FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Ford:n [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Zetec_engine]Zetec[/url]-moottorin turboahtaminen on viime vuosina ottanut tuulta alleen meidänkin kerhossa. Kokemuksia tämän 2.0 litraisen 16 venttiilisen moottorin ahtamisesta on jo useita. Zetec sopii mainiosti etu-, taka-, sekä 4-vetoisten autojen keulalle. Itse moottoreiden ja niiden osien helppo saatavuus sekä yksinkertainen rakenne tekevät Zetec:stä kelpo viri-aihion. Alumiinisella venttiilikopan kannella varustettu Zetec tunnetaan nimellä Silver top. Myöhemmät muovisella venttiilikopan kannella (musta) varustetut moottorit tunnetaan nimellä Black top.
Tähän viestiketjuun on tarkoitus kerätä yleisiä ohjeita ja vinkkejä koskien 2.0l Zetec-moottorin turboahtamista. Pyritään päivittämään ketjuun kertyneet tiedot aina tähän ensimmäiseen viestiin. Mikäli löydät asiavirheitä niin ilmoitathan niistä.
=============================================================================================
[b][size=130]Silvertop vs. Blacktop[/size][/b]
[list]
-Mallit: 2.0 Silvertop: NGA , 2.0 Blacktop: NGB/NGC/NGD
-Silvertop:ssa alumiininen venttilikoppa, Blacktop:ssa muovinen venttilikoppa
-Silvertop:ssa on hydrauliset venttiilinnostajat, Blacktop:ssa kovat
-Blacktop:ssa suuremmat venttiilit
-Mäntien ja kiertokankien mitoissa eroa, sylinterinhalkaisijat ovat samat. Mäntä+kiertokanki kokonaisuudet ovat vaihdettavissa moottorien kesken
-Silvertop:ssa vahvemmat runkolaakeripukit
-Silvettop:ssa on öljysuihkut männille
-Blacktop:ssa loiskelevy osa öljypohjaa, jäykempi?
-Kampiakselit ovat mitoiltaan samanlaiset
[/list]
[b][size=130]Vakiomoottorin mittoja ja arvoja[/size][/b]
[list]
-Teho: 130hp (97kW)
-Max. vääntömomentti: 172Nm / 183Nm
-Iskutilavuus 1998cc
-Puristussuhde: 10:1
-Sylinterin halkaisija: 84.8mm
-Iskunpituus: 88.0mm
-Kiertokangen alapää: 49.89-49.91mm
-Kiertokanget: [list][u]Silvertop[/u] - pituus 136.14mm - tappi 20.638mm
[u]Blacktop[/u] - pituus 140.84mm - tappi 19.0mm
[u]Focus RS (mk1)[/u] - pituus 137.0mm - tappi 22.0mm
[u]ST170[/u] (sintrattu, takoteräs) - pituus 139.19 - tappi 20.0mm[/list]
-Lohkon paino: 35kg
-Kannen paino: 18kg (ilman nokka-akseleita)
-Kampiakselin paino: 15kg
-Venttiilinjouset (imu ja pako = samanlaiset): 20kg @ 37.0mm (fitted load / length), 57kg @ 9.0mm (max. load / lift)
[/list]
[b][size=130]Moottori[/size][/b]
[list]
-Vakio männät ovat melko heikkoa tekoa, ne kestävät luotettavasti maksimissaan n. 0.5bar ahtopaineiden käytön. Toki mäntien kestävyys ei pelkästään riipu käytetystä ahtopaineesta. On suositeltavaa vaihtaa alkuperäisten valu-mäntien tilalle kestävämmät tako-männät (esim. JE, PAC, Wiseco, Accralite). Re85:lla ja maltillisilla ennakoilla on vakio-männilläkin päästy tehoissa 200hp paremmalle puolelle ilman suurempia murheita.
-JE+Eagle (männät+kiertokanget) setti on sama oli sitten kyseessä Silver tai Black Top. Mittojen osalta on huomioitava, että JE männät eivät käy vakio kiertokankiin, eikä Eaglen kiertokanget vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorkeus).
