Sierain nykii. Yllättäen.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

speedi
Ylläpitäjä

Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja speedi » Ma Helmikuu 13. 23:51:18 2006

Piristetään modeja ja kysytään samaa mitä moni ennenkin. Eli pintakaasulla ajettaessa tökkäsee yhtäkkiä kerran, joskus kahdesti peräkkäin. Ihan ku jättäs yhessä pytyssä lyömättä välillä, ellei useemmassakin. :shock: Ei siis mitään röpötysnykimistä kiihyttäessä vaan kesken ajon lyö melkein päätä rattiin ku töksähtää. Kiihdyttäessä ei koskaan tee niin.

Auto siis -92 sierra, 2.0i dohc-koneella. Tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörä, ja bensansuodatin vaihdettu eikä tehny mitään.

Alkaa jo hävettään moinen, vaikka yksinkin ajais. Hirviää kyntämistä. Niinku kiveen ajais kilometrin välein. :)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 14. 0:03:14 2006

Sanotaan sitä samaa mitä moni ennenkin. Käytä hakua.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

speedi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja speedi » Ti Helmikuu 14. 13:19:57 2006

En muuta odottanutkaan. :wink:

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ke Helmikuu 15. 21:18:00 2006

Noissa voi olla vika niin monessa paikassa.. Pitää vaan lähtee hakemaan siitä halvimmasta osasta. :wink: MAPin langat noista kannattaa putsailla. Kaasuläpän asennon tunnistin on kanssa kova sana näissä nykimistapauksissa, mutta kuten sanottu vika voi olla melkein missä vaan akselilla bensa-virta. Joskus jopa virtalukon pohjasta saattaa löytyä vika sähköjen pätkimiseen, niinikään ne iänkuulut johtosarjojen liitokset. Niin ja joillakin on ollut tankissa niin paljon paskaa, että välillä tukkinut sihtiä, kun sopivasti siellä lilluu..

Nimim. Itellä ei kylläkää ole koskaan ollu dohc:a :roll:
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

speedi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja speedi » Ke Helmikuu 15. 23:46:51 2006

Teemu.R kirjoitti:Noissa voi olla vika niin monessa paikassa.. Pitää vaan lähtee hakemaan siitä halvimmasta osasta. :wink: MAPin langat noista kannattaa putsailla. Kaasuläpän asennon tunnistin on kanssa kova sana näissä nykimistapauksissa, mutta kuten sanottu vika voi olla melkein missä vaan akselilla bensa-virta. Joskus jopa virtalukon pohjasta saattaa löytyä vika sähköjen pätkimiseen, niinikään ne iänkuulut johtosarjojen liitokset. Niin ja joillakin on ollut tankissa niin paljon paskaa, että välillä tukkinut sihtiä, kun sopivasti siellä lilluu..

Nimim. Itellä ei kylläkää ole koskaan ollu dohc:a :roll:
Kiitän! Ja sitte yks kerrallaan tutkimaan...

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » To Helmikuu 16. 0:14:18 2006

Eikä haittaa jos kerrot mikä oli vialla jos vika joskus löytyy :?

Itellä tekee samaa noin 2500 rpm koneen ollessa kylmä...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Helmikuu 16. 0:42:10 2006

Hyvänä yleissääntönä kannattaa ensin tutkia kaikki sähkölaitteet missä lukee Ford tai Motorcraft. Jos kyljessä on Boschin logo niin se todennäköisesti toimii.... :)

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Helmikuu 16. 1:19:41 2006

Teemu.R kirjoitti: MAPin langat noista kannattaa putsailla.
Tarkoittanet liene MAF:fin (ilmamassamittari) lankoja?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » To Helmikuu 16. 16:58:05 2006

nprteam kirjoitti:Tarkoittanet liene MAF:fin (ilmamassamittari) lankoja?
Eikös tässä ollutkaan kyse dohc:sta? Eikös noissa tuplanenä peleissä ole MAPpi?
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 16. 17:08:15 2006

