Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdoissa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdoissa

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 20. 9:12:21 2013

Laitetaas tännekkin, jos jollain olis ollut sama vika...

Ongelma ilmenee vain auton liikkuessa.

Autodatassa ja fordilla on huoltotiedote koskien ko. asiaa, missä mainitaan syyn olevan huono kontakti kaasuläppäanturin ja johtosarjan liitoksessa. Mittasin johtosarjan, myös anturin kanssa boksilta, eikä siinä ollut mitään katkoksia tai ylimenovastusta. Fordilta saa kuulemma siihen jotain johtosarjan pätkää ja toista anturia, mutta epäilyttä korjaako se sitä vikaa, jos niitä on tarkoitus vaihtaa huonon liitoksen takia... Uutta anturia on jo koitettu.

Muuta mitattua: Tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on tyhjäkäynnillä 35%. Vaihdetta vaihdettaessa kierrosluvusta riippuen 50-65% kaasun ollessa ylhäällä. Kone saa siis ilmaa lisäilmaventtiilin kautta, ei muualta. Venttiili on vaihdettu uuteen alkuperäiseen Ford varaosaan, koska tarvikeventtiileillä moottori huusi kylmällä ilmalla jo paikallaankin 2000-3000 rpm.
Moottorijarrutus ei toimi, ruiskutusaika menee nollaan vasta, kun kaasu on ylhäällä ja koneessa n. viis tonnia kierroksia... Auto menee kakkosella kaasu ylhäällä neljää kymppiä.

Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65.

KAM-sulake oli yön yli irti, mutta ainakaan sillä tehtynä sopeutusten nollaus ei tuottanut tulosta, tai sitten mitään ei nollaantunut.
Jäsen #606

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Helmikuu 20. 9:38:56 2013

Onko siinä VSS:ää laatikossa? Vois kiukuta kun on nopeus sidonnainen vika..?
Toi moottorijarrutuksen puute taas viittais TPS tai moottorin lämpötila anturin vikaan.
Huomasin ton käyttis Sierran EEC 4 kanssa, että jos TPS:ltä tulee tyhjäkäynnillä yli 1v ulos alkaa moottorijarrutuksen fuel cut sekoilla. 0,8-1v tuntuis pelaavan normaalisti.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 20. 10:06:09 2013

Ajonopeus näkyy oikein, kun katsoo testerillä.

EDIT: Nyt laskee kierrokset alas vaihdetta vaihtaessa. Kytkinpolkimen katkaisijan johto oli irti.
Edelleenkin siinä on sellainen ominaisuus, että jos vaikka lähdet liikkeelle ja nostat sitten kaasun ja ajattelet että moottorijarrutat / rullaat, niin auto jääkin meneen reiluilla kierroksilla eteenpäin, ellei kytkintä paina vähän. Jos polkimen katkaisijan ottaa irti mutta jättää sen johtojen varaan roikkumaan (auto luulee että kytkin on pohjassa koko ajan) niin toimii kuin unelma hetken aikaa, kunnes alkaa taas ulvottaan kierroksia vaihteen vaihdoissa ja moottorijarrutus lakkaa toimimasta...

Vittu mitä vehkeitä.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 20. 21:49:30 2013

Ota VSS liitin irti ja katso mitä tapahtuu. Yhden tuollaisen "korjasin" kyseisellä tavalla, omistajan siunauksella.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 20. 22:03:06 2013

Rupee toimiin suht normaalisti, ja noin se varmaan tulee tehtyäkin. Kovasti kiinnostas tietää vaan mikä ton vian oikeesti aiheuttaa.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 20. 22:34:09 2013

"Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65."

:idea:

Kampuran asentotunnistin paskana ja käyttää nokan anturin tietoa, kierrosluku vain puolet todellisesta ja siksi pitää isoa pulssisuhdetta kun nostaa saamaansa 400rpm tietoa 800 kierrokseen? :?: :?: :?:

Syötönkatkaisussa sama juttu, pitää olla nokalla yli 2000 eli kampuralla yli 4000 rpm...

40 sarjan volvot osaa tehdä kaiken maailman kiusan tällaisessa tapauksessa, tietenkään kampuran tunnistimelta ei anna vikakoodia...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford KA 1.3i tyhjäkäynti jää korkealle vaihteen vaihdois

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 21. 19:07:10 2013

Arska kirjoitti:"Mitatuista arvoista katsottuna tavoitekierrosluku on vaihdetta vaihdettaessa n. 800rpm, mutta tyhjäkäyntiventtiilin pulssisuhde on silti tuo 50-65."

:idea:

Kampuran asentotunnistin paskana ja käyttää nokan anturin tietoa, kierrosluku vain puolet todellisesta ja siksi pitää isoa pulssisuhdetta kun nostaa saamaansa 400rpm tietoa 800 kierrokseen? :?: :?: :?:

Syötönkatkaisussa sama juttu, pitää olla nokalla yli 2000 eli kampuralla yli 4000 rpm...

40 sarjan volvot osaa tehdä kaiken maailman kiusan tällaisessa tapauksessa, tietenkään kampuran tunnistimelta ei anna vikakoodia...
En oikein jaksa uskoa tuohonkaan, koska sieltä ei tule vikakoodia, eikä sytkäkään toimis jos siellä tollanen virhe olis...
Ja kun se toimii paikallaan ollessa aivan täydellisesti. No, auto haettiin tänään pois. :)
Jäsen #606

Vastaa Viestiin