Scorpion tekniikkaa Capriin.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

matula
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014

Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja matula » Ma Joulukuu 15. 20:51:08 2014

Moro!

Homman nimi on olisi seuraava, iteltä löytyy Capri 2.0 S vm. 78 ja tuli hommattua Scorpio Cosworth vm. 96. Mitenkä lähtisitte tekniikkaa yhdistelemään, mikä olisi helpoin tapa? Ja mikä viisain? o_O
1. Itellä on pyörinyt mielessä jos etuakselin siirtäisi Capriin Scorpiosta, tulisi tehostinkin samalla onko järkeä?
2. Moottorin ohjaus, sähkökaavio olisi hyvä löytää, vai kannattaako edes omalla moottorin ohjauksella ruveta siirtämään? Eli Mega?
3. Vaihteisto, miten valtavat muokkaukset vaihteistotunneli vaatii jos laittaisi Scorpparin automaatin Capriin?

Huomioita asiaan liittyen voi ilmaista ja otan tiedon uutena jäsenenä nöyrästi vastaan!

Haulla koitin ettiä asiaan liittyen mutta en löytäny, enkö osannu käyttää vai enkö löytänyt oikeita sanoja hakuehtoihin?

Caprista on tällä hetkellä konehuone tyhjä ja joulun pyhinä olis vähän lomaa niin meinasin ruveta Scorpionia pilkkomaan..

Kiitos etukäteen!
Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Joulukuu 15. 21:50:21 2014

Ensinnäkin onnittelut hienosta hankinnasta. Capri on paras ja kaunein euro-Ford ikinä.

Mulla oli tuossa viewtopic.php?f=21&t=160707 mk2 Caprissa edellinen omistaja aloittanut vastaavan etuakseliston sovittamisen, eikä se minusta istunut oikein mitenkään järkevästi paikoilleen, mm. tolpat on aivan liian pitkät. Capri on jo vakio-osilla siedettävä ajettava, kun vaan puslat, nivelet ja pyöränkulmat on kohdallaan. Matalampaa ja jäykempää jousta, Bilsteinit ja uretaanipuslat, niin muuttuu loistavaksi ja kulkee suoraan, kuin juna. Näiden jenkkipaskojen kanssa tulee ikävä Caprin ajo-ominaisuuksia... :(

Jos tehostinta haluaa, niin silloin tällöin Caprin omiakin tehostettuja hammastankoja + etupalkkeja on kaupan. Toinen vaihtoehto on laittaa sähköinen tehostin.

Vaihteisto kyllä mahtuu Caprin kardaanitunneliin ilman muokkauksia.

Jarrut tuosta Scorpiosta kannattaa sovitella Capriin.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 16. 0:36:09 2014

Mulla oli kanssa Capri Cossu Scorpin koneella joskus 2000 luvun alussa. Oli tehostettu hammastanko ja siihen kuuluva palkki. Suosittelisin metsästämään moiset aittemit ihan mukavuuden nimissä.

Capri oli ihan hyvä ajettava jos tie oli tasainen, mutta urissa jäykän taka-akselin surkea geometria tuli esille.

Vaihteistoja särkyi useita. Vanhoja Type9 askeja. Sitten hankin ehjän ja vähän ajetun MT75:sen ja johan kesti hienosti. Vaihteisto oli muutenkin paljon parempi käyttää kun nuo vanhat sohlot Type9:sit. Tunnelista piti leikata se vahvikepokkaus pois jotta mahtui oikeaan asentoon.