Teemu.R kirjoitti:
nprteam kirjoitti:Tarkoittanet liene MAF:fin (ilmamassamittari) lankoja?
Eikös tässä ollutkaan kyse dohc:sta? Eikös noissa tuplanenä peleissä ole MAPpi?
Juu, on. MAP, jossa sisällä kalvo. MAF, jossa ne kuumalangat.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » To Helmikuu 16. 19:36:16 2006

Allekirjoittaneella on taas menny puurot ja vellit sekasi... :oops: Hankala siitä mapista on mitään lankoja putsailla..
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Helmikuu 16. 19:46:34 2006

Kaasuläpän potikka on kyllä kova vaihtoehto. Toinen on vesi tankissa, jos talvella tankkailee koko aikaa vaa vähän niin vettä kertyy tankkiin helpolla. Vähän tenua tankkiin ja tankki täyteen pensaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Pe Helmikuu 17. 8:33:24 2006

En nyt muista onko tuossa mallissa siivapyörän anturia, mutta jos on niin putsaa myös se ja tarkista ettei ole hiushalkeamia.

speedi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja speedi » Pe Helmikuu 17. 14:43:42 2006

Hyvä homma, listaa alkaa olla mitä tarkastella.. ens viikolla tutkimaan hallille. Vettä sinne voi kertyä, tulee yleensä parillakympillä tankattua kerrallaan.

Tattista!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Huhtikuu 23. 17:28:15 2013

Hakua käytetty ja kaikenlaista kokeilemisen arvoista löytyi. Mutta kirjoitampa nyt pulmani tähän jos joku vaikka osaa kertoa jotain mitä en ole huomannut:

Eli vaihdoin nelikkodokkiini toisen DOHC padan johon joku tehnyt rempan ja sitten heti kohta olen purkanut kyseisen padan omaan varastooni odottamaan käyttöä. Ennen purkua autosta kone toimi hienosti ja siinä näkyy olevan 2002 vuosimallin kansikin valumerkkien perusteella. Kaikki ketjun ohjurit, kiristimet sun muut näkyi olevan uuden karheaa. Myös nokat oli täysin naarmuttomat ja uuden näköiset. Virranjakajan osat oli uusia kuten myös tulppien johdot. Vaihtelin uudet tulpat. Taisi olla vuosi 2005 kun laitoin koneen talliin käyttöä odottamaan.

Kävin konetta sen verran läpi että öljypohjasta tulevan huohottimen kumiosat on uutta sun muuta ettei imuvuotoja ole. Itseasiassa kone ei käynyt lainkaan ensin tyhjäkäyntiä kun olin irroittanut tyhjäkäyntimoottorin piuhan välistä "välipalan" ja tökännyt liittimet suoraan yhteen, jonka seurauksena tyhjäkäyntimoottori oli pois pelistä kokonaan. Nyt kone käy kuumana tyhjäkäyntiä mukavasti, mutta kylmänä vähän rytyyttää. Ajossa se vajaakaasulla nykii ja nylppää, mutta täyskaasulla vetää nätisti (kylmänä sekä kuumana). Kaikenkaikkiaan kuumana toimii paremmin.

Vaihtelin kokeeksi kaasuläpän asentoanturin vanhasta koneesta, mutta ei tuntunut auttavan. Vaihdoin myös imuilman lämpöanturin, mutta ei iloa siitäkään. Seuraavana ajattelin vaihtaa alipaine anturin, mutta tokkopa se silläkään... Mutta toivossa hyvä elää.

Olisiko ideoita missä vika nykimiseen kylmänä sekä kuumana vajaakaasulla ajaessa, sekä tyhjäkäynnin rytkyttämiseen kylmänä? Vähän ehkä bensakin haiskahtaa, mutta kenties olen vain liian tarkka. Voiko esim. ruiskuissa olla jotain häsäkkää pitkän seisomisen johdosta?

Ennen ensimmäistä starttia ruuttasin hyvissä ajoin tippakannulla ruikut öljyä tulppien reijistä koneeseen sisään ja pyörittelin ettei ainakaan männänrenkaat leikkaa heti kiinni. Vikakoodeja ei näyttänyt olevan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Huhtikuu 23. 18:34:19 2013

Ecun lämpötila-anturi rikki.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Huhtikuu 24. 20:23:27 2013

Vika löytyi ja kenties taas opin jotain...