-Focus RS mk1 kiertokanget ja männät (käytettävä kokonaisuutena) sopivat sellaisenaan tavalliseen Zetec:iin. Männät: Mahle - MAHJ83, 84,8mm.
-Vakio kiertokanget kestävät n. 250hv.
-Melko suosittu ja edullinen tapa korvata vakio-männät on käyttää Opelin c20let-moottorin tako-mäntiä. Tällöin on sylinterit portattava -> 86.0mm ja Zetec:n kiertokangen yläpäät on muokattava Opelin tappia varten.
-Käytettäessä vakio kiertokankia kannattaa pultit vaihtaa ARP:n valmistamiin sillä vakio pultit ovat osoittautuneet heikoiksi.
-Vakio venttiilinjouset eivät ole kovinkaan jäykät mikä aiheuttaa venttiilien "leijumista" kun imusarjasta tuleva ilma (ylipaineilla) alkaa painamaan venttiileitä auki. Mikäli moottorissa tullaan käyttämään suurempaa kuin ~0.6bar ahtopainetta kannattaa jouset vaihtaa jäykempiin. Ilmeisesti myös kevyemmillä venttiileillä pystyy kompensoimaan "leijumis" ongelmaa. (Kent Cams, Cat cams, Crower). [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_vakio.jpg]Vakiojousi 40kg@30mm.[/url] [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_catcams.jpg]Cat Cams sporttijousi 55kg@30mm.[/url]
-Jos käytetään kolmion muodossa olevaa apulaitehihnaa tulee vesipumppu vaihtaa malliin joka pyörii myötäpäivään. Tämän mallinen pumppu löytyy esim. MK5 1.8 16V Zetec Escortista.
-Turboahtimen öljykierron voi haaroittaa lohkon takana olevan öljynpaineanturin lähdöstä.
-Turboahtimen öljynpaluun voi sijoittaa joko lohkon kylkeen tai kuten useimmissa tapauksissa öljypohjan ylälaitaan, öljypinnan yläpuolelle.
-Monissa tapauksissa alakerran huohotinpönttö on pakosarjan tiellä. Se on korvattavissa yksinkertaisemmalla, vähemmän tilaa vievällä, lähdöllä. Kannattaa huomioida, että lohkon alkuperäinen huohotuslähtö on kohdassa, johon kampiakseli heittää pyöriessään öljyä. Käytettävän lähdön tulisi olla rakenteeltaan sellainen, joka estää öljyn pääsyn huohotusletkuihin. Huohotusta varten voi vaihtoehtoisesti tehdä uudet lähdöt imusarjan puolelle lohkoa.
-Vakio Zetec:n kansipahvit ovat monikerros metallitiivisteitä, jotka kelpaavat sellaisenaan ahdettuun moottoriin.
-Ford:lta löytyy myös paksumpi (1.8mm, monikerros metalli) kansipahvi (jos puristussuhdetta halutaan tiputtaa). FINIS: 1361410
-Sytytystulppina voi käyttää esim. NGK-Platina PLTR6A-10G (Focus RS mk1) <-- eivät ilmeisesti kestä RE85:sta
-Silver- ja Blacktop moottoreiden kansia voi käyttää ristiin. Erona kansien kesken on jakopäänhihnan kiristimen paikka, jonka joutuu muokkaamaan.
-Vakio öljypumppujen rattaat ovat herkässä hajoamaan suuremmilla kierroksilla (>7000rpm). Rattaat hajoavat ilmeisesti kampiakselin kautta välittyvistä värinöistä. Suorituskykyisempinä vaihtoehtoina on käyttää vakiopumpussa vahvempia rattaita, ulkoista öljypumppua tai kuivasumppuvoitelua.
[/list]
[b][size=130]Voimansiirto, etuvetoiset[/size][/b]
[list]
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat suoraan Zetec:n jatkoksi. Escort/Fiesta/Focus -mallien vetoakselit sopivat sellaisenaan.
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat yhteen CVH-moottorin vauhtipyörän kanssa. On suositeltavaa käyttää CVH EFi:n vauhtipyörää, koska sen takapuolella on 36-1 triggeripyörä, jota voidaan käyttää Zetec:n lohkosta vakiopaikalta löytyvän VR-anturin kanssa. Vauhtipyörän pultinreikiä joutuu suurentamaan muutaman millin kymmenyksen. Käytä Zetec:n vauhtipyöränpultteja.
-CVH:n vauhtipyörän kanssa on käytettävä CVH:n starttimoottoria. Alennusvaihteella varustettu startti Motonet: 13-2634
-CVH:n vauhtipyörän kanssa toimivaksi todettu kytkinvaihtoehto: AP Racing - CP2000-35 220mm, 310Nm
-MTX-vaihteiston käyttö escortissa/fiestassa vaatii custom veto-akselit sekä vaihteiston kiinnikkeiden muokkauksen auton koriin (koskee autoja joissa BC/IB5-vaihteistot tehtaalta).
[/list]
Tähän viestiketjuun on tarkoitus kerätä yleisiä ohjeita ja vinkkejä koskien 2.0l Zetec-moottorin turboahtamista. Pyritään päivittämään ketjuun kertyneet tiedot aina tähän ensimmäiseen viestiin. Mikäli löydät asiavirheitä niin ilmoitathan niistä.
=============================================================================================
[b][size=130]Silvertop vs. Blacktop[/size][/b]
[list]
-Mallit: 2.0 Silvertop: NGA , 2.0 Blacktop: NGB/NGC/NGD
-Silvertop:ssa alumiininen venttilikoppa, Blacktop:ssa muovinen venttilikoppa
-Silvertop:ssa on hydrauliset venttiilinnostajat, Blacktop:ssa kovat
-Blacktop:ssa suuremmat venttiilit
-Mäntien ja kiertokankien mitoissa eroa, sylinterinhalkaisijat ovat samat. Mäntä+kiertokanki kokonaisuudet ovat vaihdettavissa moottorien kesken
-Silvertop:ssa vahvemmat runkolaakeripukit
-Silvettop:ssa on öljysuihkut männille
-Blacktop:ssa loiskelevy osa öljypohjaa, jäykempi?
-Kampiakselit ovat mitoiltaan samanlaiset
[/list]
[b][size=130]Vakiomoottorin mittoja ja arvoja[/size][/b]
[list]
-Teho: 130hp (97kW)
-Max. vääntömomentti: 172Nm / 183Nm
-Iskutilavuus 1998cc
-Puristussuhde: 10:1
-Sylinterin halkaisija: 84.8mm
-Iskunpituus: 88.0mm
-Kiertokangen alapää: 49.89-49.91mm
-Kiertokanget: [list][u]Silvertop[/u] - pituus 136.14mm - tappi 20.638mm
[u]Blacktop[/u] - pituus 140.84mm - tappi 19.0mm
[u]Focus RS (mk1)[/u] - pituus 137.0mm - tappi 22.0mm
[u]ST170[/u] (sintrattu, takoteräs) - pituus 139.19 - tappi 20.0mm[/list]
-Lohkon paino: 35kg
-Kannen paino: 18kg (ilman nokka-akseleita)
-Kampiakselin paino: 15kg
-Venttiilinjouset (imu ja pako = samanlaiset): 20kg @ 37.0mm (fitted load / length), 57kg @ 9.0mm (max. load / lift)
[/list]
[b][size=130]Moottori[/size][/b]
[list]
-Vakio männät ovat melko heikkoa tekoa, ne kestävät luotettavasti maksimissaan n. 0.5bar ahtopaineiden käytön. Toki mäntien kestävyys ei pelkästään riipu käytetystä ahtopaineesta. On suositeltavaa vaihtaa alkuperäisten valu-mäntien tilalle kestävämmät tako-männät (esim. JE, PAC, Wiseco, Accralite). Re85:lla ja maltillisilla ennakoilla on vakio-männilläkin päästy tehoissa 200hp paremmalle puolelle ilman suurempia murheita.
-JE+Eagle (männät+kiertokanget) setti on sama oli sitten kyseessä Silver tai Black Top. Mittojen osalta on huomioitava, että JE männät eivät käy vakio kiertokankiin, eikä Eaglen kiertokanget vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorkeus).
-Focus RS mk1 kiertokanget ja männät (käytettävä kokonaisuutena) sopivat sellaisenaan tavalliseen Zetec:iin. Männät: Mahle - MAHJ83, 84,8mm.
-Vakio kiertokanget kestävät n. 250hv.
-Melko suosittu ja edullinen tapa korvata vakio-männät on käyttää Opelin c20let-moottorin tako-mäntiä. Tällöin on sylinterit portattava -> 86.0mm ja Zetec:n kiertokangen yläpäät on muokattava Opelin tappia varten.
-Käytettäessä vakio kiertokankia kannattaa pultit vaihtaa ARP:n valmistamiin sillä vakio pultit ovat osoittautuneet heikoiksi.
-Vakio venttiilinjouset eivät ole kovinkaan jäykät mikä aiheuttaa venttiilien "leijumista" kun imusarjasta tuleva ilma (ylipaineilla) alkaa painamaan venttiileitä auki. Mikäli moottorissa tullaan käyttämään suurempaa kuin ~0.6bar ahtopainetta kannattaa jouset vaihtaa jäykempiin. Ilmeisesti myös kevyemmillä venttiileillä pystyy kompensoimaan "leijumis" ongelmaa. (Kent Cams, Cat cams, Crower). [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_vakio.jpg]Vakiojousi 40kg@30mm.[/url] [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_catcams.jpg]Cat Cams sporttijousi 55kg@30mm.[/url]
-Jos käytetään kolmion muodossa olevaa apulaitehihnaa tulee vesipumppu vaihtaa malliin joka pyörii myötäpäivään. Tämän mallinen pumppu löytyy esim. MK5 1.8 16V Zetec Escortista.
-Turboahtimen öljykierron voi haaroittaa lohkon takana olevan öljynpaineanturin lähdöstä.
-Turboahtimen öljynpaluun voi sijoittaa joko lohkon kylkeen tai kuten useimmissa tapauksissa öljypohjan ylälaitaan, öljypinnan yläpuolelle.
-Monissa tapauksissa alakerran huohotinpönttö on pakosarjan tiellä. Se on korvattavissa yksinkertaisemmalla, vähemmän tilaa vievällä, lähdöllä. Kannattaa huomioida, että lohkon alkuperäinen huohotuslähtö on kohdassa, johon kampiakseli heittää pyöriessään öljyä. Käytettävän lähdön tulisi olla rakenteeltaan sellainen, joka estää öljyn pääsyn huohotusletkuihin. Huohotusta varten voi vaihtoehtoisesti tehdä uudet lähdöt imusarjan puolelle lohkoa.
-Vakio Zetec:n kansipahvit ovat monikerros metallitiivisteitä, jotka kelpaavat sellaisenaan ahdettuun moottoriin.
-Ford:lta löytyy myös paksumpi (1.8mm, monikerros metalli) kansipahvi (jos puristussuhdetta halutaan tiputtaa). FINIS: 1361410
-Sytytystulppina voi käyttää esim. NGK-Platina PLTR6A-10G (Focus RS mk1) <-- eivät ilmeisesti kestä RE85:sta
-Silver- ja Blacktop moottoreiden kansia voi käyttää ristiin. Erona kansien kesken on jakopäänhihnan kiristimen paikka, jonka joutuu muokkaamaan.
-Vakio öljypumppujen rattaat ovat herkässä hajoamaan suuremmilla kierroksilla (>7000rpm). Rattaat hajoavat ilmeisesti kampiakselin kautta välittyvistä värinöistä. Suorituskykyisempinä vaihtoehtoina on käyttää vakiopumpussa vahvempia rattaita, ulkoista öljypumppua tai kuivasumppuvoitelua.
[/list]
[b][size=130]Voimansiirto, etuvetoiset[/size][/b]
[list]
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat suoraan Zetec:n jatkoksi. Escort/Fiesta/Focus -mallien vetoakselit sopivat sellaisenaan.
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat yhteen CVH-moottorin vauhtipyörän kanssa. On suositeltavaa käyttää CVH EFi:n vauhtipyörää, koska sen takapuolella on 36-1 triggeripyörä, jota voidaan käyttää Zetec:n lohkosta vakiopaikalta löytyvän VR-anturin kanssa. Vauhtipyörän pultinreikiä joutuu suurentamaan muutaman millin kymmenyksen. Käytä Zetec:n vauhtipyöränpultteja.
-CVH:n vauhtipyörän kanssa on käytettävä CVH:n starttimoottoria. Alennusvaihteella varustettu startti Motonet: 13-2634
-CVH:n vauhtipyörän kanssa toimivaksi todettu kytkinvaihtoehto: AP Racing - CP2000-35 220mm, 310Nm
-MTX-vaihteiston käyttö escortissa/fiestassa vaatii custom veto-akselit sekä vaihteiston kiinnikkeiden muokkauksen auton koriin (koskee autoja joissa BC/IB5-vaihteistot tehtaalta).
[/list]
Viimeksi muokannut kemes, Ke Helmikuu 14. 23:41:37 2024. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Silver top vs. Black top
Mulla on sellanen ymmärrys, et Silver topissa on myös vahvemmat runkolaakeripukit. Tällä perusteella valitsin omani
Moottori
Ainakin JE+Eagle setti on molempiin sama. Mitat on vielä niin, että JE männät ei käy vakio veiveihin, eikä Eaglen veivit vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorjeus)
Voimansiirto, takavetoiset
Mulla on käytännössä vaihdettu kaikki mahdollinen kun T5 askin laitoin. Vauhtis on juurikin tämä:
http://www.blingfactory.fi/epages/vilka ... s/BF200604
Tuo malli oli ainakin jossain vaiheessa tehty minun mittojen mukaan. En osaa sanoa, et käykö mikään startti ton vauhtiksen kanssa suoraan, kun modasin T5:n kytkikopan Zetecin omalle startille ->
Kytkinkoppa 1
Kytkinkoppa 2
Kytkinkoppa 3
Startti tuli Zetecin omalle paikalle imusarjan alle. Takavetosten askit käy suoraan Zetecin perään, kun vaan muistaa laittaa kytkiakselille neulalaakerin. Perus OHC lakru käy..
Mulla on sellanen ymmärrys, et Silver topissa on myös vahvemmat runkolaakeripukit. Tällä perusteella valitsin omani

Moottori
Ainakin JE+Eagle setti on molempiin sama. Mitat on vielä niin, että JE männät ei käy vakio veiveihin, eikä Eaglen veivit vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorjeus)
Voimansiirto, takavetoiset
Mulla on käytännössä vaihdettu kaikki mahdollinen kun T5 askin laitoin. Vauhtis on juurikin tämä:
http://www.blingfactory.fi/epages/vilka ... s/BF200604
Tuo malli oli ainakin jossain vaiheessa tehty minun mittojen mukaan. En osaa sanoa, et käykö mikään startti ton vauhtiksen kanssa suoraan, kun modasin T5:n kytkikopan Zetecin omalle startille ->
Kytkinkoppa 1
Kytkinkoppa 2
Kytkinkoppa 3
Startti tuli Zetecin omalle paikalle imusarjan alle. Takavetosten askit käy suoraan Zetecin perään, kun vaan muistaa laittaa kytkiakselille neulalaakerin. Perus OHC lakru käy..
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.
Vakio kampiakselin hihnapyörä hajoittaa kampiakselinkiilan sekä öljypumpun, isoilla kierroksilla ajettaessa.
Silvertop vakio kiertokangen pultit ei kestä päälle 7500 kierroksia kovinkaan pitkään. ARP pultit auttaa.
Vakio kampiakselin hihnapyörä hajoittaa kampiakselinkiilan sekä öljypumpun, isoilla kierroksilla ajettaessa.
