Sierran lämppäri

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

wemi
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
Paikkakunta: Joensuu

Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja wemi » Ma Marraskuu 29. 18:01:15 2010

Elikkä potilas on tällä kertaa -90 Sierra kaasari DOHC:llä.

Ja potilaan hätä on se, että hyttiin ei tule yhtään, siis ei todellakaan yhtään lämmintä ilmaa vaikka kone lämpenee ihan normaalisti. Sen verran pääsin tuota tutkimaan, että ne lämmönsäätövipstaakit pelaa ja liikuttaa sitä läppää kojetaulun alla niinkun pitääkiin, samoin puhallin toimii kuten pitääkin. Eli vika on siis ilmeisesti kennossa tai jossain muualla konehuoneen puolella.

Auton edellinen omistaja sen verran kertoi, että toissa syksynä ja viime talvena lämppäri toimi niinkuin pitikin, mutta sitten ensimmäisillä kovilla pakkasilla oli lähtenyt autolla töihin ja muutaman kilsan ajon jälkeen työpaikan pihassa huomasi, että koneen lämmöt oli lähes tapissaan. Nesteet oli olleet liian laihat ja vetäneet yöllä jäihin. Auto seisoi kuulemma vielä pari tuntia pakkasessa, jonka jälkeen auto oli saatu sulamaan sisälle ja sulatuksen jälkeen oli sitten kaadettu raakaa jäähdytysnestettä nesteen sekaan. Tämän jälkeen autoon ei kuulemma ole tullut koskaan lämpöä sisälle, mitä lie kyseisessä tapahtumassa sattunut, jokin syy-seuraussuhde näillä luulisi olevan.

Mitähän tuolle nyt sitten osaisi ruveta tekemään? Saako jollain helposti selville onko kenno ihan totaalisen tukossa vai onko siellä vaan ilmalukko jossain? Ja onko noista jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineista mihinkään? Alkaisi olemaan sellaiset ilmat, että olisi hyvä saada jo hieman lämpöä koppiinkin..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Marraskuu 29. 18:17:31 2010

Lämpeekö ne kennolle menevät letkut ?

wemi
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja wemi » Ti Marraskuu 30. 11:05:39 2010

henu kirjoitti:Lämpeekö ne kennolle menevät letkut ?
Eilen kun ajon jäljiltä tunnustelin, niin tuntuivat vähän haaleilta. Saatoi olla hyvinkin, että olivat vähän moottorin kupeesta vaan saaneet lämpöä.. Nyt käyttelin puolisen tuntia pihassa ja ihan olivat niin kylmiä molemmat (kennolle menevä ja tuleva) kun voivat vaan olla.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Marraskuu 30. 12:19:47 2010

Kokeileppas silleen että otat konehuoneen puolelta kennolle menevät letkut irti ja liitä ne toisiinsa.
Käyttele moottori lämpimäks ja kokeile onko letkut sitten lämpimät.. ?
Tossa on tullut pari vastaavanlaista vikaa vastaan ja molemmissa syypää on ollut lämppärin kenno (tukossa)
Kennon sisällä putkissa on muoviset (tjmv. materiaalia) spiraalit jotka ajan myötä haprastuu ja tukkii kennon.
Kokeile huuhdella kenno ja testaa miten hyvin se virtaa..

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Henkku » Pe Joulukuu 17. 17:21:27 2010

Onks vika selvinnyt ?

wemi
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja wemi » Pe Joulukuu 17. 20:24:34 2010

Henkku kirjoitti:Onks vika selvinnyt ?

En jaksanut selvitellä asiaa sen tarkemmin, vaan myin auton eteenpäin. Ei oo itellä tiloja missä tehdä ja piharemonttina ei tuommoset ennalta tuntemattomat, mahdolliset isotkin vikakohteet parinkympin pakkasessa oikein innosta. Kiitokset kuitenkin vastauksista!

