Scorpion tekniikkaa Capriin.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014
Scorpion tekniikkaa Capriin.
Moro!
Homman nimi on olisi seuraava, iteltä löytyy Capri 2.0 S vm. 78 ja tuli hommattua Scorpio Cosworth vm. 96. Mitenkä lähtisitte tekniikkaa yhdistelemään, mikä olisi helpoin tapa? Ja mikä viisain? o_O
1. Itellä on pyörinyt mielessä jos etuakselin siirtäisi Capriin Scorpiosta, tulisi tehostinkin samalla onko järkeä?
2. Moottorin ohjaus, sähkökaavio olisi hyvä löytää, vai kannattaako edes omalla moottorin ohjauksella ruveta siirtämään? Eli Mega?
3. Vaihteisto, miten valtavat muokkaukset vaihteistotunneli vaatii jos laittaisi Scorpparin automaatin Capriin?
Huomioita asiaan liittyen voi ilmaista ja otan tiedon uutena jäsenenä nöyrästi vastaan!
Haulla koitin ettiä asiaan liittyen mutta en löytäny, enkö osannu käyttää vai enkö löytänyt oikeita sanoja hakuehtoihin?
Caprista on tällä hetkellä konehuone tyhjä ja joulun pyhinä olis vähän lomaa niin meinasin ruveta Scorpionia pilkkomaan..
Kiitos etukäteen!
Homman nimi on olisi seuraava, iteltä löytyy Capri 2.0 S vm. 78 ja tuli hommattua Scorpio Cosworth vm. 96. Mitenkä lähtisitte tekniikkaa yhdistelemään, mikä olisi helpoin tapa? Ja mikä viisain? o_O
1. Itellä on pyörinyt mielessä jos etuakselin siirtäisi Capriin Scorpiosta, tulisi tehostinkin samalla onko järkeä?
2. Moottorin ohjaus, sähkökaavio olisi hyvä löytää, vai kannattaako edes omalla moottorin ohjauksella ruveta siirtämään? Eli Mega?
3. Vaihteisto, miten valtavat muokkaukset vaihteistotunneli vaatii jos laittaisi Scorpparin automaatin Capriin?
Huomioita asiaan liittyen voi ilmaista ja otan tiedon uutena jäsenenä nöyrästi vastaan!
Haulla koitin ettiä asiaan liittyen mutta en löytäny, enkö osannu käyttää vai enkö löytänyt oikeita sanoja hakuehtoihin?
Caprista on tällä hetkellä konehuone tyhjä ja joulun pyhinä olis vähän lomaa niin meinasin ruveta Scorpionia pilkkomaan..
Kiitos etukäteen!
Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Ensinnäkin onnittelut hienosta hankinnasta. Capri on paras ja kaunein euro-Ford ikinä.
Mulla oli tuossa viewtopic.php?f=21&t=160707 mk2 Caprissa edellinen omistaja aloittanut vastaavan etuakseliston sovittamisen, eikä se minusta istunut oikein mitenkään järkevästi paikoilleen, mm. tolpat on aivan liian pitkät. Capri on jo vakio-osilla siedettävä ajettava, kun vaan puslat, nivelet ja pyöränkulmat on kohdallaan. Matalampaa ja jäykempää jousta, Bilsteinit ja uretaanipuslat, niin muuttuu loistavaksi ja kulkee suoraan, kuin juna. Näiden jenkkipaskojen kanssa tulee ikävä Caprin ajo-ominaisuuksia...
Jos tehostinta haluaa, niin silloin tällöin Caprin omiakin tehostettuja hammastankoja + etupalkkeja on kaupan. Toinen vaihtoehto on laittaa sähköinen tehostin.
Vaihteisto kyllä mahtuu Caprin kardaanitunneliin ilman muokkauksia.
Jarrut tuosta Scorpiosta kannattaa sovitella Capriin.
Mulla oli tuossa viewtopic.php?f=21&t=160707 mk2 Caprissa edellinen omistaja aloittanut vastaavan etuakseliston sovittamisen, eikä se minusta istunut oikein mitenkään järkevästi paikoilleen, mm. tolpat on aivan liian pitkät. Capri on jo vakio-osilla siedettävä ajettava, kun vaan puslat, nivelet ja pyöränkulmat on kohdallaan. Matalampaa ja jäykempää jousta, Bilsteinit ja uretaanipuslat, niin muuttuu loistavaksi ja kulkee suoraan, kuin juna. Näiden jenkkipaskojen kanssa tulee ikävä Caprin ajo-ominaisuuksia...

Jos tehostinta haluaa, niin silloin tällöin Caprin omiakin tehostettuja hammastankoja + etupalkkeja on kaupan. Toinen vaihtoehto on laittaa sähköinen tehostin.
Vaihteisto kyllä mahtuu Caprin kardaanitunneliin ilman muokkauksia.
Jarrut tuosta Scorpiosta kannattaa sovitella Capriin.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Mulla oli kanssa Capri Cossu Scorpin koneella joskus 2000 luvun alussa. Oli tehostettu hammastanko ja siihen kuuluva palkki. Suosittelisin metsästämään moiset aittemit ihan mukavuuden nimissä.
Capri oli ihan hyvä ajettava jos tie oli tasainen, mutta urissa jäykän taka-akselin surkea geometria tuli esille.
Vaihteistoja särkyi useita. Vanhoja Type9 askeja. Sitten hankin ehjän ja vähän ajetun MT75:sen ja johan kesti hienosti. Vaihteisto oli muutenkin paljon parempi käyttää kun nuo vanhat sohlot Type9:sit. Tunnelista piti leikata se vahvikepokkaus pois jotta mahtui oikeaan asentoon.
Eikö tuon ikäisessä Scorpiossa ole moottorin johtosarja integroitu korin johtonippuihin ja niiden erotteleminen kovin työlästä. Vanhemmissa oli omat erilliset niput.
Capri oli ihan hyvä ajettava jos tie oli tasainen, mutta urissa jäykän taka-akselin surkea geometria tuli esille.
Vaihteistoja särkyi useita. Vanhoja Type9 askeja. Sitten hankin ehjän ja vähän ajetun MT75:sen ja johan kesti hienosti. Vaihteisto oli muutenkin paljon parempi käyttää kun nuo vanhat sohlot Type9:sit. Tunnelista piti leikata se vahvikepokkaus pois jotta mahtui oikeaan asentoon.
Eikö tuon ikäisessä Scorpiossa ole moottorin johtosarja integroitu korin johtonippuihin ja niiden erotteleminen kovin työlästä. Vanhemmissa oli omat erilliset niput.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Onnea hankinnasta! Vaatiikos tuo scorpion automaatti mitä tietoa moottorin eculta? Mega tietty varma valinta
Omaan capriin adaptoin etutolpat cossu sierrasta. Palkki on caprin oma mutta alatukivarret ja tolpat sierrasta. Menee kohtuullisella työllä paikoilleen. Tolpan yläpäät mk1/mk2 escortin säädettävää mallia. Eteen ei voi tuon jälkeen vaan laittaa tynnyrivanteita, mutta ajovakaus on erittäin hyvä raideleveyden muutoksesta johtuen.

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Nonniin. Sain Scorpiosta tekniikkapaketin lattialle akseleineen päivineen, johtosarja näyttää aika haprakalta, pikkuvilkasulla osasta johdoista lähteny kuoret liittimien juuresta. Oli tiedossa että johtosarjat on aika surkeita, taidan ottaa johtosarjan irti moottorista ja tehä uusiks..
Mutta mutta. Toimiiko tuo automaatti ihan mekaanisesti käskemällä vai tarviiko se tiedon moottorilta, tuon mukaan tartteis----> http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26453
Jos oikein ymmärsin niin ohjaus olis sähkönen tuolle automaatille.
Nyt vaan tuumailen että minkälainen homma olis saada toimimaan moottori omalla ohjausyksiköllä ja entäs automaatti?
Onkohan kukaan tehnyt ja mistähän ohjausyksiköt löytyisi, siis itse autosta? Joku korjaamo-opas olis kyllä hyvä, mistä? Sähkökaaviokin olis poikaa..
Sillä vaan laittaisin omilla ohjausyksiköillään tekniikkapaketin toimimaan, ja sitten joskus kun automaatti antautuu niin rupeis suunnittelemaan keppilootaa tilalle ja samalla megaruuttaa.
Sähkökaavio ku olis ja tieto mitkä johdot / laitteet voi ottaa pois helpottas paljon.
Olis muuten Scorpionin ilmastointi vermeet jouten, kompura pyöri ja kaasut oli sisällä.
Mutta mutta. Toimiiko tuo automaatti ihan mekaanisesti käskemällä vai tarviiko se tiedon moottorilta, tuon mukaan tartteis----> http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26453
Jos oikein ymmärsin niin ohjaus olis sähkönen tuolle automaatille.
Nyt vaan tuumailen että minkälainen homma olis saada toimimaan moottori omalla ohjausyksiköllä ja entäs automaatti?
Onkohan kukaan tehnyt ja mistähän ohjausyksiköt löytyisi, siis itse autosta? Joku korjaamo-opas olis kyllä hyvä, mistä? Sähkökaaviokin olis poikaa..
Sillä vaan laittaisin omilla ohjausyksiköillään tekniikkapaketin toimimaan, ja sitten joskus kun automaatti antautuu niin rupeis suunnittelemaan keppilootaa tilalle ja samalla megaruuttaa.
Sähkökaavio ku olis ja tieto mitkä johdot / laitteet voi ottaa pois helpottas paljon.
Olis muuten Scorpionin ilmastointi vermeet jouten, kompura pyöri ja kaasut oli sisällä.

Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Se johtosarja on aivan kamalaa laatua. Tokorille tehtiin mulkkari cossun johtosarja uusiksi aikoinaan.matula kirjoitti:johtosarja näyttää aika haprakalta, pikkuvilkasulla osasta johdoista lähteny kuoret liittimien juuresta. Oli tiedossa että johtosarjat on aika surkeita, taidan ottaa johtosarjan irti moottorista ja tehä uusiks..
Sekö sitten on ehyt? Varmasti?matula kirjoitti: ja sitten joskus kun automaatti antautuu niin rupeis suunnittelemaan keppilootaa tilalle

Onkohan tuon ADL4e:n kuolinsyy huollon puute yleensä? Kivasti menee öljyä.
Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja järkirahaan.matula kirjoitti: ja samalla megaruuttaa.
Kuinka tehokkaan koneen tollaseen Capriin saa muuten laittaa? Tämän paperin perusteella BOB:n leimaaminen Capriin teetättää vähän töitä.
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Mutta, kun löytyy myös laput, joissa on 160hv 2.8i ja myös liput ja laput 188hv 2.8 turbon olemassa olosta, niin helpottaa elämää kummastihoopee kirjoitti:
Kuinka tehokkaan koneen tollaseen Capriin saa muuten laittaa? Tämän paperin perusteella BOB:n leimaaminen Capriin teetättää vähän töitä.

/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Ei muuta ku paperit jakoon.jouni kirjoitti:Mutta, kun löytyy myös laput, joissa on 160hv 2.8i ja myös liput ja laput 188hv 2.8 turbon olemassa olosta.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Onks se vielä se mun kännissä raapustelema ja hyväksyttämä paperi voimissaan? 

Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Riittäisikö tuo vuoden 1981 nr17 TM artikkeli sen turbon olemassaolon ja saatavuuden todistamiseksi katsastuskonttorilla?
Englannista on saanut myös turbomalleja tehdasoptiona, mutta en muista niihin liittyviä kirjallisia dokumentteja löytäneeni koskaan.
Toivottavasti jollain on parempi katsastuslappu tuosta turbo Caprista.
Englannista on saanut myös turbomalleja tehdasoptiona, mutta en muista niihin liittyviä kirjallisia dokumentteja löytäneeni koskaan.
Toivottavasti jollain on parempi katsastuslappu tuosta turbo Caprista.

Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Ilmeisesti Jounilla on tuo paperi jonka joskus väsäsin jossa on sarakkeittain 2.0S, 2.8i ja 2.8 RS Turbo ja niiden jarrut ja vakaajat ja jne ja alla teksti "RS Turboa on saanut tilattua jälleenmyyjältä" ja paikallisen Fordin leima ja silloisen huoltopäälikön allekirjoitus. Auton nykyinen omistaja kielsi paperin julkisen levittämisen. En muista tarkalleen oliko siinä jopa yksilöity runkonumerolla tämä mun entinen auto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 286
- Liittynyt: Ke Toukokuu 3. 16:26:23 2006
- Paikkakunta: Lumijoki
- Viesti:
Re: Vs: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Johtosarja on täyttä kuraa. Koneelle/laatikolle lähti muistaakseni reilut 40 karvaa kaikkinensa. Laatikkokin tarvii omansa ja menee osittain ecun kautta. Mukamas hieno viritys
Laatikko kannattaa suosiolla vaihtaa mt75, sillä tomaatilla mitään tee. Jotain sähkökuvia saattaisi arkistoista löytyä. Kuten Hoopee jo mainitsi niin kokemusta mulkkarin sähköistä löytyy 


HeKo Performance Parts [Supersport, Spax, H&R, D2, Mequiars, Black Diamond, Lightforce]
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Tai laittaa sinne jonkun oikean automaatin, tosin teetättää enempi hommaa.. 

-
- Viestit: 286
- Liittynyt: Ke Toukokuu 3. 16:26:23 2006
- Paikkakunta: Lumijoki
- Viesti:
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
Niin, onhan niitä oikeita automaatejakin keksitty [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
HeKo Performance Parts [Supersport, Spax, H&R, D2, Mequiars, Black Diamond, Lightforce]
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005
Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.
moro!
-sattupa somasti asiantuntija raati saitille.tosin mun asia ei ihan liity capreihin.
-osui käsiin tollanen bob-koneella oleva cossu-mulkkari ja hetken mielijohteesta lunastin sen omiin nimiin.ajatuksena olis laittaa tekniikka sierraan.koittanu viimepäivinä tutustua tuohon sierran ja
cosbobin yhteeiseen taustaan.paljon on selvinnyt,mutta muutama olennainen asia jäi vielä askarruttamaan.
eli kertauksena muutama kyssäri:
-onko cossubobin tekniikka mahdollista tänä päivänä laittaa mihin tahansa autoon sierran mallisarjoista?
-miten tuo 4x4xr,istuuko kone suht suoraan 4wd tekniikkaan?
-ja absit todennäköisesti pitää myös olla?
-jos tuon nipun saa laittaa vanhempiin catittomiin autoihin,niin vaatiiko tuo katit?
-toimiiko tuo eec-v boxi moottorin osalta niinehyvineen jos kokoonpanossa käytetään manuaalilaatikkoa?
tv.jyrkkä
-sattupa somasti asiantuntija raati saitille.tosin mun asia ei ihan liity capreihin.
-osui käsiin tollanen bob-koneella oleva cossu-mulkkari ja hetken mielijohteesta lunastin sen omiin nimiin.ajatuksena olis laittaa tekniikka sierraan.koittanu viimepäivinä tutustua tuohon sierran ja
cosbobin yhteeiseen taustaan.paljon on selvinnyt,mutta muutama olennainen asia jäi vielä askarruttamaan.
eli kertauksena muutama kyssäri:
-onko cossubobin tekniikka mahdollista tänä päivänä laittaa mihin tahansa autoon sierran mallisarjoista?
-miten tuo 4x4xr,istuuko kone suht suoraan 4wd tekniikkaan?
-ja absit todennäköisesti pitää myös olla?
-jos tuon nipun saa laittaa vanhempiin catittomiin autoihin,niin vaatiiko tuo katit?
-toimiiko tuo eec-v boxi moottorin osalta niinehyvineen jos kokoonpanossa käytetään manuaalilaatikkoa?

tv.jyrkkä