Kolmospytyn tulpan kärkiväli oli mitattavissa mikrometreissä. Täysin uudet Motocraftin tulpat laatikosta otin ja ruuvailin konetta asentaessa kiinni, mutta empähän arvannut tarkistaa kärkivälejä. Nyt kun kärkiväli kohdillansa, niin vot että käy hienosti.

Eli tästä opin siis että aina pitää kaikki osat tarkastaa vaikka täysin uutta (ja mielestään priimaa kamaa) on asentamassa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Toukokuu 5. 17:38:19 2013

Lainataampa vähän tätä nykimistopiccia vaikkei oikein osukaan aiheeseen... Mutta kun tähän jo aikaisemmin kirjoittelin koneswäppitarinaakin...

Eli nyt toimii DOHC nelikkodokissa oikein hienosti, paitsi että käynnistettäessä joutuu starttaamaan jonnin verran liian kauan ennen kuin tärähtää tulille. Vaihtelin rempatessani uuden bensafilsun, mutta takaisku painepuolella on entinen. Voisikohan olla että uudella suodattimella aine liikkuu herkemmin ja vanha takaisku ei enää riitä jolloin bensa karkaa takaisinpäin?

Siinä ruiskusuutinten bensansyöttö putkessahan on paluulle oma röörinsä jossa joku alipaineella ohjautuva häsäkkä mistä varsinainen paluuputki lähtee. Liekkö tämä sitten bensan paineen säädin tai mikä onkaan... Voisikohan siitä johtua tälläinen ylipitkä starttipulma? Kun tuo pata hörähtää käyntiin niin se kyllä sitten laakista käy nätisti eikä nikottele yhtään edes ensi alkuun.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 6. 0:42:27 2013

Vanhemmat DOHCin ecut vaatii pidemmän startin mitä uudemmat. Joku 92 vuoden sierran boksi, niin kone tärähtää käyntiin melkein heti kun se vähän pyörähtää, vuoden 89 boksilla sama konetta saa hinkata ainakin muutaman rundin ennenkun lähtee. Liittyy varmaan kampiakselin tunnistimen parempaan tulkintaan tossa uudemmassa ecussa.

Boksithan ei käy tosta vaan ristiin, kun on lambdalla ja ilman, on co-potikkaa yms, mutta noin niinkun yleisesti kuitenkin.

Paluuputken lähdössä on tosiaan bensanpaineensäädin.
Yks startin pituuteen vaikuttava asia on moottorin lämpötunnistin.

Noista starttien pituuksista siis sen verran vielä, että vanha malli on n. 2-3s pituinen ja uudempi noin 1s.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 6. 8:27:35 2013

Tällä "uudella" koneella saa startata about tupla-ajan vanhaan verrattuna, joten jotakin on vähän pielessä vielä. Boksi on entinen, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 13. 23:04:44 2013

Nyt kun taas kotosalla työkiireistä ja reissuista palanneena, niin tarttee alkaa tutkimaan tätä startin pituusasiaa uudemman kerran... Sen verran lisään aikaisempiin kirjoitteluihini, että jos auto on seissyt vain muutaman minuutin, niin tärähtää about sekunnissa käyntiin kun taas vähän pidempään seisoneena saa sahata useamman sekunnin kuten täysin kylmänäkin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Toukokuu 13. 23:20:06 2013

Vaikuttaako startin pituuteen se, odottaako paineennoston eli bensapumpun surinan loppumisen ennen starttaamista?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierain nykii. Yllättäen.

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 14. 10:30:16 2013

RD kirjoitti:Vaikuttaako startin pituuteen se, odottaako paineennoston eli bensapumpun surinan loppumisen ennen starttaamista?
Ei tunnu vaikuttavan vaikka surraisi useampaan kertaan ennen starttia... Eli kääntää käyntiasentoon ja oottaa surraamisen loppumista.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin