Dampperi - OHC
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Dampperi - OHC
Viimeisin RetroFord kertoo, että viri-OHC:ssä pitäisi käyttää damperillä olevaa hihnapyörää,
vähentää kampuran haitallisia värähtelyjä.....
Osaluetteloiden mukaan noita on ollu -86 (vai-85) alkaen Sierroissa ???
- onko olleet moniura-vai tavalliselle hihnalle ?
- ja jos tavalliselle kiilaremmille, niin montako uraa, 1,2 vai 3 ?
vähentää kampuran haitallisia värähtelyjä.....
Osaluetteloiden mukaan noita on ollu -86 (vai-85) alkaen Sierroissa ???
- onko olleet moniura-vai tavalliselle hihnalle ?
- ja jos tavalliselle kiilaremmille, niin montako uraa, 1,2 vai 3 ?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Dampperi - OHC
Dampperipyörät on ollu kaikki kahdella kiilahihnan uralla mitä itse olen nähnyt.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Sama juttu 2.lla kiilauralla on noita ollu muutama...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Dampperi - OHC
Tuollainen paitsi mulla jyrsitty vähän pyörää:
http://lh3.googleusercontent.com/-zih3H ... adany2.jpg
http://lh3.googleusercontent.com/-zih3H ... adany2.jpg
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Dampperi - OHC
Noi on vaan kaikki jo vanhoja, itellä oli iS:ssä vulkanointi kuiva ja halkeillut ja tuntu melkeinpä lisäävän värinöitä.
Ostin toisen joka oli silmämääräisesti tasan samassa kunnossa. Korja-Kumi ois tehnyt uusia mutta muotin teko ois ollut niin kallista ettei perse kestänyt. Ois pitänyt löytää kymmenen tilaajaa enkä löytänyt yhtäkään joten päätin elää tärinän kanssa.
Ostin toisen joka oli silmämääräisesti tasan samassa kunnossa. Korja-Kumi ois tehnyt uusia mutta muotin teko ois ollut niin kallista ettei perse kestänyt. Ois pitänyt löytää kymmenen tilaajaa enkä löytänyt yhtäkään joten päätin elää tärinän kanssa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Niin ja mun mielestä nuo painaakin ihan hemmetin paljon... Kyl mä laittaisin mielummin köykäsen alumiini pyörän.
Jännä juttu ettei Cossun koneeseen oo ehdotettu samaa, onhan se sama lohko, kampura on vaan parempi?
Jännä juttu ettei Cossun koneeseen oo ehdotettu samaa, onhan se sama lohko, kampura on vaan parempi?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1362
- Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008
Re: Dampperi - OHC
Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Dampperi - OHC
No se on takoakseli, joten varmasti parempi kuin oharin valunen.shaulii kirjoitti:Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Joo ei ne ihan turhaan nuo rallimiehetkään noita laittele vapari ohareihin.Jallu kirjoitti:No se on takoakseli, joten varmasti parempi kuin oharin valunen.shaulii kirjoitti:Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?
Siksi ovat kohtuu hintaviakin, kun kysyntää riittää...
Hiomaton Cossun kampura pitäis kestää +600hv, johon ei ihan perus ohc kampura taida riittää...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Dampperi - OHC
En oo kyllä yhdessäkään "viri" OHC:ssä nähny sellasta. Eiköhän se teräs tai alupyörä käy, tasapainotushan täytyy tietysti olla tehtynä.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Yleensähän viri koneista koitateen saada vähän kiertävämpiä kuin vakio koneista, niin itellä ei kans tulis mieleenkään laittaa tollasta "ehkä historian painavinta ohc.n kampuran hihnapyörää".
Ois varmasti nyt paikallaan se RetroFordin vähän pidempi tarina miksi tuo ois parempi vaihtoehto?
Mua nyt vähän epäilyttää että ehkä silloin kun tehdään kireempi katukone, ilman tasapainotuksia, niin silloin tuosta damperipyörästä varmasti ois apua, mutta onko muuten?
Ois varmasti nyt paikallaan se RetroFordin vähän pidempi tarina miksi tuo ois parempi vaihtoehto?
Mua nyt vähän epäilyttää että ehkä silloin kun tehdään kireempi katukone, ilman tasapainotuksia, niin silloin tuosta damperipyörästä varmasti ois apua, mutta onko muuten?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Dampperi - OHC
Ei siellä mitään pidempää juttua ole, aika lyhyttä tietoa.
Värinöistä varmaan on kyse, koska vaikuttaa vauhtipyörän pulttien kestoon.
Värinöistä varmaan on kyse, koska vaikuttaa vauhtipyörän pulttien kestoon.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Dampperi - OHC
Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.
oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'
isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'
isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Dampperi - OHC
Komppaan, ikinä en ole kuullut OHC akselin pettäneen vaparikoneessa kun perusasiat kunnossa.VooDoo kirjoitti:Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.
oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'
isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Kai tuo on suosittu vapari käytössä enimmäkseen tukevamman vauhtipyörän kiinnityksen vuoksi...Posmo kirjoitti:Komppaan, ikinä en ole kuullut OHC akselin pettäneen vaparikoneessa kun perusasiat kunnossa.VooDoo kirjoitti:Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.
oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'
isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: Dampperi - OHC
Eiköhän esim. SME tee tarvittaessa tuollaisen dampperin, jos tarvetta.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Dampperi - OHC
Veikkaan kyllä että suosittu ihan siitä tyypillisestä syystä -eivät maksa käytännössä mitään, ja ovat omalla tavallaan jopa parempia kuin Cossun akselit, kevempi ja riittävän kestävä. Niinhän sitä sanotaan että "Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away".. OHC akseli maksaa muutaman kympin ja kestää vuositolkulla täyttä rääkkiä ralliautossa.. Eri asia jos Cossun akseli olisi 8:lla limpulla tms. mutta kun ei ole.tumppe kirjoitti:
Kai tuo on suosittu vapari käytössä enimmäkseen tukevamman vauhtipyörän kiinnityksen vuoksi...
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Dampperi - OHC
Niin mä puhuin tosta Cossun kampurasta. Ohc kampurassahan vauhtiksen kiinnitys on surkee ja vaatii tapituksen jos oikeen hyvän ja tukevan haluaa... 

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)