääkin meneen reiluilla kierroksilla eteenpäin, ellei kytkintä paina vähän. Jos polkimen katkaisijan ottaa irti mutta jättää sen johtojen varaan roikkumaan (auto luulee että kytkin on pohjassa koko ajan) niin toimii kuin unelma hetken aikaa, kunnes alkaa taas ulvottaan kierroksia vaihteen vaihdoissa ja moottorijarrutus lakkaa toimimasta...
Vittu mitä vehkeitä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
Ota VSS liitin irti ja katso mitä tapahtuu. Yhden tuollaisen "korjasin" kyseisellä tavalla, omistajan siunauksella.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
Rupee toimiin suht normaalisti, ja noin se varmaan tulee tehtyäkin. Kovasti kiinnostas tietää vaan mikä ton vian oikeesti aiheuttaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
"Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65."
Kampuran asentotunnistin paskana ja käyttää nokan anturin tietoa, kierrosluku vain puolet todellisesta ja siksi pitää isoa pulssisuhdetta kun nostaa saamaansa 400rpm tietoa 800 kierrokseen?
Syötönkatkaisussa sama juttu, pitää olla nokalla yli 2000 eli kampuralla yli 4000 rpm...
40 sarjan volvot osaa tehdä kaiken maailman kiusan tällaisessa tapauksessa, tietenkään kampuran tunnistimelta ei anna vikakoodia...

Kampuran asentotunnistin paskana ja käyttää nokan anturin tietoa, kierrosluku vain puolet todellisesta ja siksi pitää isoa pulssisuhdetta kun nostaa saamaansa 400rpm tietoa 800 kierrokseen?



Syötönkatkaisussa sama juttu, pitää olla nokalla yli 2000 eli kampuralla yli 4000 rpm...
40 sarjan volvot osaa tehdä kaiken maailman kiusan tällaisessa tapauksessa, tietenkään kampuran tunnistimelta ei anna vikakoodia...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois
En oikein jaksa uskoa tuohonkaan, koska sieltä ei tule vikakoodia, eikä sytkäkään toimis jos siellä tollanen virhe olis...Arska kirjoitti:"Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65."
![]()
Kampuran asentotunnistin paskana ja käyttää nokan anturin tietoa, kierrosluku vain puolet todellisesta ja siksi pitää isoa pulssisuhdetta kun nostaa saamaansa 400rpm tietoa 800 kierrokseen?![]()
![]()
![]()
Syötönkatkaisussa sama juttu, pitää olla nokalla yli 2000 eli kampuralla yli 4000 rpm...
40 sarjan volvot osaa tehdä kaiken maailman kiusan tällaisessa tapauksessa, tietenkään kampuran tunnistimelta ei anna vikakoodia...
Ja kun se toimii paikallaan ollessa aivan täydellisesti. No, auto haettiin tänään pois.

Jäsen #606