Dampperi - OHC

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Elokuu 5. 16:45:03 2013

Viimeisin RetroFord kertoo, että viri-OHC:ssä pitäisi käyttää damperillä olevaa hihnapyörää,
vähentää kampuran haitallisia värähtelyjä.....

Osaluetteloiden mukaan noita on ollu -86 (vai-85) alkaen Sierroissa ???
- onko olleet moniura-vai tavalliselle hihnalle ?
- ja jos tavalliselle kiilaremmille, niin montako uraa, 1,2 vai 3 ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 5. 19:32:48 2013

Dampperipyörät on ollu kaikki kahdella kiilahihnan uralla mitä itse olen nähnyt.
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Joulukuu 31. 23:49:12 2013

Sama juttu 2.lla kiilauralla on noita ollu muutama...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 1. 13:13:02 2014

Tuollainen paitsi mulla jyrsitty vähän pyörää:
http://lh3.googleusercontent.com/-zih3H ... adany2.jpg
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Tammikuu 1. 14:19:41 2014

Noi on vaan kaikki jo vanhoja, itellä oli iS:ssä vulkanointi kuiva ja halkeillut ja tuntu melkeinpä lisäävän värinöitä.
Ostin toisen joka oli silmämääräisesti tasan samassa kunnossa. Korja-Kumi ois tehnyt uusia mutta muotin teko ois ollut niin kallista ettei perse kestänyt. Ois pitänyt löytää kymmenen tilaajaa enkä löytänyt yhtäkään joten päätin elää tärinän kanssa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 2. 13:15:20 2014

Niin ja mun mielestä nuo painaakin ihan hemmetin paljon... Kyl mä laittaisin mielummin köykäsen alumiini pyörän.
Jännä juttu ettei Cossun koneeseen oo ehdotettu samaa, onhan se sama lohko, kampura on vaan parempi?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja shaulii » To Tammikuu 2. 15:32:43 2014

Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Tammikuu 2. 15:57:33 2014

shaulii kirjoitti:Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?
No se on takoakseli, joten varmasti parempi kuin oharin valunen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 2. 19:28:12 2014

Jallu kirjoitti:
shaulii kirjoitti:Mikä siitä kossun akselista tekee paremman? Painavempi se on tietääkseni, muuta eroa sit olekkaan?
No se on takoakseli, joten varmasti parempi kuin oharin valunen.
Joo ei ne ihan turhaan nuo rallimiehetkään noita laittele vapari ohareihin.
Siksi ovat kohtuu hintaviakin, kun kysyntää riittää...
Hiomaton Cossun kampura pitäis kestää +600hv, johon ei ihan perus ohc kampura taida riittää...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja RS270 » To Tammikuu 2. 20:34:06 2014

En oo kyllä yhdessäkään "viri" OHC:ssä nähny sellasta. Eiköhän se teräs tai alupyörä käy, tasapainotushan täytyy tietysti olla tehtynä.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 3. 13:35:16 2014

Yleensähän viri koneista koitateen saada vähän kiertävämpiä kuin vakio koneista, niin itellä ei kans tulis mieleenkään laittaa tollasta "ehkä historian painavinta ohc.n kampuran hihnapyörää".

Ois varmasti nyt paikallaan se RetroFordin vähän pidempi tarina miksi tuo ois parempi vaihtoehto?
Mua nyt vähän epäilyttää että ehkä silloin kun tehdään kireempi katukone, ilman tasapainotuksia, niin silloin tuosta damperipyörästä varmasti ois apua, mutta onko muuten?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 3. 14:43:53 2014

Ei siellä mitään pidempää juttua ole, aika lyhyttä tietoa.

Värinöistä varmaan on kyse, koska vaikuttaa vauhtipyörän pulttien kestoon.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Tammikuu 3. 14:46:10 2014

Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.

oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'



isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Tammikuu 3. 19:49:19 2014

VooDoo kirjoitti:Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.

oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'



isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
Komppaan, ikinä en ole kuullut OHC akselin pettäneen vaparikoneessa kun perusasiat kunnossa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 3. 20:05:36 2014

Posmo kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:Eipä se vaparin tehonkesto taida siitä kampurasta kiinni jäädä. Ja samalla logiikalla jos ajattelee, niin kossun akseli on myös painavampi, kun ohc akseli. Eli vähän semmosta ja tämmöstä et kumman haluaa vapariohariin pistää.

oharia turha kuitenkaan ajatella pyörittävänsä kovin pitkiä vetoja yli 8000rpm keinuvipukoneiston takia, niin se loppujenlopuks tollasessa vaparissa on suht sama onko se kampura valua vai takonen, kuhan se on oikeasti painoissa.'



isotehoisissa turboissa asia onkin ihan toinen. Itse pistäsin ohc akselin ja sen päähän kevyen alumiinisiivapyörän, juurikin pyörivien massojen takia. Tasapainotus tietysti pitää olla kohillaan.
Komppaan, ikinä en ole kuullut OHC akselin pettäneen vaparikoneessa kun perusasiat kunnossa.
Kai tuo on suosittu vapari käytössä enimmäkseen tukevamman vauhtipyörän kiinnityksen vuoksi...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Tammikuu 3. 20:36:17 2014

Eiköhän esim. SME tee tarvittaessa tuollaisen dampperin, jos tarvetta.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Tammikuu 3. 21:08:06 2014

tumppe kirjoitti:
Kai tuo on suosittu vapari käytössä enimmäkseen tukevamman vauhtipyörän kiinnityksen vuoksi...
Veikkaan kyllä että suosittu ihan siitä tyypillisestä syystä -eivät maksa käytännössä mitään, ja ovat omalla tavallaan jopa parempia kuin Cossun akselit, kevempi ja riittävän kestävä. Niinhän sitä sanotaan että "Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away".. OHC akseli maksaa muutaman kympin ja kestää vuositolkulla täyttä rääkkiä ralliautossa.. Eri asia jos Cossun akseli olisi 8:lla limpulla tms. mutta kun ei ole.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Dampperi - OHC

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 3. 22:27:56 2014

Niin mä puhuin tosta Cossun kampurasta. Ohc kampurassahan vauhtiksen kiinnitys on surkee ja vaatii tapituksen jos oikeen hyvän ja tukevan haluaa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin