FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » La Syyskuu 6. 22:54:05 2014

Ford:n [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Zetec_engine]Zetec[/url]-moottorin turboahtaminen on viime vuosina ottanut tuulta alleen meidänkin kerhossa. Kokemuksia tämän 2.0 litraisen 16 venttiilisen moottorin ahtamisesta on jo useita. Zetec sopii mainiosti etu-, taka-, sekä 4-vetoisten autojen keulalle. Itse moottoreiden ja niiden osien helppo saatavuus sekä yksinkertainen rakenne tekevät Zetec:stä kelpo viri-aihion. Alumiinisella venttiilikopan kannella varustettu Zetec tunnetaan nimellä Silver top. Myöhemmät muovisella venttiilikopan kannella (musta) varustetut moottorit tunnetaan nimellä Black top.

Tähän viestiketjuun on tarkoitus kerätä yleisiä ohjeita ja vinkkejä koskien 2.0l Zetec-moottorin turboahtamista. Pyritään päivittämään ketjuun kertyneet tiedot aina tähän ensimmäiseen viestiin. Mikäli löydät asiavirheitä niin ilmoitathan niistä.

=============================================================================================

[b][size=130]Silvertop vs. Blacktop[/size][/b]
[list]
-Mallit: 2.0 Silvertop: NGA , 2.0 Blacktop: NGB/NGC/NGD
-Silvertop:ssa alumiininen venttilikoppa, Blacktop:ssa muovinen venttilikoppa
-Silvertop:ssa on hydrauliset venttiilinnostajat, Blacktop:ssa kovat
-Blacktop:ssa suuremmat venttiilit
-Mäntien ja kiertokankien mitoissa eroa, sylinterinhalkaisijat ovat samat. Mäntä+kiertokanki kokonaisuudet ovat vaihdettavissa moottorien kesken
-Silvertop:ssa vahvemmat runkolaakeripukit
-Silvettop:ssa on öljysuihkut männille
-Blacktop:ssa loiskelevy osa öljypohjaa, jäykempi?
-Kampiakselit ovat mitoiltaan samanlaiset
[/list]

[b][size=130]Vakiomoottorin mittoja ja arvoja[/size][/b]
[list]
-Teho: 130hp (97kW)
-Max. vääntömomentti: 172Nm / 183Nm
-Iskutilavuus 1998cc
-Puristussuhde: 10:1
-Sylinterin halkaisija: 84.8mm
-Iskunpituus: 88.0mm
-Kiertokangen alapää: 49.89-49.91mm
-Kiertokanget: [list][u]Silvertop[/u] - pituus 136.14mm - tappi 20.638mm
[u]Blacktop[/u] - pituus 140.84mm - tappi 19.0mm
[u]Focus RS (mk1)[/u] - pituus 137.0mm - tappi 22.0mm
[u]ST170[/u] (sintrattu, takoteräs) - pituus 139.19 - tappi 20.0mm[/list]
-Lohkon paino: 35kg
-Kannen paino: 18kg (ilman nokka-akseleita)
-Kampiakselin paino: 15kg
-Venttiilinjouset (imu ja pako = samanlaiset): 20kg @ 37.0mm (fitted load / length), 57kg @ 9.0mm (max. load / lift)
[/list]

[b][size=130]Moottori[/size][/b]
[list]
-Vakio männät ovat melko heikkoa tekoa, ne kestävät luotettavasti maksimissaan n. 0.5bar ahtopaineiden käytön. Toki mäntien kestävyys ei pelkästään riipu käytetystä ahtopaineesta. On suositeltavaa vaihtaa alkuperäisten valu-mäntien tilalle kestävämmät tako-männät (esim. JE, PAC, Wiseco, Accralite). Re85:lla ja maltillisilla ennakoilla on vakio-männilläkin päästy tehoissa 200hp paremmalle puolelle ilman suurempia murheita.
-JE+Eagle (männät+kiertokanget) setti on sama oli sitten kyseessä Silver tai Black Top. Mittojen osalta on huomioitava, että JE männät eivät käy vakio kiertokankiin, eikä Eaglen kiertokanget vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorkeus).
-Focus RS mk1 kiertokanget ja männät (käytettävä kokonaisuutena) sopivat sellaisenaan tavalliseen Zetec:iin. Männät: Mahle - MAHJ83, 84,8mm.
-Vakio kiertokanget kestävät n. 250hv.
-Melko suosittu ja edullinen tapa korvata vakio-männät on käyttää Opelin c20let-moottorin tako-mäntiä. Tällöin on sylinterit portattava -> 86.0mm ja Zetec:n kiertokangen yläpäät on muokattava Opelin tappia varten.
-Käytettäessä vakio kiertokankia kannattaa pultit vaihtaa ARP:n valmistamiin sillä vakio pultit ovat osoittautuneet heikoiksi.
-Vakio venttiilinjouset eivät ole kovinkaan jäykät mikä aiheuttaa venttiilien "leijumista" kun imusarjasta tuleva ilma (ylipaineilla) alkaa painamaan venttiileitä auki. Mikäli moottorissa tullaan käyttämään suurempaa kuin ~0.6bar ahtopainetta kannattaa jouset vaihtaa jäykempiin. Ilmeisesti myös kevyemmillä venttiileillä pystyy kompensoimaan "leijumis" ongelmaa. (Kent Cams, Cat cams, Crower). [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_vakio.jpg]Vakiojousi 40kg@30mm.[/url] [url=http://www.cosworthrsclub.com/images/zetec_catcams.jpg]Cat Cams sporttijousi 55kg@30mm.[/url]
-Jos käytetään kolmion muodossa olevaa apulaitehihnaa tulee vesipumppu vaihtaa malliin joka pyörii myötäpäivään. Tämän mallinen pumppu löytyy esim. MK5 1.8 16V Zetec Escortista.
-Turboahtimen öljykierron voi haaroittaa lohkon takana olevan öljynpaineanturin lähdöstä.
-Turboahtimen öljynpaluun voi sijoittaa joko lohkon kylkeen tai kuten useimmissa tapauksissa öljypohjan ylälaitaan, öljypinnan yläpuolelle.
-Monissa tapauksissa alakerran huohotinpönttö on pakosarjan tiellä. Se on korvattavissa yksinkertaisemmalla, vähemmän tilaa vievällä, lähdöllä. Kannattaa huomioida, että lohkon alkuperäinen huohotuslähtö on kohdassa, johon kampiakseli heittää pyöriessään öljyä. Käytettävän lähdön tulisi olla rakenteeltaan sellainen, joka estää öljyn pääsyn huohotusletkuihin. Huohotusta varten voi vaihtoehtoisesti tehdä uudet lähdöt imusarjan puolelle lohkoa.
-Vakio Zetec:n kansipahvit ovat monikerros metallitiivisteitä, jotka kelpaavat sellaisenaan ahdettuun moottoriin.
-Ford:lta löytyy myös paksumpi (1.8mm, monikerros metalli) kansipahvi (jos puristussuhdetta halutaan tiputtaa). FINIS: 1361410
-Sytytystulppina voi käyttää esim. NGK-Platina PLTR6A-10G (Focus RS mk1) <-- eivät ilmeisesti kestä RE85:sta
-Silver- ja Blacktop moottoreiden kansia voi käyttää ristiin. Erona kansien kesken on jakopäänhihnan kiristimen paikka, jonka joutuu muokkaamaan.
-Vakio öljypumppujen rattaat ovat herkässä hajoamaan suuremmilla kierroksilla (>7000rpm). Rattaat hajoavat ilmeisesti kampiakselin kautta välittyvistä värinöistä. Suorituskykyisempinä vaihtoehtoina on käyttää vakiopumpussa vahvempia rattaita, ulkoista öljypumppua tai kuivasumppuvoitelua.
[/list]

[b][size=130]Voimansiirto, etuvetoiset[/size][/b]
[list]
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat suoraan Zetec:n jatkoksi. Escort/Fiesta/Focus -mallien vetoakselit sopivat sellaisenaan.
-BC- ja IB5-vaihteistot sopivat yhteen CVH-moottorin vauhtipyörän kanssa. On suositeltavaa käyttää CVH EFi:n vauhtipyörää, koska sen takapuolella on 36-1 triggeripyörä, jota voidaan käyttää Zetec:n lohkosta vakiopaikalta löytyvän VR-anturin kanssa. Vauhtipyörän pultinreikiä joutuu suurentamaan muutaman millin kymmenyksen. Käytä Zetec:n vauhtipyöränpultteja.
-CVH:n vauhtipyörän kanssa on käytettävä CVH:n starttimoottoria. Alennusvaihteella varustettu startti Motonet: 13-2634
-CVH:n vauhtipyörän kanssa toimivaksi todettu kytkinvaihtoehto: AP Racing - CP2000-35 220mm, 310Nm
-MTX-vaihteiston käyttö escortissa/fiestassa vaatii custom veto-akselit sekä vaihteiston kiinnikkeiden muokkauksen auton koriin (koskee autoja joissa BC/IB5-vaihteistot tehtaalta).
[/list]
Viimeksi muokannut kemes, Ke Helmikuu 14. 23:41:37 2024. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » To Syyskuu 11. 8:54:42 2014

Silver top vs. Black top

Mulla on sellanen ymmärrys, et Silver topissa on myös vahvemmat runkolaakeripukit. Tällä perusteella valitsin omani :)


Moottori

Ainakin JE+Eagle setti on molempiin sama. Mitat on vielä niin, että JE männät ei käy vakio veiveihin, eikä Eaglen veivit vakio mäntiin (kangen pituus ja männän lakikorjeus)

Voimansiirto, takavetoiset

Mulla on käytännössä vaihdettu kaikki mahdollinen kun T5 askin laitoin. Vauhtis on juurikin tämä:
http://www.blingfactory.fi/epages/vilka ... s/BF200604
Tuo malli oli ainakin jossain vaiheessa tehty minun mittojen mukaan. En osaa sanoa, et käykö mikään startti ton vauhtiksen kanssa suoraan, kun modasin T5:n kytkikopan Zetecin omalle startille ->

Kytkinkoppa 1
Kytkinkoppa 2
Kytkinkoppa 3

Startti tuli Zetecin omalle paikalle imusarjan alle. Takavetosten askit käy suoraan Zetecin perään, kun vaan muistaa laittaa kytkiakselille neulalaakerin. Perus OHC lakru käy..

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ma Marraskuu 10. 15:27:33 2014

92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.

Vakio kampiakselin hihnapyörä hajoittaa kampiakselinkiilan sekä öljypumpun, isoilla kierroksilla ajettaessa.

Silvertop vakio kiertokangen pultit ei kestä päälle 7500 kierroksia kovinkaan pitkään. ARP pultit auttaa.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Marraskuu 10. 19:14:51 2014

el_reino kirjoitti:92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.
Missä noissa lohkoissa on erot?
Blacktopissa loiskelevy osa öljypohjaa eli taitaa olla aika paljon silvertoppia jäykempi.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Marraskuu 13. 9:15:54 2014

Mikäs sen pumpun hajoittaa? Tätä hieman ihmettelin yhden vapari miehen kanssa ja oli muistaakseen itse sitä mieltä että vakiolla kestäisi paremmin kun pyörässä kumi pehmentämässä värinöitä. Pyörittänyt omaansa päälle 7000 kuitenkin.
hoopee kirjoitti:
el_reino kirjoitti:92-95 silvertop moottoreissa 1.8-2.0 on öljysuihkut männille. Ja se tukevampi lohko.
Missä noissa lohkoissa on erot?
Blacktopissa loiskelevy osa öljypohjaa eli taitaa olla aika paljon silvertoppia jäykempi.
Mutta black topin kampuran pukeista puhetta että ovat heikommat ja niissä käytetty silverin pukkeja
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja el_reino » Su Marraskuu 16. 10:59:30 2014

Itsellä pistin merkille pienempää pyörää vaihtaessa että oli kiila pettänyt ja öljypumpun pyörässä merkkejä antautumisesta. Luin jostain britti foorumilta että vakio pyörä aihettaa tälläistä. Toden näköisesti juuri tämän damberin takia sekä painonsa takia. Pettääkö se kumi sitten iän vai kierrosten takia sitä en tiedä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 20. 6:15:32 2015

Mitenkäs kampiakseli,onko se sama molemmissa vai jotain eroa toisiinsa nähden.
Voisiko käyttää ristiin siis.

Ja onkos tuota kansien vaihtoa kukaan koittanut?
Jos paremman lohkon ja blacktopin kannen keskenään kietoisi paketiksi niin kuinkas jakopäätä pitäisi muokata?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 20. 6:38:31 2015

Kampi on sama. Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi. Jakopäähän kairasin kiristimen reiän silverin kiristimelle ja 129 hampainen hihna pyörittämään. Vimpan päälle jos haluaa niin pientä täyttöhitsausta että kiristimen pohja saa enemmän tasopintaa. Otan kuvat kansien päädyistä kun kerkeän niin selviää paremmin.
#295

Rstf
Xr2i

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Tammikuu 20. 8:26:22 2015

Etuveto kirjoitti:Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi.
Muistanko oikein että sulla oli Ford Racingin tekemä kansi?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 20. 10:59:05 2015

kemes kirjoitti:
Etuveto kirjoitti:Mulla on silverin alakerta ja black topin kansi.
Muistanko oikein että sulla oli Ford Racingin tekemä kansi?
On joo, kanavat siistitty cnc koneella ja milliä isommat venat. Samaa valua kun muutkin fordin kannet jotka kovilla nostajilla.

Tuossa kuvaa black topin kannesta, pinnapultti on jälkikäteen laitettu, eli tuosta pultin ympäriltä jos hieman täyttää lisää tasoa niin ei mene yöunet pelätessä kiristimen löystymistä (itsellä oli näin kuten kuvassa) m6 reikä liittyy myös kiristimeen (2 muuta org. rullien reiät). Silveristä en kerennyt purkaa jakopäätä, mutta eiköhän siitä löydy kuvia maailmalta.

kuva
#295

Rstf
Xr2i

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Tammikuu 20. 11:37:46 2015

Kuinka syvälle tuossa kohtaa kantta uskaltaa porata?

Onko Ford racingin kannessa käytetty samoja venttiilinjousia kuin orkkiskannessa?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 20. 13:04:01 2015

Riittävän syvälle :wink: Tarkistan sen huomiseksi. Jouset on ilmeisesti vakiot ainakin mittaukset sen antoi ymmärtää tiedä sitten on asennusmitta eri? Itse pelasin varman päälle ja laitoin crowerin jouset ja titaani retskut.
#295

Rstf
Xr2i

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 20. 22:23:37 2015

Mä "uskaltaisin" porata 30mm tuosta tasosta sisään tässä vaiheessa.

Mulla blacktop mk1 stw focucsesta jossa löytyi myös ö-suihkut valmiina,tuota alku "infoa" vain mietiskelin et onko yleistä sit kuitenkin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Tammikuu 21. 12:34:45 2015

10mm on tavaraa tuossa kohti vesi takana eli läpi menee. 30mm on jo palotilassa.
#295

Rstf
Xr2i

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 21. 19:01:13 2015

No on kansissa sitten eroa valumuotissakin ollut kun silverin pultinreikä oli 27mm syvä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Tammikuu 21. 20:41:43 2015

Joo ne on huomioineet valussa tulevan pultin paikan. Erilaisia hihnoja ja kiristimiä on pilvin pimein joten kiristimen vois vaikka saada johonkin muualle. Itse käytän tuon pinnapultin tukena L- mallista rautaa joka on toisesta päästä kiinni ohjurirullan reiässä,Ihan varmisteena. 10mm kierrettä alumiinissa m10 pultille ei välttämättä ole tarpeeksi.
#295

