Vesipumpun kavitointi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Vesipumpun kavitointi
Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa?
Itsellä Zetecissä taitaa tulla kysymykseen, kun normaali ajossa eikä rauhallisessa rata-ajossa ole ongelmia. Mutta kun antaa runtua yli 7000 niin alkaa lämmöt nousemaan ja vettä puskemaan ulos paisarista..
Alkuperäiset hihnapyörät ovat niin että vesipumpussa on pienempi pyörä kuin kampuralla. Eihän ainakaan muissa foorttin moottoreissa ole sillai?
Olisko jollain jossain virimoottorissa alupyöriä, joista voisi antaa mittoja omien sorvaamista varten? Tai edes tietoa millaisilla kierroksilla vesipumpun pitäisi pyöriä?
Itsellä Zetecissä taitaa tulla kysymykseen, kun normaali ajossa eikä rauhallisessa rata-ajossa ole ongelmia. Mutta kun antaa runtua yli 7000 niin alkaa lämmöt nousemaan ja vettä puskemaan ulos paisarista..
Alkuperäiset hihnapyörät ovat niin että vesipumpussa on pienempi pyörä kuin kampuralla. Eihän ainakaan muissa foorttin moottoreissa ole sillai?
Olisko jollain jossain virimoottorissa alupyöriä, joista voisi antaa mittoja omien sorvaamista varten? Tai edes tietoa millaisilla kierroksilla vesipumpun pitäisi pyöriä?
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Vesipumpun kavitointi
Kampuran pyörään suhteutettunahan noita yleensä kilpamoottoreihin tehdään.[mutu] Jostain muistan kuulleeni että maksimissaan saisi olla ~40% suurempi ympärysmitta kuin kampuralla että myös tyhjäkäynnillä kierrättää nestettä hyvin. [/mutu]el_reino kirjoitti:Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa?
Itsellä Zetecissä taitaa tulla kysymykseen, kun normaali ajossa eikä rauhallisessa rata-ajossa ole ongelmia. Mutta kun antaa runtua yli 7000 niin alkaa lämmöt nousemaan ja vettä puskemaan ulos paisarista..
Alkuperäiset hihnapyörät ovat niin että vesipumpussa on pienempi pyörä kuin kampuralla. Eihän ainakaan muissa foorttin moottoreissa ole sillai?
Olisko jollain jossain virimoottorissa alupyöriä, joista voisi antaa mittoja omien sorvaamista varten? Tai edes tietoa millaisilla kierroksilla vesipumpun pitäisi pyöriä?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Vesipumpun kavitointi
Onko tarvikepumppu vai orkkis?
Muutamia tarvikkeita olen nähnyt eri moottoreissa millä ei ole kyllä mitään tekemistä pumpun kanssa

Muutamia tarvikkeita olen nähnyt eri moottoreissa millä ei ole kyllä mitään tekemistä pumpun kanssa


That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Vesipumpun kavitointi
Tarvike on. Mutta näytti identtiseltä "fomoco" pumppuun verrattaen.
hhmm, Jos kampura pyörii 6500 (alkuperäinen rajoitin) niin pumppu pyörii 7800, jos taas 7500 niin 9000.
Et kyl se varmaan pyörii turhan vinhaa. Laskeskelin että 100mm kampuran pyörällä sais maltillisemmat varvit. 6850 @ 7500rpm
Kattelin hörökorvien foorumeiltakin jotain juttua aiheesta, ja ne puhui "underdrive" pyöristä.. mikäli kielestä mitään tajuan
hhmm, Jos kampura pyörii 6500 (alkuperäinen rajoitin) niin pumppu pyörii 7800, jos taas 7500 niin 9000.
Et kyl se varmaan pyörii turhan vinhaa. Laskeskelin että 100mm kampuran pyörällä sais maltillisemmat varvit. 6850 @ 7500rpm
Kattelin hörökorvien foorumeiltakin jotain juttua aiheesta, ja ne puhui "underdrive" pyöristä.. mikäli kielestä mitään tajuan