Silvertop vakio kiertokangen pultit ei kestä päälle 7500 kierroksia kovinkaan pitkään. ARP pultit auttaa.
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Missä noissa lohkoissa on erot?el_reino kirjoitti:92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.
Blacktopissa loiskelevy osa öljypohjaa eli taitaa olla aika paljon silvertoppia jäykempi.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Mikäs sen pumpun hajoittaa? Tätä hieman ihmettelin yhden vapari miehen kanssa ja oli muistaakseen itse sitä mieltä että vakiolla kestäisi paremmin kun pyörässä kumi pehmentämässä värinöitä. Pyörittänyt omaansa päälle 7000 kuitenkin.
Mutta black topin kampuran pukeista puhetta että ovat heikommat ja niissä käytetty silverin pukkejahoopee kirjoitti:Missä noissa lohkoissa on erot?el_reino kirjoitti:92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.
Blacktopissa loiskelevy osa öljypohjaa eli taitaa olla aika paljon silvertoppia jäykempi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Itsellä pistin merkille pienempää pyörää vaihtaessa että oli kiila pettänyt ja öljypumpun pyörässä merkkejä antautumisesta. Luin jostain britti foorumilta että vakio pyörä aihettaa tälläistä. Toden näköisesti juuri tämän damberin takia sekä painonsa takia. Pettääkö se kumi sitten iän vai kierrosten takia sitä en tiedä.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Mitenkäs kampiakseli,onko se sama molemmissa vai jotain eroa toisiinsa nähden.
Voisiko käyttää ristiin siis.
Ja onkos tuota kansien vaihtoa kukaan koittanut?
Jos paremman lohkon ja blacktopin kannen keskenään kietoisi paketiksi niin kuinkas jakopäätä pitäisi muokata?
Voisiko käyttää ristiin siis.
Ja onkos tuota kansien vaihtoa kukaan koittanut?
Jos paremman lohkon ja blacktopin kannen keskenään kietoisi paketiksi niin kuinkas jakopäätä pitäisi muokata?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Kampi on sama. Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi. Jakopäähän kairasin kiristimen reiän silverin kiristimelle ja 129 hampainen hihna pyörittämään. Vimpan päälle jos haluaa niin pientä täyttöhitsausta että kiristimen pohja saa enemmän tasopintaa. Otan kuvat kansien päädyistä kun kerkeän niin selviää paremmin.
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Muistanko oikein että sulla oli Ford Racingin tekemä kansi?Etuveto kirjoitti:Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
On joo, kanavat siistitty cnc koneella ja milliä isommat venat. Samaa valua kun muutkin fordin kannet jotka kovilla nostajilla.kemes kirjoitti:Muistanko oikein että sulla oli Ford Racingin tekemä kansi?Etuveto kirjoitti:Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi.
Tuossa kuvaa black topin kannesta, pinnapultti on jälkikäteen laitettu, eli tuosta pultin ympäriltä jos hieman täyttää lisää tasoa niin ei mene yöunet pelätessä kiristimen löystymistä (itsellä oli näin kuten kuvassa) m6 reikä liittyy myös kiristimeen (2 muuta org. rullien reiät). Silveristä en kerennyt purkaa jakopäätä, mutta eiköhän siitä löydy kuvia maailmalta.
kuva
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Kuinka syvälle tuossa kohtaa kantta uskaltaa porata?
Onko Ford racingin kannessa käytetty samoja venttiilinjousia kuin orkkiskannessa?
Onko Ford racingin kannessa käytetty samoja venttiilinjousia kuin orkkiskannessa?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Riittävän syvälle
Tarkistan sen huomiseksi. Jouset on ilmeisesti vakiot ainakin mittaukset sen antoi ymmärtää tiedä sitten on asennusmitta eri? Itse pelasin varman päälle ja laitoin crowerin jouset ja titaani retskut.

-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Mä "uskaltaisin" porata 30mm tuosta tasosta sisään tässä vaiheessa.