Rstf
Xr2i

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja el_reino » Pe Tammikuu 23. 17:44:29 2015

Mä duunasin ton kiristimen tähän tapaan kansia ristiin vaihtaessa kuva1 kuve2

Kanteen pultattu alkup. reikiin lätkä johon hitsattu holkki. Siihen VW Golf TD epäkeskopyörä.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Tammikuu 24. 0:12:41 2015

Tuo onkin hyvä ratkaisu 8)

Tuossa tuo minun kokeilu, rauta myös alkuperäisessä ohjurin reiässä.
Varmistus
#295

Rstf
Xr2i

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Tammikuu 26. 23:08:34 2015

Jos iskee tarve tressilevystä Zeteciä rakentaessa niin sellainen löytyy täältä. Levy nyt keski-suomen koneistamolla josta se kotiutuu minulle luultavasti tällä viikolla.
#295

Rstf
Xr2i

pasleh
Viestit: 118
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 23:35:09 2011

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja pasleh » Su Helmikuu 1. 9:41:21 2015

Tuota blacktopin kansi silvertopin lohkoon -modia oon miettinyt. Sattuikin hyvin kun otin 1.9 tdi Passatistani nokkahihnan rullat talteen! Mutta onko sitten paljoa vaikutusta tehoihin?

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja el_reino » Su Helmikuu 1. 19:10:06 2015

Ei varmaan juuriikaan, jossei laita 2.0 päälle 1.8 kantta että ruttu nousee. Kanavat ovat vakiona aikalailla samanlaiset. 2.0 blacktopissa on ehkä hieman paremmat ja isommat kanavat kuin 2.0 silverissä. 1.8 kansissa taitaa olla aikalailla samat keskenään.
Mutta tärkein hyöty on varmasti noissa kovissa seuraajissa.

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: HOW-TO: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » Pe Huhtikuu 3. 14:38:54 2015

Kirjoitetaampa muutama sana omaan zeteciin liittyvistä koneistuksista. Lohkosta porattiin sylinterit ylikokoon (stressilevyn kanssa). Poraus 84.99 (mäntä 84.89) eli 0.1mm tilaa männälle. Koneistajan mukaan pitäisii riittää (myös lämpölaajeneminen huomioitu). Männänrenkaiden päiden välykseksi suositeltiin 0.4mm. Dekkitaso höylättiin puhtaaksi. Kampiakselin kaulat kiilloitettiin ja kampiakselin suoruus tarkistettiin. Kampurassa oli heittoa 0.06mm, se oikaistiin. Kiertokankien alapään päittäisvälys tarkistettiin. Kankia kavennettiin niin että päittäisvälykseksi jäi 0.3-0.4mm. Lisäksi kankiin ajettiin öljynpoistourat.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » To Toukokuu 21. 0:00:36 2015

Tässä esimerkki miten Zetecin vakiomännät yleensä hajoaa. Tämä meikäläisen koneesta.

Paineet ~0.8bar, maltilliset ennakot, täyskaasu vedossa afr luokkaa 11.5, rajoitin 6700rpm. Ei nakuttanut missään vaiheessa.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Kesäkuu 9. 22:36:07 2015

Tässä Zetecin orig. venttiilinjousen ja Cat Camssin sporttijousen jousivoimat.

Vakio 40kg@30mm
Cat Cams sport 55kg@30mm
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ti Toukokuu 17. 16:56:47 2016

Mistä saa noihin silvertopin vakio antureihin uusia liittimiä? 1.8l silveri ja ATEcu boksi asennettu taunukseen ja johtosarjaa täytyisi alkaa työstämään.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

mikkeee
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 11:30:20 2014

Re: HOW-TO/FAQ: Zetec 2.0-moottorin turboahtaminen

Viesti Kirjoittaja mikkeee » Ti Marraskuu 29. 1:28:04 2016

Myös Vammalan Moottorikoneistamosta löytyy nykyisin stressilevy zetecciin.
MS-Koneistuspalvelut
https://mikkeee.kuvat.fi/kuvat/

Vastaa Viestiin