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Vesipumpun kavitointi
En tiedä mikä hihnapyörä mulla oli zetecissä sillon tarvike vesipumpun kanssa. Siinä oli rajotin 7400rpm enkä huomannut tuollaisia ongelmia. 2.0l silvertop oli kyseessä.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Vesipumpun kavitointi
Jostain löyty lausunto:
cavitation at high RPMs is the reason because a pump designed to cool a engine at 2000/3000 RPMs cavitates at 7500 RPMS unless it is modified.
Jossain myös mainittiin että siipipyörästä voisi ottaa jokatoisen siiven pois, jottei kavitoisi.
Kavitointi siis johtuu siitä että pumppu saa aikaan liian suuren alipaineen jolloin vesi kaasuuntuu,
ja vähemmillä siivillä imua syntyy vähemmmän.....
Jos on ylimääräisiä pumppuja niin tuota olisi ehkä helpompi kokeilla
cavitation at high RPMs is the reason because a pump designed to cool a engine at 2000/3000 RPMs cavitates at 7500 RPMS unless it is modified.
Jossain myös mainittiin että siipipyörästä voisi ottaa jokatoisen siiven pois, jottei kavitoisi.
Kavitointi siis johtuu siitä että pumppu saa aikaan liian suuren alipaineen jolloin vesi kaasuuntuu,
ja vähemmillä siivillä imua syntyy vähemmmän.....
Jos on ylimääräisiä pumppuja niin tuota olisi ehkä helpompi kokeilla

-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Vesipumpun kavitointi
Nio tuollahan kannattaa kokeilla 

-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Vesipumpun kavitointi
kivasti, ei ole edes hintaa ilmoitettu
sorvasin jo pyörän. Ja ajattelin alkaa painaa kiilauraa. Huomasin että kiilaurahan alkuperäisessä pyörässä on ihan päin helvettiä
Ajattelin että sen on joku torspo duunannut foorttilla. Mutta sehän on noin kaikissa!
Näyttää kyllä eriskummalliselta. ja on kyllä mielenkiintoinen toteuttaa

sorvasin jo pyörän. Ja ajattelin alkaa painaa kiilauraa. Huomasin että kiilaurahan alkuperäisessä pyörässä on ihan päin helvettiä

Ajattelin että sen on joku torspo duunannut foorttilla. Mutta sehän on noin kaikissa!
Näyttää kyllä eriskummalliselta. ja on kyllä mielenkiintoinen toteuttaa

-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Vesipumpun kavitointi
Irroittelin eilen vanhaa hihnapyörää kampuralta, kiilan puolikas tippui lattialle. Kiila oli siis mennyt ajamalla poikki.
On tuo orkkis pyörä niin painava. Onneksi ei kiilaura näyttänyt kovin pahalta
Suosittelen alumiinipyörää niille jotka tuollaisia moottoreita rakentelee...
Jostain luin myös että tuo alkuperäinen hihnapyörä saattaa määrätä öljypumpun kohtalon.
Eikä dampperikumikaan mikään kestävä ole.
On tuo orkkis pyörä niin painava. Onneksi ei kiilaura näyttänyt kovin pahalta
Suosittelen alumiinipyörää niille jotka tuollaisia moottoreita rakentelee...
Jostain luin myös että tuo alkuperäinen hihnapyörä saattaa määrätä öljypumpun kohtalon.
Eikä dampperikumikaan mikään kestävä ole.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Vesipumpun kavitointi
Tähänkin tuli ratkaisu, sorvasin menneenä aikana ø100mm hihnapyörän alumiinista alkuperäisen ø132mm tilalle.
Ja nyt se on hieman pienempi kuin vesipumpun pyörä.
Tällä ajettu jo yhet appuran ja parikertaa Hyvinkään RC radalla ja hyvin on toiminut.
Laturikin pyörii nyt hiukka maltillisemmin.
Kiilauran tekemiseen saikin käyttää vähän mielikuvitusta. Uratyökaluun joutui tekemään uuden ohjainholkin.
Kuva1 Kuva2 Kuva3
Ja nyt se on hieman pienempi kuin vesipumpun pyörä.
Tällä ajettu jo yhet appuran ja parikertaa Hyvinkään RC radalla ja hyvin on toiminut.
Laturikin pyörii nyt hiukka maltillisemmin.
Kiilauran tekemiseen saikin käyttää vähän mielikuvitusta. Uratyökaluun joutui tekemään uuden ohjainholkin.
Kuva1 Kuva2 Kuva3