Mulla blacktop mk1 stw focucsesta jossa löytyi myös ö-suihkut valmiina,tuota alku "infoa" vain mietiskelin et onko yleistä sit kuitenkin.
Mulla blacktop mk1 stw focucsesta jossa löytyi myös ö-suihkut valmiina,tuota alku "infoa" vain mietiskelin et onko yleistä sit kuitenkin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
10mm on tavaraa tuossa kohti vesi takana eli läpi menee. 30mm on jo palotilassa.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
No on kansissa sitten eroa valumuotissakin ollut kun silverin pultinreikä oli 27mm syvä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Joo ne on huomioineet valussa tulevan pultin paikan. Erilaisia hihnoja ja kiristimiä on pilvin pimein joten kiristimen vois vaikka saada johonkin muualle. Itse käytän tuon pinnapultin tukena L- mallista rautaa joka on toisesta päästä kiinni ohjurirullan reiässä,Ihan varmisteena. 10mm kierrettä alumiinissa m10 pultille ei välttämättä ole tarpeeksi.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Jos iskee tarve tressilevystä Zeteciä rakentaessa niin sellainen löytyy täältä. Levy nyt keski-suomen koneistamolla josta se kotiutuu minulle luultavasti tällä viikolla.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 23:35:09 2011
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Tuota blacktopin kansi silvertopin lohkoon -modia oon miettinyt. Sattuikin hyvin kun otin 1.9 tdi Passatistani nokkahihnan rullat talteen! Mutta onko sitten paljoa vaikutusta tehoihin?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Ei varmaan juuriikaan, jossei laita 2.0 päälle 1.8 kantta että ruttu nousee. Kanavat ovat vakiona aikalailla samanlaiset. 2.0 blacktopissa on ehkä hieman paremmat ja isommat kanavat kuin 2.0 silverissä. 1.8 kansissa taitaa olla aikalailla samat keskenään.
Mutta tärkein hyöty on varmasti noissa kovissa seuraajissa.
Mutta tärkein hyöty on varmasti noissa kovissa seuraajissa.
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Kirjoitetaampa muutama sana omaan zeteciin liittyvistä koneistuksista. Lohkosta porattiin sylinterit ylikokoon (stressilevyn kanssa). Poraus 84.99 (mäntä 84.89) eli 0.1mm tilaa männälle. Koneistajan mukaan pitäisii riittää (myös lämpölaajeneminen huomioitu). Männänrenkaiden päiden välykseksi suositeltiin 0.4mm. Dekkitaso höylättiin puhtaaksi. Kampiakselin kaulat kiilloitettiin ja kampiakselin suoruus tarkistettiin. Kampurassa oli heittoa 0.06mm, se oikaistiin. Kiertokankien alapään päittäisvälys tarkistettiin. Kankia kavennettiin niin että päittäisvälykseksi jäi 0.3-0.4mm. Lisäksi kankiin ajettiin öljynpoistourat.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Tässä esimerkki miten Zetecin vakiomännät yleensä hajoaa. Tämä meikäläisen koneesta.
Paineet ~0.8bar, maltilliset ennakot, täyskaasu vedossa afr luokkaa 11.5, rajoitin 6700rpm. Ei nakuttanut missään vaiheessa.
Paineet ~0.8bar, maltilliset ennakot, täyskaasu vedossa afr luokkaa 11.5, rajoitin 6700rpm. Ei nakuttanut missään vaiheessa.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
- Paikkakunta: Vantaa
Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Tässä Zetecin orig. venttiilinjousen ja Cat Camssin sporttijousen jousivoimat.
Vakio 40kg@30mm
Cat Cams sport 55kg@30mm
Vakio 40kg@30mm
Cat Cams sport 55kg@30mm
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Mistä saa noihin silvertopin vakio antureihin uusia liittimiä? 1.8l silveri ja ATEcu boksi asennettu taunukseen ja johtosarjaa täytyisi alkaa työstämään.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014
Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen
Myös Vammalan Moottorikoneistamosta löytyy nykyisin stressilevy zetecciin.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/