Eikö tuon ikäisessä Scorpiossa ole moottorin johtosarja integroitu korin johtonippuihin ja niiden erotteleminen kovin työlästä. Vanhemmissa oli omat erilliset niput.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Joulukuu 17. 10:49:18 2014

Onnea hankinnasta! Vaatiikos tuo scorpion automaatti mitä tietoa moottorin eculta? Mega tietty varma valinta :wink: Omaan capriin adaptoin etutolpat cossu sierrasta. Palkki on caprin oma mutta alatukivarret ja tolpat sierrasta. Menee kohtuullisella työllä paikoilleen. Tolpan yläpäät mk1/mk2 escortin säädettävää mallia. Eteen ei voi tuon jälkeen vaan laittaa tynnyrivanteita, mutta ajovakaus on erittäin hyvä raideleveyden muutoksesta johtuen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

matula
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Marraskuu 3. 22:14:39 2014

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja matula » Ma Joulukuu 29. 20:39:50 2014

Nonniin. Sain Scorpiosta tekniikkapaketin lattialle akseleineen päivineen, johtosarja näyttää aika haprakalta, pikkuvilkasulla osasta johdoista lähteny kuoret liittimien juuresta. Oli tiedossa että johtosarjat on aika surkeita, taidan ottaa johtosarjan irti moottorista ja tehä uusiks..

Mutta mutta. Toimiiko tuo automaatti ihan mekaanisesti käskemällä vai tarviiko se tiedon moottorilta, tuon mukaan tartteis----> http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =3&t=26453

Jos oikein ymmärsin niin ohjaus olis sähkönen tuolle automaatille.

Nyt vaan tuumailen että minkälainen homma olis saada toimimaan moottori omalla ohjausyksiköllä ja entäs automaatti?

Onkohan kukaan tehnyt ja mistähän ohjausyksiköt löytyisi, siis itse autosta? Joku korjaamo-opas olis kyllä hyvä, mistä? Sähkökaaviokin olis poikaa..

Sillä vaan laittaisin omilla ohjausyksiköillään tekniikkapaketin toimimaan, ja sitten joskus kun automaatti antautuu niin rupeis suunnittelemaan keppilootaa tilalle ja samalla megaruuttaa.

Sähkökaavio ku olis ja tieto mitkä johdot / laitteet voi ottaa pois helpottas paljon.

Olis muuten Scorpionin ilmastointi vermeet jouten, kompura pyöri ja kaasut oli sisällä. :)
Ford Capri -78, Mondeo v6 gt -98.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Joulukuu 30. 7:31:31 2014

matula kirjoitti:johtosarja näyttää aika haprakalta, pikkuvilkasulla osasta johdoista lähteny kuoret liittimien juuresta. Oli tiedossa että johtosarjat on aika surkeita, taidan ottaa johtosarjan irti moottorista ja tehä uusiks..
Se johtosarja on aivan kamalaa laatua. Tokorille tehtiin mulkkari cossun johtosarja uusiksi aikoinaan.
matula kirjoitti: ja sitten joskus kun automaatti antautuu niin rupeis suunnittelemaan keppilootaa tilalle
Sekö sitten on ehyt? Varmasti? 8)
Onkohan tuon ADL4e:n kuolinsyy huollon puute yleensä? Kivasti menee öljyä.
matula kirjoitti: ja samalla megaruuttaa.
Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja järkirahaan.

Kuinka tehokkaan koneen tollaseen Capriin saa muuten laittaa? Tämän paperin perusteella BOB:n leimaaminen Capriin teetättää vähän töitä.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Joulukuu 30. 9:08:33 2014

hoopee kirjoitti:
Kuinka tehokkaan koneen tollaseen Capriin saa muuten laittaa? Tämän paperin perusteella BOB:n leimaaminen Capriin teetättää vähän töitä.
Mutta, kun löytyy myös laput, joissa on 160hv 2.8i ja myös liput ja laput 188hv 2.8 turbon olemassa olosta, niin helpottaa elämää kummasti :) Onhan noita mk2/3 Capreja leimattu BOA:lle ja BOB:ille vaikka huru mycket.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Joulukuu 30. 9:58:50 2014

jouni kirjoitti:Mutta, kun löytyy myös laput, joissa on 160hv 2.8i ja myös liput ja laput 188hv 2.8 turbon olemassa olosta.
Ei muuta ku paperit jakoon.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 30. 12:07:45 2014

Onks se vielä se mun kännissä raapustelema ja hyväksyttämä paperi voimissaan? :-D
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Joulukuu 30. 19:05:58 2014

Riittäisikö tuo vuoden 1981 nr17 TM artikkeli sen turbon olemassaolon ja saatavuuden todistamiseksi katsastuskonttorilla?

