Vesipumpun kavitointi

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Toukokuu 21. 0:00:45 2013

Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa?

Itsellä Zetecissä taitaa tulla kysymykseen, kun normaali ajossa eikä rauhallisessa rata-ajossa ole ongelmia. Mutta kun antaa runtua yli 7000 niin alkaa lämmöt nousemaan ja vettä puskemaan ulos paisarista..

Alkuperäiset hihnapyörät ovat niin että vesipumpussa on pienempi pyörä kuin kampuralla. Eihän ainakaan muissa foorttin moottoreissa ole sillai?

Olisko jollain jossain virimoottorissa alupyöriä, joista voisi antaa mittoja omien sorvaamista varten? Tai edes tietoa millaisilla kierroksilla vesipumpun pitäisi pyöriä?

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Toukokuu 21. 8:39:52 2013

el_reino kirjoitti:Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa?

Itsellä Zetecissä taitaa tulla kysymykseen, kun normaali ajossa eikä rauhallisessa rata-ajossa ole ongelmia. Mutta kun antaa runtua yli 7000 niin alkaa lämmöt nousemaan ja vettä puskemaan ulos paisarista..

Alkuperäiset hihnapyörät ovat niin että vesipumpussa on pienempi pyörä kuin kampuralla. Eihän ainakaan muissa foorttin moottoreissa ole sillai?

Olisko jollain jossain virimoottorissa alupyöriä, joista voisi antaa mittoja omien sorvaamista varten? Tai edes tietoa millaisilla kierroksilla vesipumpun pitäisi pyöriä?
Kampuran pyörään suhteutettunahan noita yleensä kilpamoottoreihin tehdään.[mutu] Jostain muistan kuulleeni että maksimissaan saisi olla ~40% suurempi ympärysmitta kuin kampuralla että myös tyhjäkäynnillä kierrättää nestettä hyvin. [/mutu]
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Toukokuu 21. 15:31:02 2013

Onko tarvikepumppu vai orkkis?
Muutamia tarvikkeita olen nähnyt eri moottoreissa millä ei ole kyllä mitään tekemistä pumpun kanssa :D :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Toukokuu 21. 16:15:33 2013

Tarvike on. Mutta näytti identtiseltä "fomoco" pumppuun verrattaen.
hhmm, Jos kampura pyörii 6500 (alkuperäinen rajoitin) niin pumppu pyörii 7800, jos taas 7500 niin 9000.

Et kyl se varmaan pyörii turhan vinhaa. Laskeskelin että 100mm kampuran pyörällä sais maltillisemmat varvit. 6850 @ 7500rpm

Kattelin hörökorvien foorumeiltakin jotain juttua aiheesta, ja ne puhui "underdrive" pyöristä.. mikäli kielestä mitään tajuan :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Toukokuu 21. 17:42:37 2013

En tiedä mikä hihnapyörä mulla oli zetecissä sillon tarvike vesipumpun kanssa. Siinä oli rajotin 7400rpm enkä huomannut tuollaisia ongelmia. 2.0l silvertop oli kyseessä.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Toukokuu 21. 18:05:33 2013

Jostain löyty lausunto:
cavitation at high RPMs is the reason because a pump designed to cool a engine at 2000/3000 RPMs cavitates at 7500 RPMS unless it is modified.

Jossain myös mainittiin että siipipyörästä voisi ottaa jokatoisen siiven pois, jottei kavitoisi.
Kavitointi siis johtuu siitä että pumppu saa aikaan liian suuren alipaineen jolloin vesi kaasuuntuu,
ja vähemmillä siivillä imua syntyy vähemmmän.....

Jos on ylimääräisiä pumppuja niin tuota olisi ehkä helpompi kokeilla :)

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Toukokuu 21. 23:55:26 2013


TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Toukokuu 22. 9:52:40 2013

Nio tuollahan kannattaa kokeilla 8)

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Toukokuu 22. 17:04:20 2013

kivasti, ei ole edes hintaa ilmoitettu :)

sorvasin jo pyörän. Ja ajattelin alkaa painaa kiilauraa. Huomasin että kiilaurahan alkuperäisessä pyörässä on ihan päin helvettiä :x
Ajattelin että sen on joku torspo duunannut foorttilla. Mutta sehän on noin kaikissa!

Näyttää kyllä eriskummalliselta. ja on kyllä mielenkiintoinen toteuttaa :?

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » To Toukokuu 30. 9:21:57 2013

Irroittelin eilen vanhaa hihnapyörää kampuralta, kiilan puolikas tippui lattialle. Kiila oli siis mennyt ajamalla poikki.
On tuo orkkis pyörä niin painava. Onneksi ei kiilaura näyttänyt kovin pahalta
Suosittelen alumiinipyörää niille jotka tuollaisia moottoreita rakentelee...

Jostain luin myös että tuo alkuperäinen hihnapyörä saattaa määrätä öljypumpun kohtalon.
Eikä dampperikumikaan mikään kestävä ole.

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vesipumpun kavitointi

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ke Marraskuu 13. 18:52:03 2013

Tähänkin tuli ratkaisu, sorvasin menneenä aikana ø100mm hihnapyörän alumiinista alkuperäisen ø132mm tilalle.
Ja nyt se on hieman pienempi kuin vesipumpun pyörä.
Tällä ajettu jo yhet appuran ja parikertaa Hyvinkään RC radalla ja hyvin on toiminut.
Laturikin pyörii nyt hiukka maltillisemmin.

Kiilauran tekemiseen saikin käyttää vähän mielikuvitusta. Uratyökaluun joutui tekemään uuden ohjainholkin.

Kuva1 Kuva2 Kuva3

Vastaa Viestiin