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Rielo » Ti Joulukuu 21. 10:59:33 2010

Meikän kakkosautossa ihan sama vika. Puhallin oli rikki, vaihdoin moottorin niin johan lämpeni taas. Kului vähän aikaa kun piti aamulla lähteä reissuun oli ollut yöllä semmonen -20. Jostain syystä tarkistin jotain pellin alta varmaa lisäsin öljyä ja huomasin että paisari on täynnä loskaa. Oli kiire niin koitin laittaa kylmiltään ihan käyntiin. Rohisi vähän aikaa ja lähti hyvin käymään.

Jossain vaiheessa lopetti puhaltamasta lämmintä muutaman viikon aikana. Nesteitä vähän terästettiin kyllä. Välillä huomattu tosiaan että lämmöt pomppaa melkein tappiin äkillisesti lähdön jälkeen mutta palautuvat kohtapuoliin. Tämä viime keväänä. Nyt menee normilämmöillä muttei lämmitä.

Mietin että jos sieltä ois vesipumpusta irronnu jotain kun lätkäytti jäätyneenä käymään mutta ei se kesälläkään nosta lämpöja liikaa joten johtuu ehkä kennosta kun vesi kiertää. Kerron jos jostain löytyy ratkaisu.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Joulukuu 24. 14:10:00 2010

Multa löytyy uusi kenno varastosta jos on kiinnostusta.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Henkku » Pe Joulukuu 24. 14:39:19 2010

Niistä kennon spiraaleista lähtee sellasta ruskeaa pientä murua kiertoon. jos sitä paisarissa on niin melkovarmaan siihen ei auta kun kennon vaihto..

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Tammikuu 7. 13:29:59 2014

Onko porukalla kokemusta kuinka kauan alkuperäinen lämppäri (kenno) kestää? Itselläni olisi paha aavistus, että käyttiksestä vuotaisi kenno jäähdytysnestettä, kun sitä häviää. Potilas on kuuluisa 2.0 Dohc, josta on kansi jo korjattu, joten sitä ei kannata ehdottaa :D Syyläri vaikuttaisi olevan ehjä.

Apuja:
-kenno 100% varmuudella alkuperäinen
-moottorin lämmöt ok
-kabiiniin pukkaa kyllä lämpöä
-nestettä häviää noin. 1-2d 4-5kk
-ei helposti havaittavia neste vuotoja
-ei vanukasta öljyssä

Voinko testata kennon kunnon ilman koetaulun purkua vai täytyykö alkaa jumppaamaan :green:

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Tammikuu 7. 13:45:37 2014

aikas nopeesti ikkunat alkaa vetämään huuruun ja ilma kajuutassa alkaa haisemaan glykolille,samoin lattiamatot kastuvat.

jos ei kiinnosta kennoa purkaa irti niin koita ensin onko lattiamatot kuivat,tosin kennosta valuva neste pääsee muistaakseni Sierrassa valumaan lattiamaton alle eli kynnyslistat irti ja mattoa ylös niin näkee onko siellä kosteutta.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 7. 19:09:14 2014

Tai sit jos haluaa askarrella niin kennosta letkut irti, alalähtöön tulppa, ylempään kirkas letku ja sovite että saa paineilmaa sisään.
Kenno ja letku ihan piripintaan vettä ja 1bar painetta niin pitäis näkyä väheneekö vesi letkussa.
Reiät on yleensä niin pieniä että voi hetken aikaa mennä ennenkuin mitään tapahtuu.
Toi märkä matto on vähän huono testi tähän aikaan vuodesta.
Kesähelteellä taas ihan päivänselvä juttu.
Toki sen glykolin kyllä tuntee sormilla jos sitä siellä on.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Tammikuu 7. 19:59:01 2014

Maistaa sitä lientä siinä matossa... Selvii hyvin nopeesti mitä se on

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Tammikuu 8. 6:43:31 2014

Kiitos nopeista vastauksista. Tosiaan ikkunat vetää huuruun nykyään tosi helposti, joten eiköhän tapaus ole melko selvä. Matosta tosiaan hieman huono testailla nyt, kun joka päivä sataa vettä.
Täytyy jumpata viikon loppuna