Englannista on saanut myös turbomalleja tehdasoptiona, mutta en muista niihin liittyviä kirjallisia dokumentteja löytäneeni koskaan.

Toivottavasti jollain on parempi katsastuslappu tuosta turbo Caprista. :)
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Joulukuu 30. 20:09:39 2014

Ilmeisesti Jounilla on tuo paperi jonka joskus väsäsin jossa on sarakkeittain 2.0S, 2.8i ja 2.8 RS Turbo ja niiden jarrut ja vakaajat ja jne ja alla teksti "RS Turboa on saanut tilattua jälleenmyyjältä" ja paikallisen Fordin leima ja silloisen huoltopäälikön allekirjoitus. Auton nykyinen omistaja kielsi paperin julkisen levittämisen. En muista tarkalleen oliko siinä jopa yksilöity runkonumerolla tämä mun entinen auto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tokor
Viestit: 286
Liittynyt: Ke Toukokuu 3. 16:26:23 2006
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Re: Vs: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja tokor » To Tammikuu 1. 8:28:18 2015

Johtosarja on täyttä kuraa. Koneelle/laatikolle lähti muistaakseni reilut 40 karvaa kaikkinensa. Laatikkokin tarvii omansa ja menee osittain ecun kautta. Mukamas hieno viritys Laatikko kannattaa suosiolla vaihtaa mt75, sillä tomaatilla mitään tee. Jotain sähkökuvia saattaisi arkistoista löytyä. Kuten Hoopee jo mainitsi niin kokemusta mulkkarin sähköistä löytyy
HeKo Performance Parts [Supersport, Spax, H&R, D2, Mequiars, Black Diamond, Lightforce]

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 1. 11:39:04 2015

Tai laittaa sinne jonkun oikean automaatin, tosin teetättää enempi hommaa.. :)

tokor
Viestit: 286
Liittynyt: Ke Toukokuu 3. 16:26:23 2006
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja tokor » To Tammikuu 1. 15:14:32 2015

Niin, onhan niitä oikeita automaatejakin keksitty [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
HeKo Performance Parts [Supersport, Spax, H&R, D2, Mequiars, Black Diamond, Lightforce]

jyrkkä
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005

Re: Scorpion tekniikkaa Capriin.

Viesti Kirjoittaja jyrkkä » Pe Tammikuu 2. 17:00:20 2015

moro!

-sattupa somasti asiantuntija raati saitille.tosin mun asia ei ihan liity capreihin.
-osui käsiin tollanen bob-koneella oleva cossu-mulkkari ja hetken mielijohteesta lunastin sen omiin nimiin.ajatuksena olis laittaa tekniikka sierraan.koittanu viimepäivinä tutustua tuohon sierran ja
cosbobin yhteeiseen taustaan.paljon on selvinnyt,mutta muutama olennainen asia jäi vielä askarruttamaan.
eli kertauksena muutama kyssäri:
-onko cossubobin tekniikka mahdollista tänä päivänä laittaa mihin tahansa autoon sierran mallisarjoista?
-miten tuo 4x4xr,istuuko kone suht suoraan 4wd tekniikkaan?
-ja absit todennäköisesti pitää myös olla?
-jos tuon nipun saa laittaa vanhempiin catittomiin autoihin,niin vaatiiko tuo katit?
-toimiiko tuo eec-v boxi moottorin osalta niinehyvineen jos kokoonpanossa käytetään manuaalilaatikkoa? :roll:

tv.jyrkkä

Vastaa Viestiin