Eiku verte!
Onkohan tuttu juttu, käsittääkseni periaatteessa tämä:
Osaisiko joku sanoa tarkasti mitä 'sokkaa' ParDe tässä sivuaa?ParDe[/url] @ [url=http://www.cosworthrsclub.com/keskustelu/viewtopic.php?f=25&t=118251]RS2000 -91 lootasta/siirtäjästä mennyt jotain?? kirjoitti:En tiedä onko jo vastattu, mutta;
Fordin MT-75(x) on sama RS2K_ssa kuin myös Focuksen 2,0 malleissa, ainakin suunnilleen.
Jos kepistä katoo kaikki pykälät ja pyörii kuin puolukka p********ssa niin veikkaan et laatikon päällä olevan huoltoluukun alla olevasta H-kaavio/ siirrin mekanismista on 4.2mm putkisokka leikkautunut poikki.
Ko sokka on Fordin mukaan ns. heikko lenkki. Sen saa taottua pienellä askartelulla pois, korvaat sen uudella tunget lisäksi uuden sisälle, toisen pienemmän...
Varoitus: Mig hitsiä tarvitaan, kasattu ainaki fokuksessa pistehitseillä, poraa pois purkaa-kasaa ja hitsaa KUNNOLLA kiinni....
Eräästäkin kulkineesta katosi vaihteet tyystin, ja sen verran laatikkoa purettu mitä paikoillaan pystyy purkamaan (tuo siirrin mokkula irroitettu kokonaan).
Sieltä tosiaan oli pultti (ei sokka; ehkä se on muutettu pultiksi myöhemmin?) mennyt poikki juurikin tuosta “H-kaaviosta”, tai siitä mikä siinä kulkee.
Eli syy miksi vaihteita ei ole, on kyllä selvillä, mutta kinostaisi tietää josko joku olisi saman kokenut, ja haluaisi kokemuksestaan kertoa, tai jos joku haluaisi arvailla mikä aiheuttaisi niin voimakkaan iskun tuohon osaan. Laatikoita aika vähän olen purkanut, ja siitäkin on jo aikaa varmaan yli 10 vuotta, mutta voisin ehkä kuvitella jonkinlaisen kulumisen akselistossa/rattaissa aiheuttavan moista.
Jotenkin vaan tuntuu, että pultti olisi normaalisti vahvempi kuin se tappi joka kaaviosta menee läpi, jos/kun tuohon mekanismiin iskee.
Itse en autolla paljoa ajele, mutta sen verran että kerran tai kaksi 2-vaihde on hypännyt pois paikoiltaan. Ajattelin, että en vain ollut huolellinen sen kanssa, mutta autolla enemmän ajellut kertoi että se on useammankin kerran potkaissut kyseisen vaihteen ulos. Äänekkäästi.
Itsellä ei ole ikinä ollut missään autossa moista vaivaa, mutta kaverilla sitä enemmänkin (olisko yksi heistä ollut Primera).
Eräs ajatusleikeistä mitä ollaan pyöritelty, on että vaijerien säätö on mennyt pieleen (miksi tälläinenkin systeemi on muuten pitänyt jonkun mennä keksimään!?).
Itse lähinnä odotan pahinta, ja pelkään että laatikko menee vaihtoon. Tuntuu että jos vaijerien säätö olisi pielessä, temppuilisivat muutkin vaihteet, eikä vain kakkonen...
Sellaistakin mietitty, josko se pultti olisi vain päässyt löystymään jostain syystä, jolloinka se katkeaminen olisi huomattavasti todennäköisempää. Aika kaukaa haettua kyllä... ehkä. Tälläkin hetkellä auto odottelee että jostakin ilmaantuisi tarpeeksi kova, vanhaa vastaava pultti. Soppeleita 8.8 pultteja kyllä löytyy, mutta ei välttämättä tee mieli moisia kokeilla ihan vaan huvinkaan vuoksi...
Oikeastaan hieman yllättynyt olen siitä, että vasta nyt jotain kulkua enempi haittaavaa on ilmaantunut. Mittarissa kuitenkin on reilusti yli 300 tkm., tosin laatikosta ei ole senkään vertaa tietoa. Hirvittää vaan purkamoittenkin pyynnit niistä, eikä tuon vaihtaminenkaan mitään herkkua ole, varsinkaan tallittomana.
Poks ! !! !
Edit:
Öljyisiä tarinoita lisätty otsikkoon.