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 8. 7:29:19 2014

No se huurukaan ei mikään täysin varma merkki vielä ole, ikkunat kun tahtoo huurustua näillä keleillä vaikka matto olis vaan kengistä kastunut tai ikkunatiiviste vuotanut vedet sisään...
Tuulilasiin jää yleensä sellainen harmaa kalvo glukolista niin näyttää että olis koko ajan vähän huurussa.
Pestessä huomaa hyvin ja se kalvo tuli mulla ainakin tosi nopeesti takaisin.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Tammikuu 8. 9:22:00 2014

Vuotokaan ei kyllä ole paha, kun nesteetä vajenee niin hitaasti. Mielestäni autossa ei haise glykoli ja laseissa ei ole harmahtavaa kalvoa. Kaveri taisi kyllä kerran mainita kyydissä istuessaan, että haiskahtaa erikoiselle sisällä...
En kyllä muutakaan keksi, että minne sitä nestettä häviäisi. Pakko kait se on varmistaa toi kenno ja samassa se kyllä kannattaa vaihtaa, kun on niin v-mäisessä paikassa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 8. 16:11:06 2014

Siihen hajuun tottuu, itsekään en huomannut sitä mut pari kyytiläistä on maininnut asiasta niin kai se on uskottava :D
Ja mulla sierrassa sama että vettä menee tosi vähän.
Chevyssä meni vähän enemmän ja sielläkin oli vaan kennon päässä tippa kun vaihoin sen.
Muista sit tiivistää se kennon ympärys niin ei mene ilmat kennon ohi ;)
Ootko muuten syylärin tarkistanut?
Tai vesipumpun?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » To Tammikuu 9. 10:42:41 2014

vauhtipete kirjoitti:
Muista sit tiivistää se kennon ympärys niin ei mene ilmat kennon ohi ;)
Ootko muuten syylärin tarkistanut?
Tai vesipumpun?
Kennon ympäryksen tiivistys, kuis tämä tapahtuu käytännössä? Tarvitsenko operaatioon jotain erityistä? Eikö kennoon tule vain ne kaksi vesiletkua konehuoneesta? :?:
Silmämääräisesti tarkistin kaikki vesiliitokset ja mitään ei löytynyt.

Uus kenno on tilattu...

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Tammikuu 9. 10:46:00 2014

Zigu kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
Muista sit tiivistää se kennon ympärys niin ei mene ilmat kennon ohi ;)
Ootko muuten syylärin tarkistanut?
Tai vesipumpun?
Kennon ympäryksen tiivistys, kuis tämä tapahtuu käytännössä? Tarvitsenko operaatioon jotain erityistä? Eikö kennoon tule vain ne kaksi vesiletkua konehuoneesta? :?:
Silmämääräisesti tarkistin kaikki vesiliitokset ja mitään ei löytynyt.

Uus kenno on tilattu...
uuden kennon mukana tulee yleensä jotain tiivistenauhaa mikä kuuluu kennon ympärille siten ettei kylmä ilma pääse kulkemaan kennon ohi lämppärinpöntön sisällä eli kaikki ilma menisi kennon läpi,muutenhan lämmitysteho laskee jos lämpimän kennon ohi tulee kylmää ilmaa.

jajuu,kennoon tulee vaan ne 2letkua.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » To Tammikuu 9. 10:51:11 2014

Eli kenno laitetaan tavallaan "sukkaan" jos ymmärsin oikein :?:

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Tammikuu 9. 10:53:33 2014

Zigu kirjoitti:Eli kenno laitetaan tavallaan "sukkaan" jos ymmärsin oikein :?:
no siis kennon reunojen ympärille tulee sitä nauhaa,ei tietenkään kennon pintaan mistä ilma menee läpi.

katso miten vanhassa kennossa on ne nauhat kun purat sen irti niin on ehkä helpompi ymmärtää sitten asia kun näkee mistä on kyse.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » La Tammikuu 11. 21:48:12 2014

Kenno vaihdettu. Tosiaan kennon reunoilla oli vaahtomuovin tapaista eristettä. Vanhassa oli hyvin pieni vuoto yhdessä kulmassa.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Tammikuu 12. 9:29:35 2014

Zigu kirjoitti:Kenno vaihdettu. Tosiaan kennon reunoilla oli vaahtomuovin tapaista eristettä. Vanhassa oli hyvin pieni vuoto yhdessä kulmassa.

Itseäni kiinnostaa paljonko joutu sisältä purkaan, lähinnä siis tuon kojetaulun kanssa.
Lähteekös alaosa yleensäkin irti ilman yläosan irroittamista? Vai mitä kaikkea tuossa tarkalleen piti purkaa.
Ennenkin kysellyt tätä muttei kukaan ole oikeen vastaillu kunnolla.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 12. 11:12:01 2014

kyllä se alaosa lähtee erikseen irti,repsikan puolen alaosa pois ja lämppärinpönttö irti,nykäisee pönttöä hyttiinpäin ja kenno irti,letkut toki ensin irti.

kätevää ennen kennon irroitusta olis puhaltaa paineilmalla kenno tyhjäksi konetilan puolelta kun letkut on irti niin ei tarvii siivota nesteitä kajuutasta.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ma Tammikuu 13. 12:22:31 2014

Juurinkin näin. Lisätilaa tarvitseva voi irroittaa yläosankin. Tuossa vaiheessa se irtoaa näppärästi.

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja komA » Ma Tammikuu 13. 13:19:28 2014

Itse otin suosiolla samalla myös yläosan kun on niin helppo irrottaa :lol:.

Mites muuten, onko Taunuksen lämppärinkenno samanlainen kuin Sierrassa? Tanarin kennoja varasto täynnä, mutta ei yhtään Sierran kennoa lähimailla jotta pääsis vertailemaan. Vuotaa kohtuu ronskisti, puhalluksen laittaa päälle, ei montaa minuuttia kun on jo niin paksu kalvo, ettei eteensä nää. Myös nesteet katoaa samalla kertaa.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Tammikuu 13. 13:23:00 2014

Faktaa ei ole, mutta sanon ettei ole samanlainen. Taunuksessa kenno sijaitsee konehuoneen puolella kaikenlisäks, ei ohjaamossa kuten sierrassa.
Vaikea kuvitella että sopivuutta olisi.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Tammikuu 13. 16:31:05 2014

Ei oo samalainen.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ti Tammikuu 14. 19:02:03 2014

Tässä kuva Sierran kennosta (-92 mallista purettu)
(vasemmassa alakulmassa vuoto)


Sanokaas mistä paikkaa nämä on lämppäristä, kun huomasin, että oli tippunut pois operaatiossa ???
Näyttäisi, että on jotain huopaa niissä vähän kiinni...

ja kuinka tärkeet noi on, kun ne on nyt mun keittiönpöydällä :oops:
Viimeksi muokannut Zigu, Ke Tammikuu 15. 9:15:07 2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja komA » Ke Tammikuu 15. 0:21:00 2014

Ookkei, kiitos infosta. Tietää siis pistää syrjempään noi kennot.

Mulla oli tommosilla klipseillä vaijerit + joku äänieriste kiinni. Vaijerit kyllä näytti sille, että joku on ne ite halunnu vetää sinne.
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Tammikuu 15. 5:27:55 2014

Vaijereille oli omat hieman erilaiset klipsit. Ne kyllä laitoin kiinni. Missä kohtaa tämä äänieriste oikein on?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 15. 8:19:06 2014

Sierran kennojakin on ainakin kahta mallia, suorilla ja vinoilla letkulähdöillä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Sierran lämppäri

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Tammikuu 15. 11:47:35 2014

vauhtipete kirjoitti:Sierran kennojakin on ainakin kahta mallia, suorilla ja vinoilla letkulähdöillä.

juu ja tosiaan eri kokoisia on myös olemassa

Vastaa Viestiin